Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:22

GribaldiFAN"]
[quote="greetje schreef:
Doet me ineens aan de oude Willem Geersen Sr. denken die zei; paarden worden niet slecht geboren maar door de mensen slecht gemaakt. Misschien een beetje te cru gezegd, maar kan me er wel in vinden.Soms zie ik het wel eens, ruitertje vraagt nog iets teveel van het paard,paard geeft aan het nog niet te kunnen (oortjes in de nek en zuur) en krijgt direct het stempel er op van Rot Bok. Niet fair natuurlijk.

Helemaal mee eens maar deze kant wil ik de discussie niet op!
Met een rotbok bedoel ik een paard dat gewoon gemeen is. Bijt slaat weet ik veel. Niet wat er aangereden is maar wat er in zit uit zichzelf. Daar moeten we eventjes van uit gaan.
[/quote]

En vergeet de erfelijk ziektes niet, want dat vergeten ze ook maar even. Hoe vaak ik niet lees dat een dekhengst op zijn 10e al ingeslapen is omdat ie ernstig ziek werd uit het niets. Er is altijd wel wat, ik heb nog nooit een dressuurpaard gezien (m.u.v. Bonfire, volgens mij is dat een bikkel) dat niet weken op stal stond met kreupelheden, koliekaanvallen, ernstige verkoudheden en wat al niet meer. Nee, ik scheer niet alle paarden over één kam, en als je nog meer van die bikkels weet, heel mooi, maar ben het er absoluut mee eens dat o.a. het karakter en de erfelijkheid van ziekten over het hoofd worden gezien als er een mooi figuurtje uit gefokt kan worden. En als ik 2 keer dezelfde dekhengst in 1 stamboom langs zie komen ga ik al helemaak over mijn nek.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:27

Gibraldifan als ik zo in de bloedlijnen van het KWPN kijk dan zie ik veel volbloed, en volbloeds hebben een apart karakter, gefokt om te winnen, dus veel vechtersmentaliteit, temperament en intelligentie. Volbloeden hebben een aparte benadering nodig en soms vraag ik mij af of wij daar wel rekening mee houden. Als je naar die grote renstallen en fokstallen in Engeland kijkt en je ziet dan dat de eerste stalmeester zelf de eerste lessen geeft aan de jeugd zodat er niets verkeerd gaat dan moet er toch wel bij jezelf een lichtje gaan branden. He eindelijk kan ik die smiley eens gebruiken Tong uitsteken

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 21:37

Ferro, tja, ik heb een Ferro gehad (Ferro x Damiro) en iedereen beefde zodra ik dat zei (in het begin). Men vroeg me of hij lastig was, naar mensen sloeg etc. IK heb zelden zo'n rittig paard meegemaakt, maar hij was niet té. Zodra je iets verkeerd deed, liet hij dat merken. Maar hij heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan, ik durfde er mijn jongste nichtje van 4 nog wel op te zetten.

Nu heb ik hem zo'n 2 jaar geleden verkocht, en ik heb nog regelmatig contact met de huidige eigenaar. Ik herkende hem niet meer terug in karakter,...... Nog steeds werkwillig, maar toen pas merkte ik de invloed van de ruiter op een paard.

Kijk eens naar jezelf. Wie hier durft te beweren dat de leefomgeving etc. , referentiekader dus, geen invloed heeft gehad op de persoon die je nu bent? Nogmaals, deels wordt je persoontje gevormd door je genen die je meekrijgt van je (voor)ouders, maar referentiekader heeft ook een hele grote invloed. MIJ kun je niet wijsmaken dat dat voor dieren niet geldt,.......

Wie kan mij nu duidelijk vertellen of dieven geboren of gemaakt worden (om even in de woorden van Troef te blijven Knipoog )?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:02

Troef schreef:
Citaat:
Ik denk dat veulens inderdad heel erg veel leren van de moeder en dan zitten we weer bij het begintpunt, nl dat het karakter van je fokmerrie erg belangrijk is

Zou dat ook voor mensen gelden? Knipoog

Niet helemaal Troef, want meestal is bij mensen de vader wel in de buurt en er zijn zelfs veel vaders die mee opvoeden Haha!

Of valt het de ouders van de 'jeugd van tegenwoordig' toch te verwijten dat zij zich te weinig met de opvoeding van hun kroost hebben bemoeid en de opvoeding van hun kids bij hun eigen afwezigheid teveel hebben overgelaten aan leeftijdsgenoten met alle kwalijke gevolgen van dien!!!!

Sarabande: al staat het huidige paard door onze bemoeienissen aan een kant ver van zijn voorouders die in het wild leefden, aan hun instinct is weinig of niks veranderd.
Evenmin is de essentie, het wezen van het paard veranderd!
Het is nog steeds hetzelfde vlucht- en prooidier gebleven, al zijn het tegenwoordig watjes Haha![/u]
Laatst bijgewerkt door fabienne op 10-12-02 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:05

Tja, ik blijf er bij dat dieven gemaakt worden.

En met Greetje ben ik het helemaal eens, ze zegt precies hoe het gaat in die grote renstallen & fokstallen in Engeland en zo gaat het idem dito in Duitsland en dat heb ik van heel dicht bij mogen ervaren en heel erg veel van mogen leren.

Eeh, vlucht-en prooidier, ik heb er een die kippen probeert te pakken, hij is eerder een predator! Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 22:41

Onderstaand van een site "geleent" van een fokker, die met meerdere soorten dieren geslaagd is qua gericht fokken:

Citaat:
Moederlijn principe

Het geloof dat het manlijke ouderdier in de vererving de grootste rol speelt is wetenschappelijk achterhaald. Desalniettemin is via de vaderdieren een snelle beïnvloeding in grote aantallen in de fokkerij te behalen. Juist hierin schuilt ook een zeer groot gevaar bij ondeskundig gebruik. Met name in de vererving van afwijkingen die op erfelijke aanleg berusten. Het gebruik van bijv. dan deze hengst en dan weer die hengst geeft een diverse erf massa, met zeer uiteenlopende eigenschappen. Volgens deze fokmethode die overigens door bijna iedereen wordt toegepast, kun je ook niet over een lijn of stam spreken met karakteristieke eigenschappen. Elk product is als het ware een toevalsproduct.

Om tot een stam of ras met specifieke kenmerken te komen is opbouw van erf-massa vereist. Op deze manier zijn alle gedomesticeerde rassen ontstaan met een selectie op gewenste en minder gewenste eigenschappen. Een zeer effectieve manier om dit te bereiken is het fokken volgens het moederlijn principe. Hierbij fungeert het goede moederdier als basis, waarbij de manlijke paringspartner bij uitstek uit dezelfde moederlijn komt. Volgens deze weg kun je tot een zeer uniform fokproduct komen, met alle door ons als fokker gewenste eigenschappen. Ook de minder gewenste en verborgen (recessieve) eigenschappen komen zo naar voren die uitgeselecteerd kunnen worden. Dit principe is als eerste en met groot resultaat in de Engelse volbloedpaarden en greyhounden fokkerij toegepast.

Resumerend kan men stellen dat er altijd wordt uitgegaan van de duurzame, basale erf-massa van het goede vrouwelijke dier.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 23:46

ja greetje,
Maar dat is ook het probleem, omdat mensen niet met deze paarden om kunnen gaan krijg je problemen. Maar daarom is het zo belangrijk dat fokkers meer rekening gaan houden met het karakter van een paard.
daarnaast zijn er ook gewoon paarden waar echt niet mee om te gaan valt.
Zoals iemand al zei het grooste deel van de ruiters zijn recreatie ruiters die mensen moeten gewoon een paardje af en toe uit de wei kunnen pakken en er een lekker buitenritje mee kunne maken. Wat tegenwoordig als recreatiepaard beschouwd wordt heeft niets met het karakter te maken. Paarden die te klein zijn, gebreken hebben, oud zijn of gewoon niet goed genoeg worden tot recreatiepaard gebombardeerd.
Of te wel de afvalprodukten van de fokkerij worden daar gedopneerd. De mensen weten niet zo ze ermee om moeten gaan en daar zijn alle problemen.
Het probleem moet vanaf het begin worden aangepakt en dat begin ligt bij de fokkers en het stamboek.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 23:51

chantal1 schreef:
Tja, ik blijf er bij dat dieven gemaakt worden.
Knipoog

En psychopaten, gehandicapten etc. worden die ook gemaakt@!
want daar gaat het bij sommige paarden om die hebben een steekje los.
Daarnaast is een groot deel idd. aangeleerd.
Maar het probleem is ook, wij wonen niet in duitsland en ook niet in engeland. Maar wij zitten wel met zo'n soort paarden waar ik van meen dat daar niet mee kan worden omgegaan.
En daar moet de fokker gewoon rekening mee houden.
Wat heb je eraan als je een merrie hebt die niet wil lopen in de sport en te lastig is voor recreatie om daar mee te fokken??

Daarnaast ken ik ook een goed voorbeeld van een 'verknipt' paard. Dat paard sloeg alles en iedereen. Liep wel z dressuur was een makkie voor dat beest want talent had ie wel. Maar ik vraag me af wat heb je aan zo'n beest dat je elke seconde op moet passen dat als je er niet op zit je het mikpunt bent voor dat paard. Ik kan daar geen lol meer van inzien. En nogm inder snap ik hte dat fokkers hiermee gaan fokken. Tja ze heeft zoveel talent. Ik geef een meerwaarde uit aan karakter daarna pas aan talent!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 01:50

Grib, daar zijn de meningen over verdeelt, niet elke psychopaat is zo geboren en ook niet elke gehandicapte, verder ga ik hier niet verder op in want ik denk niet dat jij psychologie hebt gestudeert en dan schieten we daar ook weer niet veel mee op.
Nou, we wonen idd niet in Engeland of in Duitsland maar we zijn wel een EU.
Verder, wat maakt dat nou uit, je kan toch altijd van een ander iets leren, zo ook van een ander land. Jij hebt toch ook instructie? Daar neem je toch ook iets van aan?
Ok, jij beweert iets, kan je dat ook zwart op wit laten zien, hoeveel op de 100 paarden worden gestoord geboren, hebben een geestelijke afwijking? 1 op de 100, 10 op de 100.
Maar ik geloof dat er in jou omgeving niet veel meewerkende paarden rondlopen, kan jij mij vertellen waar door dat dat komt want ik hoor nou werkelijk geen goed woord hier en dat begint me om het even grof te zeggen de strot uit te komen.
Laten we het anders zeggen, wat zijn de bloedlijnen waar volgens jou dan "meewerkende" paarden uit voort komen? Zou je me dat dan kunnen vertellen? Want ik wacht nog steeds op de bloedlijnen waar de "slechte"paarden uit voortkomen. Ja 1 heb ik er gehoord, de hengst Michelangelo. Maar daar hoor ik ook precies het tegen overgestelde van. Ok, ik ken 1 dochter en dat is een pittig ding maar absoluut geen verkeerde.
Ik ken iemand die heeft jaren op verschillende stoeterijen gewerkt en die beweert iets anders als jou...Moet je nagaan hoeveel paarden die in zijn handen heeft gehad. En dan nog wel merrie's, veulens, dekhengsten enz. en ja, wat waren het voor paarden; engelse volbloeden.

Maar bewijs me dat ik ongelijk heb en ik geef je gelijk!

Btw Alane, interessant stuk tekst.

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 02:22

TROEF SCHREEF:Vraag eens aan deze dame hoe haar paard is?

Als veulentje sloeg hij sprong door omheiningen maar toch is dit een stam van innerlijk eerlijkheid maar wij hebben hem weg gedaan als jaarling
Die hem opgeleid hebben hebben weg gedaan en gecastreerd
En voor zijn kastratie heeft hij de merrie van de buurman nog gedekt.

En nu staat hij in Amsterdam, door de domheid van mij in het verleden en te luisteren naar mensen die te vaak het woord rotbok in hun mond nemen.

Het spijt me oprecht Naxtman C

HIer ben ik dan.
Even vooropgesteld: ik ben absoluut leek en weet niets van fokken ed.
kan alleen mijn eigen ervaring kwijt als 39 jarige dame die haar eerste paard bijna 4 jaar geleden kocht als 4 jarige.

ik kon nog niet rijden ( en nu mag ik mijzelf beginner noemen hoewel ik er reuze trots op ben dat we nu van stap keurig in galop aanspringen bv Haha! )

wat betreft mijn paard???????
die was superbraaf toen m kocht. LOGISCH...ik vroeg als beginner NIETS aan dit menneke, maar zodra er een ervaren ruiter op ging zitten..
HATSIEJIEDEEEE.....dus jullie snappen wel..de moed zonk in mijn schoenen. Alleen, bij mij deed ie niets dus dat gaf weer vetrouwen.
7 dagen per week 4 jaar lang ga ik naar mijn paard, alleen met mij gaat hij de trailer op, en vetrouwt op mij als geen ander.
We hebben de eertse jaren alleen lekker bosgereden (mijn vriend) en ik deed de beginnerslesjes.
Toen werd meneer 5/6 en sterker...en de pubertijd brak aan en ja hoor...staken en bokken en steigeren.
toen heeft een Young Rider hem 2 maanden lang 2 x per week gereden voor ons want ik kon als beginner niets aanvangen...
En nu?????????
Nu ken ik inmiddels z'on 5 mensen die heel graag mijn paard willen kopen. Hij heeft nu een GOUDEN karakter en is enorm werkwillig en nog steeds speels en vrolijk. Af en toe een huppelbokje..maar och.
Ik ga in het voorjaar starten met hem en ik heb er reuze zin an! Haha!
Toen ik van Troef ooit hoorde hoe hij vroeger was....kon ik mijn oren niet geloven...ROTKNOL????
iedereen loopt weg met m nu...en ik zou m voor geen miljoen verkopen zo blij wordt ik van die vogel iedere dag...

DUS DE LERING IS:

Lelijk in de luier is knap in de sluier Haha! Haha! Haha! EN eindgoed al goed.
Bedankt Troef!

(p.s. en springen kan ie nog steeds als de beste Haha! )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 02:27

treden we nu niet te veel in details???????????????

De vraag/discussiepunt was, dacht ik, zeer algemeen.

Een uitzondering bevestigd de regel...
Wat betreft dieven, psychopaten (oke, ik ook off-topic) ed..
Een ieder kent het gebaar koppie,koppie (slim) en het gebaar voor "gestoord" gek. (je weet wel met de wijsvinger op je hoofd wijzen Haha! )
Meet nu de ruimte tussen die 2 punten op..... dan weet je hoeveel het verschil is tussen slim en maf/gestoord................. tot zover of dieven, psychopaten en de rest, zo gemaakt zijn door hun omgeving of al zo waren vanaf hun geboorte....
Normen en waarden worden ons geleerd door onze omgeving (lees ouders, vriendjes, school enz.) Hoe we die normen en waarden gaan hanteren word bepaald door elk individu....
Karakter is aangeboren, de aard van het beestje wordt bepaald door invloeden van buitenaf....
Als er dingen veranderd zouden moeten worden door bijv. een stamboek... dan is meestal de eerste reactie: ja, maar......
Als......
Bekijk dit ruimer...
Wat waneer bepaald wordt dat merries vanaf een bepaald geboortejaar (bijv. 2013) een andere test/keuring zouden moeten ondergaan... neem nu dit onderwerp van deze discussie: op karakter,rittigkeit, braafheid, enz.
Zouden dan de fokkers hun fokbeleid gaan aanpassen? of toch gaan voor: liever 700 (= even fictief genoemd) euro meer betalen voor dekgeld voor een hengst met naam...en de kans dat ik een "killer" produceer? (killer = hier grof uitgedrukt, rotbok vindt ik een nare term voor een edeldier)
Ik denk in de huidige fokkerij het laatste, want naam verkoopt....evenals kleur en stokmaat (denk zelfs zo'n beetje in deze volgorde)

Als je het een en ander bekijkt, is het fokdoel van de KWPN meer topsportgericht dan "paardgericht", je ziet in hengstenverslagen en indexen niet, hoeveel paarden een (wederzijds(= ook de baas/ruiter is blij)) gelukkig leven hebben, maar wel de premies, sport-prestaties van de nakomelingen, en dit zijn er maar een paar van het totaal... wat is er met de rest gebeurd....

En als we het al hebben over de invloeden van de omgeving van het veulen, dan ga je toch liever het veulen na de biest verder met de hand groot brengen met een super brave merrie als vervang-moeder?

En dan het plaatsen/opfokken van veulens met leeftijdgenoten...welke impact heeft het op 2 jarigen en jongerde parden wanneer alle 3 jarigen uit de weide/koppel worden gehaald?
En dan back to the roots.... onze huidige paarden kunnen niet meer overleven in het wild (een paar mischien, ik schat 1:100) door dat er teveel "vreemd" bloed inzit (en dan praat ik over ons huidige klimaat).
Bijv. paarden die geen echte wintervacht krijgen.....
Dan heb je nog diegene (en ik denk van oorsprong daar ook het idee vandan komt) dat het mannetje de baas is binnen een kudde/roedel/of wat dan ook.....
De wilde dieren-dames hebben inderdaad een leider...een VROUW.
Neem nou bijv de wolf... alfa man en alfa vrouw.... als je nu denkt dat binnen een wolvenroedel alle mannetjes een vrouwtje bevruchten.... nope.
Alleen het alfavrouwtje wordt bevrucht, door welke man....niet altijd of alleen de alfa-man, meestal door 1 van haar keuze....
En de leeuwen dan? daar jagen alleen de vrouwtjes en mannen liggen er lui te wezen? Yep, met dat verschil dat de mannetjes samen met de te jonge vrouwtjes en de pas bevallen dieren op de jongen passen. En na de jacht eerst de jaagdames zich voleten en dan pas de heren....andere dames in rangvolgorde.
Samengevat: in het grote wilde dierenrijk bepalen de vrouwtjes het nageslacht door hun keuze van partner...
Maar ook de heren hebben invloed......in de paartijd bewijzen zij hun kracht en praal, en dan nog meestal om 1 vrouwtje het hof te maken en dan nog bepaald zij wie de gelukkige is....

dan nu weer on-topic....
Ik ben het er geheel meeeens dat er te weinig tot geen waarde wordt gehecht aan de merrie....dit is alleen al te zien hoe een merrie wordt gepresenteerd: alleen de hengsten worden genoemd en sporadisch een moederlijn en dan weer gebaseerd op de hengsten of de topsportpaarden die ze voortbracht....in de hoeveelste generatie...

Zet eens een paard te koop, vertel dat het papieren heeft.
eerste reactie van potentiele kopers: welke afstamming? (worden de hengsten mee bedoeld)
welke premies zitten er in de moederlijn?
wat heeft de moeder gepresteerd? of als het paard ouder dan 4 of 5 is, wat heeft het paard gepresteerd?
heeft hij/zij (stal)gebreken?
ik denk dat ik de volgorde wel zo'n beetje goed heb...
Hoe vaak wordt er gevraagd naar karakter of stalgedrag in de eerste plaats?
Hoe die is/werkwillendheid onder het zadel?

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 02:30

ach...
mijn paard is toch geen detail maar een leuk voorbeeld?
daarbij wilde toch graag even reageren als mijn paard hier genoemd wordt en verders laat ik het fokken aan jullie over Haha!
toedeloe

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 02:40

even mijn reactie sloeg dus niet expleciet op die van Aurora......

Was denk ik tegelijk met jouw aan het typpen... Haha!

Kinderen bijv. hebben het onbevangen gedrag.... een hond die een kind bijt (zonder aanleiding) heeft een kronkel...
Een shetveulen van ons en door ons gefokt schopte op bijna alles wat bewoog en dan op zijn manier doelgericht... behalve mijn kids... die duwden hem gewoon met hun handen op zijn achterwerk aan de kant en hij ging netjes opzij... wij hoefden maar naar hem te kijken en hij vloog naar ons toe en begon te schoppen en te bijten dat het een lieve lust was....(nee, ik liet de kids niet extra bij hem, was samen met zijn mams uitgebroken en bij ons op het gazon terecht gekomen waar de kids aan het spelen waren, mijn hart heeft echt een slag of 10 overgeslagen toen...)

Een ieder kent toch wel een verhaal over een paard in een box dat iedereen eruitwerkt tot er iemand spontaan binnen loopt, paard bij het halster pakt en er gebeurd niets.... onbevangen gedrag van die persoon....

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:20

Alane, nee, ik vind niet dat ik te veel in details treed, ieder zijn mening he.
Jij komt trouwens ook niet echt to the point, moet ik hier nou uit opmaken dat we alle paarden maar op de hei moeten zetten oid? Want er is toch een behoorlijke lap Off-topic tekst in jou bericht.
Enfin, ik laat het hier bij.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 10:22

chantal1 schreef:
Grib, daar zijn de meningen over verdeelt, niet elke psychopaat is zo geboren en ook niet elke gehandicapte, verder ga ik hier niet verder op in want ik denk niet dat jij psychologie hebt gestudeert en dan schieten we daar ook weer niet veel mee op.
Nou, we wonen idd niet in Engeland of in Duitsland maar we zijn wel een EU.
Verder, wat maakt dat nou uit, je kan toch altijd van een ander iets leren, zo ook van een ander land. Jij hebt toch ook instructie? Daar neem je toch ook iets van aan?
Ok, jij beweert iets, kan je dat ook zwart op wit laten zien, hoeveel op de 100 paarden worden gestoord geboren, hebben een geestelijke afwijking? 1 op de 100, 10 op de 100.
Maar ik geloof dat er in jou omgeving niet veel meewerkende paarden rondlopen, kan jij mij vertellen waar door dat dat komt want ik hoor nou werkelijk geen goed woord hier en dat begint me om het even grof te zeggen de strot uit te komen.
Laten we het anders zeggen, wat zijn de bloedlijnen waar volgens jou dan "meewerkende" paarden uit voort komen? Zou je me dat dan kunnen vertellen? Want ik wacht nog steeds op de bloedlijnen waar de "slechte"paarden uit voortkomen. Ja 1 heb ik er gehoord, de hengst Michelangelo. Maar daar hoor ik ook precies het tegen overgestelde van. Ok, ik ken 1 dochter en dat is een pittig ding maar absoluut geen verkeerde.
Ik ken iemand die heeft jaren op verschillende stoeterijen gewerkt en die beweert iets anders als jou...Moet je nagaan hoeveel paarden die in zijn handen heeft gehad. En dan nog wel merrie's, veulens, dekhengsten enz. en ja, wat waren het voor paarden; engelse volbloeden.

Maar bewijs me dat ik ongelijk heb en ik geef je gelijk!

Btw Alane, interessant stuk tekst.

Tuurlijk heb ik instructie en neem ikd aar veel van aan. Anders zou ik toch nooit in het z belanden lijkt mij??
Ik heb meerdere instucteurs gehad van een hoog niveau die niet op mijn paard durfde te stappen. Dat paard behoort bij de slager etc. Van alles kreeg ik te horen. Nu loopt ie wel z dus wees maar niet bang. Ik red me wel. Ik probeer net zolang dat het wel lukt.
Tuurlijk de meeste paarden kun je bewerken maar veel mensen kunnen dit niet. En dat is nu het probleem!! Dat ik en jij het kunnen wil niet zeggen dat de rest van nederland dat ook kan! Dat wil overigens niet zeggen dat ze niet kunnen rijden of wat dan ook. Maar met bepaalde paarden heb je gewoon een andere manier van met elkaar om gaan. VOlgens mij is dit zo;n discussie waarbij we het eigenlijk grotendeels volledig met elkaar eens zijn. Watn je hebt inderdaad gelijk hoor. Maar waar het mij om gaat is dat de fokker gewoon het karakter in de gaten moet houden. En ik zoiets al rittigkeit een goed iets vind wat wat mij betreft ook zijn intreden mag hebben bij het kwpn.
Daarnaast is rotbokken een vreselijk woord maar het bereikte wel mijn doel!! Kijk nu eens 9 pagina's vol met goede discussie stof!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:38

Aurore

Citaat:
ach...
mijn paard is toch geen detail maar een leuk voorbeeld?
daarbij wilde toch graag even reageren als mijn paard hier genoemd wordt en verders laat ik het fokken aan jullie over
toedeloe

Bedankt voor de positieve bijdrage ,maar zal wel weer verkeerd vallen Tong uitsteken

Gribaldifan
Citaat:
Tuurlijk de meeste paarden kun je bewerken maar veel mensen kunnen dit niet. En dat is nu het probleem

Zouden deze mensen dan niet beter een andere sport kiezen
bv. kunstrijden op de schaats,kunnen ze proberen de ijsmeester te kakken zetten i.p.v. fokkers niet verwarrend met vermeerderaars.
Dus die 9 pag. gaat toch over mensen Knipoog

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-02 10:48

Troef schreef:

Gribaldifan
Citaat:
Tuurlijk de meeste paarden kun je bewerken maar veel mensen kunnen dit niet. En dat is nu het probleem

bv. kunstrijden op de schaats,kunnen ze proberen de ijsmeester te kakken zetten i.p.v. fokkers niet verwarrend met vermeerderaars.
Dus die 9 pag. gaat toch over mensen Knipoog

Gedeeltelijk wel troef, maar mensen kiezen geen andere sport!
En er zijn wel degelijk fokkers die ik zie als vermeerderaars.
Troef sommige fokkers zijn vermeerderaars!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 10:56

Citaat:
fokkers zijn vermeerderaars

Gaan we daar weer over beginnen?

Vermeerderaars zijn producenten van dieren .(meelopers) Huilen

Fokkers zijn kreateuren van hun hobby .(individuen) Pling

In de varkens sector worden deze omschrijvingen al 20 jaar gebruikt.

Vandaar dat er vroeger varkens rassen waren.

Nu zijn het hybriden en F1- tjes Boos!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:17

Jullie kunnen niet ontkennen dat er seriemoordenaars bestaan, die als kind al begonnen met martelen van dieren. Deze kinderen komen heel vaak uit een normaal gezin. Het slechte en criminele gedrag van mensen komt lang niet zo vaak voort uit de opvoeding van de ouders als wel gezegd wordt. WAarom zouden er onder paarden dan geen dieren zijn die van zichzelf slecht zijn, gewoon een afwijking hebben? Natuurlijk zijn er die niet zo veel, maar ze zijn er wel! Het paard dat Aurora gekocht heeft, komt van een handelaar met heel veel kijk op paarden. Hij kijkt naar de ogen, en weet vaak al wat erin zit. Kennelijk geloofde hij in "die rotbok". Hij heeft mij veel geleerd, hoe ik paarden zadelmak moet maken en zo. Hij beschuldigde mij dat ik niet eerlijk met paarden omging. Ik was onduidelijk en niet consequent genoeg. Dat zei hij ook tegen mijn rijmaatjes die er ook reden. Ik heb er veel geleerd en ben een stuk handiger geworden met paarden. Paarden worden zeer zeker niet moeilijk bij mij, eerder gemakkelijker. Ik heb met sommige uiteraard wel meer moeite dan met andere. En superervaren ben ik ook weer niet, moet nog veel leren en zo. Zelf heb ik ook nog geen rotbok gehad, ja, 1x een bedorven paard. Maar ik hoefde slechts de tijd nemen om het vertrouwen te winnen en erin te geloven. Die rotbok bleek een "gouwen bok" te zijn. Hij deed alles voor me. Maar er zijn wel degelijk paarden die niet deugen, waar ook die handelaar mij voor waarschuwde dat ik er van af moest blijven, en waar hij ook van af bleef. bij voorbaat dus al he.

Effe antwoord geven op Chantal over hengsten die bekend staan als "moeilijk":
- Ulft, hoor van mensen dat ze echt geen nakomeling van Ulft willen. Mijn instructrice heeft zo'n vreselijk moeilijk paard, maar wel verder talentvol. Maar.......... zij is dat ook. Daarom zal het toch wel klikken. Maar hoeveel ruiters zijn er nu zo talentvol? Bitter weinig weet ik.
- Uniform. gehoorde uitspraak "zodra ze aan het werk moeten laten ze het afweten"
- inderdaad, Michelangelo. Ken er zelf een paar lastpakken van, overigens ook een fijn paard.
- Pion. Overigens weet ik een hele lieve merrie van pion. zou Le val Blanc (moeders vader) daarbij geholpen hebben?

Ik denk wel dat je bepaalde karakters van hengsten of merries moet compenseren met het andere ouderdier. Fokkers moeten gewoon rekening houden met het feit dat de meeste mensen niet bijzonder goed rijden en dus niet een heel moeilijk paard aankunnen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 11-12-02 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:26

Citaat:
Maar er zijn wel degelijk paarden die niet deugen, waar ook die handelaar mij voor waarschuwde dat ik er van af moest blijven, en waar hij ook van af bleef. bij voorbaat dus al he.

Zij ik vroeger ook tegen mij kinderen als ze vriendjes meebrachten Knipoog

Na de hand bleek het ook te kloppen.

Maar dan kom je weer bij het wiel opnieuw uitvinden. Tong uitsteken

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 11:46

Desiree"]
Ulft, hoor van mensen dat ze echt geen nakomeling van Ulft willen. Mijn instructrice heeft zo'n vreselijk moeilijk paard, maar wel verder talentvol. Maar.......... zij is dat ook. Daarom zal het toch wel klikken. Maar hoeveel ruiters zijn er nu zo talentvol? Bitter weinig weet ik.
[/quote]

Ulft, goh, laat ik nou net een Ulft hebben.
Wat is moeilijk?
Nee de Ulft van mij is zeker geen simpel paard maar wel een schat en heel erg betrouwbaar en zeker onder het rijden.
Hij heeft wel een aantal rare trekjes en ik weet ook waar die vandaan komen, zijn er vooral ingebracht door weer eens; de mens. Ik denk eerder dat het komt omdat ze gevoelig zijn, mensen die daar weer eens niet mee om kunnen gaan omdat ze zelf geen gevoel hebben. En ik denk dat een Ulft daar door moeilijk word. Ik zag laatst een prachtige vost hengst van hem en ik zou er echt niet voor huiveren om weer een Ulft te nemen.
[quote="Desiree schreef:
- Uniform. gehoorde uitspraak "zodra ze aan het werk moeten laten ze het afweten"
- inderdaad, Michelangelo. Ken er zelf een paar lastpakken van, overigens ook een fijn paard.

Zeg, Stoeterij het Vierspan, heeft die niet veel Uniform x Variant gefokt? Iig als dat zo was ik heb er zo een van gekend, prachtpaard, kon bewegen als een god om het zo maar even te zeggen. Alles er op en er aan MAAR degene die hem had gekocht kon er niet mee om gaan en kon dus afzien, paard vond het niet nodig dat de sporen in hem werden geprikt en hij vond het ook niet nodig dat er in zijn mond werd getrokken. Dus het paardje werd als gestoord verklaart Scheve mond
En wat was dat een mooi dier zeg! Ik hoop dat nog iemand hem heeft weten waarderen. Net als met mensen kan het ook bij dieren op een gegeven moment knak gaan door bepaalde gebeurtenissen en zo heb ik er toch jammer genoeg een heel stel van mee gemaakt.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:01

De mens.

Geen gevaarlijk paard, maar een gevaarlijke boer.

Hoort eigenlijk op een andere plek.

Citaat:
Boze Somerense boer steekt agent met mes

Woensdag 11 december, SOMEREN -
Een 46-jarige agent van de politieafdeling Deurne-Asten-Someren is gistermiddag door een boze boer uit Someren met een mes gestoken. Hij raakte gewond aan zijn hoofd, een arm en werd mogelijk in een long geraakt door een steek in zijn zij. Hij is niet in levensgevaar.

De agent vergezelde vertegenwoordigers van de Algemene Inspectie Dienst, de Rijksdienst voor keuring van Vee en Vlees en de milieudienst van de gemeente Someren. Die waren naar het boerenbedrijf aan de Brugstraat in Someren gegaan nadat de AID was getipt dat de boer zijn koeien zou verwaarlozen.
De 44-jarige boer was op dat moment niet thuis. Het vee werd desondanks geïnspecteerd.
De koeien bleken al enkele dagen niet te zijn gevoerd. Toen de boer kwam aanrijden en de controle bemerkte, werd hij zo kwaad dat hij een mes trok en een vertegenwoordiger van de AID bedreigde. De agent probeerde de zaak te sussen maar werd gestoken. De boer bedreigde daarna de anderen, die zich bijtijds uit de voeten konden maken. Politie-agenten die kwamen assisteren, konden de boze boer slechts met veel moeite overmeesteren. De man is voor onderzoek ingesloten. De agent is naar het ziekenhuis gebracht. Hij was al eerder bij de boer geweest. Daarbij deden zich geen incidenten voor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:10

He, ik zal de laatste zijn die vindt dat er onder mensen de grootste kl**tzakken rondlopen die je maar hebt! De mens is het kwaadaardigste en slechtste dier. Eigent zich alles toe, leefruimten van andere dieren, hun voedsel (zoals vis), vervolgens hun pelzen, en zelfs de dieren zelf!

De moeilijkste paarden Chantal, zijn vaak de besten. dAt hoor ik ook vaak zeggen. Maar de beste, of de moeilijkste paarden, komen lang niet altijd bij de beste ruiters terecht. Er zijn niet zo HEEL veel mensen die echt met moeilijke paarden om kunnen gaan. En ik denk dat het in het belang is van het welzijn van paarden, dat fokkers afstemmen op de markt. Het is goed om talentvolle paarden te fokken, maar probeer gemakkelijkere karakters te fokken. Die dieren komen gemakkelijker goed terecht. Het is niet leuk als een paard de handel in gaat en verkocht wordt en maar doorverkocht. DAar wordt het gemakkelijkste paard al niet beter van, laat staan een moeilijk of gevoelig paard. En dan heb je nog een groep paarden die moeilijk te bewerken zijn, en niet worden doorverkocht maar naar de kl*te gereden worden (zie topic antoine de bodt). Het zijn vaak de gevoeligere paarden, bloedpaarden die als eersten gebreken gaan vertonen doordat ze op de verkeerde manier gereden worden.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:25

Dat is ook zo, dat de moeilijke de besten zijn, iig dat is mijn ervaring dan weer. Op het 1ste punt hebben ze al meer mee in hun uitstraling denk ik, zijn vechters en als ze voor je gaan dan gaan ze goed ook.
Laten we er maar op houden dat elke fokker zijn eigen doelgroep heeft om aan te verkopen net als ieder ander bedrijf dat heeft, de een gaat voor kwaliteit, de ander voor kwantiteit, weer een ander voor degelijkheid enz. enz.
Maar ik zou het toch bij de karakterpaarden houden Lachen

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 12:26

Troef schreef:
Gribaldifan
Citaat:

Er is geen andere sport als paardensport..................

Tamelijk arrogant om te zeggen dat iedereen die dat niveau niet aankan of wat minder lef heeft maar iets anders moet gaan doen, maar ook zelfvernietigend voor de fokker, want wie koopt dan nog al die paarden die overblijven als de echte room eraf is????????????