Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 11:22

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/03/014.shtml
horsetalk.co.nz


Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat de manier van opstijgen een zeer groot effect op de gezondheid van het paard kan hebben.

De studie werd uitgevoerd door Dr Hilary Clayton en haar collega's van het Mary Anne McPhail Equine Performance Center. Zij bekeken hoe de drukverdeling onder het zadel kan verschillend, afhangend van hoe het paard wordt bestegen: vanaf de grond of vanaf een opstapje.

Rugproblemen worden vaak afgeschoven op slecht gedrag of slechte beweging van het paard. Er wordt echter zeer vaak vergeten dat een slecht passend of beschadigd zadel ook pijn kan veroorzaken.

10 ervaren ruiters van verschillende lengte en gewicht namen deel aande studie. Elke ruiter besteeg het paard vanaf de grond en vanaf het opstijg-platform. Het paard, een 14-jaar oude ruin, was klinisch goedgekeurd zonder rugproblemen, en werd gereden met een correct passend dressuurzadel.

Een speciale sensorenpad werd onder het zadel geplaatst waarmee de drukpunten worden gemeten. Iedere individuele meting werd geanalyseerd om een algeheel beeld te ontwikkelen van de essentiele drukpunten.

De studie liet zien dat de schoft een belangrijke rol speelt bij het stabiliseren van het zadel wanneer de ruiter opstijgt. Er was een opmerkelijke neerwaartse kracht in de linkerstijgbeugel wanneer de ruiter haar rechterbeen over het zadel heen zwaaide. De algehele druk was hoger wanneer het paard vanaf de grond werd bestegen, dan wanneer het platform werd gebruikt.

Niet geheel onverrassend bevestigde de studie dat de zwaardere ruiters ook een veel grotere druk op de paardenrug uitoefenen. Uit de resultaten blijkt dat een ruiter van 50 kilo welke vanaf de grond opstijgt, een kracht van 547N (Newton) uitoefende op het paard. Een ruiter van rond de 100 kilo kwam al gauw in de buurt van maar liefst 914N.

Wat wel opmerkelijk bleek, was dat het maximale aan kracht niet het probleem is. De kracht tijdens het opstijgen was zelfs een beetje lager dan de kracht die een paard moet gebruiken wanneer het aan het stappen was met de ruiter op de rug. Het paard gebruikte minder kracht tijdens het galopperen.

De onderzoekers denken dan ook dat het belangrijk is om zwaardere ruiters aan te moedigen om vooral een opstapje te gebruiken. Dit zou de kans op rugproblemen bij het paard al zeer kunnen beperken.

Een wijde, platte schoft laat het zadel al snel naar de zijkant van het paard verschuiven tijdens het opstappen. Dit komt vooral voor wanneer de zadelboom erg smal is en te hoog over de schoft heen komt.

Verwant artikel:

[VN] Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zware ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:24

Ik ben niet super zwaar, maar zelfs ik stap oop met een krukje. het is makkelijker en inderdaad beter voor mijn paard.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zware ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:29

Mijn pony vind het krukje niet leuk stap liever op zonder gaat sneller Haha!

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zware ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:30

He he, eindelijk bewijs dat opstappen met een krukje zo gek niet is. En nu heel snel op alle maneges en stallen een krukje in/naast de bak zetten.

Anoniem

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zware ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:33

Ik weeg 55kg maar stap altijd van de grond op. Wel interessant onderzoek maar ik moet zeggen dat de resultaten die in dit artikel staan wel erg vanzelfsprekend zijn. Natuurlijk komt er veel druk op de schoft en helemaal wanneer er een zwaarder iemand opstapt is die druk groter...

Slotty

Berichten: 1914
Geregistreerd: 05-07-06

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zware ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:34

En wat zijn dan de krachten als je met een krukje opstapt? ik ben benieuwd naar het verschil, want nu heb je er niet zoveel aan, alleen die getallen. Als je nagaat dat een paard van 600 kilo toch wel een kracht van in de 5000N op de grond duwt... (jatoch? hihi, is natuurkunde toch nog ergens goed voor Knipoog )

Enne, ik snap dat laatste stukje niet, als je een breed paard hebt, met een platte schoft (ik neem aan dat je zoiets als een fjord bedoeld?) dan heb je geen zadel met een smalle hoge boom, dat past niet. Of bedoel je dat als je zo'n zadel op een brede platte schoft legt, het zadel hel meeste schuift?
Vind het wel een goed onderzoek Ja

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:35

Ik stap altijd vanaf een verhoging op. Niet alleen voor de rug van mijn paard, maar ook voor mijn eigen rug. Ik kan het al nieteens meer zonder opstap. Scheve mond

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:38

Inderdaad Slotty, ik ben ook erg benieuwd naar het verschil in Newton, met of zonder krukje. Ik zelf stap zoveel mogelijk op met een krukje. Voor mij makkelijker en voor het paard een stuk fijner.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:41

Ik stap ook altijd op met een krukje. Na een rugblessure bij mijn merrie werd dat ook aangeraden en ik ben het blijven doen en bevalt prima. Ben blij dat het nu ook door dit onderzoek de aandacht krijgt.
Ik wordt er wel altijd om uitgelachen, maar de rug van mijn merrie is mij veel waard.

Slotty

Berichten: 1914
Geregistreerd: 05-07-06

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:42

oh, ik heb he tnog niet verteld Tong uitsteken ik stap op zonder krukje. Ik merk er trouwens geen negatieve dingen bij op, dat hij echt kracht moet zetten of terughangt ofzo.. Ik weeg niet extreem veel of weinig ofzo, ben 1.75 lang en heb een grote brede fjord van 1.53. (voor het beeld, hij kan wel wat hebben dus Knipoog )
Als er andere op hem gaan, volwassenen die groter en zwaarder zijn gebruik ik wel een krukje.
Misschien ga ik ook wel aan het krukje Vork

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:45

Ik stap ook altijd op met een verhoging. Tijdens buitenritten als ik eraf moet meestal niet, maar als ht even kan gebruik ik alles voor een opstapje. Ook een beetje voor mezelf, met gaat me makkelijker af.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:47

Hoera, eindelijk bevestiging! Er loopt al lang een topic over opstappen met krukje, en het blijkt dat er toch best veel mensen zijn die wel met opstapje opstijgen.

Hier is het topic: [RT-D] Opstappen met krukje

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zware ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:52

Miss_Montana schreef:
Ik weeg 55kg maar stap altijd van de grond op. Wel interessant onderzoek maar ik moet zeggen dat de resultaten die in dit artikel staan wel erg vanzelfsprekend zijn. Natuurlijk komt er veel druk op de schoft en helemaal wanneer er een zwaarder iemand opstapt is die druk groter...

De manege waar ik nu rijd en mijn vorige manege maakte al gebruik van krukjes.
Helaas alleen voor de niet-soepele ruiters, die wat lastiger op het paard kwamen.
Nu stap ik nog op mijn paard met een voetje (hij vind 't nog eng), maar het is wel de bedoeling dat er ook bij mij in de bak een krukje komt te staan.

Helaas zie ik niks staan over het verschil van de manier van opstappen. Je hebt erbij die zichzelf in een tergend langzaam tempo helemaal op moeten trekken en je hebt natuurlijk ruiters, die in 1 vloeiende beweging netjes te paard komen. Het lijkt mij dat hier ook een verschil in moet zitten qua belasting.

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:56

Voor de sceptici. Dit is het jaaroverzicht van waarin het betreffende onderzoek genoemd en kort uitgelegd wordt, pagina's 11-12. Op pagina's 12-13 staat ook nog een interessant stukje over onderzoek naar verschillende onderleggers, heb het even snel doorgenomen, maar ik moet weer aan het werk, dus het echte lezen moet ik even uitstellen.

link

En hier het betreffende stuk, voor de plaatjes en grafieken kun je in de link kijken, is erg interessant en heel duidelijk. En even voor de duidelijkheid, het gaat hier om redelijk normale testpersonen (qua postuur en gewicht).

Mounting Study
Mounting is a prerequisite to riding. Surprisingly, there has not been any research on mounting techniques or on the pressures exerted on the horse’s back during mounting. Dr. Catherine Geutjens, a Belgian veterinarian, performed a study of the forces and pressures during mounting. The purpose of the study was to compare the force and the pressure pattern on the horse’s back
when a rider mounted from the ground versus from a 14-inch high mounting block. The subjects were 10 experienced riders ranging
in weight from 120 to 170 lb. Each subject mounted three times from the ground using the method described in the Manual of Horsemanship and three times from the raised mounting block in random order. Forces and pressures on the horse’s back were recorded continuously throughout the mounting efforts.

The highest force on the horse’s back coincided with the time when the rider’s right leg was swinging upward over the horse’s haunches, as shown in the picture above on the right. Statistical analysis showed that the peak force was significantly higher when mounting from the ground than when using a mounting block.
The most striking characteristic of the pressure distribution during mounting was how asymmetrical the forces were on the left and right sides of the horse’s back. The area of highest pressure was on the right side of the withers, which stabilized the saddle and prevented it from slipping sideways as the rider weighted the left stirrup.
There was also an area of high pressure lower down the horse’s left shoulder. Under the seat of the saddle, pressure was higher on the right side than on the left (see pressure pattern on right).

Thus, the results confirmed that the use of a raised mounting block reduces the force on the horse’s back during mounting. This is particularly important in light of the asymmetrical pressure distribution as the rider weighted the left stirrup. The horse had to brace himself to withstand the mounting forces, and it is easy to speculate that this could be associated with asymmetrical muscle
development in the left and right shoulders, which is frequently noted by veterinarians and saddle fitters.
We spend a considerable amount of time trying to make our horses straight and symmetrical on the two sides, and this study has clearly shown that mounting from the ground is counter-productive in our search for straightness. Based on these results, it is recommended that, whenever possible, riders use a mounting block rather than mount from the ground. Even better would be a mounting platform high enough for the rider to mount without using the stirrup or, alternatively, the rider could accept a leg up. This is particularly important for heavier riders who exert a proportionately larger force on the horse’s back during mounting.

Another interesting observation was that there were large differences in the forces created by riders who landed softly in
the saddle versus those who hit the saddle with a thump. A soft landing was associated with much lower forces on the horse’s back, so it’s worth the effort to sink gently into the saddle.

After mounting, it was typical to see more pressure under the left side of the saddle as a consequence of the entire saddle being displaced to the left side during mounting. Some riders, after becoming seated, stepped down firmly into the
right stirrup in an attempt to center the saddle on the horse’s back. Surprisingly large forces were associated with this maneuver, sometimes the forces were even higher than during mounting. After stepping into the right stirrup, the forces on the left and right sides were more similar though still somewhat higher on the left side.

[

Anoniem

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:58

Ik heb al eerder een artikel over opstijgen en de bijbehorende krachten gelezen, niks nieuws onder de zon. Volgens mij zijn er ook al ontzettend veel mensen die met een krukje of stoel opstijgen omdat dit al bewezen beter is voor de rug.
En trouwens, de manier van opstijgen maakt ook uit. Iemand die zich aan het zadel op het paard moet heisen oefent meer druk uit dan iemand die goed afzet en met 1 zwaai zit.

Baal
Berichten: 365
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:08

Sjonge wat opzienbarend:
Citaat:
Een ruiter van 50kg --> 547Newton, en een ruiter van 100kg maarliefst 914Newton.

De wet van Newton:
F=m*a (m=gewicht ruiter, a=9,8). Hadden ze dit op z'n minst niet gewoon verwacht ????

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:09

ik kom er geeneens op zonder krukje!!! Teminste bij een paard wat groter is dan 150 hahah
Vind het voor het paard ook veel fijner.
Bij de stalling waar ik me vz paard heb, stappen er ook gewoon een aantal met stoel/opstap op hun paard. Niks geks alleen maar beter

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:21

Ik stijg ook altijd op met een opstapje. Beter voor de rug van het paard en voor mijn rug!!! Alleen blijft het jammer dat er nog veel mensen de mening zijn toegedaan dat het opstappen met een opstapje suf is en niet voor echte ruiters. Het blijft blijkbaar lachwekkend. Tevens ben ik de mening toegedaan dat het opstijgen met opstapje niet alleen voor zwaardere ruiter aan te raden is, maar voor alle ruiters.

Ik zeg maar altijd zo: ik hecht meer waarde aan de welzijn van mijn paard dan het welzijn van mijn ego!!

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:25

Wij stijgen jaren op met een krukje, de bekende van Ikea, die ook heel handig is in de keuken en voor de hoge boekenkast.
Ik reageerde een keer op een opstijgstukje op de site van "paardnatuurlijk" en werd daar volkomen belachelijk gemaakt en kompleet afgebrand...............ik moest maar op turnen, afvallen, enz. enz. Bloos Het idee alleen al.............. Boos! Nu zie je pas hoe kortzichtig die lui zijn............... Knipoog

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:26

Ik doe het ook altijd. En als er geen krukje in de buurt is, probeer ik mijn paard lager neer te zetten of ik ga op een picknicktafel staan ofzo.

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:27

Ik stijg ook altijd op met een krukje. Ook al was mijn paardje dan maar 1,46 m... Ben daardoor regelmatig uitgelachen, maar had toch het idee dat hij minder uit balans raakte.
Mooi dat het nu ook wetenschappelijk bewezen is! Lachen

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:28

Sluit me aan bij Lien2. In het begin keek iedereen altijd zo van daar gaat ze weer met haar krukje..... Nou laat mij maar! Ben blij dat er nu dus een onderzoek naar is gedaan en dat het dus achteraf beter blijkt te zijn voor zowel je paard als je zadel!

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:34

Ik vond persoonlijk vooral dat stukje over het scheef worden van een paard typerend. We proberen allemaal ons paard zo recht mogelijk te houden, maar veel mensen zien deze oorzaak over het hoofd.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:36

Nu maar hopen dat alle ruiter dit advies ook daadwerkelijk ter harte gaan nemen, ongeacht je gewicht is het hoe dan ook bete om op te stappen met een krukje, ik hoop dat ze bij maneges nu ook eindelijk eens een keer van dat idiote idee afstappen dat je je zonder krukje erop moet zien te wurmen en iedereen gewoon een krukje voorzetten. De mensen die je uitlachen willen het gewoon niet weten en blijven hangen in die stomme misvatting dat je zonder iets moet opstappen, stoerdoenerij i.m.o. dat soort mensen wil niet in het belang van hun paard denken.

Citaat:
Ik reageerde een keer op een opstijgstukje op de site van "paardnatuurlijk" en werd daar volkomen belachelijk gemaakt en kompleet afgebrand...............ik moest maar op turnen, afvallen, enz. enz. Het idee alleen al.............. Nu zie je pas hoe kortzichtig die lui zijn...............

Deeze opmerking voegt echt totaal niets toe en draagt alleen maar weer bij aan de rel tussen naturals en normals, hier lok je alleen maar vervelende reacties mee uit. Dit soort dingen staan los van het hele natural/normal verhaal.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:37

als ik op mijn krukje sta hoef ik m'n been maar over m'n paard te gooien en m'n voeten in de beugels te steken en hup, ik zit erop Haha! Handig zo'n pony Tong uitsteken Dus voor mijn pony al een hele last minder.

Op m'n paard van 1.80m stap ik op met een klein laddertje! Gemakkelijker voor mij, beter voor het paard!

I don't care what people think...