Sabiha voorlopig in kliniek!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Sabiha voorlopig in kliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 11:23

Gisteren werd ik gebeld door de manege waar Sabiha staat. Ze hadden haar uit de wei gehaald met een lelijke beenwond. Ik moest niet in paniek raken Ziek
De DA was al onderweg. Ik vlug in mijn auto gestapt en aangereden. Onderweg zat ik al vreselijke lappen vlees voor me te halen. Daar aangekomen viel de wond me dus mee. Het was wel een lelijke wond, maar het viel mee met wat ik me allemaal in mijn hoofd had gehaald. Haar voorbeen (de knie zeg maar) was superdik, en aan de buitenkant open. Ik keek zo op het bot of het vlees, het was in elk geval wit...
Ze steunde er niet op!
Ik hoorde ook dat toen ze gebeld hadden dat de receptioniste had gezegt dat ze er over 2 uur konden zijn. Gelukkig zei degene die gebeld had dat er NU iemand moest komen! Pfff...
Toen de DA was aangekomen, keek ze ff en vroeg toen aan me wat ze wilde dat ze ging doen. Ik zei dus heel direct: "maken!"
Maar goed, ze was bang dat het kapsel beschadigd was en die kleine botjes miss gebroken ofzo. Ik ben totaal niet medisch onderlegt dus wist ook niet wat ze bedoelde. Maar ze zei dat ik naar Someren moest. Zij ging de kliniek bellen en ik het vervoer regelen. Stom genoeg had ik Mario's zware auto in alle haast thuis laten staan en mijn kleine Vitara meegenomen. Maar gelukkig kon een vriendin van me (chauffeur dus) de auto van haar vader lenen.
Dus de DA nog een pijnstiller gegeven en haar been in het verband gezet. Toen moest ik met Sabiha naar de trailer toe die buiten stond te wachten. Dat ging moeizaam en langzaam. Ze liep echt op 3 benen. Ik was dus ook ontzettend bang dat ze iets gebroken had in haar been.
Maar goed, uiteindelijk stond ze op de trailer en zijn we aangereden.
In Someren aangekomen hebben ze goed naar het been gekeken, haar been gebogen en toen spoot er heel veel gewrichtsvloeistof uit. Het deed ook ontzettend zeer zag ik aan Sabiha, haar ogen draaiden wit weg van de pijn. Ik kon op dat moment ff niet meer kijken. Mijn paardje met zoveel pijn, dat deed mij ook ontzettend pijn. Tranen schoten in mijn ogen... Huilen
Ze hebben toen meteen foto's gemaakt. Toen kreeg ik een uitleg van wat ze wilde doen. Ik begreep ervan dat er niets gebroken was zo op de foto's maar dat ze wilde kijken waar dat gewrichtsvloeistof vandaan kwam, en alles wilden schoonspoelen. Omdat ze anders een infectie/ontsteking zou kunnen krijgen waarvan ze voorheen zou komen te overlijden. Maar met de operatie die ze tegenwoordig kunnen uitvoeren dat het niet meer zo vaak voorkwam. Maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan zei die...
Dus ik zei weer: "maken!"
Ook had de DA die als eerste was gekomen op stal nog gebeld naar Someren om te vragen hoe en wat het nou was. Dat vond ik wel heel netjes OK dan!
Ik heb haar daar achter moeten laten. Ze zou om half 7 (het was al 17u) op de tafel liggen. Heb nog uitleg gekregen van wat er allemaal met haar zou gebeuren. Ze zou een dik verband krijgen van hoef tot bovenbeen, en ze zou zeker het weekend daar moeten blijven. Ik ben na afscheid terug naar de manege gegaan aangezien ik daar toch niets meer voor haar kon doen.
Het wachten op de manege duurde lang. Ik was vergeten te vragen hoe lang de operatie zou duren. Dus eindelijk kreeg ik om 20u30 een belletje. Nu heb ik helaas zowat nergens bereik op de manege dus ik stond als een gek te zoeken naar een plekje waar ik dat wel had. Ik viel namelijk elke keer weg. Uiteindelijk had ik buiten wat bereik en heb ik daar te horen gekregen dat de operatie goed verlopen was. Ze had een beschadiging aan haar bovenste band (knieband ), en dat het kraakbeen en de botten niet beschadigd waren. Dat hebben ze dus hersteld, en haar in het verband gezet. Ze moest daar wel wat langer blijven, ik moest rekening houden met ong 10 dagen. Wat daar precies de reden van is, ben ik door alle stress vergeten.
Ze moest nog wel bijkomen van de narcose en zou over ong een uur wakker zijn. Geen nieuws was goed nieuws.
Ik heb niets meer gehoord van hun, dus ik neem aan dat alles goed is verlopen. Maar oh wat heb ik in de stress gezeten!!

Dadelijk ga ik even naar mijn meisje toe en neem ik lekker wat wortels voor haar mee...
Overigens vond ze het daar helemaal niet leuk. Toen ik wegliep bleef ze hinniken. Dat deed mij ook al ontzettend veel pijn. Maar gelukkig is ze daar in goede handen!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:30

Had het verhaal al van Chantal gehoord, maar jeetje joh....

Leuk is anders Scheve mond
Hopelijk komt het allemaal weer goed, ze wordt daar iig goed in de gaten gehouden Lachen
Sterkte Ach gut

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:35

Jeetje zeg. sterkte met je paardje haar been. Zou ze er later geen last meer van krijgen ?
suc 6 en verwen haar maar lekker.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:36

Hej Moniek
Heel veel sterkte! Gelukkig komt t helemaal goed en was t geen breuk oid!!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:41

Sterkte en beterschap met je paard.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:27

sterkte en beterschap

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:29

Tjeemig, Nou sterkte!!
Weet je al iets van de prognose? Of ze hier volledig van kan herstellen?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:33

Jeetje wat verschrikkelijk. Zo zie je maar dat alles van het ene op het andere moment zo maar kan veranderen... Maar heel veel sterkte he!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:36

Verschrikkelijk zeg.... Hoop dat ze snel opknapt.

In Someren staat ze wel goed, ik heb daar jaren geleden ooit gewerkt als manusjevanalles... Maar heel aardige mensen (vind ik) en ze hebben echt een hart voor de dieren die daar komen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:40

Chantal vertelde het verhaal.
Dat was even schrhikken of niet?
Hopelijk is ze snel weer de oude, succes.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:52

Suc6 verder met sabiha....
Nu hopen dat ze snel weer naar huis mag, bij d'r vrienden en bij jou......

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:53

jeetje is nie fijn! veel succ6 en hopen dat je paardje snel weer is hersteld!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 13:01

eowyn04 schreef:
Tjeemig, Nou sterkte!!
Weet je al iets van de prognose? Of ze hier volledig van kan herstellen?

Miss dat Bleuberta iets meer over de medische kant kan vertellen!? Zij is wat meer medisch onderlegt en is samen met Stalleke de hele tijd bij ons gebleven.
Als er geen complicaties optreden zal zij naar verwachtingen volledig herstellen dacht ik...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:12

Dat zou super zijn!! Ik zal voor je duimen!
Hou je taai!!
(Wat betreft die medische termen, ik weet er ook vrij veel van af ivm mn werkjes, is niet zo heel belangrijk voor je. Dat ze beter word daar streef je voor!! )

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:15

ach, jezus, daar mag je toch niet aan dénken Ach gut !
snelle genezing toegewenst hoor, en ze is nog jong (toch?), dus heeft zeker nog een superherstelkracht OK dan! !

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:17

Ik zal het zo makkelijk mogelijk proberen te houden.
Het was een fijne arts alleen hij maakte het verhaal heelmoeilijk met de medische thermen.....
Vinden ze leuk( hihihi)
Nou als eerste begonnen ze te kijken naar de wond die viel in de eerste oog opslag mee.
Mooi schoon en goed behandelbaar...Toen gingen ze kijken hoe de beweging van de knie was.
Ze had heel veel pijn maar ja helaas horen die onderzoeken erbij.
De knie moest buigen dat ging haar niet echt goed af en er kwam vloeistof uit de wond veel vloeistof dat maakte de DA sceptisch.
Goed nog een paar extra oefeningen allemaal zeer pijnlijk voor haar.
Toen de foto's ik geloof dat ze er 5 gemaakt hebben.
Wij mochten mee kijken en er was eigelijk niks zichtbaar op de foto.
Een beetje lucht maar dat zat onder de huid volgends de DA.
Patella= knieschijf was heel de meniscus was heel en er zaten ook geen bot splinters.
Maar de DA vertrouwde het niet omdat er vloeistof uit bleef komen dus er moest ergens een lek zitten maar waar?
De enige optie was een Artroscopie Ja, onder het mes dus.
Hij dacht aan de peesschede= koker waar de pezen door heen glijden dat die kapot zou zijn of misschien kapsel wat kapot was ook zou het de slijmbeurs kunnen zijn.
Nou gelukkig is dit alles niet het geval maar wat ik begrepen had was het een band dus die kapot was.
Ik weet niet welke band helaas heb ik de DA niet meer gesproken en zoela Griebels al zei was zijn heel stressie en terecht. *LOL*
Hij had het volgens haar over de bovenste knie band kapot en die hebben ze gemaakt.
Verder verslag volgt als ik het behandelings briefje gelezen heb....
Ps Als jullie ooit zoiets mee maken laat je paard dan helpen... ze lopen te veel risico als je het niet doet bv later Artritis= ontstekingen in het gewricht , Artrose= kraakbeen dat los gaat.
De prognose is volgens de Da wel dat ze hier helemaal van gaat herstellen als het verder voorspoedig gaat en geneest......
Helaas zit een ongeluk in een klein hoekje Verdrietig

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:21

In Someren is ze in goede handen. Hopelijk gaat het allemaal goed komen en als de DA al denkt dat dat goed komt dan gaan we er maar vanuit.

En inderdaad een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Dit kan iedereen gebeuren.

Mies2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:01

Klote zeg!
Ik hoop van harte voor je dat het helemaal goed gaat komen!
Ik duim voor je!!!

Heel veel suc6!!

Groetjes

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:26

Jeetje zo te lezen heb je wel mazzel gehad. Enig idee hoe het gebeurt kan zijn?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:17

Bedankt Bleuberta!
Ik ben net terug van een bezoekje aan Sabiha. Ze was gelukkig weer helemaal zichzelf, dus heeft nog niets naars aan de narcose overgehouden. Ook had ze ontzettend veel zin in de wortels die ik voor haar had meegenomen. Ze oogt dus goed!
Na nog een uitleg van de Ass. DA, kreeg ik te horen dat er dus WEL bot geraakt is, maar dat ze dat hebben kunnen herstellen. Verder had ze het over het legiment!? dat kapot was. Het ging hier over de band die aan de zijkant van het been loopt. Ook die hebben ze hersteld. Ze staat nu dik ingepakt en onder de pijnstillers. Gelukkig heeft ze al wat meer gewicht op haar been zodat haar andere benen er niet al teveel onder gaan lijden. Want daar had ze gisteren wel moeite mee Knipoog
Zodra ik meer weet laat ik het weten.
Hieronder nog wat foto's die ik vandaag gemaakt heb van haar ingepakte been en haar katheter die nog in haar hals zit.
De katheter in haar hals...
Afbeelding

Haar ingepakte been...
Afbeelding

Nog eens...
Afbeelding

Sabiha met eetlust Haha!
Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:19

Oh ja, we hebben geen idee hoe dit gebeurd kan zijn, of wat de oorzaak mag zijn...

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:31

griebels schreef:
Oh ja, we hebben geen idee hoe dit gebeurd kan zijn, of wat de oorzaak mag zijn...

Je kan het toch niet meer terugdraaien, maar ik was wel nieuwsgierig Bloos
Staat ze met anderen in de wei? Het ziet er wel heftig uit zo in het verband.........maar goed ik hoop dat het allemaal goed af gaat lopen en dat het spoedig geneest.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:33

legiment = ligament Knipoog Haha! (= verbindingsbanden tussen de twee botuiteinden van het gewricht)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:33

Ze staat met haar maatje in de wei. Verder niemand omdat de ruin waar ze mee staat niet wordt geaccepteerd in de groep. Sabiha en deze ruin zijn echt verlieft op elkaar en heb ze dan ook nog niet lelijk tegen elkaar zien doen. Daarbij heeft hij geen ijzers, en volgens de kliniek kan deze wond onmogelijk door dit paard zijn veroorzaakt.
Het blijft dus indd gissen en je kunt het toch niet meer terugdraaien helaas...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:34

ingeo schreef:
legiment = ligament Knipoog Haha! (= verbindingsbanden tussen de twee botuiteinden van het gewricht)

Oh bedankt, ik dacht al dat het fout was, maar wist wel dat het op Legiment leek Haha!