Aansprakelijkheid binnen- buitenzetten op pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Aansprakelijkheid binnen- buitenzetten op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 00:25

Hoe is bij jullie op stal de risico aansprakelijkheid geregeld rondom het binnen- en buitenzetten van de paarden?
Is de pensionhouder risico aansprakelijk? Of ben jij dat als eigenaar te allen tijde?
En hoe zit dat bij jullie met de risico aansprakelijkheid, als de pensionhouder een derde inhuurt om jouw paard binnen- en/of buiten te zetten? Ben jij dat als eigenaar? Of is dat de pensionhouder?
Staat hierover bij jou wat op papier?
...En last but not least....Is er iemand die mij kan vertellen hoe e.e.a. wettelijk geregeld is?
Ik ben benieuwd!

jackie

Re: Aansprakelijkheid binnen- buitenzetten op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:37

bij ons is niks geregeld. het risiko dat er wat gebeurd is bijzonder klein. er staan maar 6 paarden van 2 eigenaren. 2 van mijn stalgenoten en 4 van mij (een van mijn vriendin natuurlijk). we zetten de staldeuren open en de paarden lopen zelf naar wei c.q. paddock. binnen zetten gebeurd ook zo. omdat de paarden weten dat er voer in de bakken ligt weten ze niet hoe gauw ze hun stal in moeten.

op stal staan ze alleen s'nachts in de wintermaanden.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:39

Ik weet dat zelf eigenlijk ook niet.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 01:18

Bij ons is het in principe eigen risico. De paarden hoeven alleen een weggetje over en dan over het erf naar hun box. Dat doet de stalhouder met een paar vaste mensen maar vrijwel iedere pensionklant die aanwezig is op het moment van binnenzetten helpt een handje mee.
Het risico is feitelijk zeer klein en dus maak ik me daar ook niet druk over. Stel dat mijn paard zich losrukt en schade aanricht, dan weet ik zelf ook dat het niet zoveel uitmaakt of de stalhouder of een stalgenoot hem op dat moment vast had.
Er zijn altijd meerdere mensen aanwezig tijdens het binnenzetten dus is er ook toezicht genoeg.

Voor zover ik weet ben je zelf ten allen tijde aansprakelijk voor je paard volgens de wet. Valt mijn verzorgster zich te pletter, dan nog kan ik aansprakelijk gehouden worden ook al is zij zelf op mijn paard gestapt.

Ze staan bij ons ook voor eigen risico op de wei. Wil je dat niet dan kan je een aparte wei krijgen maar daar zit uiteraard een ander prijskaartje aan.
Dat is een keus die je zelf maakt.
Wat dat betreft hebben wij een zeer flexibele stalhouder maar tegenover extra's staat wel een vergoeding en dat vind ik zeer terecht want het betekent veel meer werk.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 03:24

Als jij je paard bij een bedrijf onderbrengt, dan neem ik aan dat
het bedrijf verantwoordelijk en aansprakelijk is .

Heb dat niet nagezocht, maar ik vergelijk het maar met de manege
die wel duizend bordjes op kan hangen dat je voor eigen risico
rijdt en rondhangt, maar daarmee nooit onder z'n wettelijke aansprakelijkheid
uit kan komen.

Het voorbeeld van Percy heeft hier volgens mij niets mee te maken.

Derden die door het bedrijf ingehuurd worden, vallen onder verantwoording
van het bedrijf.

Nog een voorbeeldje van de WA-verzekering dat mogelijk vergelijkbaar is:
als jouw fiets uit mijn schuur wordt gejat, dan moet mijn verzekering betalen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:37

Ik vind de pensioneigenaar ook aansprakelijk. Je hebt een zakelijke overeenkomst met hem/haar afgesloten en betaald voor bepaalde diensten die onder zijn toezicht en verantwoording worden uitgevoerd, lijkt me.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:38

BV...het klinkt heel logisch..
De ellende is, dat het bij paarden anders geregeld lijkt dan bij fietsen!

Percy, ik zit meer te denken aan bijvoorbeeld losbreken tijdens binnen/buitenzetten (bijvoorbeeld omdat degene die dat doen niet extra wil lopen en meerdere paarden tegelijk meeneemt, terwijl ze dat bijvoorbeeld niet zo goed aankan...bijvoorbeeld, bijvoorbeeld) waardoor bijvoorbeeld een paard op de weg terecht komt en daar een ongeluk veroorzaakt.... Wie zou er in dat geval aansprakelijk zijn?

Ann...zo logisch als het klinkt schijnt het dus niet te zijn....Staleigenaar zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat binnen/buitenzetten niet bij het pensionpakket in zit, dat het een 'luxe' is waar je feitenlijk dus niet voor betaald (en dus ook niet over mag zeuren, want dan doe je het maar lekker zelf! BIJVOORBEELD!) (terwijl er wel mee geadverteerd wordt...BIJVOORBEELD!!!)
Laatst bijgewerkt door nienke07 op 01-09-05 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:50

volgens mij blijf je als eigenaar verantwoordelijk. Ook als derden je paard buiten zetten. Maar ik weet het echt niet zeker

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:53

Wienna.. da's nu juist de ellende..het lijkt zo logisch, maar niemand schijnt te weten hoe het precies zit...
Ik heb mijn hoop gevestigd op BOKT !!!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:54

Volgens mij ben je over het algemeen zelf aansprakelijk. Ook als je je paard ergens in training zet en hij gaat daar naar buiten ben je nog steeds zelf aansprakelijk voor ongelukken, blessures etc.
Op mijn vorige pensionstal verdomde ze het om een halstertouw te gebruiken. Met als gevolg dat mijn paard zich lostrok (ook niet zo moeilijk als je alleen het halster vasthoud), aan de kletter ging over het terrein en daarna twee weken kreupel stond. Als het nou ernstiger was geweest was naar mijn mening de pensionhouder aansprakelijk. Vooral omdat hij gewoon onverantwoord bezig was door een paard aan het halster te vervoeren. Ik denk wel dat in de praktijk ik toch altijd aansprakelijk was geweest.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:11

Wettelijk is het tweeledig geregeld, en daarom komen we in de knel met je rechtvaardigheidsgevoel.

Ten eerste is de eigenaar van een paard (of een ander dier) altijd aansprakelijk voor de schade die dat dier aanricht. Er zit wel een uitzonderingspositie aan vast, maar die is juridisch ingewikkeld, en zal ik even buiten beschouwing laten (in krom nederlands komt het erop neer dat je niet aansprakelijk bent in het geval je dat ook niet zou zijn als je je paard in de hand had gehad toen hij dat deed: kortom: als dat wat het paard heeft gedaan, niet onrechtmatig is).

Aan de andere kant is óók de stalhouder aansprakelijk. Dit is echter geen risico-aansprakelijkheid, maar hieraan moet hij enige schuld hebben. Het voorbeeld dat door Fleurtje wordt gegeven, is duidelijk zo'n geval van schuld: een halstertouw is er niet voor niks, je kan op je klompen voelen aankomen dat daar vandaag of morgen iets mis aan gaat.

verder haalt men nog wel door elkaar dat er een verschil is tussen schade dóór je paard en schade áán je paard. Voor schade dóór je paard ben jij aansprakelijk (en dus soms degene die ervoor verantwoordelijk gehouden kan worden), voor schade áán je paard, is degene aansprakelijk die schuld heeft aan de schade aan je paard. De staleigenaar die slechte omheining maakt, de eigenaar van het paard dat jouw paard heeft toegetakeld, degene die jouw paard kreupel heeft gereden en ga zo maar verder.

Het is overigens zo dat deze kwesties vrijwel integraal door verzekeraars worden gedekt.

Zo duidelijker!

groetjes
Floortje

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:36

Je bent zelf aansprakelijk omdat jij toestemming hebt gegeven om je paard buiten te laten zetten door de eigenaar.

Alleen als de eigenaar een gevaarlijke situatie maakt dan is hij aansprakelijk. Als hij bijvoorbeeld 10 paarden in een standaard bak zet en er raken dan paarden gewond.

Dus tenzij de eigenaar nalatig is geweest ben je zelf aansprakelijk

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:41

Bij ons heb je een verklaring moeten ondertekenen met de volgende zin:

"De stalhouder aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor diefstal, verlies, ziekte of welke schade aan het paard ook, die zich kunnen voordoen in zijn stallingsruimte of terreinen. De eigenaar vrijwaart de stalhouder of zijn rechtverkrijgenden tegen elke schade en aansprakelijkheid jegens derden."

M.a.w. kon je je hier niet in vinden, dan had je niet moeten ondertekenen en op zoek moeten gaan naar een ander adres.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:42

bij ons ben je zelf verantwoordelijk, het speelt alleen in de winter, want in de zomer staan alle paarden 24/7 op het land.
In de winter staan ze overdag op de plaat en 's nachts op stal.

Als het maar even vriest of als er sneeuw ligt, staan alle paarden op stal, dan neemt de boer/in het risico niet.

Ik ga dan ;s morgens voor mijn werk mijn paard buiten zetten, ik wil hem absoluut niet 24/7 op stal hebben

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:44

Als ik een pensionstal had, en ik zette elke dag de paarden buiten voor mensen. En als er een keer iets verkeerd zou gaan en ik zou daarvoor moeten opdraaien, dan ben ik er snel klaar mee en kunnen mensen zelf sóchtends komen om hun dier buiten te zetten zou mij een hoop werk schelen EN een hoop ergenis.

sarahlouJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:46

Ik heb begrepen dat je als eigenaar aansparkelijk bent voor schade DOOR je paard en de stalhouder voor schade AAN je paard.
Maar hoe het wettelijk echt zit???

Ik wil het ook graag weten. Ik heb namenlijk laatst een aanvaring met mijn stalhouder gehad. Ik stond mijn stal op te strooien toen ik opeens een meisje voorbij gesleurd zag worden door een paard. Dus ren er achter aan. Bleek het mijn eigen paard te zijn!!!! De stalhouder had tegen dat meisje (een jaar of 10 was ze) gezegd dat zij hem wel even binnen kon zetten!!!
Mijn paard is net 4 en hij werd op dat moment ook nog geteisterd door vliegen. Dus ze kon hem gewoon niet houden. Toen ik hem van dat meisje overnam stond hij al tussen de geparkeerde auto's!
Ik ben toen heel boos geworden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:49

Dat bedoel ik, DUS voortaan zelf binnen en buiten zetten :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:10

FloortjeM schreef:
Wettelijk is het tweeledig geregeld, en daarom komen we in de knel met je rechtvaardigheidsgevoel.

Ten eerste is de eigenaar van een paard (of een ander dier) altijd aansprakelijk voor de schade die dat dier aanricht. Er zit wel een uitzonderingspositie aan vast, maar die is juridisch ingewikkeld, en zal ik even buiten beschouwing laten (in krom nederlands komt het erop neer dat je niet aansprakelijk bent in het geval je dat ook niet zou zijn als je je paard in de hand had gehad toen hij dat deed: kortom: als dat wat het paard heeft gedaan, niet onrechtmatig is).

Aan de andere kant is óók de stalhouder aansprakelijk. Dit is echter geen risico-aansprakelijkheid, maar hieraan moet hij enige schuld hebben. Het voorbeeld dat door Fleurtje wordt gegeven, is duidelijk zo'n geval van schuld: een halstertouw is er niet voor niks, je kan op je klompen voelen aankomen dat daar vandaag of morgen iets mis aan gaat.

verder haalt men nog wel door elkaar dat er een verschil is tussen schade dóór je paard en schade áán je paard. Voor schade dóór je paard ben jij aansprakelijk (en dus soms degene die ervoor verantwoordelijk gehouden kan worden), voor schade áán je paard, is degene aansprakelijk die schuld heeft aan de schade aan je paard. De staleigenaar die slechte omheining maakt, de eigenaar van het paard dat jouw paard heeft toegetakeld, degene die jouw paard kreupel heeft gereden en ga zo maar verder.

Het is overigens zo dat deze kwesties vrijwel integraal door verzekeraars worden gedekt.

Zo duidelijker!

groetjes
Floortje

Zo heb je het mooi, eenvoudig, goed en voor iedereen begrijpelijk uiteengezet.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:15

Het wordt mij steeds duidelijker!
Het is dus eigenlijk bij de wet al aardig dichtgetimmert. In hoeverre kan/mag je de wet passeren door 'contracten' zoals Opala noemt? Geldt dan het contract of geld in deze de wet?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:23

nienke07 schreef:
Het wordt mij steeds duidelijker!
Het is dus eigenlijk bij de wet al aardig dichtgetimmert. In hoeverre kan/mag je de wet passeren door 'contracten' zoals Opala noemt? Geldt dan het contract of geld in deze de wet?

Dat is helaas niet op voorhand te zeggen, dat hangt van zóveel factoren af en is ondoenlijk om hier op bokt even uitsluitsel over te geven.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:31

Eigenlijk lijkt het er dus op, dat 'niets' vastleggen eigenlijk het duidelijkst is.. de wet voorziet...
(of is dit weer té kort door de bocht?! )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:40

Nou ja, de wet is niet helemaal overduidelijk en eenvoudig, maar daarmee kom je er in principe best uit.
Een overeenkomst maken kan wel zin hebben, want niet in alle gevallen wordt deze door de wet terzijde gezet.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:45

LDRD: Kan je mij misschien een voorbeeld noemen van een risico aansprakelijkheids 'dingetje' dat je juist beter wèl vastlegd?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:48

Als er in een contract dingen staan die in tegenstrijd zijn met de wet gaat de wet voor. Je kan niet zomaar een wet opzij zetten.
Wel is het zo dat de ene wet soms een beetje in tegenspraak kan zijn met een andere wet. Bovendien worden niet alle situaties die voorkomen letterlijk in een wet beschreven. Dan is het maar net hoe een wet wordt uitgelegd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:14

Dit zijn dingen waar het verschijnsel "verwijtbaar gedrag" aan de orde is.
Als de stalhouder (of ingehuurde persoon) volstrekt onverantwoorde dingen doet bij het buitenzetten is de schade aan de paarden daar te claimen (mits je het hard kunt maken).
Als duidelijk is dat jouw paard niet fatsoenlijk is opgevoed, kan de stalhouder jou verwijtbaar gedrag toeschuiven (iets kort door de bocht.....)