Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:36 
Lid Nieuwsredactie

http://www.elsevier.nl

Afbeelding
foto door Tobias Akerman

Volgens onderzoek van de stichting Welzijn Grote Grazers zijn deze winter drie op de vier heckrunderen die in het natuurgebied de Oostvaardersplassen leven gestorven van de honger of de kou. Beheerder Staatsbosbeheer beweert dat maar een op de vier runderen de strenge winter niet heeft overleefd.

Dat meldde Staatsbosbeheer onlangs nog aan demissionair minister Gerda Verburg (Landbouw, CDA). In het natuurgebied de Oostvaardersplassen in Flevoland houdt de natuurbeheerder een omstreden experiment. In het gebied zijn heckrunderen, konikspaarden en edelherten uitgezet, maar de beesten worden niet bijgevoerd.

De stichting Welzijn Grote Grazers beweert dat 312 runderen, 297 paarden en 672 edelherten zijn omgekomen. Staatsbosbeheer heeft ongeveer dezelfde cijfers over de paarden en de herten, maar zegt dat slechts 140 runderen zijn gestorven. Staatsbosbeheer noemt de beweringen van de stichting onzin. 'We moeten de dode runderen laten afvoeren, dus we weten precies hoeveel er zijn gestorven.'

De stichting beschuldigt Staatsbosbeheer van wrede dierenmishandeling. Volgens de stichting is er in Nederland geen plaats om grote hoefdieren ongemoeid te laten rondzwerven.

De Tweede Kamer dwong Staatsbosbeheer in maart om de dieren toch bij te voeren. Wandelaars vonden de kadavers van de grote beesten een naar gezicht en klaagden in grote getale. De Partij voor de Dieren pleitte ervoor om de dieren niet bij te voeren, wat de partij op woede van dierenliefhebbers kwam te staan.

Volgens de stichting bestond het bijvoeren er uit dat eenmaal negen balen kuilvoer in het gebied werden gedumpt, die niet eens waren losgemaakt zodat de beesten er amper van konden eten. Volgens de stichting wordt het hele natuurgebied de Oostvaardersplassen bedreigd door overpopulatie en overbegrazing en moet Staatsbosbeheer er onmiddellijk mee ophouden.

Verburg laat een commissie het experiment evalueren. Resultaten worden in november verwacht.

Verwante artikelen:

[VN] Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen
[VN] Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks
[VN] Konikpaarden Oostvaardersplassen blijven aan de overkant
[VN] Stichting verwijt staatsbosbeheer wanbeleid mbt Koniks
[VN] Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden
[VN] Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*
[VN] Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer
[VN] Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"
[VN] PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in
[VN] Tweede kamer wil "wilde" grazers nu gaan bijvoeren
[VN] Dieren in Oostvaardersplassen worden nu snel bijgevoerd
[VN] Grazers in de Oostvaardersplassen: gelieve niet te voederen
[VN] Evaluatie over beheer grote grazers in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:37 

jammer dat de dieren er weer de dupe van zijn geworden
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:39 

Ik ben zondag op Horse Event
Ik snap het idee van het natuurexpiriment wel maar de dieren konden van de winter niet migreren naar een plek waar nog wel voedsel was.
Vind het niet zo gek dat er dan veel dieren omkomen, persoonlijk vind ik dat ze ermee op moeten houden of meer natuurgebied beschikbaar stellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:40 

Je schaamt je dood dat dit in ons land gebeurd, belachelijk gewoon. En dan moet een commissie het nog evalueren, jaja, lekker doorgaan, hoe lang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:42 

Ik kom misschien naar Horse Event
en roofdieren inzetten als ze dit idiote idee voort willen zetten.
We zitten hier gvd niet in zuid afrika 8)7

Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:46 

Goh komen ze er eindelijk achter dat het mislukt is???

*Lotje is bevallen van een zwart merrieveulen, Foriose!! (Vivaldi x Balzflug x Pion x Amor)*
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:48 

Ik ben zaterdag op Horse Event
Citaat:
Volgens de stichting is er in Nederland geen plaats om grote hoefdieren ongemoeid te laten rondzwerven.
Inderdaad. Er is in Nederland ook geen ruimte om hoefdieren ongemoeid te laten rondzwerven (dat lijkt me toch duidelijk? 8)7 ). En hier had veel eerder over nagedacht moeten worden voordat er zoveel heckrunderen, konikpaarden en edelherten in de Oostvaadersplassen 'opgesloten' werden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:54 

haha nou ik maakte mijn balen hooi ook niet los maar mijn paarden hebben wel gegeten hoor :)

Ben het ermee eens dat de dieren beter verzorgd moeten worden in barre omstandigheden maar ga niet met modder gooien.
De aantallen: 312 runderen, 297 paarden en 672 edelherten volgens de stichting zijn gewoon schrikbarend.
Ben benieuwd naar de echte cijfers van de runderen, paarden en edelherten. Dit kan toch niet in NL!!

Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:55 

Volgend jaar worden er beren, wolven en hyena's toegevoegd :Y) Jummie

Ow en de hyena's krijgen een winterjas aan anders hebben ze het koud.

Wat een flut experiment, welke bimbo heeft dit ooit bedacht :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:21 

ik heb een keer een boze mail gestuurd krijg ik een mooi filmpje terug zoals het nu in elk geval niet is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:27 

Zo daar gaat ook een lichtje branden. Snap niet hoe ze dachten dat dit zou lukken.
Te veel dieren, te weinig plek. Waarom hebben ze niet een jachtopziener o.i.d. opgeroepen om er een goed evenwicht in te houden? Ik vind dat persoonlijk een betere oplossing dan dieren een lange leidensweg aan te doen.
Naja hopelijk wordt er voortaan beter nagedacht als ze zulke "wilde" plannen willen uitvoeren

Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:30 

Beetje jammer dat er eerst weer 312 runderen, 297 paarden en 672 edelherten moeten omkomen voordat ze is gaan beseffen dat het eigenlijk toch niet zo'n goed idee was..typisch nederland
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:51 
Wiki Schrijver

Paarden in het wild horen weg te kunnen trekken op het moment dat er niet voldoende voedsel meer is.
Deze paarden kunnen nergens heen.
Zogenaamd bijvoeren heeft weinig zin als er al bijna helemaal geen voedsel is.
De paarden verhongeren dan gewoon.
Geld voor alle dieren die daar lopen, niet alleen de paarden.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:54 

mel_ schreef:
Beetje jammer dat er eerst weer 312 runderen, 297 paarden en 672 edelherten moeten omkomen voordat ze is gaan beseffen dat het eigenlijk toch niet zo'n goed idee was..typisch nederland

Ik heb eerder het idee dat dit de aantallen zijn die er lopen/liepen.

Expiriment had prima kunnen slagen wanneer men regelmatig dieren had verwijder en een max aantal dieren aan hield. En dan nog zullen er altijd een paard sterven maar dan is het niet zo'n massa moord als afgelopen winter.

GZ met spoed: WINNEND STAATSLOT p.n.o.t.k
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:01 

Cowgirl schreef:
Expiriment had prima kunnen slagen wanneer men regelmatig dieren had verwijder en een max aantal dieren aan hield. En dan nog zullen er altijd een paard sterven maar dan is het niet zo'n massa moord als afgelopen winter.

Helemaal mee eens.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:06 
Wiki Schrijver

norski schreef:
Volgend jaar worden er beren, wolven en hyena's toegevoegd :Y) Jummie

Ow en de hyena's krijgen een winterjas aan anders hebben ze het koud.

Wat een flut experiment, welke bimbo heeft dit ooit bedacht :s

Krijgen de wandelaars wel een hoop lichaamsbeweging als ze moeten rennen voor hun leven :D.

Leuk bedacht dit idee maar praktisch gezien niet uitvoerbaar. Kleine groepen dieren had wellicht beter gewerkt.

Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:27 

Cayenne schreef:
http://www.elsevier.nl

Afbeelding
foto door Tobias Akerman

Volgens onderzoek van de stichting Welzijn Grote Grazers zijn deze winter drie op de vier heckrunderen die in het natuurgebied de Oostvaardersplassen leven gestorven van de honger of de kou. Beheerder Staatsbosbeheer beweert dat maar een op de vier runderen de strenge winter niet heeft overleefd.

Maar 1 op de 4?? ehhh kan er iemand rekenen?? dat is dus nog 25%
Ze zijn niet goed snik geworden. Als je dieren achter hekken houdt moet je er voor zorgen anders moet je geen hekken plaatsen en kunnen ze zelf gaan zoeken DESNOODS IN DE ACHTERTUIN VAN DE MINISTER naar voedsel. Dan is het blijkbaar pas duidelijk dat ze honger hebben en zal er wat aan worden gedaan.
Hoe stom kun je zijn.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:30 

Gut...het werkt dus toch niet om grote grazers in grote getalen op een postzegel te houden als er geen voedsel is...hebben ze nu eindelijk ontdekt wat de mensen met gezond verstand allang hadden voorspeld? :\

Gewoon zorgen dat er niet teveel komen...hoeven ze ook niet te creperen in de winter omdat er geen voedsel is....en idd 1 op 4 is nog teveel.Nederland heeft te weinig natuur om deze grote dieren aan hun lot over te laten...
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:43 

dat ze uitproberen of het kan in NL oke, maar dat ze het niet goed in de gaten blijven houden en op tijd ingrijpen zonder dat het (zoveel) dierenlevens komt daar snap ik geen drol van.
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:56 

Suzanne F. schreef:
Goh komen ze er eindelijk achter dat het mislukt is???

Inderdaad. Dat had ik al voorspeld vóórdat ze zouden gaan beginnen aan het experiment... :\

Jammer ook dat ze nu pas, ná het experiment tot die conclusie zijn gekomen...

Fjord, feel the difference...

Pas op!!
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:06 

Ligt hier niet een taak voor het OM om een strafzaak te starten tegen de verantwoordelijken?

Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:09 

Haha, sorry hoor, maar ze zijn echt niet snugger :n Dat konden ze van te voren wel bedenken lijkt mij. 1+1 is nog altijd 2.

Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:11 

griebels schreef:
en roofdieren inzetten als ze dit idiote idee voort willen zetten.
We zitten hier gvd niet in zuid afrika 8)7

Ah toe... Zo'n leuke groep leeuwen...... Daar kan toch niemand wat tegen hebben? :))

Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:18 

Ik ga echt uit mijn dak van boosheid en verbazing...je gaat toch niet wachten tot al die beesten zijn verhongerd om vervolgens tot de conclusie te komen dat het experiment mislukt is..?Als ik zo'n experimentje hier thuis uitvoer en 300 kadavers in huis heb liggen ga ik de cel in! Staatsbosbeheer mag dat dus wel gewoon schijnbaar. Die gasten krijgen nooit geen cent van me met collectes ed..

Te koop mooie statiedeken onderlengte 215:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=1299157
 Profiel  

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:31 

Woonplaats: Stal Ceulemans, St.- Katelijne-Waver (B) en Heemskerk ( N-H, NL)
LDRD schreef:
Ligt hier niet een taak voor het OM om een strafzaak te starten tegen de verantwoordelijken?

Dat zou eigenlijk wel moeten...

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende