Gail schreef:Ja, het is én, én. En een papier voor een ruin is dus wél interessant. Het is niet heiligmakend, maar verschaft bepaalde info. Iedereen zeurt hier altijd over lastige Jazz-en en wat voor bloed die en die hengst heeft en welk karakter die doorgeeft: dat zegt toch ook wat? En dat staat op het papier. En als je wil springen of dressuren, kijk je toch óók naar de afstamming dus papier? En als de moeder veel goed in de sport presterende paarden heeft geleverd, vind ik dat papier interessanter dan eentje met een tweede premie met kids die niet verder zijn gekomen dan de B of L en in de recreatie zijn beland. En ja dan is het vervolgens heel belangrijk hoe hij eruit ziet, of het klikt, hoe hij loopt en springt etc.
Jij gaat er hier vanuit dat een merrie die een aantal goed presterende nakomelingen heeft, altijd goed fokt. Geef mij maar zo'n merrie...
Dat zegd nog steeds niets over dat ene paard. Je betaald voor de prestaties van de (half) broers en zussen...
En uit een 2e premie merrie (die bijv. wat ouderwets van type is) kan je met de juiste hengst wel goede nakomelingen fokken.
Als ik vroeger voor een sportpaard ging kijken, was het makkelijker selecteren op afstamming als je de paardenkrant door keek. Maar wat je soms tegen kwam aan paarden die heel goed gefokt (commercieel) waren...