In het bergachtige hart van Andalusië

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:04

Afbeelding

Duppie_

Berichten: 1006
Geregistreerd: 19-05-05

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:06

zoooo he zo moet je ook maar kunnen rijden in die drukte zonder hoofdstel
heb je veel vertouwne voor nodig zeg

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:08

Zou dit nou prettiger voor een paard zijn dan een hoofdstel?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:12

Katja schreef:
Zou dit nou prettiger voor een paard zijn dan een hoofdstel?


Afbeelding

.... geen idee
Ze wil haar hoofdstel in ieder geval niet graag meer om
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-09-05 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

lilykashmir

Berichten: 7545
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:14

Dat vraag ik me ook af Katja... ik denk het haast wel...

Bi0n_Tiffiej

Berichten: 1230
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: In de stal van mn lieverd (L)

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:21

huh, heb je het paard er nou in geplakt ?? :/
Iig rijden zonder hoofdstel lijkt mij voor het paard veel fijner, dan met

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:22

Erg mooi HC.
Deze foto's bedoelde ik dus!
Er is zowaar een ansichtkaart van gemaakt zie ik!
(of het lijkt erop..)
Mooi,erg leuk!
Arabella ziet er ook veel mooier uit zonder hoofdstel!
Nu alleen je zadel nog lozen.. (grapje..)

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:35

hey
dat ziet er leuk uit Ik geloof dat ze het heel graag heeft zo hoofdstelloos
xxx

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:39

Bi0n_Tiffiej schreef:
huh, heb je het paard er nou in geplakt ?? :/

Nee, is daadwerkelijk onder de overkapping over de hoofdstraat door met levende muziek rechtsvoor naast de weg en achter Juli; de bode, met vuurpijlen.

@TL: is inderdaad een postkaart van dorpsfotograaf

Citaat:
Iig rijden zonder hoofdstel lijkt mij voor het paard veel fijner, dan met

Voor wie meten weten is: de registratiegrafieken van de hartslagmeter laten lagere waardes zien dan met zelfs een bitlessbridle.
Op de fotos tussen het duizendkoppige publiek onder de tent door is ze geen toonbeeld van ontspanning maar dat is ook niet echt routine voor haar.
De andere foto is net naast het feestplein en daar is ze zichzelf: zoek de verschillen met het paard-met-hoofdtel-en-bit

Siggislief

Berichten: 14052
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:47

ziet er appart uit!

Ik zou er niet zo mee willen rijden.
Zometeen knapt het touwtje

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:55

sigislief schreef:
ziet er appart uit!

Ik zou er niet zo mee willen rijden.
Zometeen knapt het touwtje


Of trek je iets te hard aan het iets te dunne touwtje

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 22:03

sigislief schreef:
ziet er appart uit!

Ik zou er niet zo mee willen rijden.
Zometeen knapt het touwtje

Ja, apaard niet?!

Fijn dat je het niet wíl, dan hoef je het ook niet

Maarreh... stel dát het touwtje knapt. Wat dan??
Dan geef ik met de leidstok aan dat ze moet stoppen, stap ik af en neem ik haar mee.

Suziej: ben je zo blondt of alleen maar naar?


Maar goed; het kán dus. Ook in een feestende menigte met vuurwerk en muziek. Oh ja, ook nog NietBeslagen
Aan wie het allemaal wél snapt: ¡A3VT!

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:16

Knap! Het publiek vond het ook wel de moeite zo te zien

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:22

waarom liep ze daar op die foto's zo met d'r hoofd omhoog HC?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 23:28

Bandida schreef:
Knap! Het publiek vond het ook wel de moeite zo te zien


Dát was nog de grootste bron van Arabella's onrust: de voélbare golf van opwinding die achter ons aankwam en inhaalde toen de mensen zich realiseerden dat we zonder bit, zonder sporen, zonder teugels aan kwamen draven... Dat wat echt een héél bijzondere ervaring die golf van opwinding; die kon je echt als fysieke druk in je oren voelen. Had ik nog nooit zó meegemaakt en ook míj overviel dat. Het gonsde letterlijk en Arabella werd daar opgewonden huppelig van zodat ik met ring en stem kontakt moest blijven houden. Stress dus Pellie.
De moeilijkheid zat in het aangeven van de 'muren' met mijn benen zonder haar in haar hyper-staat dit als drijvende hulpen te laten ervaren. 'Zzzzennnnnnnn' dus

Voor de liefhebbers van kreupele dichtkunst:
'in een mentale haal met mijn hand van staal,
wiste ik het klamme zweet waarop ik reet.' (bb)
Dat gevoel dus

Even voor de goede orde: met dit soort acties doe je je paard echt geen plezier. Dit had voor mij een tweeledig doel: ervaring mee opdoen en het belangrijkste: in een schok laten zíen dat je een paard kunt laten wíllen luisteren.
Voor de rest is dit noch voor Arabella noch voor mij een plezierrit; we crossen liever door de campo.
De fotos daarvan echter lokken; 'ja maar jij daar in die omgeving' uit...
Deze fotos plaats ik om te laten zien dat ook een rondje Hilversum-centrum of wat ook écht geen punt is. Leuk is wat anders; dat is hier door de campo rijden

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 07:55

Citaat:
Deze fotos plaats ik om te laten zien dat ook een rondje Hilversum-centrum of wat ook écht geen punt is

dat wil ik je zien, op woensdag of zaterdag zorg ik voor een filmploeg!

dimola

Berichten: 514
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: s-Gravenzande

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:25

haha ik vind het er best normaal uitzien!want ik kon dit ook met me (ex)shetje! alleen dan een halstertouw!zolang je paardje goed op jou let gebeurt er niets en ze vinden het alleen maar fijn!je oefent gewoon veel in de bak en dan steeds verder naar buiten!Maar ik kon me shetje goed vertrouwen kon overal lopen!..vuurwerk/verkeer/ echt ze vond niets eng!maar iedereen ze eigen mening hier over

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:42

Pellie schreef:
waarom liep ze daar op die foto's zo met d'r hoofd omhoog HC?


Wat denk je zelf
Jij had liever gezien dat ze met een hoofdstel in de krul gereden werd?

Ik vind t knap, vooral voor een paard wat niet zo vaak 'onder de mensen is'. Dat ze te handhaven is in die drukte, en 'alleen' maar een beetje met haar hoofd omhoog loopt.
Het paard kan iig haar hoofd omhoog doen, ipv dat ze met een dichtgesnoerde mond gedwongen wordt om laag te lopen.

Ik kan mijn paard ook goed op een touwtje rijden, maar niet tijdens een optocht hoor... Dan heb ik echt een hoofdstel met bit, of iig een halster nodig, anders gaat het publiek het echt niet leuk vinden

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 10:13

Regel de ploeg maar Smurf: tis hier woensdag marktdag en i.t.t. in H'sum gaan de megavrachtwagens hier gewoon door het centrum.
Kunnen ze de dag erop de beklimming vande Gibalto filmen, weer eens wat anders dan die Hilversumse molshoop

Kijk Smurf: jij kunt het je gewoon niet voorstellen. Dat ligt echter aan joú: Arabella doet het gewoon. Dat feest was een dimensie listiger dan welk stadscentrum ook.

Ann

Berichten: 13322
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:15

@Cer, net alsof alle paarden met een hoofdstel om in de krul lopen

Dat ligt alleen maar aan de ruiter die erop zit, niet aan de optoming. Er zullen ook genoeg mensen zijn die met een halsring een paard in de weg zitten door hem op de verkeerde manier te gebruiken.

@HC, ik vind het er niet erg ontspannen uitzien, maar je gaf zelf al aan dat dit aan de omstandigheden ligt en niet aan de optoming. Heb je misschien ook foto's van de ritjes door de campo?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:34

Ann schreef:
@Cer, net alsof alle paarden met een hoofdstel om in de krul lopen

Ja, en DAT bedoel ik dus ook niet... maar ik neem aan dat hier gedoeld wordt op het feit dat het paard op de foto met zn hoofd te hoog loopt. Ik vind dat persoonlijk niet zo gek, gezien de omstandigheden... jij?

Ann

Berichten: 13322
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:50

Nee, en DAT zeg ik toch ook in mijn bericht...
Het ligt niet aan de optoming, maar aan de omstandigheden/omgeving

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:56

ja maar dat moet je niet net doen alsof ik beweer dat alle paarden met een hoofdstel DUS in de krul lopen.

Pellie vraagt waarom het paard zo met het hoofd omhoog liep. Ik vond dat nogal een niet snuggere vraag, en interpreteerde het ook als negatief tov het rijden met een touwtje. In mijn simpele gedachte is het enige alternatief voor bitloos dus MET bit. Vandaar dat ik als zogenaamde oplossing aandraag 'had hij dan met hoofdstel het paard in de krul moeten rijden' als alternatief voor het hoge hoofd..

Nou, hebben we het helemaal uitgekauwd, nu geen voor de hand liggende vragen meer stellen...

Hoe ontspannen zien de meeste paarden eruit in een optocht, die dit niet dagelijks doen? Ik denk dat veel mensen toch een bit nodig hebben...

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:12

Ontspannen fotos zat Ann, staan op 'Optomingsloos' en de andere foto vind ik ook 'aardig' ontspannen. Aan haar ontwikkeling en stand op die foto kan een béétje geroutineerd oog ook afleiden dat ze veel én ontspannen én op de achterhand verzameld moet lopen
Dit is een fotootje van voor een rit; komt ze zó van het land en is ze nog 'fris':
Afbeelding

Ze is een dróóm om door de campo te rijden; over wat voor terrein ook gaat ze in rustige draf als een pullman verend waar ik haar ook heen stuur. Ik navigeer, zij stuurt; ik denk, zij paard.

Net een typerende 'discussie' met een paar mennekes; 'Ja maar, wat áls, dan moet je toch wat hebben als extra zekerheid?!'
"Euh, wát moet er dan gebeuren??? Er werden vuurpijlen pal achter haar afsgestoken, er rennen joelende kindereren en blaffende honden zowat onder haar door, bonkende muziek, 50 paarden om ons heen, een macho-man die zijn hengst met zweep tot bloedens toe meende te moeten afstraffen, een pijnlijk harde omroepinstallatie..."
'Ja maar....'
"Ja, ok, stel dát ze schrikt. Dan wil ze zekerheid en dat ben ik Ik doe haar geen pijn maar geef rust. Een teugels aan een bit, hackamore, zweep, sporen of wat voor 'zekerheid' ook voegt pijnprikkels toe en dan ben ik niet echt haar veilige punt of wat?! dan moet ik me ook nog zoregen maken of ze me er nog wel op wil hebben. Nú wil ze dat maar wat graag want ik ben haar rustgevende nachtlichtje in een nacht vol monsters onder haar bed."

Het draait allemaal om vertrouwen. Heel goed opgemerkt van de eerdere poster hier. Zekerheid bij het paard in míj. Niet mijn schijnzekerheid in dwangmiddelen. Mijn vaardigheid rust naar het paard uit te stralen is belangrijker dan wat ook. Wij rijden sámen. Zij vertrouwt op mij en ik op haar.
Zij gaat voor mij de lastigste route door het terrein en ik kan nachtritten maken op háár gezichtsvermogen.

Met Capricho ben ik zóver nog niet, want die is pas 4 dus kan ik nog niet echt belasten dus niet echt in de praktijk beleren. Hier op het eigen land gaat ook hij prima en de enkele buitenrit gaat op een bitlessbridle ook naadloos.
Heb ondertussen een jong muildier zó uit de bergen bij Ronda gekocht; is nét alsof ze zo van de muur in de grot van Lascaux komt. Dat is nog een stúk leerzamer dan welk paard ook en daar ga ik bij de paarden weer veel profijt van hebben en zij dus ook.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-09-05 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Berichten: 13322
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: In het bergachtige hart van Andalusië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:14

@Cer:

Volgens mij zijn er heel veel verschillende optomingen om bitloos mee te rijden. Als er dus een vraag komt waarom het paard met deze optoming zijn hoofd zo omhoog heeft, denk ik niet meteen aan "het is beter dan met een hoofdstel + bit paard in de krul trekken"