Een gelukkig paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Een gelukkig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 12:51

misschien wat raar, maar als ik naar paarden kijk zie ik zoveel angst en verdried in hun ogen. hebben jullie dat nooit?
ook bij exel en sidney zit een hoop wat ik niet weet, maar toen ik gisteren in syms ogen keek straalde daar pure geluk uit. dat deed me zo goed. ik stond in de wei. ik had ze al gedaan. het was al donker. de maan scheen vel.
ik liep wat met ze mee. symmie wachte op mij. ik zei tegen haar "hey lieve baby" ze draaide zich om en liep naar me toe Lovers
en toen zag ik het. ze keek echt gelukkig. nu ik dit gezien heb vind ik het helemaal moeilijk om ze te spenen.
ik wil van het weekend exel s'nachts binnen laten. het komt vast goed, want sidje staat nu al bijna een week bij ze en dat gaat prima.
maar o wat deed het me goed om dat geluk nog te zien. ik hoop dat ik het zo goed kan doen dat ze dat houd

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48360
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:23

ja... dat heb ik ook heel vaak... ik dacht ook al dat ik de enige was....
ik zie het vooral bij een paar paarden bij ons op stal, die de zomer weinig weidegang hebben gehad, en bij de paarden die veel wedstrijden rijden... dag in dag uit hetzelfde bandje afspelen....

Sommige mensen vinden dat ik mijn pony te veel betuttel, en te veel "vrij" geef (2 a 3 dagen in de week).... maar ik heb ook het idee dat ze daardoor wel gelukkiger is dan al die "wedstrijdpaarden"....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 13:39

ik vind het jammer dat ik voor exel weinig kan doen. ze ziet er nu wel beter uit nu ze dag en nacht in de wei staat, want het is een echt buiten paard. alleen die hoeven zijn zo slecht, dus moet ze straks toch op stal. ze heeft een rot verleden daar kan ik niets meer aan veranderen. dat blijft toch in haar zitten. ik sla haar zelde en toch als ik een wat grote beweging maak schrikt ze zich rot. ik sla haar alleen als ze me plat walst of me plet tussen haar benen. gisteren ze was druk en ik moets echt iets doen. dan ziet ze me niet meer, maar echt verder nooit.
zelde zie ik een paard wat echt gelukkig is sym en phoenix zijn de eerste. phoenix iets minder dan sym. had toen nog niet zoveel ervaring met kleintjes, maar symmie ben zo blij met haar.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:54

Die blik van dankbaarheid is ook de max, vanmiddag ging ik even een bietje brengen bij de veulens, en een vette wortel voor m'n meidje, en een vette appel voor m'n ventje, en die blik met appelsapschuim uit z'n mond druipend van "dank je" - "mjammmmmmmmmmm" ... dan smelt je toch zo weg hé!!! ZOOOOOO LIEF! M'n pony die weg is was helemaal niet gelukkig, dat zag ik ook - maar toch heb ik bakken kritiek gekregen voor m'n keuze haar een andere thuis te zoeken. Nu krijg ik foto's gemaild van haar met oortjes vrolijk naar voor, aandachtig op 'r nieuw baasje ... ja - ze zal nooit helemaal gelukkig worden, ze is ook mishandeld geweest, en die last slepen ze hun leven lang mee, maar ze ziet er toch gelukkiger ... doet ergens wel pijn voor ons, en aan de andere kant ben ik blij voor haar, ze heeft zoveel rottigheid meegemaakt, wij waren het tussenstation om haar leven te redden, en haar veulen op te voeden ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:55

Ik ken meer mensen die dat zien. Het geluk of verdriet in de ogen van een paard. Ik zie het gelukkig niet, wil het niet zien. Vind het namelijk te erg en sta verder te machteloos.

De hond is de betere mens

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 14:09

ja ik zie het dus en het doet me pijn. ik kan het ook niet zeggen tegen mensen, want zij denken goed voor hem te zijn en zover ze kunnen en weten zijn ze dat ook.
ik weet ook niet of ik dit als een gave moet zien of meer als een handicap. gisteren deed het me voor het eerst gelukkig voelen. Vanaf het begin dat ik sidje had wist ik dat ze iets miste. Sid bleek verlating angst te hebben. Na jaren bij haar mams geweest te zijn werd ze er in 1x weg gerukt. Ik hoor haar ook altijd hinneken als ik Exel weg haal. Sym hoor je nouwelijks.
Bij Exel hoefde ik niet in haar oog te kijken om te zien dat er iets mis was. Exel was panisch. Zwaar mishandeld. Doet toch pijn verdried in de ogen van je eigen paard te zien.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:15

Gut jeetje...als je lang genoeg kijkt, zie je van alles wat je maar wilt zien.
Als jezelf een dip hebt, is het makkelijker om angst en verdrite op derden te projecteren.
Ik was ooit eens zo verdrietig toen ik naar mijn net overleden kat keek, dat ik na een tijdje zowaar dacht dat hij weer ademhaalde....
Hersenen kunnen hele aparte spelletjes met je spelen.

verdriet en angst bij een paard, het kan wel....maar je kan jezelf ook erg deprimeren als je het overal in meent te gaan zien. En als je verdriet en angst meent te zien, doe er dan wat aan, zorg dat het overgaat. En dat is heus te doen.

Ik denk niet dat er nu sprake is van een gave hoor, als je meent dat zo diep te kunnen zien. Denk eerder dat je je eigen gevoelens op zo'n dier spiegelt, ook al is het op dat moment idd niet zo heel happy...
Lighten up.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 14:37

nee dat denk ik niet, want ik zie het ook als ik vrolijk ben. anders zou ik het geluk ook in de ogen van mijn eigen paarden zien en dat zie ik niet ter wijl ik het wel graag zou willen. het is ook zeker niet dat ik er een groot probleem van maak. ik kijk gewoon niet in elk paard z'n ogen. en tussen geluk en verdriet zit veel. ik zie zat paarden die zich wel lekker voelen, maar gelukkig nee. wat zeker niet verkeerd is. een paard dat zich lekker voeld gaat goed door het leven toch?
ach een gave wil ik het niet noemen. ik zie het gewoon. en het rare is ook vaak dat het bevestigd word doordat ze ziek worden of een dierenarts constateerd dat het dier niet goed in zijn vel zit.
ik wil het zeker geen gave noemen, want volgens mij kan iedereen het wel, maar je moet er voor open staan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:38

Ben het helemaal eens met Dees. Ik denk ook wel dat het zo is.

De hond is de betere mens

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48360
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:20

ik let op de kleur... als Banjer niet goed in haar vel zit komt er een grijs/blauwe gloed over haar heen.... en ze lijkt wat meer in zichzelf gekeerd.... Daaraan zie ik dus of Banjer op dat moment gelukkig is of niet....

Ik moet er wel bij vermelden dat ik in de (bijna) 2 jaar dat ik haar heb heel veel met haar heb meegemaakt, waardoor ik haar door en door ken....

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:34

ik ze het ook goed aan mijn paard als hij ongelukig is, hij straalt dan iets uit.


Maar net zoals vandaag heb ik lekker wat met hem aangekloot, lekker gepoest op het voorstukje gezet, met gras Vork en daarna nog even naar de dijk gelopen waar hij mocht grazen, dan zie ik hem helemaal genieten Lovers

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 18:53

leuk is dat he. ik geniet dan 2x zo hard mee. hihi

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:03

phoenix4ever schreef:
leuk is dat he. ik geniet dan 2x zo hard mee. hihi



ja dat heb ik ook, en dat zie ik dat prachtige koppie met die glinsterde ogen om zich heen kijken echt geweldig!

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 19:07

o toen ik sym gisteren zag begreep ik hoe een echt gelukkig paard eruit ziet. die uitstraling die vele missen in hun ogen is zo mooi Lovers

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:13

Onze pony's lijken het altijd best naar hun zin te hebben stralende ogen en zo'n schattig koppie en dat doet je echt goed als je bijvoorbeeld naar school bent geweest dan zie ja dat koppie en ben j eweer helemaal blij.
Maar bij sommige paarden sie je dat geluk echt niet van die doffe ogen di egeen uitstraling niks hebben. En dan wil je ze helpen om die uitsrtaling wel te kunnen hebben maar het kan niet

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:22

een paard die ik ken word best verwaarloosd door zn baasie,je ziet gewoon dat dat paard ongelukkig is...
ik vin dat zo zielig,heb je een paard en dan doe je der nix mee..net alsof het een ''voorwerp'' is die je zo kan inwisselen.

bij andere paarden zie je echt zon blije uitstraling,die je ook bij mensen in hun ogen kan zien.Ik wor der altijd blij van na zon ''leuke''(ehum ehum *stikt bijna...*) dag school weer naar je paardies toe en dat ze dan blij zijn om je te zien...
een beter gevoel bestaat voor mij niet!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:07

ik heb 2 weken lang Irish gereden alleen ik ze werd niet gebruikt voor de lessen, ze stond dag en nacht buiten. kon haar echt zien genieten en ze was veel ontspannender, als ik nu naar haar kijk is veel meer gespannen en kijkt niet echt gelukkig, iedergeval niet zoals in die 2 weken.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:22

Dees schreef:
Gut jeetje...als je lang genoeg kijkt, zie je van alles wat je maar wilt zien.
Als jezelf een dip hebt, is het makkelijker om angst en verdrite op derden te projecteren.
Ik was ooit eens zo verdrietig toen ik naar mijn net overleden kat keek, dat ik na een tijdje zowaar dacht dat hij weer ademhaalde....
Hersenen kunnen hele aparte spelletjes met je spelen.

verdriet en angst bij een paard, het kan wel....maar je kan jezelf ook erg deprimeren als je het overal in meent te gaan zien. En als je verdriet en angst meent te zien, doe er dan wat aan, zorg dat het overgaat. En dat is heus te doen.

Ik denk niet dat er nu sprake is van een gave hoor, als je meent dat zo diep te kunnen zien. Denk eerder dat je je eigen gevoelens op zo'n dier spiegelt, ook al is het op dat moment idd niet zo heel happy...
Lighten up.


Uh...
Ben bang dat half Bokt me nu uitlacht maar uh...
Ik ben dus heldervoelend.
Ik voel dus niet zomaar wat een paard voelt, maar als ik er 'echt voor ga zitten', en een foto bekijk waar hij op staat, en de ogen goed zichtbaar zijn, ja dan is het mogelijk dat ik van alles 'binnen krijg'.

Ik heb het dus niet alleen via een foto, soms voel ik ook van tevoren dat er 'iets zal gebeuren' of zo.
Dat mijn oom zou overlijden heb ik ook van tevoren gevoeld, althans dat mijn moeder (hij was haar zwager) ergens diep verdriet van zou hebben als ze terug kwam van vakantie.

Ik voel dus regelmatig iets en soms dan 'behandel' ik een Bokt paard, althans een Bokker stuurt me dan wat duidelijke foto's van het betreffende paard op en ik probeer er zoveel mogelijk over te voelen en beschrijf dit in pb voor 5 euro, zodat ik kan sparen voor een nieuwe zweetdeken! Knipoog
Daarnaast is het reuze interessant en leerzaam om te voelen hoe paarden in elkaar zitten.
Laatst was er nog een discussie op Bokt of paarden uberhaubt wel emoties kenden.
Nou zeker weten!
Voel nu nog de verontwaardiging en de verwijten, maar ook de dankbaarheid in mijn hoofd van het paard van zostraks... Lovers

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:30

Ik denk niet dat je paard regelmatig "vrij" geven bijdraagt aan zijn geluk.
Tenminste....dat hangt af van de manier waarop hij gehuisvest is. Als hij in een stalletje van 3 bij 3 staat, zoals de meesten, kan je hem beter ruim een uur rijden elke dag, dan komt hij nog eens uit dat hok vandaan. Anders staat hij er 24 uur op. Met geen beweging doe je een paard ook geen plezier. Beter kan je de beweging proberen af te wisselen door eens cavaletti's te lopen of te springen of een lekker buitenritje.
Ik denk dat paarden ongelukkiger worden als ze zomers niet buiten mogen omdat ze dan te veel energie zouden verbruiken en dat ten koste van de training/wedstrijd gaat.
Het gelukkigst is een paard dat dag en nacht naar buiten kan met vriendjes waar hij lekker sociaal mee kan doen....
voor mij in de winter helaas ook niet weggelegd ivm nattigheid (rotland!) maar hij gaat dagelijks ook 2 uurtjes de paddock in met een vriendje. Dat betekend dat hij evengoed zo'n 20 uur per dag in zijn stal staat!

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:22

Ga helemaal met Lusitano mee.
Gelukkig kan Cerise nog wel de wei op regelmatig, wanneer het redelijk droog is, overdag zo'n uur of zes schat ik.
Alleen wanneer het regent staat ze dus 24 uur op stal, maar dan gooi ik haar 's avonds echt wel even in de buitenbak! Balen alleen dat ze daar t/m haar pezen in wegzakt momenteel... Boos!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-02 11:28

idd een paard moet veel zijn stal uit zijn. afgelopen winter had ik alleen exel om te doen. ik was wel 4 uur per dag met haar in touw. eerst in de paddock dan mest ik uit en zet ik voer klaar, dan even poetsen en werken en dan nog ff grazen langs de weg. Dan ging ze vaak nog even in de paddock en ging ik gras plukken om in haar stal te strooien nog wat wotels en kuil op de grond en muslie en dan naar stal. Nog wat slobber maken en exel is klaar.
Hoe meer van stal hoe beter. Op stal worden ze niet gelukkig.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:18

Mijn Donja heeft dat ook. Als ze maar elke dag haar stal uitkan en af een toe een veulentje krijgen, dan is ze gelukkig...
Alleen is Donja nogal koppig in het uitkiezen van de hengst (als ik kies en hij staat haar niet aan, dan wordt ze dus gewoon nIet drachtig! )
Mag ze zelf haar hengst uitzoeken, dan kan ze haar geluk niet op.
Ze is nu dus drachtig van mijn eigen appaloosahengst, zij is 1.38m en hij nu 1.60 (en 2 jaar oud!), maar ja ze wilde het zelf en ze kijkt weer zo happy, met haar bolle buik *LOL*

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:36

nou Waldo is op zijn best als 'wedstrijdpaard'. Nouja, eigenlijk vnl als 'jachtpaard'. Als je hem 2/3 dagen vrij zou geven zou ie er niet beter van worden, en zijn conditie/lichaam al helemaal niet.
Waldovindt jagen helemaal súper, en is dan mega enthousiast. Of ie dan gelukkig is, no clue, ik kan niet met paarden praten Knipoog Maar ongelukkig iig niet!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:50

Als we op stal aankomen en dan in de gang aan eht praten zijn , dan hinnikte doerak ons al tegemoet.. zo lief.. en dan die oortjes blij naar voren , wanneer hij er heel rustig en lief en troettelig uitziet is als hij gepoetst word.. dan staat ie zo half met z`n ogendicth voor zich uit te kijken en te genieten.
als ie de wei opgaat `s omers , dan raced eerst een rondje door de wei en komt ie terug om ons "gedag" te zeggen ..
dat is altijd zo leuk..



phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 11:13

dat deden exel en phoenix ook. zij werden in een mega land gezet. ze aarselde en rende toen weg. ze waren nog maar stipjes voor ons. toen draaide ze om en kwamen terug gecrossed. nog een knuffel en ze vertrokken weer

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eineges, Getty_Maan, Ginny135, GoogleAdsense, herous, mirriejj, Mitch_Beauty, Vagabondo, VWestra, Whizz en 178 bezoekers