Is dit een redelijk voorstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:02

ik zou het persoonlijk niet doen voor zoveel geld (maar ik ben verwend en betaal aan stalgeld €70,- per maand, wordt hij volledig verzorgd en met mijn eigen paard kan ik doen en laten wat ik wil)
je vindt vast wel iets goedkopers!

ScapaPolo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:58

Het is idd wel een hoop geld en je kan vast niet veel dingen doen die je wilt doen, Dus idd je vind zeker iets goedkopers !

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:18

De prijs hangt toch ook af van het stalgeld per maand? Betaalt de eigenaar veel stalgeld, dan is een wat hogere bijdrage voor bijrijden ook redelijk, lijkt me.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 18:36

Kazoo schreef:
De prijs hangt toch ook af van het stalgeld per maand? Betaalt de eigenaar veel stalgeld, dan is een wat hogere bijdrage voor bijrijden ook redelijk, lijkt me.

Bijrijden voor zo'n 100 euro per maand is hier (omgeving Den Haag) helemaal niet zo raar. De eigenaresse betaalt zelf zo'n 300 euro per maand aan stalgeld.

Bedankt voor alle reacties iig.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:53

Ik heb vanaf volgende maand ook een bijrijder, maar dit puur om financiële redenen, zodat ik het stalgeld kan blijven betalen. Hij betaalt dan gewoon de helft om 3 dagen per week te rijden, en dat is: 138 EUR.

Ik heb op zich voldoende tijd voor mijn paard, maar geen geld, dus moet mijn bijrijder betalen, simpel...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:58

Idra schreef:
Ik heb vanaf volgende maand ook een bijrijder, maar dit puur om financiële redenen, zodat ik het stalgeld kan blijven betalen. Hij betaalt dan gewoon de helft om 3 dagen per week te rijden, en dat is: 138 EUR.

Ik heb op zich voldoende tijd voor mijn paard, maar geen geld, dus moet mijn bijrijder betalen, simpel...

ja maar die mag dan ook 3x id week rijden ! dat is heel wat anders als een keer int bos en een keer longeren Verward
kijk als jij drie keer zelf mag weten wat je ermee doet, okej dan is dat geld redelijk ja, maar niet als ze maar een keer daadwerkelijk id bak mag rijden (met les)

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:14

Wat wil jij met een dure prive les doen als je niet eens kunt oefenen door de weeks, maar alleen mag stappen of longeren? En neem aan dat je tijdens je buitenrit niet allerlei dressuur matige oefeningen gaat doen Knipoog

Misschien kun je nog eens overleggen met de eigenaresse.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:41

Bekijk het is anders:
De eigenaresse komt extra naar stal om haar les te geven, nu weet ik niet hoever ze moet rijden om op stal te komen...

Verder die ene avond les gaat weer ten koste van haar (=eigenaresse) eigen rijtijd......

Even "een stel dat" vraagje:
Stel dat je nu toestemming krijgt om lid te worden van een rijvereniging om daar eens per week te lessen met haar paard a 10 euro per maand en je moet er ook nog eens 10 km (samen heen en terug) voor rijden...

Dan vind ik, mits de lessen aankomen (=dat je er veel van leert), die 10 euro per week (lestijd + km vergoeding) en je het geld kunt en wilt missen, een goede oplossing...

Als je twijfelt... vraag een soort overgangsregeling, bijv. 2 weken lang een les, om te kijken of het je bevalt, anders kun je nog kiezen of een ander paard zoeken of doorgaan of met haar afspreken om bijv. eens per 2 weken een les bij de stal eigenaresse te nemen. Want ik vindt wel dat je als bijrijder ook eisen mag stellen, wel in verhouding dan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 20:47

Alane schreef:
Bekijk het is anders:
De eigenaresse komt extra naar stal om haar les te geven, nu weet ik niet hoever ze moet rijden om op stal te komen...

Verder die ene avond les gaat weer ten koste van haar (=eigenaresse) eigen rijtijd......

Even "een stel dat" vraagje:
Stel dat je nu toestemming krijgt om lid te worden van een rijvereniging om daar eens per week te lessen met haar paard a 10 euro per maand en je moet er ook nog eens 10 km (samen heen en terug) voor rijden...

Dan vind ik, mits de lessen aankomen (=dat je er veel van leert), die 10 euro per week (lestijd + km vergoeding) en je het geld kunt en wilt missen, een goede oplossing...

Als je twijfelt... vraag een soort overgangsregeling, bijv. 2 weken lang een les, om te kijken of het je bevalt, anders kun je nog kiezen of een ander paard zoeken of doorgaan of met haar afspreken om bijv. eens per 2 weken een les bij de stal eigenaresse te nemen. Want ik vindt wel dat je als bijrijder ook eisen mag stellen, wel in verhouding dan.

De eigenaresse moet er zelf een stukje voor rijden. Okki staat bij Wassenaar en ze woont zelf in het centrum van Den Haag. Ik schat dat het een km of 8 is.

Lessen bij een rijvereniging zit er niet in. Ik mag of bij haar lessen of bij de eigenaresse van stal. Verder vind ik 10 euro per keer niet super veel, mits het een goede les is. Met m'n vorige bijrijdpony betaalde ik 12,50 voor een half uur en moest ik naar haar stal komen.

Wat betreft de overgangsregel: ik kan dit natuurlijk altijd proberen. Mocht het niet bevallen, dan kan ik altijd nog wat anders proberen te zoeken. Wat dat betreft ben je als bijrijder erg vrij, bij wijze van spreken zou je vandaag af kunnen zeggen, maar dat zou ik niet kunnen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:25

Dat lessen bij een vereniging was een "stel dat" -vraag om de kosten af te wegen tegen wat je nu is aangeboden: nl: als je elke week naar een vereniging moet rijden + kosten lidmaatschap, sleutelgeld en weet ik wat...tegen de extra kosten die je hebt als zij je les geeft.
Ik vindt het allerzins redelijk te noemen, wel veel geld maar als ik reken.
Dochterlief op de ponyclub: 43 euro per 3 maand contributie incl sleutelgeld, excl. KNHS enz.
Elke week 5 km heen en 5 km terug.
Ik heb dan wel de vrijheid om de binnenmanege te gebruiken wanneer die vrij is, en heeft dochterlief een 1/2 uur prive les iedere week.
Maar zou dan liever elke week voor 10 euro les aan huis hebben (mits ervan geleerd wordt uiteraard)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 11:05

Gisteren kwam ik weer op stal. Ik had via het schriftje wat uitleg gevraagd over haar voorstel; of het dan 3x ipv 2x per week werd. Nu stond er dat misschien 2x per maand lessen ook wel voldoende was voor 50 euro. Tja... als ze nu al een beetje aan het terugkrabbelen is, dan vraag ik me af wat er in de toekomst van terecht komt.
Kijk ik nu te zwart of zit er wel wat in mijn gedachtegang?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:27

Ik denk dat ik een ander bijrijpaard zou zoeken eentje waar je wat meer vrijhijd krijgt. maargoed dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:39

Ik heb ook een bijrijdster voor mijn paard. Zij rijdt 2x pw in de bak. Omdat ze pas een paar keer op haar heeft gereden, mag ze van mij nog niet naar buiten. Maar als ze mijn paard wat beter kent, mag ze er ook mee naar buiten. Ze mag er mee lessen, en als ze een wedstrijdje wil rijden, breng ik haar heen en weer. Alleen als ze wil lessen, moet ze zelf die lessen betalen. En zeker nu in het begin ben ik meer dan bereid om haar wat op weg te helpen met rijden (ook al voor niks).
En hier betaalt ze helemaal NIKS voor. Ik ben veel ste blij dat zij 2x pw mijn paard extra aandacht geeft en rijdt. OK dan!

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:51

Tessebes schreef:
Ik betaal nu 35 euro voor 1x buitenrijden en 1x longeren/wandelen/staprit. Die verhoging begrijp ik in principe wel, ze moet wel iedere keer speciaal voor mij naar stal komen.

De verhoging komt er dus in principe op neer dat je 35 euro betaalt voor een priveles van iemand die niet gediplomeerd is. Voordeel is weer wel dat zij het paard goed kent, en weet hoe je hem moet rijden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:26

tja tessebes..................hmmmmmmmmmm
nee ik zeg niets meer, okee toch wel.........

ZOEK NOU LEKKER EEN ANDER PAARDJE !!!!!!!!!
Er zijn er in deze buurt zoveel die een bijrijdster zoeken, okee, duurt misschien even om te zoeken wat je wilt, maar er zijn zoveel eigenaresses die een stuk makkelijker zijn met hun paard !!! Waar je mee mag lessen, waar je mee mag doen wat JIJ wilt etc..........geen verplicht bosritje, geen verplicht longeren.............mmmmmm
En dan krijg je les, maar wanneer kun je dat dan zelf oefenen ?????

en wat ik in m'n pb al schreef; als ze nu al terug begint te krabbelen......mmmmm

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:30

Tessebes schreef:
werd. Nu stond er dat misschien 2x per maand lessen ook wel voldoende was voor 50 euro. Tja... als ze nu al een beetje aan het terugkrabbelen is, dan vraag ik me af wat er in de toekomst van terecht komt.
Kijk ik nu te zwart of zit er wel wat in mijn gedachtegang?

Even helemaal het tegenovergestelde... gisteren heeft mijn bijrijdster gelest en heb ik de les voor haar betaald......
Maar even on-topic. Ik krijgt nu nog meer het idee dat ze alleen maar geld van je wil zien en niet met je meedenkt.
Lekker iets anders zoeken zou ik zeggen....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 15:36

IlsjePilsje schreef:
Even helemaal het tegenovergestelde... gisteren heeft mijn bijrijdster gelest en heb ik de les voor haar betaald......
Maar even on-topic. Ik krijgt nu nog meer het idee dat ze alleen maar geld van je wil zien en niet met je meedenkt.
Lekker iets anders zoeken zou ik zeggen....

Wauw... ik wil ook wel les als jij het betaald. Tong uitsteken

Ik kan zeggen, dat het haar eigenlijk niet om het geld gaat. Ze heeft een gezin (2 kinderen) en haar man werkt onregelmatig. Per 1 december stopt ze met werken (2 dagen in de week). Haar man verdient genoeg om dat paard te betalen, dat weet ik 100% zeker. Ze wil dit ik een soort symbolisch bedrag betaal, voor het beslag en zo. Heb ik opzich geen problemen mee hoor.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:40

Tja.... Ik vind het best veel, als het gaat om een 'simpel' paard en de eigenaresse / lesgeefmens geen diploma's heeft.
Maar het is anders wanneer zij lessen kan geven op hoog niveau en als het echt een goed paard is. Als je echt op lekker niveau les kan krijgen, dan leer je er heel veel van. Dan vind ik het echt niet duur!
En als ze nu ook al gaat terugkrabbelen....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 15:56

Trixy"]
[quote="Tessebes schreef:
Ik betaal nu 35 euro voor 1x buitenrijden en 1x longeren/wandelen/staprit. Die verhoging begrijp ik in principe wel, ze moet wel iedere keer speciaal voor mij naar stal komen.

De verhoging komt er dus in principe op neer dat je 35 euro betaalt voor een priveles van iemand die niet gediplomeerd is. Voordeel is weer wel dat zij het paard goed kent, en weet hoe je hem moet rijden.
[/quote]

35 euro voor een priveles??? Snap even niet hoe je daar aan komt.
Ik betaal nu 35 euro. Ik ga 50 euro betalen voor 2x les per maand. Dat is dus 50-35=15/2=7,50 per les.
Als ik 75 zou moeten betalen voor iedere week les, dan komt dat neer op 75-35=40x12=480/52=9,23 per les.

Nogmaals, het gaat me eigenlijk niet zo om het geld. Hier is paardrijden gewoon duur, dus aan betalen voor bijrijder zal ik moeten geloven.

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:49

Tessebes"]
35 euro voor een priveles??? Snap even niet hoe je daar aan komt.
Ik betaal nu 35 euro. Ik ga 50 euro betalen voor 2x les per maand. Dat is dus 50-35=15/2=7,50 per les.
Als ik 75 zou moeten betalen voor iedere week les, dan komt dat neer op 75-35=40x12=480/52=9,23 per les.

Nogmaals, het gaat me eigenlijk niet zo om het geld. Hier is paardrijden gewoon duur, dus aan betalen voor bijrijder zal ik moeten geloven.
[/quote]

[quote="Tessebes schreef:
Ze wil dit ik een soort symbolisch bedrag betaal, voor het beslag en zo. Heb ik opzich geen problemen mee hoor.

Oepsie... Schijnheilig was vergeten een en ander om te rekenen geloof ik en dat scheelt idd een heel stuk! Maar dan nog, voor een symbolisch bedrag vind ik het nog steeds een aardig bedragje!
Je zegt dat het je eigenlijk niet zo om het geld gaat, en dat maakt idd ook niet zoveel uit denk ik, maar dan moet je er wel een goed gevoel bij hebben, en daar twijfel je zelf aan geloof ik, anders had je dit onderwerp niet op bokt gezet. Volgens mij moet je gewoon goed bij jezelf te raden gaan en de volgende punten in overweging nemen:
- Hoe goed kun je met de eigenaresse opschieten?
- Hoe erg is het als je een ander paard zou moeten zoeken (en je eventueel een poosje niet kunt rijden)
En tenslotte:
- Hoe veel is DIT bijrijdpaard je waard? En dan bedoel ik niet hoeveel geld je ervoor over hebt, maar gewoon, wat betekent het paard voor jou als dier, of gaat het alleen om het rijden?

Je komt er vast wel uit, succes ermee! OK dan!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:27

als jij tevreden bent met het paard en de eigenaresse moet je het gewoon doen maar persoonlijk vind ik het veel geld om dat je precies moet doen wat de eigenaresse wil en al sje een keer geen zin hebt in buiten rijdne moet het dan ook???

ik zou voorzichtig toch gaan kijken naar een ander paardje

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 21:53

Ik ben idd voorzichtig aan het kijken naar een ander paardje. Ga misschien zelfs binnenkort wel een afspraak met iemand.
Best moeilijk, want je gaat toch om zo'n paardje geven. Ik moet idd ook buitenrijden als ik geen zin heb. Dat komt bijna nooit voor hoor, dat ik geen zin heb. Soms is het wel eens vervelend als je wat minder tijd hebt, dan rij ik wel eens in de bak.

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:03

Ik heb dat ook gedaan, alleen was ik in de gelukkige positie van een eigen paard. Toendertijd stond ik in Amsterdam, ik vroeg de helft van de stalling. Dat lag toen rond de 275 gulden voor de bijrijder. Zij mocht dan haar 3 dagen zelf bepalen wat ze deed, enige eis wat dat het paard loopt, lessen moest ze zelf betalen. Ik wilde haar ook zelf lesgeven, alleen het kwam er niet van, de lessen die ze kreeg was ook goed, ik had wel regelmatig contact met haar instructeur.

Ik denk eigenlijk wel dat het een beetje afhangt van de regio, maar de helft van de stalling is heel normaal. Hoefsmid en dierenarts is uiteraard voor de rekening van de eigenaar.

Wat tijd betreft, paarden kosten veel tijd! Dat was mijn probleem ook, daarom had ik een bijrijder.