Meer maagzweren bij endurancepaarden in wedstrijdseizoen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Meer maagzweren bij endurancepaarden in wedstrijdseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:25

www.horses.nl / http://onlinelibrary.wiley.com


Uit onderzoek van de diergeneeskundige faculteit in Toulouse blijkt dat trainingen en wedstrijden invloed hebben op de aanwezigheid van maagzweren bij endurancepaarden die op hoog niveau lopen. 48% van de onderzoekspopulatie had buiten het wedstrijdseizoen een maagzweer, tijdens het wedstrijdseizoen bedroeg dit percentage maar liefst 93%.

Aan het onderzoek namen dertig paarden deel. De paardenmagen werden tijdens het onderzoek twee keer gecontroleerd door middel van een gastroscopie. Eén keer buiten het wedstrijdseizoen en nogmaals twee à drie dagen na een rit van 90 tot 160 kilometer. De wetenschappers onderzochten ook de invloed van onder meer leeftijd, ras, training en huisvesting. Zij ontdekten dan zwaardere trainingen het risico op maagzweren vergroot. Ook bleek huisvesting van invloed op de aanwezigheid van maagzweren. Bij paarden die volledig op de weide stonden kwamen meer maagzweren voor dan bij paarden die zowel op stal als in de wei stonden. Mogelijk is de hogere opname van zetmeel door paarden die meer in de wei staan hiervan de oorzaak.

Klik hier voor het onderzoek.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:32

Citaat:
paarden die volledig op de weide stonden kwamen meer maagzweren voor dan bij paarden die zowel op stal als in de wei stonden. Mogelijk is de hogere opname van zetmeel door paarden die meer in de wei staan hiervan de oorzaak.


:) Kijk dat bewijs was ik nou al jaren naar op zoek. Onbeperkt weidegang is dus niet altijd zaligmakend zoals hier op bokt door zovelen verkondigd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:48

Anne_GTI schreef:
Citaat:
paarden die volledig op de weide stonden kwamen meer maagzweren voor dan bij paarden die zowel op stal als in de wei stonden. Mogelijk is de hogere opname van zetmeel door paarden die meer in de wei staan hiervan de oorzaak.


:) Kijk dat bewijs was ik nou al jaren naar op zoek. Onbeperkt weidegang is dus niet altijd zaligmakend zoals hier op bokt door zovelen verkondigd wordt.


Ik denk dat je alles wel in combinatie moet zien. Dit zijn zwaar getrainde paarden en niet een gemiddeld huis tuin en keuken paard. Ik denk dan ook dat je er een verkeerde conclusie uit trekt. Wat voor weide staan ze op, hoe wordt het bemest, noem maar op. Dus om te zeggen dat weide niet altijd zaligmakend is, vind ik wat voorbarig. Ik denk dat bij mensen die weidegang verkondigen niet eens zo zeer om het eten van gras gaat, maar om het vrij bewegen van het paard.

ElCid

Berichten: 9246
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:53

Anne_GTI schreef:
Citaat:
paarden die volledig op de weide stonden kwamen meer maagzweren voor dan bij paarden die zowel op stal als in de wei stonden. Mogelijk is de hogere opname van zetmeel door paarden die meer in de wei staan hiervan de oorzaak.


:) Kijk dat bewijs was ik nou al jaren naar op zoek. Onbeperkt weidegang is dus niet altijd zaligmakend zoals hier op bokt door zovelen verkondigd wordt.


Zeker het "koeiengras" hier in Nederland; bijna al het gras hier is te zwaar bemest en bevat dus teveel voedingstoffen voor paarden. De enkeling die "echte paardenweiden" heeft is zeldzaam en bij het zien van zo'n wei zullen heel veel mensen gaan roepen dat het zielig voor de paarden is! Want dan staat er nl. alleen maar heel kort en/of heel grofstengelig gras en kruiden, maar zeker niet de groene grasmatten die hier weiland zijn.
Onze paarden komen wel 24 uur per dag buiten, met uitstekend hooi en lucerne, en grazen, in het seizoen max. 1 uurtje per dag en zijn goed gezond.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:05

Er staat "mogelijk", dus het is niet bewezen: het is een niet onderzochte gedachtespinsel van de onderzoekers over een mogelijke oorzaak over het verschil van maagzweren bij weiland paarden en stal/weiland paarden.
Er wordt in het artikel geconcludeerd dat de training van endurance paarden met de aanwezigheid van maagzweren te maken zou hebben.
Maar als ik het dus goed begrijp kregen de 30 paarden onbeperkt hooi en werden allemaal bijgevoerd (2 maal per dag) en alleen de 8 paarden die op het land stonden hadden kregen ook nog gras binnen. Dan lijkt me het onlogisch om te gaan concluderen dat onbeperkt gras dus niet zaligmakend is, maar dan zou ik eerder gaan kijken naar wat er voor (groen sappig) gras er in die weilanden staat.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:09

Ik ben ook blij met dit onderzoek. Want naar mijn mening wordt de enduracesport nogal eens tot het extreme uitgevoerd. Het kan niet gezond zijn voor het hedendaagse paard om zoveel gedwongen te trainen . Het valt me ook nogal eens op dat de rijvaardigheid van de ruiter , de paarden ook danig in de weg zit.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:09

Anne_GTI schreef:
Citaat:
paarden die volledig op de weide stonden kwamen meer maagzweren voor dan bij paarden die zowel op stal als in de wei stonden. Mogelijk is de hogere opname van zetmeel door paarden die meer in de wei staan hiervan de oorzaak.


:) Kijk dat bewijs was ik nou al jaren naar op zoek. Onbeperkt weidegang is dus niet altijd zaligmakend zoals hier op bokt door zovelen verkondigd wordt.

Een minder getraind paard doet het beter, qua maagzweren, 24/7 op de wei. En niet te veel van voer wisselen.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:12

Eigenlijk verbaasd dit resultaat me niet. Hoe je het draait of keert een paard dat arbeid verricht is onderhevig aan meer "stress", dan eentje op rust. In het wedstrijdseizoen wordt meer en vaker getraind en wordt de voeding aangepast omdat het paard nu eenmaal niet continu kan hooi eten...

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:13

De wei wordt altijd als ideaal gezien, maar mijn nu 8 jarige begon met luchtzuigen als "pup" van nog geen 1,5 jaar in de hengstenkudde in de wei 24/7. De DA was ook stomverbaasd om het te constateren. Luchtzuigers hebben vaak last van hun maag en gaan daarom luchtzuigen.

Essentie van het artikel gaat natuurlijk ook om het harde trainen dat de paarden doen!

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Meer maagzweren bij endurancepaarden in wedstrijdseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:16

@Fargo
Stress kan natuurlijk ook meespelen.
Als een paardje zicht niet lekker voelt in een bepaalde groep kan dat ook een maagzweer tot gevolg hebben.
Veel veulens hebben na het afspenen last van een maagzweer.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:27

Het verbaasd mij ook niet kei hard, het is nu eenmaal een topsport en daar komt veel stress bij kijken.

Maar om dit dan te zeggen over enkel en alleen endurance vind ik ook nogal kort door de bocht:
gootje12 schreef:
Want naar mijn mening wordt de enduracesport nogal eens tot het extreme uitgevoerd. Het kan niet gezond zijn voor het hedendaagse paard om zoveel gedwongen te trainen.

Ook in de dressuur en springen etc worden paarden gedwongen te trainen, gut zelfs recreatief is nog steeds 'gedwongen'.
Daarbij zie ik veel minder enduranceruiters sleuren in de paardenmond tegenover pakweg een springruiter; kortom iedere tak in de paardensport heeft wel dat éxtra negatieve kantje :j ...

Ik vraag me ook meteen af of het iets met de vetrijke voeding voor een endurancepaard te maken heeft, tegenover een calcium- en eiwitrijke voeding voor paarden met maagproblemen.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:35

gootje12 schreef:
Ik ben ook blij met dit onderzoek. Want naar mijn mening wordt de enduracesport nogal eens tot het extreme uitgevoerd. Het kan niet gezond zijn voor het hedendaagse paard om zoveel gedwongen te trainen . Het valt me ook nogal eens op dat de rijvaardigheid van de ruiter , de paarden ook danig in de weg zit.


Dit laatste zal echt niet alleen het geval zijn bij Endurance.... Alleen maar rondjes rijden in de bak zal ook wel niet gezond zijn voor het hedendaagse paard... Ik vraag mij af wat dit met het onderzoek te maken heeft.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:40

ik denk dat het een combi is van "stress" hetzij positieve (opwinding) of negatieve (zenuwen/angst), het feit dat er meerdere uren op rij niet gegeten kan worden. De maagzuurproductie gaat steeds door...
Hoe lang zijn de paarden onderweg tijdens zo'n 160km wedstrijd en wat krijgen ze onderweg te eten?
ik veronderstel dat ze op de controleposten niet "veel" of "zwaar" op de maag liggend voer krijgen en dat het maagzuur dus niet volledig wordt geneutraliseerd.

Wat ik dus eigenlijk bedoel is, als ik bv een buitenritje maak, dan kan mijn paard gedurende 3uur niet eten, want ik borstel uitgebreid, ben makkelijk 2uur weg als ik niet alleen langs een saai stuk of op de weg wil gaan en doe altijd een uitgebreide naverzorging (afspoelen, benen koelen, hoeven controleren,...) en daarna pas voeren... Dus als ik een stevigere buitenrit wil maken, dan "staat" mijn paard al gauw 4uur zonder wat te eten, niet echt bevorderlijk voor de maag denk ik dan...

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Meer maagzweren bij endurancepaarden in wedstrijdseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:30

Ik zou eerder willen weten wat de effecten zijn van het geven van electrolyten e.d. en andere troep die in de endurance sport op grote schaal wordt gebruikt.
Ik heb een canadees onderzoek gelezen en daar werd je al niet vrolijk van. Ik zal even zoeken op het net.
Dan zal ik hier wel neerzetten.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:31

petitparis schreef:
en wat krijgen ze onderweg te eten?

Ik ben nu 2x mee geweest op wedstrijd, en telkens bij de rust (bij de 80 km is dat 45 min) tussen de lussen door, kreeg het paard in kwestie gewoon voer en water. Dat is dan zowel gras, hooi, als een soort muesli/krachtvoer. En uiteraard voldoende drinkwater. Ik ben er eigenlijk zelfs van geschrokken dat ze de paarden zo (relatief) veel laten eten tussendoor, omdat ik altijd dacht dat dat slecht zou zijn...

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:32

http://www.paardenkennisbank.nl/?p=25


Er is bewijs dat een paard een teveel aan elektrolyten kan binnen krijgen. Met als gevolg dat de waardes in het bloed van natrium en chloride veel te hoog worden. Verder heeft een ander onderzoek uitgewezen dat paarden die teveel zout binnen krijgen meer kans hebben op heftige maagzweren.
Laatst bijgewerkt door yarrah op 12-04-11 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:32

@Yarrah, ben ik vooral benieuwd wat je met andere troep bedoelt?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Meer maagzweren bij endurancepaarden in wedstrijdseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:36

Ik denk dat het met de rijvaardigheid van de ruiters die de echt grote afstanden rijden wel meevalt! (off topic trouwens!)

Wat betreft het 'koeiengras in Nederland' het ging hier om een onderzoek in Frankrijk. ;)

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:37

yarrah schreef:
Verder heeft een ander onderzoek uitgewezen dat paarden die teveel zout binnen krijgen meer kans hebben op heftige maagzweren.

Dan is het dus een kwestie van verstand gebruiken :+ ... Ik denk echt dat je bij de grote wedstrijden met de vele km's en vaak in hete temperaturen niet anders kan dan ze bij te geven. Het mag uiteraard geen gewoonte worden om ze zelfs bij pakweg een trainingsrit bij te geven; ze vullen een tekort aan, dan 'moet' er dus eerst een tekort zíjn.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:39

sflj schreef:
Wat betreft het 'koeiengras in Nederland' het ging hier om een onderzoek in Frankrijk. ;)


Scherp hoor :j

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:47

Babybeertjes schreef:
sflj schreef:
Wat betreft het 'koeiengras in Nederland' het ging hier om een onderzoek in Frankrijk. ;)


Scherp hoor :j

In Frankrijk hebben ze over het algemeen iets ander gras. ;)

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Meer maagzweren bij endurancepaarden in wedstrijdseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:42

@ shanelle: ik wist niet wat ze tussendoor krijgen... Aan de ene kant is het goed dat ze gras en hooi krijgen, maar om "ideaal" te zijn en maagzweren te voorkomen is de tijd dat ze kunnen eten misschien iets te kort (weet ik dus niet met zekerheid) en krachtvoer bij het ruwvoer is nu ook niet bepaald ideaal, maar anders riskeer je bij de langere wedstrijden dat ze in reserve gaan en dat wil je ook niet.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:11

Cayenne schreef:
Bij paarden die volledig op de weide stonden kwamen meer maagzweren voor dan bij paarden die zowel op stal als in de wei stonden. Mogelijk is de hogere opname van zetmeel door paarden die meer in de wei staan hiervan de oorzaak.


In h de originele tekst staat het volgende:

    Both the pastured and (stabled + pastured) groups were receiving a grain supplement but the pastured group received a higher daily starch intake, which might explain the higher ulcer prevalence.

Ik maak daar uit op dat beiden groep graan kregen bijgevoerd maar de weidegroep kreeg meer graan. Dat kan volgens onderzoekers een oorzaak zijn, niet het gras. Van krachtvoer is bekend dat het slecht voor de PH in de maag is.

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:25

Zunzuncito schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp kregen de 30 paarden onbeperkt hooi en werden allemaal bijgevoerd (2 maal per dag) en alleen de 8 paarden die op het land stonden hadden kregen ook nog gras binnen. Dan lijkt me het onlogisch om te gaan concluderen dat onbeperkt gras dus niet zaligmakend is, maar dan zou ik eerder gaan kijken naar wat er voor (groen sappig) gras er in die weilanden staat.


Er is geen sprake van vergelijkbare omstandigheden.
Er is een waarneming dat er meer maagzweren zijn bij de betreffende paarden tijdens het endurance seizoen en dat de groep die onbeperkt buiten stond er meer had.

Conclusies kunnen niet getrokken worden. Zelfs niet dat het aan de competitie ligt.
Daarvoor is nader onderzoek nodig.

Zoals opgemerkt kan het heel goed aan voeding/bijvoeding liggen.
Ik heb nog nooit endurance-paarden met een ronde herbivoor-buik vol ruwvoer gezien bijvoorbeeld.
Dit terwijl dát normaal is voor een paard en ook een heerlijke voorraad electrolieten blijkt te zijn.

Wat verder te denken van door meer contact met paarden icm met meer stress een zwaarder belast immuunsysteen én strakker ontwormen?

Bedenk dat de maag van een paard veel meer een fermenteertank is dan een zuurbak.
Door stress, ontwormen, competievoeding, lange pauzes in voedselopname, krijgt de fermenteerbak een functionele optater :)*

Voor het verschil minder/meer weide wordt al een mogelijke kandidaat aangegeven die NIETS met meer lekker buiten van doen heeft.

Het gaat echter beiden over een kunstmatige situatie en daar kunnen wonderlijke zaken door ontstaan.
Daar is echter meer onderzoek naar nodig.
Het liefst met een controlegroep die een normale spijsvertering heeft; een buik vol fermenterend ruwvoer.
Een paard is een knabbelwandelaar. Hoort een buik met bijna continue aangevuld, fermeterend ruwvoer te hebben.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:33

fransje23 schreef:
Cayenne schreef:
Bij paarden die volledig op de weide stonden kwamen meer maagzweren voor dan bij paarden die zowel op stal als in de wei stonden. Mogelijk is de hogere opname van zetmeel door paarden die meer in de wei staan hiervan de oorzaak.


In h de originele tekst staat het volgende:

    Both the pastured and (stabled + pastured) groups were receiving a grain supplement but the pastured group received a higher daily starch intake, which might explain the higher ulcer prevalence.

Ik maak daar uit op dat beiden groep graan kregen bijgevoerd maar de weidegroep kreeg meer graan. Dat kan volgens onderzoekers een oorzaak zijn, niet het gras. Van krachtvoer is bekend dat het slecht voor de PH in de maag is.


Starch is zetmeel. Zetmeel zit zowel in graan, als in gras. Doordat de paarden 24/7 op de weide lopen, krijgen ze meer gras binnen dan de paarden die deels op stal staan en dus een grotere hoeveelheid zetmeel indien hooi en granenvoer gelijk is.

Verder denk ik best logisch dat endurance paarden in het wedstrijdseizoen meer last hebben van maagzweren dan daarbuiten.
Zwaarder trainen en regelmatig zeer intensieve langdurige wedstrijden waarin de grenzen van het kunnen benaderd worden, waar je spijsvertering ook best een klap van mee krijgt (bij heel intensief sporten doet je maag niet zo veel meer is mijn persoonlijk ervaring, ik had daarna nooit zoveel trek) en van nature brengen paarden hun dag heel anders door.