Wanneer ben je een kundig ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:35

Lovely schreef:
Over kundige instructeurs gesproken, wat mij dus nog het meest zorgen baart is dat er blijkbaar erg veel mensen zijn die hun paard niet kunnen rechtrichten en eigenlijk niet eens weten wat het is. Dat vind ik pas zorgelijk.

en die slagen wel voor de Orun eerste fase ( bijna 80% slaagt immers, bij de instructeursopleiding is het praktisch 95%).
Deze jongens en meisjes kunnen hun eigen paard goed voorstellen, en op andere paarden aardig wegrijden, maar worden eigenijk maar heel summier getoets op hun werkelijk rijvaardigheden (hoe redden zij zich op het bokkende onwillende paard, en hoe op het net beleerde paard, en hoe op de heethoofdig doordrammende springtank op B-nivo van 19 jaar). Deze jongens en meisjes mogen wel 'voor de klas' gaan staan en les geven op verenigingen enzo.

Overigens, tussen de geslaagden van de Eerste Fase zitten ook wel echt kundige ruiters, die ook de derde Fase wel halen...maar in mijn groep zaten toch echt ruiters die je geen kwartje zou betalen voor hun kennis en kunde, en die slaagden ook....
De inflatie van het instructeursdiploma, het niveau van de basislessen op verenigingsniveau zakt zo wel onderuit.....

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:46

Maar: kan niet iedereen zomaar les gaan geven? Hoeveel jonge mensen zie je niet in de bak staan, zonder wat voor papiertje dan ook, maar wel met een eigen paard (al dan niet in de sport uitkomend), met een beginnend paardeneigenaar die privé-les wil? Vaak kunnen deze mensen slechts bogen op eigen ervaringen en kunnen alleen hun eigen manier van rijden overbrengen zonder dat ze kunnen inspelen op de combinatie waar ze mee aan het werk zijn.

De ellende in het paardenvak is volgens mij dat opleiding niet garant staat voor kwaliteit. Natuurlijk zijn er mensen die geen enkel papiertje hebben en uitstekende trainingen kunnen geven. Gewoon uit ervaring, het gereden hebben van vele paarden en goede begeleiding die ze zelf (gehad) hebben. Net zoals er ook mensen zijn met papiertjes die dat ook kunnen. Andersom komt ook voor: alle papiertjes maar geen kundigheid. En dan heb ik het niet over didactisch vermogen (de beste trainer hoeft niet de beste ruiter te zijn: het goed kunnen overbrengen van stof is ook een verhaal apart)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:48

Een papiertje is zeker geen kundigheid, maar wel een basis waar je op voortkunt borduren. Maar dat moet je wel willen doen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:48

Dees schreef:

en die slagen wel voor de Orun eerste fase ( bijna 80% slaagt immers, bij de instructeursopleiding is het praktisch 95%).
Deze jongens en meisjes kunnen hun eigen paard goed voorstellen, en op andere paarden aardig wegrijden, maar worden eigenijk maar heel summier getoets op hun werkelijk rijvaardigheden (hoe redden zij zich op het bokkende onwillende paard, en hoe op het net beleerde paard, en hoe op de heethoofdig doordrammende springtank op B-nivo van 19 jaar). Deze jongens en meisjes mogen wel 'voor de klas' gaan staan en les geven op verenigingen enzo.

Overigens, tussen de geslaagden van de Eerste Fase zitten ook wel echt kundige ruiters, die ook de derde Fase wel halen...maar in mijn groep zaten toch echt ruiters die je geen kwartje zou betalen voor hun kennis en kunde, en die slaagden ook....
De inflatie van het instructeursdiploma, het niveau van de basislessen op verenigingsniveau zakt zo wel onderuit.....

Als ik ook zie wat voor ruiters slagen voor de ORUN Frusty . Daarom ben ik er al van overtuigd dat de kwaliteit van de ORUN niet zo best is, daarom zit ik nog weleens te twijfelen om dat te gaan doen. Ook omdat die 'leuke' ruiters ook op jouw paard moeten rijden en dat wil ik mijn paard toch echt niet aandoen.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:30

Pipo schreef:
Een papiertje is zeker geen kundigheid, maar wel een basis waar je op voortkunt borduren. Maar dat moet je wel willen doen.

Ja, maar waar is dan die basis als blijkt dat er mensen slagen die je - zoals Dees zegt - geen kwartje zou betalen voor hun kennis en kunde? Kun je dan nog spreken van een basis? Volgens mij heeft een wedstrijdruiter die ervaring heeft met rijden en africhten, een veel bredere basis dan de meeste Orun-cursisten, toch? Verward

Ikzelf les liever bij iemand die zijn sporen in de sport al verdiend heeft, dan maar zonder papiertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:37

Nou, dat vind ik wel meevallen, als ik ruiters hoor klagen over het nivo van de oruninstructie, en je ziet ze later zelf op het paard zitten, word je ook niet vrolijk.

Kijk je moet niet verwachten dat je direct grandprix kunt rijden en lesgeven. Ik denk dat er inderdaad veel rotte appels afkomen, maar ook veel mensen die wel goed zijn.

En kijk natuurlijk uit met zeggen dat wedstrijdruiters met ervaring met rijden en africhten een bredere basis hebben. Want er zijn al genoeg ruiters die een keer in hun leven een of 2 paarden zadelmak hebben gemaakt en uitgebracht hebben, die denken dat ze de kennis in huis hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:58

Pava"]
[quote="Pipo schreef:

Ja, maar waar is dan die basis als blijkt dat er mensen slagen die je - zoals Dees zegt - geen kwartje zou betalen voor hun kennis en kunde? Kun je dan nog spreken van een basis? Volgens mij heeft een wedstrijdruiter die ervaring heeft met rijden en africhten, een veel bredere basis dan de meeste Orun-cursisten, toch? Verward

Ikzelf les liever bij iemand die zijn sporen in de sport al verdiend heeft, dan maar zonder papiertje.
[/quote]

Mag ik je er even op attent maken dat ORUN 1e fase cursisten allemaal wedstrijdruiter zijn anders zouden ze niet mee kunnen doen met de cursus.
Dus de term wedstrijdruiter zegt mij absoluut niets, iemand die al jaren start en nog steeds L rijdt is ook een wedstrijdruiter.

Ik vind vooral van belang dat instructeurs goed uit kunnen leggen en je op een hoger niveau kunnen helpen.
Of dat met of zonder papiertje is, hoeveel paarden ze hebben afgericht of naar de Z of verder hebben gereden is in mijn ogen niet belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:02

Een instructeur moet voor mij wel aan iets meer voorwaarden voldoen hoor.
Tja Orun mag je in met L+1 geloof ik? Maar soit, als je niet voldoende rijdt dan zak je toch gewoon op het rijden?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:05

Bij mij in de groep is er iemand geslaagd die a; van haar eigen paard aflazerde bij het springen en b; van het tweede paard ook bijna afkukelde....
en zo inspirerend les geven kon ze ook niet, het was niet echt een vlotte dame....

Misschien had ze een rotdag, en hebben ze haar gematst, maar eh...die had eigenlijk toch niet mogen slagen, wel?

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:10

Pipo schreef:
Nou, dat vind ik wel meevallen, als ik ruiters hoor klagen over het nivo van de oruninstructie, en je ziet ze later zelf op het paard zitten, word je ook niet vrolijk.

Kijk je moet niet verwachten dat je direct grandprix kunt rijden en lesgeven. Ik denk dat er inderdaad veel rotte appels afkomen, maar ook veel mensen die wel goed zijn.

En kijk natuurlijk uit met zeggen dat wedstrijdruiters met ervaring met rijden en africhten een bredere basis hebben. Want er zijn al genoeg ruiters die een keer in hun leven een of 2 paarden zadelmak hebben gemaakt en uitgebracht hebben, die denken dat ze de kennis in huis hebben.

Maar daar komt dus weer een nieuw probleem van: hoe scheidt je de kaf van het koren? Niet elke ruiter is kundig genoeg om te kunnen beoordelen of de cursist wel echt goed is of juist niet.

En natuurlijk heeft niet iedere wedstrijdruiter een bredere basis. Maar er zullen altijd mensen blijven die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben omdat ze 1 of 2 paarden zadelmak hebben gemaakt. Maar die bedoelde ik niet. En je komt er natuurlijk wel achter of de persoon in kwestie écht veel paarden heeft afgericht of niet. Even een CV'tje vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:13

Waar je ook rekening mee moet houden dat vaak de beste trainers, niet de beste ruiters zijn. Hetzelfde in de kunstwereld, degene die les geven, kunnen vaak zelf niet zo heel goed tekenen.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:13

Interessant topic Lachen

Maar let op, er wordt hier gepraat over een kundig ruiter, niet een kundig instructeur/instructrice.

Voor de rest sluit ik me bij velen aan over het niet hinderen van het paard in de beweging, fijn na te rijden zijn, probleemoplossend te zijn etc.

Een kundig ruiter hoeft niet letterlijk met elk paard weg te kunnen rijden imo, want het kan gewoon echt niet klikken, maar je moet daar als kundig ruiter toch wel enigzins doorheen kunnen prikken.

Ik denk dat dat een vrij goeie basis is voor een kundig ruiter is, en het maakt dan niet uit wat je rijdt...

Ik ben zelf niet een kundig ruiter Knipoog Ik heb nog een hoop te leren, de wil is er iig, en ik beschik over een redelijk ruitergevoel.

Ik denk dat er maar weinig kundige ruiters rondlopen, want idd leren paardrijden doe je je leven lang, en al voldoe je aan de ene 'eis', dan voldoe je weer niet aan de andere, de weg is lang maar heel leerzaam.

Ik leer iig al veel van dit soort topics, verschillende visies etc.
Iig heb ik het laatste jaar veel meer geleerd dan de 10 jaar daarvoor, ook dankzij bokt, dat vind ik al vrij kundig van mezelf Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:15

Citaat:
Even een CV'tje vragen.

Ik wil niet zeggen dat ik een kundig ruiter ben, ik heb wel al veel paarden zadelmak gemaakt en ook verprutse paarden weer aan het lopen gekregen.
Maar dit was van mij allemaal vrijwilligers werk, naast mijn gewone arbeid.
Dus een cv'tje geven is dan niet zo makkelijk.
Kan natuurlijk neer zetten waar ik gereden heb, Maar bewijs leveren met arbeidscontracten of weet ik veel kan dan natuurlijk niet.
Zo zullen er vast meer ruiters zijn, dus die moet je dan maar op hun woord geloven.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:35

Ik ben zelf geen "kundige" ruiter, wel een kritische.... Maar ik sta ook open voor de mening van anderen, andere visies en ben bereid om zaken uit te proberen. Van iedereen kun je wat opsteken is mijn mening en alleen op die manier kun je wederom naar mijn mening, een kundige ruiter worden....

Even van Horses of the Dutch een citaat van Joep Bartels gestolen, ook niet de eerste de beste:
"De paardenwereld is in principe eigenwijs, traditioneel ingesteld en defensief. Terwijl je juist open moet staan! Vooruitgang krijg je alleen als je je openstelt. Als je nieuwsgierig bent. Als je luistert naar nieuwkomers. Je kunt overal je voordeel mee doen. Ik zeg altijd: wie geen ruimte laat voor mensen, ook mensen met andere meningen, geeft ook te weinig ruimte voor paarden. Het is één en dezelfde houding."

Met zijn uitspraken ben ik het dus volledig eens. Een aantal bokkers zou wat dat betreft wel eens meer om zich heen mogen kijken en niet oordelen voor ze ergens echt wat van weten. Degene die de schoen past.... etc. Knipoog

En wie zijn wij bokkers om te bepalen wanneer iemand kundig is? Of om iemand voor kwakzalver uit te schelden die heel wat meer gepresteerd heeft dan wij allemaal bij elkaar??? Vrij arrogant vind ik dat. Je kunt een andere mening hebben, maar dat is nog heel wat anders dan iemand als bijv. De Bodt zo afkammen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:45

runningkawa schreef:
Citaat:
Even een CV'tje vragen.

Ik wil niet zeggen dat ik een kundig ruiter ben, ik heb wel al veel paarden zadelmak gemaakt en ook verprutse paarden weer aan het lopen gekregen.
Maar dit was van mij allemaal vrijwilligers werk, naast mijn gewone arbeid.
Dus een cv'tje geven is dan niet zo makkelijk.
Kan natuurlijk neer zetten waar ik gereden heb, Maar bewijs leveren met arbeidscontracten of weet ik veel kan dan natuurlijk niet.
Zo zullen er vast meer ruiters zijn, dus die moet je dan maar op hun woord geloven.

Columpje maken met vrijwilligerswerk Haha! op je cv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:46

Mieke schreef:
Ik ben zelf geen "kundige" ruiter, wel een kritische.... Maar ik sta ook open voor de mening van anderen, andere visies en ben bereid om zaken uit te proberen. Van iedereen kun je wat opsteken is mijn mening en alleen op die manier kun je wederom naar mijn mening, een kundige ruiter worden....

Even van Horses of the Dutch een citaat van Joep Bartels gestolen, ook niet de eerste de beste:
"[i]De paardenwereld is in principe eigenwijs, traditioneel ingesteld en defensief. Terwijl je juist open moet staan! Vooruitgang krijg je alleen als je je openstelt. Als je nieuwsgierig bent. Als je luistert naar nieuwkomers. Je kunt overal je voordeel mee doen. Ik zeg altijd: wie geen ruimte laat voor mensen, ook mensen met andere meningen, geeft ook te weinig ruimte voor paarden. Het is één en dezelfde houding

Met zijn uitspraken ben ik het dus volledig eens. Een aantal bokkers zou wat dat betreft wel eens meer om zich heen mogen kijken en niet oordelen voor ze ergens echt wat van weten. Degene die de schoen past.... etc. Knipoog

En wie zijn wij bokkers om te bepalen wanneer iemand kundig is? Of om iemand voor kwakzalver uit te schelden die heel wat meer gepresteerd heeft dan wij allemaal bij elkaar??? Vrij arrogant vind ik dat. Je kunt een andere mening hebben, maar dat is nog heel wat anders dan iemand als bijv. De Bodt zo afkammen.

De vraag is juist, wat is kundig, wat zijn de criteria hiervoor.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:46

Mieke schreef:

"De paardenwereld is in principe eigenwijs, traditioneel ingesteld en defensief. Terwijl je juist open moet staan! Vooruitgang krijg je alleen als je je openstelt. Als je nieuwsgierig bent. Als je luistert naar nieuwkomers. Je kunt overal je voordeel mee doen. Ik zeg altijd: wie geen ruimte laat voor mensen, ook mensen met andere meningen, geeft ook te weinig ruimte voor paarden. Het is één en dezelfde houding."

En dit geld niet alleen voor paardrijden maar ook gewoon voor het leven Knipoog

Maar ik ben het helemaal met je eens, ik denk dat nieuwesgierigheid, soberheid en openstaan erg handig kan zijn in de weg naar kundig ruiter Knipoog

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:02

Wat ik bedoel te zeggen is dat je naar mijn mening geen kundig ruiter kunt worden als je een oogkleppenmentaliteit hebt. Dan leer je namelijk niet echt wat en wordt je dus nooit kundig op wat voor vlak dan ook. Simpel toch?

En wat bescheidenheid siert ook de echte kundige ruiter... Schijnheilig

Llewella heeft gelijk dat ze stelt dat dit ook geldt voor andere zaken in het leven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:06

Verder is een kundig ruiter eerlijk tegenover zijn/haar paard. De ruiter vraagt veel van het paard, maar ruiterfouten en rothumeur worden niet op het paard afgereageerd. Ook hoort een kundig ruiter het paard de verzorging te geven die het verdient. Dus niet zomaar na het rijdne een bezweet paard wegzetten. Is het paard een dagje sloom, dan rustiger aan. enz.
Dit heeft natuurlijk ook weer met gevoel te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:06

Mijn ruitercv stelt niet veel voor. MIjn jeugd heb ik doorgebracht met het corrigeren van verreden paarden, de een na de ander. Daarna kwam het onervaren spul en daarna het gevaarlijke gebeuren. Enkele blessures later blijf ik nu iets eerder op de grond staan en kruip ik niet overal meer op.
In mijn ruiterjeugd heb ik dus heel heel weinig goed gereden paarden onder me gehad,maar ze liepen wel allemaal voor me. Pas veel later kwamen de betere knollen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:07

En je hebt kundigheid op ieder niveau denk ik. Inlevingsvermogen en gevoel is daarbij het belangrijkste denk ik.

Ik zie heel wat kundige B-ruiters om mij heen, en heel wat onkundige Z-ruiters met scheve paarden die menen hun dier zo ontzettend goed recht te richten... Schijnheilig

Ik zeg niet dat ik het allemaal zo goed doe. Absoluut niet.

Menig z.g. kundig ruiter is ontzettend op zijn bek gegaan toen ze meenden mijn Kaminka wel even te rijden.... Er blijken maar weinig echt kundige ruiters te zijn is mijn ervaring, zelf hoor ik daar dus ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:09

Citaat:
Wat ik bedoel te zeggen is dat je naar mijn mening geen kundig ruiter kunt worden als je een oogkleppenmentaliteit hebt. Dan leer je namelijk niet echt wat en wordt je dus nooit kundig op wat voor vlak dan ook. Simpel toch?

Leuk gezegt, vooral in de paardenwereld. Ben je wel eens op een nvdr wedstrijd geweest???

Daar vind je er geen een die niet een oogkleppenmentaliteit heeft, en toch behoorlijk kan rijden. Sowieso word dat zoeken naar een speld in een hooiberg, bij mensen in de paardenwereld!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:11

ja, en dat is dus heel erg. Ik kan erg slecht tegen bekrompen mensen. Conservatief zootje dus, die paardenwereld, net wat Joep Bartels al zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 14:13

Dat zeg ik al jaren!!!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:37

De paardenwereld is ook vreselijk.
Wat is echt niet kan begrijpen is dat mensen hier zo oordelen over anderen, bijv. over Antoine de Bodt, dat hij commercieel en een kwakzalver is. En de mensen die zo oordelen zijn de mensen die er niet eens zijn geweest!! Antoine de Bodt is gewoon een trainer, net als alle andere bekende trainers, alleen richt hij zich meer op paarden met HKO. Ik denk dat iedereen met een paard dat verkeerd gereden is, en toevallig ook HKO heeft, bij iedere andere trainer ook op die manier wordt gecorrigeerd. Overigens geloof ik niet dat alle paarden met HKO beter kunnen worden door anders te rijden en dat HKO alleen ontstaat door verkeerd rijden, want HKO is absoluut erfelijk of ontstaat gewoon zomaar, omdat een paard wat zwakker in elkaar zit, net als sommige mensen.
Maar van iedere trainer kan je leren, en wie zijn wij dan om maar een beetje te gaan veroordelen?
Mijn mening over een kundig ruiter wordt hier ook al meerdere keren genoemd trouwens.