Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:16

ceasario schreef:
Zeus nakomenlingen hadden allemaal een hoog kruis.
Maar konden ook haast allemaal springen.

Euhm.. niet eens aan gedacht, ik ben dressuurmuts dus ik ga uit van het dressuurpaard...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 14:27

Helemaal niks, ik wilde het even zeker weten.
Knappe hengst om te zien maar je hoort er op dit moment toch vrij weinig van?

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:06

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Ik heb een week nodig gehad om deze materie door te spitten.
En ik kom dat de conclusie dat die Anna ? voorstander is voor Arabischbloed ergens in de pedigree en dat de kern van het verhaal is..
Of ik begrijp er niks van.
En ik dacht dat dit ook mede de basis was van de oprichting van het NRPS (daar ze anders geen bestaansrecht hadden als stamboek) . Ik zag in je profiel dat je paarden daar ook zijn ondergebracht.
Ha. Ik heb ook een NRPS-paard.

Anna de Korte Haha! is het blijkbaar wel eens met de middelen van het nrps (op de site staan voorbeeldfoto's van niets dan NRPS-ers zoals Bagheera en Mykena) maar niet met het doel... toen het nrps hem eindelijk "af kon knippen" is-ie maar voor zichzelf begonnen...
[/quote]

Volgens mij waren er wat problemen op persoonlijk vlak met enkele bobo's van het stamboek, plus dat deze meneer zich ergerde aan het feit dat het NRPS als afvalbak van het KWPN ging fungeren. En daar heb ik mij ook wel eens aan geergerd. NRPS hengst RP grote maat KWPN gefokt x Bazuin wordt vlot ster op de centrale en loopt hoog in de rubriek. NRPS pony hengst x fjord wordt reserve en dit soort voorbeelden (zijn van wat jaren geleden). Kijk dan vraag ik me ook af waar je mee bezig bent en wat het bestaansrecht van een dergelijk stamboek is. Het percentage arabisch/anglo-arabisch bloed van de paarden wordt zo steeds geringer en waar ligt dan nog het onderscheid. Ik denk wel dat het beleid nu wat verandert is, misschien een gevolg van.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:31

Himyar"]
[quote="Anna42"][quote="Himyar schreef:
Voor de zoveelste keer het bewijs dat Volbloeden wel degelijk kunnen springen.
Afbeelding

Beste Himyar. Ik waardeer je volhardendheid om coute que coute aan te tonen dat Volbloeds naast rennen over een beperkte afstand (want dat kunnen ze als geen ander) ook nog over andere springkwaliteiten zouden beschikken.
Als het sportpaard zo zou springen als een Volbloed bleef er geen balk liggen. Met dit soort foto's doe je het Engels Volbloed als excellent racepaard meer kwaad dan goed.
[/quote]

Ieder paard dat in een race (dus met volle vaart) moet springen over dergelijke obstakels zou op deze manier springen. Alleen de meeste paarden zouden niet zo snel kunnen lopen en dan ook nog eens over zulke obstakels kunnen springen.
Ik vind deze dieren zeer indrukwekkende prestaties neerleggen en deze foto doet helemaal geen afbreuk aan Volbloed paarden!
[/quote]

Dit paard, KOTKIJET, won overigens de Grand Steeple-Chase de Paris (5 800 m). http://www.grandsteeple.com/obsta.htm Een van de obstakels:
Afbeelding

Deze paarden komen niet in een handgalopje bij de obstakels, maar in vliegende vaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:33

Vliegende vaart, waardoor er al een grote galop sprong gemaakt word. Dan maakt breedte niet zoveel uti. En hoog is het niet, daarom kunnen ze er ook over heen in vliegende vaart. Als het op 1.50 zou staan, zou je je nekbreken met dat tempo.

En de bovenkant is de heg, daar mogen ze best een keer onvoorzichtig op zijn zonder dat ze dan gelijk over de kop vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:35

Zou ze weleens op dat tempo een flink 1.50 parcours willen zien springen, krijgen we kamikaze piloten denk ik. En volbloedjes met gebroken benen.

Ze mogen vlak springen op dit soort hindernissen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:38

De hoogste hindernis is 1.70 m. Dat vind ik toch een sterk staaltje!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:41

Pipo schreef:
En de bovenkant is de heg, daar mogen ze best een keer onvoorzichtig op zijn zonder dat ze dan gelijk over de kop vliegen.

Deze paarden springen niet maar schuiven door een heg.
Sorry, maar dit heeft niets met springen te maken in de vorm zoals wij heden ten dagen show-jumping beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:43

Inderdaad ceasario, dat bedoelde ik ook te zeggen.

1.70, maar hoe hoog is het harde gedeelte??? Vast niet hoger dan een metertje?

Lees wat ceasario te vertellen heeft!!!!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 17:52

jacobien"]
[quote="xyzutu2 schreef:
LDR-rijden blijkt onder andere in een versterkte slijtage van de voorbenen te resulteren. Wat betekent dat deze overbelast zijn geweest, wat betekent dat de achterhand nauwelijks gedragen heeft.

Pardon ?

Kan je dit ook even onderbouwen ?
Ik ben ervan overtuigd dat als je LDR op de goede manier toepast en de GOEDE begeleiding erbij krijgt dit absoluut bevordelijk is voor het GEHELE lichaam.

LDR werkt alleen als je de achterhand er goed onder rijdt en dan dus ook zeker draagt !! Op deze GOEDE manier van het LDR wordt het paard echt niet meer belast op de voorhand dan normaal !

Het probleem echter hier op dit forum is dat mensen al snel roepen dat LDR niet goed is terwijl ze eigenlijk niet weten hoe het moet.
Misschien is het leuk om een soort clinic te organiseren i.s.m. met m'n trainer waarbij ik het een en ander laat zien over LDR ? (Sorry beetje Off topic)
[/quote]

Nou, ik zou zo zeggen, open maar een topic hierover!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 18:42

Juist, ze schuiven er over. Het is niet anders en ik hou niet van deze tak. Waarom? Omdat er inderdaad geregeld paarden met gebroken benen rondstrompelen...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:01

geral"]

Die laatste opmerking Missouri, die doet het helemaal, svp normaal discussieren en anders gewoon weg blijven, dat lijkt mij het beste.

op bokt mag je geen mensen beledigen en uitschelden, lijkt me er een voor een OW, of vergis ik me nu
[/quote]

Goh, heeft Anna d'r hulptroepen weer nodig!

Vond deze opmerking ook niet kunnen! Maar daar had je blijkbaar geen problemen mee!:

[quote="adriana schreef:
:
Zeg Missouri wil je je kromme taal wel voor je houden, deze taal van jou pik ik niet.
misschien heb je het denkvermogen wel van je shet!

!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:04

Actie vraagt toch om reactie en jij speelt klaar blijkelijk ook voor hulptroep.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:07

Pipo schreef:
Vliegende vaart, waardoor er al een grote galop sprong gemaakt word. Dan maakt breedte niet zoveel uti. En hoog is het niet, daarom kunnen ze er ook over heen in vliegende vaart. Als het op 1.50 zou staan, zou je je nekbreken met dat tempo.

Het gaat hier ook helemaal niet over de engels volbloed als top- spring/dressuurpaard. Maar dat de aanwezigheid van een scheut noodzakelijk is voor de souplesse, de uitstraling die je op dat niveau toch wel nodig hebt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:15

Pipo schreef:
Na te kijken welke paarden er nou succesvol zijn geweest in de sport, en daarbij hun pedigree uit te zoeken, valt het op dat er bij de succesvolle paarden veel Amurath bloed terug te vinden is..

En bij alle niet-succesvolle paarden is er net zoveel amurath bloed terug te vinden!

Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld, van toppaarden bekijken of ze amurath bloed hebben, en dus is die dan verantwoordelijk voor de successen!

Als het zo eenvoudig was zouden de eerste lading fokjes van Karel nu toch langzamerhand de concoursen moeten beheersen! Hij zal toch vast de goede combinaties gemaakt hebben en met paarden met 250 keer amurath fokken enzo!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:15

Samsam schreef:
[Het gaat hier ook helemaal niet over de engels volbloed als top- spring/dressuurpaard. Maar dat de aanwezigheid van een scheut noodzakelijk is voor de souplesse, de uitstraling die je op dat niveau toch wel nodig hebt
[/quote]

Ben ik het wel mee eens. Maar ook een scheut Anglo-Ar. en Arabischbloed.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 19:27

Volgens mij nog geen antwoord gehad, of heb ik erover heen gekeken Nerd . Ik heb dit paard gezien en vraag me af of dat nu is waar het volgens Anna naar toe zou moeten.

astridh schreef:
Anna, even een vraagje, is Bojar (naam goed?) volgens jou een voorbeeld van een paard met het juiste skelet? Ik heb het paard afgelopen zondag zien lopen in de clinic. Volgens mij een paard met een correcte bouw (hoewel erg weinig bespiering) en 3 goede gangen. Maar weinig 'uitstraling' naar mijn mening.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:10

ceasario schreef:

Ben ik het ook mee eens, Volgens mij kun je daar ook bijna niet omheen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:29

Samsam"]
[quote="ceasario schreef:

Ben ik het ook mee eens, Volgens mij kun je daar ook bijna niet omheen!
[/quote]

Citaat:
xyzutu2 schreef:

'Lendenmechanisme' is een mooi woord dat verzonnen is voor een van de functies van de lendenen. Ik zie steeds weer paarden lopen die in draf de achterbenen duidelijk eerder optillen dan het voorbeen. Mijn conclusie is dan dat de achterhand dus duidelijk niet draagt. Simpel. De voorhand wordt daardoor overbelast, wat voor vroege slijtage zal zorgen. Allemaal duidelijk.

Wat ik echter niet accepteer is de hele mythologie die daaromheen gesponnen wordt. .

Citaat:
ceasario schreef:

Ik begrijp niet dat men zich zo druk maakt over over waar het vandaan komt.
De konstatering heb je gedaan dat er bij bepaalde paarden duidelijk iets mis is.
Je citaat: "Simpel. De voorhand wordt daardoor overbelast, wat voor vroege slijtage zal zorgen. Allemaal duidelijk."

Citaat:
xyzutu2 schreef:

Zeker, dat heb ik geschreven en dat bedoel ik ook. Bekijk het paard op zijn bouw en bewegingen, daar is een hele hoop uit af te leiden over zijn vermogen het ruitergewicht op een evenwichtige manier te dragen. Op dat gebied ben ik het zeker eens met de theorie die hier 'lendenmechanisme' genoemd wordt.

Zo nu kunnen we dit topic sluiten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:38

SamSam, zou je misschien inhoudelijk willen antwoorden en niet de hele tijd op de persoon? Maakt de discussie veel leuker, dan de hele tijd dat gehak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 21:26

Caesario; ik zal het er maar op houden dat dit als compliment bedoeld is en niet als een manier om mijn bijdrage aan deze discussie te remmen? Knipoog Haha!

Zoals in je citaten staat ben ik het inderdaad eens met de stelling dat paarden tegenwoordig vaak erg fout en zelfs gebrekkig lopen. Maar dat betekent niet dat het probleem het probleem is zoals Anna/Karel de Lange dat ons voorschotelt. Het probleem kan zich ook op een ander vlak bevinden, bijvoorbeeld in het vermogen tot het buigen van de femur/tibia en flexibiliteit van de kniebanden daar. Anna brengt zijn theorie met een stelligheid die hij niet kan verdedigen, daar val ik over, net als over de manier waarop hij foutieve denkbeelden zo verdraait dat zijn foktheorie 'bewezen' wordt.

Maar verder ben ik het met je eens, in dit topic is eigenlijk alles al 1 (tot 300 Haha!) keer gezegd. Maar dat was 10 pagina's geleden ook al zo. ;D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:31

xyzutu2 schreef:
Caesario; ik zal het er maar op houden dat dit als compliment bedoeld is en niet als een manier om mijn bijdrage aan deze discussie te remmen? Knipoog Haha!

Zoals in je citaten staat ben ik het inderdaad eens met de stelling dat paarden tegenwoordig vaak erg fout en zelfs gebrekkig lopen. Maar dat betekent niet dat het probleem het probleem is zoals Anna/Karel de Lange dat ons voorschotelt. Het probleem kan zich ook op een ander vlak bevinden, bijvoorbeeld in het vermogen tot het buigen van de femur/tibia en flexibiliteit van de kniebanden daar. Anna brengt zijn theorie met een stelligheid die hij niet kan verdedigen, daar val ik over, net als over de manier waarop hij foutieve denkbeelden zo verdraait dat zijn foktheorie 'bewezen' wordt.

Maar verder ben ik het met je eens, in dit topic is eigenlijk alles al 1 (tot 300 Haha!) keer gezegd. Maar dat was 10 pagina's geleden ook al zo. ;D

Dat jullie je zo druk maken over die Anna.
Er is toch een conclusie getrokken over het hedendaagse paard. Huilen
En dat is mijns inziens voldoende om daar als gebruiker cq, fokker met rekening te houden.
En ja dat is het wel voor mij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:39

ceasario schreef:
Dat jullie je zo druk maken over die Anna.
Er is toch een conclusie getrokken over het hedendaagse paard. Huilen
En dat is mijns inziens voldoende om daar als gebruiker cq, fokker met rekening te houden.
En ja dat is het wel voor mij.

Amen , alleen wordt je er als gepassioneerd fokker die het zo goed mogelijk probeert te doen met alle liefde, inzet en kennis die je hebt er erg misselijk van om je voortdurend al een sukkel betiteld te zien.

Daarom willen we geen platitudes van Anna, maar gewoon uitleg over een paar duidelijke uitspraken
maar dat komt er dus niet van.

Mijn stelling is overigens laat je eigen paarden je praatjes maar waarmaken, en dat kan ik zeggen Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:20

Pipo schreef:
SamSam, zou je misschien inhoudelijk willen antwoorden en niet de hele tijd op de persoon? Maakt de discussie veel leuker, dan de hele tijd dat gehak!

Kom, let even op jezelf! Als er iemand steeds bezig met persoonlijke vetes en steken onder water ben jij het. Doe nou niet zo heilig!

Of heeft iemand anders dit voor je getypt! Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 23:45

Samsam, zolang je nog steeds niet objectief kunt zijn en je het topic al ingaat met rechtopstaande nekharen beschouw ik je niet als serieuze gesprekspartner.