Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:08

Afbeelding

Foto zelf gemaakt van de bloemen van JKK. Bezocht door een bij (die er dus giftige honing van gaat maken) en een rups die hard bezig is de plant te vernietigen, maar nog even moet doorvreten

Maar de plant lijkt veel op waterkruiskruid (groene stengel zelfde bloem) of op viltig kruiskruid (groene stengel en bloem meer in knopvorm). Soorten kruisen onderling.

Als je er meer van wilt leren kun je het beste zelf op zoek gaan. Ga in een veld staan waar zeker JKK staat en ga dan de onderlinge verschillen zoeken. Ze staan daar waarschijnlijk wel gekruist.

JKK kan niet goed tegen bemeste bodem. Echter waterkruiskruid doet het juist weer goed goed bemeste bodem. Aangezien de soort kan kruisen, kan giftig kruiskruid dus OVERAL voor komen.

En als er niet bestreden wordt op korte termijn (landelijk) dan zit straks alles vol met een of andere kruiskruid soort.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:10

Mac schreef:
Is het wel te doen dan om in ons hooiveld van anderhalve maand oud die rozetten te vinden??


Ja hoor, dan zien ze er ongeveer zo uit .....

Afbeelding

Wel wat meer zoeken. Het lijkt vind ik zelf nu op een krop sla zo ineens tussen je gras.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:14

Wat ik verwarrend vind is hoe de blaadjes steeds van vorm veranderen naarmate de plant ouder wordt.

Ik ga vanmiddag eens op jacht met het gevaar dat ik al het hooi platloop ...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:27

Cassidy schreef:
Als je JKK naast de andere geelbloeiers zet, zie je wel verschil hoor.

Dit is JKK: http://www.kulak.ac.be/facult/wet/biolo ... skruid.htm

En dit is boerenwormkruid:

http://www.kulak.ac.be/facult/wet/biolo ... wormkruid/


Ik had het al eerder geschreven, maar ook hier kan het lelijk misgaan.
Er is namelijk een versie van JKK die bijzonder op het boerenwormkruid lijkt wb de bloemetjes. De bladeren van die plant zijn echter groffer, net als het JKK. Ik dacht namelijk dat ik BWK op mijn land had staan, wat toch echt JKK bleek te zijn.
Als je die variant van JKK naast het BWK legt, dan zie je wel het verschil, maar het moest mij wel echt uitgelegd worden.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:30

Ik ben net door het kleinste landje gelopen,waar onze schapen uit komen. Is ongeveer 1000 m2. We hebben een aantal van deze stiukjes voor onze shet en de schapen. En verder grote stukken voor de rest van de paarden.
Ik heb een gigantische blaar op mijn hand en een emmer vol uitgestoken rozetten JKK. Een bloeiende plant is niet vlakbij te zien. De meeste rozetten waren al aangevreten. Dat betekent dus dat mijn schaapjes ook al vergif in hun lever aan het opslaan zijn. Ik ben hier helemaal niet blij mee. Vanavond gaat er een fax naar Staatsbosbeheer en waarschijnlijk schakel ik radio en tvnoord in. Ga het proberen in elk geval.

Treassie
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:56

Mijn paard heeft dus een vergiftiging opgelopen door jacobskruiskruid. Ze heeft het gelukkig overleefd, maar ze is er flink ziek van geweest. Bij haar uitte zich dat voornamelijk in diarree en koliek.
Ik heb bloed laten testen en daaruit bleek dat haar lever behoorlijk is aangetast.
De boer waar ze stond wilde niets aan het weiland doen, dus ik heb haar nu naar een andere stal verhuist. Er zijn uit hetzelfde land in een paar maanden tijd 2 paarden doodgegaan. Een van 26 en een van 21 die hadden ook allebei een vreselijk slechte leverwaarde en symptomen die voor kunnen komen bij vergiftigging door jkk (diarree, zwalkende gang hoefbevangenheid).

Ik ben blij dat mijn paard nu weer beter is (voor zover dat kan, want het gif blijft zitten) en dat ze nu in een jkk vrij weiland staat, maar ik vraag me af hoelang dat duurt want hier staat ook alles vol.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:31

Ons land staat er ook vol mee. Vandaag is er iemand geweest om te kijken en om te helpen met een plan van aanpak.
Feit is wel dat het op al onze landen nu staat, dus ook waar hooi gewonnen is.
Baal ik dus enorm van en ik heb bij deze besloten om dus over te stappen op lucerne in plaats van hooi.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:49

Zelf wonen we in een gebied waar het bijna letterlijk geel ziet van die rotplanten, wat we zelf doen aan bestrijding is wel wat bewerkelijk maar ook kinderlijk eenvoudig:
In januari/februari ga ik regelmatig, om de week ofzo, door de wei en steek alle beginnende rozetjes eruit, en dat blijf ik dan de rest van het seizoen doen. We gebruiken kunstmest, niet teveel en is ook geen garantie dat JKK wegblijft, maar echt lekker vinden ze het niet. Als het gras te lang word, maaien we het af, staat JKK eenmaal in bloei dan ben je de l*l omdat het dan verder verspreid wordt door pluis, bijen, etc.
Het lijkt veel werk en dat is het ook, 2.5 hectare nalopen is niet niks, maar we hebben praktisch geen last van JKK en als je het vaak doet valt het eigenlijk ook wel weer mee.

Inmiddels heb ik gelezen en gehoord dat bestrijdinsmiddelen niet of onvoldoende werken en dat met de hand verwijderen het meest effectieve is, dus dat doe ik dan ook maar.
Hooi koop ik alleen als de leverancier kan garanderen dat JKK er niet in zit, nadeel van kuil is botulisme en te voedzaam.

Ik klop het af, maar we hebben het tot nu toe goed onder controle.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:52

Er was eerder ook iemand die vroeg of je lucerne ipv hooi kan geven. Ik wist niet precies de hoeveelheid, maar heb het opgezocht. per 100kg gewicht geef je 1kg lucerne. In een emmer gaat ongeveer 1kg, dus voor een paard van 500 kg moet je 5 emmers geven.
Dan klopte de hoeveelheid bij mijn pony ook. Die kreeg 4 emmers op advies van de DA te Utrecht na een operatie aan de darmen.
Mochten ze meer ruwvoer nodig hebben, kan je stro bijvoeren, is mij verteld.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:56

Klopt Haboshof, ik heb vandaag contact gehad met iemand van Hartog. 5 emmers geven er maar weinig aan hun paard, gezien ze dan echt heel lang staan te kauwen. Maar als ze niet meer op het land staan hebben ze toch echt minimaal 2 emmers per dag nodig.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:20

@Kleintje:
Bij mij krijgen ze ,als ze op stal staan, vier keer per dag eten. Ik denk niet dat je de hele hoeveelheid in een keer moet geven.
Maar het lijkt mij een gezond alternatief ipv. hooi met JKK.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:34

jantina schreef:
Ik had het al eerder geschreven, maar ook hier kan het lelijk misgaan.
Er is namelijk een versie van JKK die bijzonder op het boerenwormkruid lijkt wb de bloemetjes. De bladeren van die plant zijn echter groffer, net als het JKK. Ik dacht namelijk dat ik BWK op mijn land had staan, wat toch echt JKK bleek te zijn.
Als je die variant van JKK naast het BWK legt, dan zie je wel het verschil, maar het moest mij wel echt uitgelegd worden.


Heb je misschien een foto van die versie?

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:50

Voor al die mensen die lucerne gaan voeren: pas op, er zit relatief veel eiwit in. Er is hier in de buurt trouwens nog wel ruwvoer te koop, gegarandeerd jkk-vrij, ook aantrekkelijker voor je portemonnee!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:55

Nee helaas. Ik heb de plaatjes gezien in een groot, uitgebreid plantenboek bij mijn DA, maar zelf heb ik het niet. Misschien kan ik binnenkort eens een duidelijke foto maken van het kruid uit de berm.
Het Boerenwormkruid heeft wat fijner, regelmatig blad en de JKK-variant (mijn DA noemde het de duinvariant) heeft groffer, onregelmatiger blad. De bloemetjes van de plant zijn nagenoeg gelijk aan die van het boerenwormkruid.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:03

Afbeelding

Is het deze misschien?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:19

Ja. Volgens mij is dat het. Als je dit blad vergelijkt met het BWK kun je het redelijk duidelijk zien volgens mij.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:29

Kendra schreef:
Voor al die mensen die lucerne gaan voeren: pas op, er zit relatief veel eiwit in. Er is hier in de buurt trouwens nog wel ruwvoer te koop, gegarandeerd jkk-vrij, ook aantrekkelijker voor je portemonnee!


Als ze eenmaal doorhebben dat het echt schaars wordt gaat het niet meer zo aantrekkelijk worden voor de portemonnee.

Die plant op de foto lijkt echt verdacht veel op boerenwormkruid!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:44

En als je dat blad vergelijkt met het blad van BWK:
Afbeelding
kun je het verschil toch wel duidelijk zien. Maar heel veel mensen weten dit helemaal niet. Ik dus ook niet, tot ik onzeker werd en met wat plantjes naar de DA ging.

craz
Berichten: 307
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:08

Vandaag Jkk gaan uittrekken, maar amai wat een werk. Op een dag is dat niet te doen. Bovendien had de andere pensiongast en de eigenaresse al een deel van de weide uitgetrokken maar ze zijn echt niet voorzichtig geweest en hebben veel laten liggen. Gevolg: ik kan de komende dagen op zoek naar gedroogd JKK

Het ergste stuk van de weide wordt gewoon afgesloten tot volgend jaar aangezien er daar veel te veel opstaan en handmatig uittrekken echt geen optie is.
Dat zal een paar keer worden afgemaaid en we gaan zoeken naar een geschikte onkruidverdelger als die er al is

Morgen wordt waarschijnlijk weer een JKK vernietigingsdag.

En als jullie spreken van stro; Ik was daarstraks vers stro in de stal aan het doen en daar zat wat groen in. Heb het goed nagekeken(geobsedeerd als ik ben )en vond er toch ook een heel klein takje JKK in. De bloem had wel niet gebloeid maar dat maakte niks uit.
Dus als het in het hooi kan zitten kan het ook in stro zitten.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:17

craz schreef:
Dus als het in het hooi kan zitten kan het ook in stro zitten.

Daar was ik dus al bang voor .
Ik heb vandaag de weiden doorgestruind en geen JKK gevonden ... de plant langs de kant van de wei lijkt dus een eenling ... maar ik blijf het in de gaten houden >;) !!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:20

craz schreef:
Dus als het in het hooi kan zitten kan het ook in stro zitten.


In principe niet omdat land waar tarwe, gerst, rogge, haver op komt eerst wordt geploegd zoals ik al eerder benoemde en daarmee vernietig je toch voor een tijd de groei van JKK. Maar het is wel heel goed mogelijk dat de randen niet goed zijn geploegd en dat daar toch JKK opschiet. Aangezien dit zeker eenjarig gewas is, bloeit het niet inderdaad.

Maar dan zou het net zo goed ook in luzerne kunnen zitten ... want dat is ook maar een gewas (klaversoort) die ze maaien.

Het staat bij ons tenslotte ook gewoon in het gazon en elders in de siertuin (en sommige mensen laten het nog staan ook hier in hun voortuin want het zijn zulke leuke bloemen )

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:22

Overigens kreeg ik het volgende bericht van iemand in mijn prive box over de bovenaan deze pagina getoonde foto:

"Nou ben ik ook n og een beetje imker en zie dus meteen dat dit geen honingbij is. Het zo'n vlieg die in de lucht stil kan staan. Hoe die heet weet ik niet maar het is beslist geen bij. Bijen vliegen ook nauwelijkst op JKK. Het is geen drachtplant. Mogelijk dat ze er op vliegen als er niets of weinig anders in de buurt staat. Dus erg bang voor vergiftigde honing hoeven we denk ook niet te zijn.

Het is ook zo dat de bijen de nectar uit de bloem halen en dat met enzymen in hun maag tot honing verwerken. Of het dan nog giftig is vraag ik me af."

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:50

Kendra schreef:
Voor al die mensen die lucerne gaan voeren: pas op, er zit relatief veel eiwit in. Er is hier in de buurt trouwens nog wel ruwvoer te koop, gegarandeerd jkk-vrij, ook aantrekkelijker voor je portemonnee!



Daar heb ik zeker belang bij, zou je me willen pb-en?

Collane
Berichten: 50
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:57

Met 'denk ik' en 'vraag ik me af' kan ik niet zoveel.

Dit kreeg ik gemaild

Een mooie, gele zomer-
bloeier, vooral op zand. (8) Waardplant voor Sint Jacobsvlinder.
Drachtplant voor hommels
en bijen.

http://www.rws.nl/rws/dww/periodieken/v ... 214/02.htm

Groetjes Collane

Een mooie, gele zomer-
bloeier, vooral op zand. (8) Waardplant voor Sint Jacobsvlinder.
Drachtplant voor hommels
en bijen.

Te vinden op

Collane
Berichten: 50
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:02

oeps een beetje vreemd berichtje, maar wel duidelijk hoop ik?