Inteelt. Goed of slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:13

Het beestje is pas 4 Haha! en ze is zadelmak gemaakt omdat ze niet drachtig wilde worden van... Contender...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:22

Hmmm, ik ben een grote Cor-fan maar dit is wel heel veel van het goede!!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:34

Missouri schreef:
Het beestje is pas 4 Haha! en ze is zadelmak gemaakt omdat ze niet drachtig wilde worden van... Contender...

Grijpt de natuur toch zélf in! Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:36

Met Moeder Natuur valt niet te spotten. Ik geloof ook niet dat dit beestje 100% gezond in het koppie is. Als je ook in die ogen kijkt... eng, gewoon.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:12

Net als die Avatar van je zeker? Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:20

[offtopic] Die is niet eng... die is schattig, net als ik Kusje [/offtopic]

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:17

Missouri schreef:
[offtopic] Die is niet eng... die is schattig, net als ik Kusje [/offtopic]

ook offtopic: ik vind hem wel lief hoor...Missouri tegen de rest van de wereld Tong uitsteken Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:36

Anya schreef:
ook offtopic: ik vind hem wel lief hoor...Missouri tegen de rest van de wereld Tong uitsteken Haha!

<snik> eindelijk iemand die me begrijpt... Kusje

Maar om weer even ontopic te gaan: lijnteelt kan best, maar je kunt te ver gaan (zie mijn voorbeeld )

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:46

Koortje schreef:
Het lijkt mij ongezond. Een soort incest, alleen denken paarden zelf daar natuurlijk anders over. Want het komt er op neer dat een hengst zn eigen dochter dekt, nou lekker..!
Hoe het verder in de praktijk werkt weet ik niet zozeer, heb geen ervaring met inteelt paarden.

Waarschijnlijk komt er over een paar jaar een wet in Nederland dat incest is toegestaan. Scheve mond Mits er geen erfelijke ziektes kunnen worden overge-erft. In sommige landen bestaat deze wet zelfs al. Bloos!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:31

Nog een toevoeging: laat het wel duidelijk zijn dat je inteelt maar tot op bepaalde hoogte toe kunt passen. Als er teveel bloedvernauwing komt, is er op den duur te weinig genetische spreiding. Dan gaat er inteeltdepressie verschijnen, wat vaak gepaard gaat met gebreken, maar ook met verkleining bijvoorbeeld.

Bij de meeste diersoorten is het zo dat een diersoort ten dode opgeschreven is als het aantal individuen tot onder de 20 zakt, door een te grote hoeveelheid aan inteelt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:13

volg het niet helemaal. Wat is het verschil tussen inteelt en lijnteelt?

I weet wel dat iemand binnen ons stamboek een merrie door haar eigen vader heeft laten dekken in de hoop dat het veulen nóg beter werd dan de merrie al is.
Het resultaat weet ik niet trouwens

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:45

Inteelt is rechtstreeks product x een product, beetje vaag denk ik nog.
Maar bij lijnenteelt zit het verder weg dan heb je meer spreiding.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:33

Je spreekt over inteelt bij paarden als dezelfde ouderdieren binnen de eerste drie generaties vaker dan 1 keer voorkomen, lijnenteelt vanaf 4de generatie. Uit divers onderzoek onder met name productievee is naar voren gekomen dat je door inteelt geen betere dieren fokt. Je kunt wel een goed dier fokken, maar dat staat dan los van de gehanteerde inteelt. Dus niet dankzij, maar ook niet ondanks inteelt. Voornaamste gevaar bij inteelt is de zg inteeltdepressie, een verlies in fertiliteit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:44

Het valt mij wel op bij mijn veulen (inteelt product) dat hij wel heel erg het karakter van zijn moeder (in het kwadraat heeft meegekregen. Is dat normaal? Of is dat toeval?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:51

Ons Broer x Moeder product heeft vooral veel weg van vader, met name in karakter en ook grotendeels wat exterieur betreft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:52

Kunnen we hieruit concluderen dat karakter/uiterlijk van een van de ouders meer dan normaal doorfokt?
Wiz lijkt ook meer op zijn moeder uiterlijk dan op zijn vader...

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:59

De volle zus van onze Flemmingh lijkt precies op de moeder, de onze meer op de vader. Qua karakter hetzelfde.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:57

In sommige stamboek in lijnenteelt en zelfs inteelt heel normaal, denk aan het groninger en gelders paard. Bij Lusitano's wordt ook veel aan lijnenteelt gedaan, hoe minder vreemd bloed, hoe beter. Ik zou er zelf niet zo gauw voor kiezen, maar mij wordt niet gevraagd. Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:01

Tessebes schreef:
In sommige stamboek in lijnenteelt en zelfs inteelt heel normaal, denk aan het groninger en gelders paard. Haha!

KWPN
04-12-2003: KWPN bovenaan BCM-ranking springen

In de recent gepubliceerde BCM-ranking van meest succesvolle stamboeken, gebaseerd op de resultaten behaald tussen 1 oktober en 30 november 2003, neemt het KWPN de eerste plaats in bij de discipline springen. Dit resultaat is te danken aan de nummer één van de lijst: Limbo V (Esteban uit Treintje van Eros, fokker J.C. van de Wege) – afgelopen zondag nog winnaar van de Grote Prijs van Belfast – de nummer drie Audi’s Jikke (Concorde x Pantheon xx, fokkers A.Wolters en W. Ongering), de nummer vijf Marius Claudius (Concorde x Nimmerdor, fokker J. Uytdewilligen), de nummer tien Portofino (Habsburg x Orthos, fokker G.J. Kranen), nummer 18 De Sjiem (Aram x Wathamin xx, fokker W.J. Boerkamp) en nummer 29 Authentic (Guidam x Katell xx, fokkers H. Morsink en G.H. Morsink).
Holstein staat op de tweede plaats, gevolgd door Selle Francais.

Bij de discipline dressuur gaat Hannover aan de leiding, gevolgd door Oldenburg. Het KWPN neemt hier de derde plaats in, met dank aan Hexagon’s Kyrain (Cyrain x Lorenz), Joy (Ulft x Doruto), Chopin (Pele x Le Val Blanc xx), Gestion Lingh (Flemmingh x Columbus) en Hexagon’s Louisville (Burggraaf x Vesins xx).

(Bron: BCM)

de nummer drie Audi’s Jikke (Concorde x Pantheon xx, fokkers A.Wolters en W. Ongering),

Moet toch leuk zijn voor Han Coolen ,dat hij zijn merrie (Surprise-Pantheon) verkocht aan bovenstaande fam. OK dan!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:59

Mystica schreef:
Op internet kwam ik deze stukjes tegen:

Citaat:
Dit is een ruin uit de combinatie Derby x Derby ; of terwijl het bloed van Derano Gold en Dornick dubbel ingeteeld.
Passender kan haast niet.

Citaat:
Merrieveulen v. Romantico m. Silbersanne mv. Cantus mmv. Ramano

Ramano is ook de vader van Romantico toch?

Ik dacht altijd dat inteelt nadelig was. Maar zolangzamer hend begin ik daaraan te twijfelen.
Wie helpt me uit de droom?

Ik las vandaag in de Strengen.
"inmiddels is wetenschappelijk vastgesteld dat inteelt het aantal normale levende zaadcellen en de beweeglijkheid van die zaadcellen beïnvloedt.
Ook neemt het aantal afwijkingen toe als het inteeltpercentage van hengsten toenoemt"

Wat ik nu graag geweten had,wat voor afwijkingen zouden dat zijn.
En is het dan nog verstandig om Engelse volbloeds te gebruiken.
Deze EV-s hangen helemaal van inteelt aan elkaar.

En dan de vraag?
Wanneer houdt inteelt op en gaat het over in lijnenteelt.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 15:03

stef schreef:
volg het niet helemaal. Wat is het verschil tussen inteelt en lijnteelt?

I weet wel dat iemand binnen ons stamboek een merrie door haar eigen vader heeft laten dekken in de hoop dat het veulen nóg beter werd dan de merrie al is.
Het resultaat weet ik niet trouwens

Stef dit is dus een inteeltprodukt. Broer-zus vallen hier ook onder en halfbroer-halfzus ook. Alle andere vormen van verwantschap tussen een fokpaar noemen we lijnenteelt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:57

Ik ken iemand die verwacht een veulen van Popcorn (v. Romantico). De moeder is ook een Romantico.
Ik ben wel benieuwd wat hier uit komt, want zelf had ik deze combi niet gedaan/aangedurfd.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:32

Ik ben er niet zo voor, heb toch het idee dat dit uiteindelijk zwakkere dieren geeft. Niet in de eerste inteeltkruising, maar wel als je er mee doorgaat. Voor een voorbeeld van de ellende die kan komen uit intensieve inteelt en lijnenteelt, zie dit topic: [WN] Nieuwe ziekte in QH's: Hyperelastosis cutis

Een ziekte die van oorsprong heel zeldzaam was komt daarbij steeds vaker voor door al de inteelt en lijnenteelt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:37

Je hebt gelijk hoor ArwenLune. Daarom gaan bij Wiz direct van het voorjaar de kiwi's eraf. Ik wil het risico niet lopen dat hij toevallig weer verder dekt.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 08:22

Bij ons op stal hebben we 4 paarden met contender willen dekken, maar geen 1 is dragend van hem. Vervolgens proberen we voor alle 4 de merrie's een andere hengst, en ja hoor alle 4 de merrie's zijn toch nog drachtig (wel heel laat uitgeteld)

Aan de merrie's lag het niet, wat is er met het sperma van contender??

Groetjes Sanne Lovers Olrike N