Clinic in spijkerboor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:29

Nee dat schrijf je zo: Voilà! (Frans voor Ziedaar!)

Moesten jullie ook af en toe twee keer nadenken waar hij het nu over had? Cravache (zweep) enz? *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:32

Colinda schreef:

voorwaarts-neerwaarts zorgt al voor een ontspannen paard, maar hij zoekt hiermee niet zijn eigen 'rechtheid' ....

Het paard zoekt de houding op die voor hem het meest ontspannen loopt. Dat bedoelde AdB met zijn eigen rechtheid. Ook al kijkt hij naar binnen, zijn lichaam is recht en hij marcheert op vier benen met gelijke druk en impuls. Hij kijkt wel een kant op (zijn favoriete kant) maar zijn lichaam is recht. Daarna kan je aan de hoofdhouding werken.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:37

Cassidy schreef:
Nee dat schrijf je zo: Voilà! (Frans voor Ziedaar!)

Moesten jullie ook af en toe twee keer nadenken waar hij het nu over had? Cravache (zweep) enz? *LOL*

oh... Haha! voila Knipoog

idd.... in het begin moesten we erg wennen aan het taaltje, maar hij herhaalt vaak genoeg, dus dat went Knipoog

groetjes Jolanda

astridh

Re: Verwarring!rechtrichten vlgs de De Bodt-methode???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 05:54

Potoque schreef:
Voorbeeld:
Een paard dat rechts vast zit c.q. meer gewicht in de hand/niet rechts in wilt buigen, is volgens mij scheef naar links.
Ik heb dan steeds begrepen dat de basis-aanpak als volgt gaat:
LINKSOM aandraven, linkerteugel los, buitenstelling (naar rechts dus) aannemen met hoge, vaste hand, totdat het paard nageeft, als teken van rechtgerichtheid.

Dit lijkt mij een linksgebogen paard (links is de korte, stijve kant, rechts is de gestrekte lange kant), hoewel je daar het hele paard voor moet bekijken om het met zekerheid te kunnen zeggen. In dat geval begin je rechts(!) om met stelling naar buiten (niet inwerken met je binnenhand) Op het moment dat de hals als het ware in het verlengde van de ruggengraat is kunnen de rugspieren ontspannen en zal het willen nageven. Op dat moment geef je toe met je buitenhand en rijdt hem vervolgens naar 2 handen toe.

Ik wil niet te schoolmeesterachtig overkomen maar het is wellicht handig als je het een eerste keer probeert met iemand die weet waar het over gaat, zoek iemand die het principe kent en er achter staat. Als het goed gaat dan heb je met 5 a 10 minuten een paard dat fijn door de rug en rond gaat. Lukt dat niet ga dan niet verdermodderen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:19

Wat een verhalen! Ik ben nu pas in de gelegenheid om heel even snel een blik op de bokt verslagen te werpen! Ik reed als eerste mee in de clinic (zie de eerste foto van itp) en ik ben tot hele nieuwe inzichten gekomen! Geen idee dat Iwan haast een pirouette kon lopen op mijn gewicht! Ben zo trots op hem!
De volgende dag les en toen gingen de gewichtshulpen al vrij natuurlijk moet ik zeggen. Alleen de contrastelling valt niet mee. Iwan pakte het heel goed op en we hebben een soort laagvliegende galop gemaakt. (denk alleen niet dat deze op foto is vastgelegd?....)
We gaan absoluut vaker met Antoine aan de slag. Over de frequentie kan ik nog niets zeggen maar gezien het enthousiasme van iedereen is het zeker de moeite waard!
Vond het alleen jammer dat ik een heleboel bokker niet heb herkend. Maar iedereen zat ook zo gebiologeerd naar Antoine te kijken, niemand wilde iets missen.
Het was heerlijk om eens een keer echt les te krijgen!!!

groetjes Marit

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:46

Ik heb gisteren dus les gehad met Jur, dankzij Astrid! Lachen
Ik heb een jaar geleden al met Jur meegedaan aan zijn clinic. Ik hoopte dat ik toch wat had onthouden van de vorige keer. Toen vond ik het zo moeilijk maar had er toch een heleboel van opgestoken wat ik steeds gebruikte bij Jur. Ik was heel bang dat ik na deze les helemaal niet meer durfde te gaan starten met Jur, ik moet natuurlijk weer in de Z beginnen, en ik was bang dat het zo'n aanfluiting zou worden dat ik helemaal niet meer zou durven. Maar niets was minder waar! Lachen

Ik begon met het rechtrichten op de linkerhand, aangezien Jur een paard is dat rechtsgebogen is. Ik was al bang dat we de hele les langs de hoefslag bleven rijden om haar recht te richten, maar al snel was Antoine tevreden en gingen we rechtsom galopperen. Meteen verzameld en opgericht. Toen werd het leuk! Jur voelde heerlijk aan. Af en toe begreep ik niet helemaal wat Antoine bedoelde met al die Belgische woorden. *LOL*

Ik moest een piroutte inzetten en daarna een wissel springen. Ik had echt zoiets van: huh? Verward Hij wist niet eens dat ik Z reed met Jur. Dus ik die piroutte, daar is ze redelijk makkelijk in, en toen de hulpen voor de wissel. Maar Jur bokt er erg bij, nu dus ook maar ze sprong wel om. Haha!
Andere hand ging het net zo, pirouette ging goed, bij de wissel bokte ze maar sprong wel om. Jur was zo enthousiast door de wissels dat ze even later in een volte besloot om te springen naar de contra. Antoine was heel blij want dat was alleen maar goed geloof ik. Daarna moest ik nog in draf schouderbinnenwaarts, wijken en appuyeren. Appuyement naar rechts ging goed, naar links was moeilijker, maar aan het einde ging dat ook beter.

Antoine was heel enthousiast over Jur en mij en ik was helemaal happy. Jur was echt drijfnat, die had echt had gewerkt en zelf was ik ook kapot. Dit was echt voor herhaling vatbaar!! Party!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:50

HIj vond je ook een "meiske met gevoel". En dat compliment kun je in je zak steken!

Ik ben gisteren mijn stapel tijdschriften ingedoken op zoek naar het rtikel in de Bit. Maar ik vond het artikel online. Voor degenen die het artikel nog niet gelezen hebben:

http://www.hoefkatrol.com/artikel_bit.asp

amarant

nieuwe lesdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:32

We gaan zeker snel weer een nieuwe lesdag plannen in de Starnmeer. Ik denk dat we al een week vol zitten met onze eigen pensionklanten......

Maar zodra ik een datum weet zal ik het op Bokt zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:23

Citaat:
Je kunt het nog makkelijker zeggen, wat Antoine ook zegt;
Men neme het paard op zijn 'moeilijke' kant (welke kant dat is, lijkt me duidelijk te voelen) en stellen hem naar buiten

Kijk dat is LBO nivo Haha! dat snap ik en is ook eventueel makkelijker uit te leggen aan stalgenoten.
Ik heb het stukje even uitgeprint en zal het bij ons eens ophangen.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:15

Cowgirl schreef:
Citaat:
Je kunt het nog makkelijker zeggen, wat Antoine ook zegt;
Men neme het paard op zijn 'moeilijke' kant (welke kant dat is, lijkt me duidelijk te voelen) en stellen hem naar buiten

Kijk dat is LBO nivo Haha! dat snap ik en is ook eventueel makkelijker uit te leggen aan stalgenoten.
Ik heb het stukje even uitgeprint en zal het bij ons eens ophangen.

Knipoog
zet er dan nog even achter ; houdt hem voorwaarts !
(speciaal voor de 'lager' ontwikkelden Haha! anders denken ze nog dat ze het paard de 'hoek' om moeten trekken, zonder beendruk.... en gaan ze weer zeggen dat het niet lukt.... Lips are sealed )

Heb je Felix al weer gereden?
Hoe gaat het ?

groetjes Jolanda

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:35

Wel ff doorgeven als jullie Antoine weer laten overkomen en er plek is!!!!!. Ik doe de volgende keer ook mee!!!!! Tenzij mijn mannetje moet werken, dan niet ;-(