Dressuurstage Antoine De Bodt "Montana"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 00:00

Levy schreef:
Dan stel ik voor dat je nu eens een prive lesje bij Tyrza gaat volgen....
1 uurtje maar.....in plaats van 5 dagen bij AdB

Als zij ooit eens in de buurt zou zijn, dan zou ik er wel overna denken om dit eens mee te doen

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:37

Pipo schreef:
Kijk en hier gaat het dus totaal mis bij iedere instructie!

Je handen gebruik je namelijk niet om te corrigeren. Het liefst zo min mogelijk. Als jou paard wat over de schouder wegloopt naar buiten, dan zet je het paard met je BUITENBEEN terug. Het enige wat je zou kunnen doen is wat begrensen op twee teugels. Maar dan nog geld de regel............eerst been, dan hand.

Maar dat eerste stukje vergeet iedereen altijd.

Niet bij iedere instructie Knipoog

Ik heb dit geleerd, ZELFS op een manege Knipoog
Was echter wel een behoorlijke eye-opener, en ik heb veel af te leren en weer veel aan te leren.
Maar ik vraag me af of dit ook niet ligt aan een verandering in instructie en rijden is door de loop der jaren heen, ouderwetse ideeen vs nieuwerwetse ideeen omtrent rijden.

De hoge handhouding is dus voor het rechtzitten?
Als ik het mijzelf voorstel raak ik uit balans, wat bij mij heeft geholpen is echt zitten, ontspannen zitten alsof je naar de verzameling gaat, je gedachten in het midden van het paard houden of bij de achterhand van het paard, en niet aan de voorkant van het paard waardoor je meer 'gehaast' voorover gaat rijden.

Over de clinics van AdB kan ik niet oordelen gezien ik er nog nooit een heb bezocht, maar ik zie goede dingen maar ook zaken waar ik lichtelijk van frons.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:51

Pipo schreef:
Nou moet ik dat in de praktijk alleen nog ff wat vaker voorelkaar krijgen........Haha! Want hoe komt het toch dat je steeds maar weer verlekkerd word door jezelf om ff die hand terug te brengen Boos! Om de minuut zeg je: AFBLIJVEN.......en toch doe je het.

Ik snap dat niet van mijzelf. Verdrietig

Offe...........ben ik de enige die daar last van heeft hier Verward

Neen Knipoog

In de theorie begin ik de dingen wel een beetje te snappen nu en te voelen, alleen zodra ik op een paard zit lijkt het nergens naar.
Ooit dacht ik redelijk te kunnen rijden, nu ben ik weer een beginner.
Zoals al eerder gezegd werd, het is moeilijker iets af te leren dan iets aan te leren.
Het enige goede wat ik in de eerste 10 jaar les heb meegekregen is 'tenen naar binnen en hakken naar beneden', de rest is bagger en moet ik weer afleren.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:18

Het is weer een topic waar iedereen alles beter weet etc etc etc..... Als iemand zich goed voelt bij AdB en ruiter + paard gaan er voor hun idee op vooruit... Laat ze dan lekker lessen en er van leren. Als we iedereen gewoon in zijn waarde laten dan zou het hier een stuk leuker worden. Ik heb ook les gehad van Antoine en sommige dingen gebruik ik wel en andere dingen doe ik euhm hoe zeg je dat gewoon op mijn eigen manier... Zo kan je van iedereen wat leren is mijn mening en past het niet bij je (en je ideeen en gevoel.) dan niet simpel toch......

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:27

Ipsilonka schreef:
Het is weer een topic waar iedereen alles beter weet etc etc etc..... Als iemand zich goed voelt bij AdB en ruiter + paard gaan er voor hun idee op vooruit... Laat ze dan lekker lessen en er van leren. Als we iedereen gewoon in zijn waarde laten dan zou het hier een stuk leuker worden. Ik heb ook les gehad van Antoine en sommige dingen gebruik ik wel en andere dingen doe ik euhm hoe zeg je dat gewoon op mijn eigen manier... Zo kan je van iedereen wat leren is mijn mening en past het niet bij je (en je ideeen en gevoel.) dan niet simpel toch......

Naar miijn idee wordt er niemand NIET in zijn waarde gelaten....
Er worden alleen trainingsmethoden aan de kaak gesteld, lijkt me geen ramp..

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:37

Pff, ik kan al die dressuurtheorie niet zo goed meer volgen, maar ben dan ook al heel mijn paardrijleven springamazone geweest.

Tyrza schreef:
Daarom zie je vaak bij mensen die hun handen lager moeten hebben dat de armen vaak verkrampen. De balans moet vanuit de buik komen en daar hebben veel mensen nog behoorlijk moeite mee.

Ik heb door mijn handen maar een beetje hoger te houden, dat kan je zien op mijn foto's die ik nog steeds moet uploaden, Bloos met een veel stillere hand gereden dan ervoor. Ik moest van mijn vroegere lesgeefster mijn handen laag houden en dan verkrampte ik van aan mijn schouders en kon ik mijn paard zijn bewegingen niet volgen. Ik stoorde hem dus in zijn mond. Bij AdB heb ik mijn handen iets (!!) hoger geplaatst en meteen reed ik veel ontspannender rond en stoorde ik mijn paard duidelijk minder in zijn beweging.

Kom nu maar met de commentaar dat ik niet kan rijden omdat ik niet kan ontspannen met mijn handen laag, ik weet dat ik niet perfect rij dus daar kan ik wel tegen. Tong uitsteken

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:46

Levy schreef:
Naar miijn idee wordt er niemand NIET in zijn waarde gelaten....
Er worden alleen trainingsmethoden aan de kaak gesteld, lijkt me geen ramp..

Ik heb geen zin om verder te quoten, maar er wil iemand gewoon zijn foto's laten zien van een trainingsweek waar ze veel geleerd heeft. En vervolgens krijg je dit topic. En jij hebt meerdere malen laten weten dat je het er niet mee eens bent en nogmaals en nogmaals en nogmaals...... Dat weten we nu wel denk je ook niet? Bloos

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:50

Ipsilonka schreef:
Ik heb geen zin om verder te quoten, maar er wil iemand gewoon zijn foto's laten zien van een trainingsweek waar ze veel geleerd heeft. En vervolgens krijg je dit topic. En jij hebt meerdere malen laten weten dat je het er niet mee eens bent en nogmaals en nogmaals en nogmaals...... Dat weten we nu wel denk je ook niet? Bloos

Beetje jammer dit...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:36

Oh ja Levy, een GP amazone die les krijgt soms van AdB: Arlette Holsters. Maar jullie Nederlanders zullen haar niet kennen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:44

Ik ken Arlette heus wel hoor Knipoog

Die zag in in mijn YR tijd nog wel es.

Maar terugkomend op de manier van trainen van AdB. Ik denk dat je gerust kan stellen dat Antione functioneel traint, terwijl het gros van ons meer in een rij- en proeftechnische manier denkt Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:01

Idra schreef:
Oh ja Levy, een GP amazone die les krijgt soms van AdB: Arlette Holsters. Maar jullie Nederlanders zullen haar niet kennen.

Oh Arlette ken ik wel hoor. Is alleen niet mijn favoriete Belgische Amazone. Ik vind haar veel te star op haar paard zitten. Ten tijde van Faible toch. Het kan zijn dat ze met een ander paard anders rijdt. Maar ik vind Mieke lunskens veel beter en ook vriendelijker.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:25

Levy schreef:
He vergeet niet dat AdB beweert vele ruiters naar de GP te hebben geholpen he? Knipoog

hij is alleen de namen van die ruiters/amazones vergeten Haha!

Het was alleen maar om op deze (sarcastische) zin een antwoord te geven Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:29

Het is wel apart dat hij continue schermt met de door hem behaalde resultaten en met de stallen waarbij hij allemaal gewerkt heeft (gemest of gereden?)
Waarom moet dat nou?

Mijn instructrice meldt het niet eens als ze NL kampioen is geworden, of wanneer een lesklant een bijzondere prestatie heeft neergezet.
Toen ik bij haar ging lessen wist ik niet eens dat ze toendertijd van Anky les had.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:31

Sja, dat je Antoine als persoon niet aangenaam vindt, daar kan ik wel inkomen. Ik moest ook wennen.
Dat ligt nu eenmaal in zijn karakter om zo op te scheppen. Daar valt niet over te discussiëren Knipoog

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:37

Idra schreef:
Oh ja Levy, een GP amazone die soms les krijgt van AdB: Arlette Holsters. Maar jullie Nederlanders zullen haar niet kennen.

Annetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:48

Iedereen heeft een andere mening over paarden en paardrijden. Zelfs boeken spreken elkaar daar soms in tegen. Je moet een beetje voor jezelf nagaan wat het beste voor je paard is maar je openstellen voor andere meningen. Ik vind bijvoorbeeld dat Antoine nogal gespannen rijdt, maarja, als je paard er (op lange termijn) beter van wordt is dat toch super? Lachen

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:36

Levy schreef:
Maar Anjatjeuh, is het niet een feit dat ELK paard beter gaat lopen, als je hem maar beter rijdt??? (om even iemand anders te citeren....)

Daar gaat het hier toch om, ze hebben les gehad!!
Ik heb ook al een tijdje les van AdB en zijn manier van les geven is in andermans ogen misschien een beetje vreemd. Maar het eindresultaat mag er zijn.
Vergeet niet dat dit oefeningen zijn om je paard goed nageeflijk en op de achterhand te krijgen. Uiteindelijk rij je gewoon in de "normale " houding hoor.

Zon_en_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:03

Hmmm, niet eens alles gelezen en ik moet zeggen, dat ik meega met degenen die zich hier verzetten tegen het systeel ADB...
Daadwerkelijk valt hier op dat dat niet dé oplossing is... Wel is ook te zien, dat als het paard meer geplooid wordt ze ook losser laat.
Wat me nu vooral opviel is hoe slecht de hoofd-halshouding is als ADB met Montanake rijd.... ahum... bijeengetrokken noem ik dat...
Maar wat ik ook zie is de bovenhalsspier, die wel hier en daar beter boven komt en erop wijst dat ze de rug wil loslaten.
Hier valt het ook op dat de hoge handhouding zeker niet goed is: ze knikt achter de kaken weg...
Maar langs de andere kant... Elke lukt het wel wat ontspannener te zitten met haar handen en fijner in te werken: nageeflijker te zijn, waardoor ze dus wel wat meer zal bereiken...
Ik denk wel op te merken dat ADB heel wat meer moeite heeft om dit paard beter te laten lopen dan de andere paarden...
Ik blijf erbij... hij heeft goede ideeen, maar wil het warm water opnieuw uitvinden...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:11

Zon_en_Maan schreef:
Ik blijf erbij... hij heeft goede ideeen, maar wil het warm water opnieuw uitvinden...

Onzin! Hij rijdt volgens het oude klassieke systeem, en vindt helemaal niks uit. Dat beweert hij ook nooit.

Zon_en_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:21

Was ook een beetje onduidelijk... hij baseert zich daadwerkelijk op de klassieke rijkunst maar wil die eigenlijk opnieuw uitvinden... en neemt dus teveel apparte stukken eruit...
Hij beweert dat een niet rechtgericht paard niet zou kunnen ontspannen, maar het eerste dat Ushi moest doen, was ontspannen op haar gemakkelijke kant om dan aan het rechtrichten te werken...
Dus net omgekeerd...
En nergens breek ik ADB volledig af, om dan zulke antwoorden te krijgen... De dingen waarmee hij gelijk heeft heb ik ook terug bovengehaald...
Maar geef toch toe, Montana loopt bijeengetrokken onder hem... en volgens de klassieke rijkunst moet een paard niet aan de teugel lopen maar in aanleuning die meer en meer "aan de teugel" wordt door meer verzameling. In de oude boeken staat zelfs dat een paard NIET in de krul mag getrokken worden... dus wat ik hier zie, spreekt dat tegen, en daarmee mijn kommentaar...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:31

hee idra...ik ben vandaag vlak bij jou geweest...ik had wel even langs kunnen komen!!!

even over dit topic, ieder rijd bij degene waar hij /zij zich prettig bij voelt,en waar men in gelooft...ik denk dat die man meer bereikt heeft met rijden als ik, en dus ga ik hem niet bekritiseren,zeker omdat ik hem verder niet ken...
Daarnaast heb ik een tijdje bij mensen gelest die echt op zeer hoog niveau reden, en ook zo af en toe een binnen hand flink omhoog trokken..ben bang dat ik daar ook wel meer dingen van gezien heb, die in vele boktoogjes het daglicht niet kunnen verdragen!!
zoals ik het zie , heeft deze meneer een bepaalde manier van rijden ontwikkeld waarin vele mensen zich kunnen vinden...dat is dan toch fijn..einde probleem...

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 01:24

Ik ga nog even verder over dat handengedoe, misschien een ideetje voor een nieuw topic op Rijtechnisch ofzo? Vind dit altijd erg leuk en interessant.

Zwelgje schreef:
Sorry hoor maar wat een onzin. Ten eerste is het NOT DONE om met ongelijke handen te rijden

Volgens mij bedoelde Idra trouwens dat je met de binnenteugel je paard van de binnenschouder afhoudt en niet van de buitenschouder, correct me if I'm wrong. Ik rijd ook met ongelijke handen, zeker in de buiging en dat is zeker niet not done. Als je constant je beide handen op dezelfde hoogte houdt, ga je volgens mij veel te eenzijdig rijden.
Ik heb echter geleerd om bij de buiging mijn binnenhand lager te houden dan mijn buitenhand. De binnenhand blijft flexibel en je buitenhand blijft stabiel. Als je paard op de binnenschouder valt in de wending, kan het nodig zijn om je binnenhand meer naar de hals van het paard te brengen, zodat het meer gewicht naar buiten verplaatst (ipv alles naar binnen te gooien) De rest moet je dan met je zit en been op proberen te lossen (eigenlijk al voordat je de aan de teugels komt).
Binnenhand hoger houden doe ik eigenlijk nooit, omdat ik dan het idee heb dat de buiging alleen in de hals plaatsvindt en niet in de rest van het lichaam. Maar goed ik kan natuurlijk altijd fout zitten en vind het altijd leuk om daarachter te komen Lachen

(de edits zijn trouwens voor typefoutjes, want het is al laat Haha! )
Laatst bijgewerkt door Ronja op 14-07-04 02:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 01:56

ynskje21 schreef:
Nog even over die hoge binnenhand: Dat is niet alleen voor het paard maar ZEKER voor de ruiter een hulpmiddel om recht te blijven in een wending: Heel veel ruiters zetten de binnehand juist naar beneden (op bovenbeen of zelfs op knie), en tegelijk de buitenhand omhoog, waardoor ze zichzelf scheef op het paard zetten.

Door een lagere binnenhand en een hogere buitenhand komt mijn binnenschouder naar achteren en mijn buitenschouder naar voren, waardoor er meer gewicht/druk komt te staan op mijn binnenzitbeenknobbel waardoor het paard naar buiten wordt gedrukt, met binnenbeen wordt dit -als het goed is in het achterbeen- versterkt en met buitenbeen ingeperkt. In het ideale geval hoeft er dan niet eens (veel) druk te staan op de teugels.

Citaat:
De bedoeling is dat ze een wending maken maar door de lage binnenhand en hoge buitenhand gooien ze hun eigen gewicht naar buiten waardoor het paard naar buiten valt (zoekt ruitergewicht op)en over de buitenschouder heen dweilt.

Zie hierboven, het gewicht van de ruiter komt dan juist aan de binnenkant van het paard.
Dat heb ik vaker gehoord, over dat opzoeken/opvangen van het ruitergewicht maar ik geloof dat dus echt niet. Als jij je gewicht naar links verplaatst in stilstand, zal het paard naar rechts "hangen" om jouw afwijking in het evenwicht te compenseren en dus niet om te vallen. Je gelooft toch niet dat als jij naar links hangt, je paard naar links komt om onder je te blijven of iets dergelijks? Een paard denkt er alleen maar bij na om zelf op zijn benen te blijven staan en als jij erafmietert zal je paard dat een worst wezen. Als jij naar links hangt en je paard hangt óók naar links, valtie om. In een bocht zal een paard, als de ruiter extra gewicht op de binnenzitbeenknobbel brengt, naar buiten weglopen omdat daar geen druk staat. Het omgekeerde is ook waar.

Citaat:
Het is een tussenoplossing! Geen einddoel! Daarna kan je je handen weer op een normale manier houden, of slechts licht binnenhand naar boven. Overigens is AdB lang niet de enige die dit predikt hoor, er zijn veel meer mensen die op de klassieke manier lesgevendie dit zeggen (Ernest van Loon, D. de Wispelaere om er een paar te noemen)

Ik geloof ook wel dat hij ergens een punt heeft, wat betreft met de binnenteugel het paard van de binnenschouder af te houden. Ik krijg ook op de klassieke manier les en ik zweer er tot nog toe bij... Heb al veel andere methoden voorgeschoteld gekregen maar daar klopte voor mijn gevoel niet alles aan. De theorie achter de visie is voor mij heel belangrijk. Ik ga er vanuit dat niemand zich aangevallen voelt want ik probeer enkel mijn eigen ideeën te verwoorden Knipoog kennis kan ik het niet eens noemen. Heb ondertussen al geleerd dat er in de paardenwereld net zoveel visies zijn als mensen... Al met al lijken mij die lessen van De Bodt best leerzaam en interessant.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 02:43

ynskje21 schreef:
Overigens is AdB lang niet de enige die dit predikt hoor, er zijn veel meer mensen die op de klassieke manier lesgevendie dit zeggen (Ernest van Loon, D. de Wispelaere om er een paar te noemen)

Ik heb de rest niet gelezen maar hier moet ik je echt even corrigeren. Ik heb zelf les van David en dat is werkelijk geen manier met ADB te vergelijken. ADB manier heeft ook niets met klassiek rijden te maken. Rechtrichten is een uitgangspunt van alle rijstijlen, dat is een overeenkomst, maar dat was het dan ook. Bij David houd je je handen netjes op dezelfde hoogte. Buigen doe je met je binnenbeen en buitenteugel, en je gaat al helemaal niet aan je binnenteugel zitten om je paard aan zijn buitenschouder te begrenzen, dat doe je met je buitenbeen.

UItgangspunt bij de klassieke rijkunst is dat je je paard verstoort in zijn balans op het moment dat jij aan de teugels gaat zitten. Idd gebruik je je teugels om je paard te corrigeren, maar dan wel RECHTstandig en op een normale hoogte.

Ik vindt deze opmerking echt een belediging voor David.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 06:04

Even sec over het naar boven halen van de binnenhand in combinatie met stelling:
Volgens mij is het iets omhoog brengen van de binnenhand zeer normaal om stelling (en geen buiging!) te vragen, voorafgaand aan een buiging.