Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Levy schreef:Het antwoord is dus : ja, ik zou een paard kopen waarvan de vader totaal onbekend is.

Levy schreef:Ik heb zelf ook de ervaring dat de bekende paarden bij de bekende ruiters terecht komen. De paarden met een onbekende afstamming worden om die reden dus ook onderkend waardoor die vaak niet bij de betere ruiters terecht komen. Circeltje weer rond......
sarabande schreef:Maar als jullie een fokmerrie of aankomend sportpaard zouden kopen, zou je dan genoegen nemen met een vader waar niemand ooit van gehoord heeft??
terorita schreef:soms moet je in de fokkerij gwoon lef hebben,en eigenlijk (grof gezegd)
een beetje schijt aan het kwpn stamboek hebben.
op e stoeterij waar ik paarden rijd durft de eigenaar het aan
om duits bloed te gebruiken wij hebben het geluk 3 fidermarks
te hebben lopen
sarabande schreef:Ja Levy maar Sjuim en ik hebben het over de problemen die de fokker krijgt. Stel het is een hengstveulen, dat is al bijna onverkoopbaar, mits het uit een heel bekende merrielijn komt.
Als het een goede doorgereden 4 of 5 jarige is is er geen enkel probleem, maar daar heeft de fokker weinig aan.
Iedereen met verstand zegt, neem maar een goede commerciële hengst, maar mensen met hart voor de fokkerij zeggen, ik wou dat er wat meer geëxperimenteerd werd, alleen laat een ander dat maar doen.
Zou het niet de taak van het stamboek zijn om pioniers die wel durven dit soort initiatieven te steunen
(ik ga uit van goede bewezen stammen en interessante hengsten zoals bij Sjuim)
) dat het gezond is voor de fokkerij en diversiteit om nieuwe hengsten te promoten, mits ze natuurlijk alle kwaliteiten in huis hebben.

Missouri schreef:[image]
Toen ik ging kijken had ik nog nooit van de hengst Nevado gehoord. Een of andere totaal onbekende en onbelangrijke schimmel, inmiddels is het ook al geen hengst meer.
Maar toen ik deze dame zag was ik wel verkocht!.
sarabande schreef:Maar had dat invloed op de prijs, die vader, afgezien van het paard dat er toen stond??