Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:10

knhs.nl



Vrijdag 12 en zaterdag 13 september vond de Hippiade Paarden plaats. De weersomstandigheden waren vrijdag zo slecht, dat deze nationale outdoor kampioenschappen voor de breedtesport alleen doorgang vonden dankzij de nieuwe allweather bodem en een groot improvisatievermogen van de organisatie. Bij de verenigingsrubrieken was het dit keer niet Brabant wat de klok sloeg. De prijzen werden verdeeld over diverse regio’s. Maar in de individuele rubrieken sloegen wel twee Brabanders een dubbelslag: springruiter Wim Derks en dressuurruiter Arthur van Rooij.

Voor de springruiters en –amazones in de klassen Z (1m30) en ZZ (1m35) begon de titelstrijd op vrijdag. In een klassiek parcours direct op tijd en een snelheid- en wendbaarheidsparcours moest een plaats bij de beste twintig worden bemachtigd, want die gingen door naar de finale op zaterdag. De deelnemers moesten serieus aan de bak, want de concurrentie was ijzersterk. Waren de selectieparcoursen normaal gebouwd, in de finale ging de balken nog eens extra omhoog. In de eerste manche van de ZZ-finale bleven slechts vijf combinaties foutloos. Voor klassementsleidster Anouk Schreurs met Caprilli’s Time to Beat viel het doek toen ze met zestien strafpunten doorkwam. Daarmee schoof Wim Derks, die met zijn voorzichtige Romantovich Take One (v. Numero Uno) foutloos bleef, naar de koppositie. Maar de verschillen waren klein, Derks kon zich in de laatste omloop geen fout permitteren. De zeventienjarige junior bewees al eerder dat hij beschikt over stalen zenuwen. Vorig jaar won hij op de Hippiade na een zinderende finale de Z-titel. En zaterdagochtend begon hij de dag met een overtuigende zege in het M-springen. Hij versloeg zijn collega junior Kristian Houwen, die met Velex (v. Cantos) een ogenschijnlijk onverslaanbaar snelle barrage reed. Derks had wel geluk: zijn Ultrafox (v. Guidam) raakte een balk stevig aan, maar de hindernis bleef in tact. ‘Om kampioen te worden moet er een engeltje op je schouder zitten’, verklaarde Derks. Toch had hij dat engeltje in de tweede manche van het ZZ niet nodig. Met veel overtuiging bleef Take One ver uit de buurt van het hout. ‘Ik was niet nerveus. Dat kun je beter niet zijn’, aldus de nuchtere winnaar. ‘Ik doe gewoon mijn ding en concentreer me op het parcours. Het waren vandaag zware proeven, reëel gebouwd, maar Take One sprong fijn. Vooral de tweede omloop was super, toen was hij mooi ontspannen. De komende tijd wil ik veel ervaring opdoen. Hard trainen en wedstrijden rijden, niet elke week is hetzelfde. Ik moet gewoon nog heel veel leren.’ De jonge ruiter volgt de Masterclass te Deurne en traint thuis, op Manege De Drie Linden, zo’n acht wedstrijdpaarden. Derks werd in het eindklassement gevolgd door Suzanne Tepper, de 24-jarige Groningse amazone die dit jaar al succesvol uitkwam bij de senioren internationaal, met Sensation (v. Corland) en Stephanie Brugman met Lacochee (v. Loufano), de winnaar van de VDB-Cup voor Young Riders.

In de klasse Z moest het jeugdige talent de ervaring voor laten gaan. De twintigjarige Joris van Helmond begon de titelstrijd met een springfout in het eerste parcours, maar vervolgens klom hij met Vancouver (v. Orlando) op naar de tweede plaats. ‘Dit had ik niet verwacht, mijn paard loopt pas net Z. Ik wist dat het erin zat, maar dat het er nu uitkomt is natuurlijk prachtig.’ Ook kampioen Jan Verellen was uitermate te spreken over zijn paard, de schimmel Varia, die hij sinds november onder het zadel heeft. ‘Ik heb haar rustig opgebouwd, dit is het hoogste dat ze heeft gelopen. De eerste manche stond echt dik. Het was een kampioenschap waardig, maar voor mijn zesjarige was het zwaar genoeg’, aldus de 49-jarige ruiter uit Ommel, die al eerder KNHS-kampioen was.

Dressuur
De deelnemers aan het kampioenschap Z2-dressuur stond een zware klus te wachten. Op vrijdag vond de selectie in twee ringen plaats, waarna de beste twaalf (zes uit elke ring) op zaterdagochtend opnieuw een klassieke proef reden. De beste acht beslisten uiteindelijk de titelstrijd in de Kür op muziek. Voor het eindklassement telden de klassieke proef en Kür mee. Over de kampioen bestond geen enkele twijfel. Arthur van Rooij was met Equisport Unlimited C (v. Gribaldi) unaniem de beste. In alle proeven stak hij met kop en schouders boven de concurrentie uit. Slechts een keer, van de negen jurybeoordelingen, gaf een jurylid hem niet de hoogste punten. Van Rooij en de zwarte schoonheid Unlimited scoorden gemiddeld vier procent hoger dan de reservekampioene Chantal Nijpjes met U’ve Got It (v. Democraat), de Z1-kampioenen van 2007. Maar voor Van Rooij, een 38-jarige eigenaar van een kapsalon met achttien personeelsleden, was het feest nog niet compleet. Ook in de klasse Z1 was hij heer en meester. Met Spotlight CCDK (v. Sandro Hit) bleef hij de concurrentie ruim voor. ‘Ik was al dubbel kringkampioen en dubbel Brabants kampioen. Daardoor hadden de mensen hoge verwachtingen, waardoor de druk toch wel groot was. Maar ik ga elke wedstrijd open in. Ik vul niets in van te voren. Je zag het op de Olympische Spelen met Isabelle Werth. Dat is wel een héél ander niveau, maar zelfs op dat niveau kan het mis gaan. De paarden liepen heel fijn. Er zijn altijd kleine dingetjes, maar die zijn niet noemenswaardig. Dit is een perfecte afsluiting, want komende winter wil ik met deze paarden en mijn derde paard – Jenarc’s Thunder – de overstap maken naar het ZZ-Licht. Het is extra leuk dat het geen minimale verschillen waren met de nummers twee, dit zijn mooie zeges.’

Verenigingen
Bij de afdelingen werden de prijzen keurig verdeeld over de regio’s. De winnende vier- en zestallen komen uit Groningen, Brabant, Utrecht en Drenthe. Bij het verenigingskampioenschap was Varsseveld 1 oppermachtig. Ze scoorden hoog in dressuur en hun springruiters hielden vervolgens de lei schoon. Dat was voldoende om De Deltaruiters voor te blijven. Ook het tweede team van Varsseveld zette vier goede dressuurcombinaties in, maar hun springruiters verspeelden de leidende positie.

Volgende week, zaterdag 20 september, wordt de Hippiade-maand op het KNHS-centrum afgesloten met de Hippiade Mennen.

Uitslagen

Individuele dressuur:
Z2: 1. Arthur van Rooij Equisport Unlimited C 71,74%
2. Chantal Nijpjes U’ve Got It 67,68%
3. Marije de Lange Ultina D 66,49%

Z1: 1. Arthur van Rooij Spotlight CCDK 71,9%
2. Jaron Verhey SH’s SVP 67,7%
3. Kirsten Brouwer Velvet Dream SB 65,9%

M2: 1. Floor Vos Fishermans Voice 68,3%
2. Corina Verbocht Taxi Buuron Windfield 66,8%
3. Wijnanda van Brenk Vladimir 66,2%

M1: 1. Kim Koolen Voice II 69,3%
2. Letty Roseboom Watteau 69,2%
3. Inger Kloos Vamarillo 67,8%

L2: 1. Astrid Reinders Zolinde 67,0%
2. Shanna Alderliesten Vajnic 66,8%
3. Elvira Ardon Willem A 66,7%

Springen:
ZZ: 1. Wim Derks Romantovich Take One 1,57
2. Suzanne Tepper Sensation 2,34
3. Stephanie Brugman Lacoochee 4,99

Z: 1. Jan Verellen Varia 2,10
2. Joris van Helmond Vancouver 4,08
3. Hans de Vries Veldheer 4,39

M: 1. Wim Derks Ultrafox 0-36,26
2. Kristian Houwen Velex 0-36,74
3. Margriet Kruizinga Wi-Janda 0-40,96

L: 1. Dennis van den Brink Royal-Queen 0-36,08
2. Karin Morsink Vince 0-37,28
3. Astrid Reinders Hunzehoeve Vieux 0-39,24

Verenigingskampioenschap: 1. LR Varsseveld 1 (Varsseveld) 765
2. LR de Deltaruiters (IJsselmuiden) 763 3. HV Lichtenvoorde (Lichtenvoorde) 750

Afdelingsdressuur:
Viertallen Z: 1. PV ZEO (’t Zand Gr) 67,4%
2. LR de Hoefslag (Aarle Rixtel) 66,8%
3. LR Sint Hubertus (Gemert) 65,8%

Viertallen M: 1. LR de Hoefslag (Aarle Rixtel) 70,4%
2. LR de Weelruiters (Borsele) 67,4%
3. LR Sint Michael (St Michielsgestel) 64,4%

Viertallen L: 1. LR de Voornruiters (De Meern) 67,0%
2. PSV Sint Lambertus (Veghel) 66,6%
3. LR de Rooyse Ruiters (St Oedenrode) 66,4%

Zestallen L: 1. RV Exloo (Exloo) 70,6%
2. LR de Bosruiters (Driebergen) 66,6%
3. HSV Sint Martinus (Boxtel) 65,8%

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:15

Sjee daar sta je dan, toch wel erg leuk Haha!
Heb zelf weinig van de andere rubrieken meegekregen, dat is wel erg jammer. Maar je kunt nu eenmaal niet op twee plaatsen tegelijk zijn!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:20

Gefeliciteerd met de 2de plek Haha! Go jij! Go jij! Super Ja

Elisa2

Berichten: 37588
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:48

Gefeliciteerd Annash! je hebt de eer van Bokt goed hoog gehouden!

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:51

Ik geloof niet dat ik voor Bokt reed, maar ik zal het opvatten als een compliment Clown Bedankt voor de felicitaties.

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:22

Wat leuk om te lezen dat Arthur eindelijk de ruiters in de ZZGP het moeilijk gaat maken! Ben heel benieuwd hoe hem dat afgaat, waarschijnlijk erg goed. Haha!

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:37

Gefeliciteerd Annash!

Wij moesten jammer genoeg genoegen nemen met een 4e plek in het Z2. Mooie prestatie daar niet van, maar een podiumplek was leuker geweest Haha! .

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:50

onze vereniging was 3e Haha!
HVL

Covels

Berichten: 75
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Haaren (N.Br.)

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:13

Allweather bodem ....... de afdelingsdressuur 4tallen M hebben daar niet op gereden. Rijnste dierenbeul was het grootste gedeelte van het losrijterrein en ring 7. En dat voor een NK!!
Belachelijk. Daar betaal je dan flinke contributie voor.

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:09

Dierenbeul? Starten doe je nog altijd zelf hoor... Nagelbijten / Gniffelen

asjemenou

Berichten: 9003
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Van Rooij en Derks kampioenen op Hippiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:47

Ik denk dat de organisatie het ook erg zat vond dat de ringen zo slecht waren. Maar hun kunnen het weer ook niet regelen.
Er is al een grote ring bijgekomen met Allweather bodem.

Misschien willen ze wel 20 ringen aanleggen met Allweather, als iedereen eens zo veel contributie wil gaan betalen. Knipoog