bolletjes beoordeling??!!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:34

Even een paar vraagjes.

Wie heeft het gemiddelde bepaald, met welk nut?
Waar kan ik een beeld daarvan vinden bij het KWPN?

Is het niet beter om met redenen omkleed, van een ideaalbeeld uit te gaan? Is dat (beeld) er bij het KWPN, op grond van gefundeerde en bewezen doelstellingen?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:50

Afbeelding

Afbeelding

De KWPN standaard Evolutie over 15 jaar.
Is eigenlijk niet veel veranderd (iets moderner).
En de fokker van bovengenoemde hengst heeft zich goed aan het scoringsformulier gehouden en is daar dan ook mee beloond, dat zijn fokprodukt Troy werd goedgekeurd.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:19

greetje schreef:
Even een paar vraagjes.

Waar kan ik een beeld daarvan vinden bij het KWPN?



Dus wanneer we het beeld van het KWPN doortrekken naar deze tijd,
dan kom ik tot de conclusie dat Troy als de KWPN-standaard mag gelden.

En dan is er genoeg ruimte in het bolletjes nieuwe tijdperk voor de juryleden om gemiddeld elk KWPN-lid uitzicht te geven op een predikaat. OK dan! Haha! Knipoog

Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 10:50

Afbeelding

Deze Galop wordt bij het KWPN beoordeelt met een 9.

Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:10


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 12:02

De komende IDS (in de Strengen)

Staat op de voorplaat de Zweedse Basishengst Greve Molke.

i.p.v. een KWPN-paard.

Dat typeert dat het toch misschien een club is van ............. Ach gut

En waarschijnlijk dat de topic-opener toch haar vraagtekens mag stellen,
daar het waarschijnlijk allemaal van los zand aan elkaar hangt.

Afbeelding

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... +molke&g=5

johanna13 schreef:
Weer wat nieuws.
Ze kunnen niet meer met de cijfers overweg dus maar multipele gok.
Sorry hoor maar als je een paard wilt beoordelen of hij beter of slechter is dan zijn buurman, als je toch eerst een standaardwaarde c.q. gemiddelde vast moeten stellen.
Gaan we nu op natte vinger werk over?!
In princiepe maakt het mij niet uit of het nu cijfers of bolletjes zijn, maar je moet wel weten waar je op beoordeeld!!!


weten waar je op beoordeeld Greve Molke ????

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:40

johanna13 schreef:
Oke maar als je een paard wilt beoordelen, zal je toch eerst moeten vastleggen aan welke eisen ze moeten voldoen.Wat dus de gemiddelde waarde is!
Dit heb ik in dat hele stuk niet gelezen.
Hoe ze willen dat een paard gebouwd is.
Hoe hij moet lopen.
ect......


Hier weten ze het.




[FA] Wie wil het exterieur van mijn paard beoordelen?

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:15

Ik vraag me af wat het voordeel is van het beoordelen van het paard in partjes. Als je leert het paard te ontleden en de delen afzonderlijk te benoemen vervolgens daar de beoordeling aan op te hangen, hoeveel oog heb je dan nog voor het totaal? Een paard dat bijv. een afwijkende beenstand heeft kan op zich toch bij de top presteren.Er zijn daar voorbeelden genoeg van. Een paard kan op stand nog zo mooi zijn, de bolletjesscore nog zo ideaal, maar als de ruiter erop zit en het is niet te rijden, dan heb je aan schoonheid helemaal niets.
Waarom zijn er zoveel paarden die volgens de normering van de KWPN-standaard dan uiteindelijk niet aan de maatstaf blijken te voldoen en blijven er maar zo weinig paarden over van het stel dat het gered heeft tot en met de derde bezichtiging?
Oneindig veel belangrijker dan constitutie zijn de innerlijke waarden. Die maken uiteindelijk het verschil: Herz, Bereitschaft, Intellekt, Temperament, Nerv, Seele en daarnaast speelt natuurlijk ook charisma en het wezen een rol. Alleen zijn die niet op stand te beoordelen en te vangen in bolletjes. Alleen de echte paardenkenner, die kan bogen op heel veel ervaring, herkent deze kwaliteiten direct. Het opleiden tot foutenkijker is veel en veel gemakkelijker. Daar is het bolletjessysteem bij uitstek geschikt voor.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:37

Je zal toch moeten weten wat de "standaard" is.
Zeker wanneer je met een merrie naar de keuring wilt gaan van een bepaald stamboek.

Je gaat er toch niet om je af te laten ze.iken,daar men er achter komt als eigenaar dat het paard niet voldoet aan de "normen" door een jury gehandhaafd.
Daarom heb je een standaard nodig van waaruit je kan scoren en weet ieder waar men aan toe is.

Nu doet men het af met het dier had zijn dag niet.
Maar waarom niet gezegd de jury had zijn dag niet omdat hij toch weer zijn eigen persoonlijke standaard voor ogen had.

Predikaten ,bull op zo'n manier.

bobomelo

Berichten: 1714
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:33

Ja, ik zou ook wel eens willen weten wat standaard is, je hebt toch verschillende rassen, en wat bv voor een engels volbloed geld, is toch niet te vergelijken met bv een arabier, dit zijn volgens mij toch twee rassen waar veel mee gemixt wordt, bedoel dat je in veel paarden wel iets meer of minder dan de ander van dit bloed bv in vindt. Mijn idee is dat je een gezond en sterk en makkelijk bewegend paard moet fokken die niet vroeg rijp en dus niet vroeg rot is maar gewoon lang mee kan lopen in de sport, paarden die goed gebouwd zijn en dus lekker in evenwicht staan. Pling

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:28

Die bepaalde standaard is al eens een keertje eerder ingevoerd. Denk maar eens aan de periode van een kleine honderd jaar geleden terug. Het ideaalbeeld van een paard waarvan de rug zo recht mogelijk moest zijn en de croupe dienovereenkomstig. Zodoende ontstond de hoogaangezette staart, het schoonhedsideaal van die tijd. Als de rug niet recht was, de croupe niet horizontaal en het paard de staart niet zo droeg als een haan werd dat beoordeeld als een fout. Betere paarden leverde deze visie echter niet op.
In het fokken van een ideaalbeeld schuilen gevaren. Om dit beeld te bereiken worden niet zelden concessies gedaan aan functionaliteit en worden natuurmatige zaken in het ergste geval genegeerd. Als dit ideaalbeeld aantoonbaar betere paarden geeft, die beter presteren dan dieren van andere stamboeken, langer meegaan, goede karakters hebben mag je spreken van vooruitgang. Echter wanneer je de paarden bekijkt die op topnveau presteren zie je helemaal geen uniformiteit. Het is zeer niet het mooiste paard dat wint.
Uniformiteit is niets anders dan saaiheid in vlees geperst.

Als fokker moet je ergens voor staan en je keuzes baseren op een eigen visie. De kwaliteiten in je paard bewaren en selectief verbeteren. Niet om te voldoen aan wat mode is, maar trouw blijven aan je eigen inzichten, ervaringen en fokplan. Ik fok op functionaliteit en prestatie. Schoonheid is slechts relatief en geen garantie voor succes.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:51

Ik denk dat we naast elkaar heen praten.
nl. Het KWPN gaat nu het bolletjes systeem invoeren
Dit systeem is de opstap naar een eventueel predikaat en herkenning van het KWPN paard.

Daar is voor een vereniging niets mis mee.
Maar in mijn ogen is het geen eerlijk systeem wanneer er geen voorbeeld paarden /modellen genoemd worden om een vergelijk te maken.

En heb ik het idee dat nu nog meer dan voorheen de emotie van het jurylid wordt weergegeven ,daar deze nog ruimer kan schuiven (getal 5),
i.p.v. via een spiegel te tonen wat eigenlijk een KWPN paard dient te zijn of is.

Hiermee verval je weer in een nog verdere oude ziekte,nl. de kans van het keuren van personen i.p.v. de dieren.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 23:17

Dat is evident. Het beoordelen van een paard volgens welk systeem dan ook, gebaseerd op onderdelen in plaats van het geheel en uitgevoerd door mensen kan nooit een bepaalde mate van willekeur uitsluiten.
Wat de een een steile schouder noemt, noemt de ander een beetje steil. Beoordelen is altijd subjectief. Blijft de vraag over hoe je dan aan je predikaten komt. Ster zal wel moeilijk worden als je fokproduct qua model niet in het dressuur-c.q. springplaatje past. Prestatie is naar mijn mening het belangrijkste predikaat. Daar kan zelfs de bolletjesfilosofie niets aan veranderen.
Neem nu Liostro van der Löwe, het meest imponerende Grand Prix en Olympiade paard van zijn tijd. Stond voor niet helemaal correct en draaide zijn dijbeen iets naar buiten. Hij had dus grove fouten en werd dienovereenkomstig beoordeeld. Toonde echter uitmuntende bewegingen die hem niet in de sport hinderden. Goed dat er toch vertrouwen in dat paard was ondanks dat de jury het steeds negatief beoordeelde.

Fokken naar voorbeeld. Je hoeft alleen maar te kijken wat er de laatste jaren is geaccepteert en je weet waar je aan moet voldoen als je een kans wilt maken

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 07:17

Citaat:
Hiermee verval je weer in een nog verdere oude ziekte,nl. de kans van het keuren van personen i.p.v. de dieren.


Is het ooit anders geweest dan?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:23

Ik wacht gewoon af de tijd zal wel moeten uitwijzen of het bolletjes systeem werkt. Ik denk dat het best eens kan gaan lukken. Bij de koeien werkt het iig goed en die zijn op gebied van fokkerij en gegevensbeheersing volgens mij alweer een stuk verder op het gebied van fokkerij en gegevensverwerking en beheersing. Beide systemen worden door mensen gebruikt en mensen kunnen fouten maken en soms beinvloedbaar zijn dus wat dat betreft veranderd er nog niet zoveel.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:24

Al het gebazel over puntensystemen, bolletjessystemen is allemaal flauwe kul. In een prestatiefokkerij zoals het KWPN, en ook andere stamboeken, hebben exterieurkeuringen totaal geen nut. In de loop der jaren is gebleken dat de grootste "bokken" qua exterieur het beste presteren, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. In de volbloedfokkerij gaat het om snelheid, waren Bold Ruler, Man 'O War, St. Simon etc. prachtige paarden?
De harddravers, het draffenomeen Cherie Spencer was voor een prikje te koop destijds bij Klaas Neef, ik heb haar ook laten staan, alle benen wezen de verkeerde kant uit, de lichaamsverhoudingen waren naar drafnormen nihil. Het enigste mooie was haar hoofdje. Het enigste wat ze had was, lucht, lenigheid en balans c.q. evenwicht en dit is voor topsport de enige remedie om iig. een goed sportpaard
te fokken. Kan men zo'n dier produceren met ook nog een redelijk exterieur dan is dat m.i. de enige standaard die men voor ogen moet houden. Ik kan me daarom echt wel vinden in de redenering van Bucephalus. Bij een mooi paard heeft men vaak onderdelen die totaal niet mee werken aan de sportieve prestaties waaraan het dier zou moeten voldoen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:32

tuurlijk hebben exterieur keuringen wel zin. je wilt toch een correct paard of niet?! dat prestatie uiteindelijk de doorslag geeft vind ik niet zo raar. de meerderheid heeft namelijk een correcte bouw.
het bolletjes systeem is ontworpen om meer variatie te krijgen in het scoren van de dieren. nu kunnen de inspecteurs niet meer mierenziften over een puntje meer of minder. en meer variatie geeft een hogere geneticshe vooruitgang. vind het dus een goed systeem.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:42

peggel schreef:
tuurlijk hebben exterieur keuringen wel zin. je wilt toch een correct paard of niet?! dat prestatie uiteindelijk de doorslag geeft vind ik niet zo raar. de meerderheid heeft namelijk een correcte bouw.
het bolletjes systeem is ontworpen om meer variatie te krijgen in het scoren van de dieren. nu kunnen de inspecteurs niet meer mierenziften over een puntje meer of minder. en meer variatie geeft een hogere geneticshe vooruitgang. vind het dus een goed systeem.



meer variatie geeft een hogere geneticshe vooruitgang.

Dus het KWPN paard bestaat niet.
Het is meer een bolletjespaard in variatie waar een papier aanhangt.?


Afbeelding

Geef mij maar het histories type.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:46

Ja Ceasario terug naar de basis en stoppen met het fokken met eindprodukten, waarvan 98% de eindstreep niet haalt, kapitaalvernietiging over de ruggen van zg. fokkers en gebruikers. Kijk maar eens in de maneges wat voor klinkende fokprodukten daar belanden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:57

peggel schreef:
nu kunnen de inspecteurs niet meer mierenziften over een puntje meer of minder. en meer variatie geeft een hogere geneticshe vooruitgang. vind het dus een goed systeem.



hogere geneticshe vooruitgang.

Is dat zo of is het een kreet?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:13

Afbeelding

Dit om de duidelijke verschillen in stamboeken aan te geven.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:18

Theun schreef:
Al het gebazel over puntensystemen, bolletjessystemen is allemaal flauwe kul. In een prestatiefokkerij zoals het KWPN, en ook andere stamboeken, hebben exterieurkeuringen totaal geen nut. In de loop der jaren is gebleken dat de grootste "bokken" qua exterieur het beste presteren, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. In de volbloedfokkerij gaat het om snelheid, waren Bold Ruler, Man 'O War, St. Simon etc. prachtige paarden?
De harddravers, het draffenomeen Cherie Spencer was voor een prikje te koop destijds bij Klaas Neef, ik heb haar ook laten staan, alle benen wezen de verkeerde kant uit, de lichaamsverhoudingen waren naar drafnormen nihil. Het enigste mooie was haar hoofdje. Het enigste wat ze had was, lucht, lenigheid en balans c.q. evenwicht en dit is voor topsport de enige remedie om iig. een goed sportpaard
te fokken. Kan men zo'n dier produceren met ook nog een redelijk exterieur dan is dat m.i. de enige standaard die men voor ogen moet houden. Ik kan me daarom echt wel vinden in de redenering van Bucephalus. Bij een mooi paard heeft men vaak onderdelen die totaal niet mee werken aan de sportieve prestaties waaraan het dier zou moeten voldoen.


Het gaat ook om de functionele bouw van het paard. Een bouw waarmee het paard in staat is om tot goede prestaties te komen. Ik citeer wijlen Gert van der Veen (Paard in Partjes, 1996):
"Mr. Stroller was een klein, compact paard dat destijds tóch de zwaarste parcoursen sprong. Maar dat deed hij niet dankzíj zijn bouw, maar ondanks! Wat had dat paard wel niet gekund als hij 15 centimeter groter was geweest. Er zullen altijd voorbeelden zijn van individuele paarden die met hun karakter kunnen compenseren wat ze lichamelijk tekort komen.
Andersom geredeneerd zijn psychische fouten veel moeilijker te corrigeren dan exterieurfouten. Vanuit die optiek zijn ruiters en rijders soms minder geïnteresseerd in het exterieur van het paard, maar het blijft onze verantwoordelijkehid als fokkerij om het paard de fysieke mogelijkheden te geven om tot goede prestaties te komen. Ik zie dat als een verplichting ten opzichte van het dier. We laten het paard dingen doen; dan moeten we er ook voor zorgen dat het dat vrij gemakkelijk kán."


Hierbij speelt duurzaamheid ook een grote rol. Een franse stand bijvoorbeeld zorgt altijd voor meer (eenzijdige) belasting en dus slijtage. Natuurlijk kan zo´n paard óók wel goed presteren met zo´n incorrecte beenstand, maar het gaat ook om de duurzaamheid. Het fokdoel van het KWPN is het fokken van paarden die op het hoogste niveau kunnen presteren. Prestatiegerichtheid, duurzaamheid en het aansprekende exterieur zijn immers de belangrijkste factoren waarop het internationale succes van het Nederlandse paard is gebaseerd. Wat heb je aan paarden die op hun 8e levensjaar al helemaal "af" zijn; hetzij geestelijk, hetzij lichamelijk? Een paard die een lichaam heeft waarmee hij makkelijk kan doen wat er van hem verwacht wordt, houdt ook meer plezier in het werk.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:37

Maar dat deed hij niet dankzíj zijn bouw, maar ondanks!

Kijk en hier ging men de andere kant van denken in.

Hij ging het paard in stukjes verdelen door waarschijnlijk eerst 15 cm hoger te maken etc.
jammer dat er nog geen Photoshop was.


Als hij gewoon bij de afzet van het achterbeen en de hefboomwerking was gebleven had hij het zich zelf minder moeilijk gemaakt.

En had hij ook ontdekt dat er zeer veel paarden die hoger waren geen meter konden springen.

"Mr. Stroller was een klein, compact paard dat destijds tóch de zwaarste parcoursen sprong.

Maar dat deed hij niet dankzíj zijn bouw, maar ondanks!
Met deze uitspraak kreeg hij zijn volgelingen omdat binnen het KWPN er nog nooit iemand over nagedacht had.

Hij was de eerste en een "bestudeerd"man tussen die "boeren",dus zal het wel waar zijn.
En tegenspraak werd niet geduld.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:46

Waar het mij om gaat, is dat hij duidelijk aangeeft waarom het exterieur belangrijk is in onze fokkerij. En dat we hier op blijven moeten selecteren.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:53

MissHIS schreef:
Waar het mij om gaat, is dat hij duidelijk aangeeft waarom het exterieur belangrijk is in onze fokkerij. En dat we hier op blijven moeten selecteren.



moeten selecteren
Ik zou zeggen repareren !