Fijn zo n nieuw afval systeem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:31

xSogno schreef:
Pipodipo schreef:
Wat kost dat eigenlijk zo'n festival als je er met een rolstoel heen gaat?

Zoek zelf de prijskaartjes op denk. Jeeez moet ts een uitgavevernatwoording hier dumpen ofzo? Vragen stellen etc, en kritisch zijn mag, maar lijkt me niet bedoeling van dit topic om over prijzen van festivalkaarten te gaan praten.

Nja, als iemand in een ander topic beweert financieel ten onder te gaan aan hogere energiekosten?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:33

Yonker schreef:
Jammer dat je er niet op in gaat, het lijkt alsof je altijd alleen maar in je eigen straatje praat en als mensen commentaar hebben dan geef je er geen commentaar op. In mijn ogen zit je vooral ontzettend negatief te zijn op alles en iedereen i.p.v. te roeien met de riemen die je hebt. Alles wat mensen aandragen heb je wel een woord op ja maaar. Of je hier iets mee doet, moet je helemaal zelf weten. Maar wellicht is het handig om na te denken over hoe je overkomt op internet.

Mooi verwoord, maar zolang TS deze mindsetting heeft zal er weinig veranderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 11:33

Dat heb ik niet gezegd, ik zeg dat anderen ten onder gaan aan de energie kosten. :+ ik red me financieel nog wel maar weet ook dat ik over een aantal jaar in dezelfde situatie terecht kom.

En simpel antwoord een festival donderdag avond maandag ochtend 45 euro voor een camping kaartje :P ik drink geen alcohol en vooral water dus de kosten daar zijn ook laag.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:35

Ik heb ook weleens zelfmedelijden als m'n lijf niet wil. Zijn dagen dat ik in de nacht lig te huilen van de pijn en er zijn dagen dat ik hele dagtochten te paard maakt.
Misschien krijgt ze festivals etc cadeau, weet jij veel.

Ts misschien een oproepje op fb met buren doen en allemaal een euro inleggen, is nog wel een leuk heitje voor een karweitje.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:37

oke, en wat is nu je afval systeem? Zo een grote bak in de grond? En hoe hoog moet je dan tillen?

Als de gemeente beloofd heeft om het voor gehandicapten makkelijker te maken dan zou ik daar aankloppen, en erbovenop blijven zitten als het te lang duurt. gewoon door blijven gaan tot er een oplossing is.

Wat betreft mensen die denken te kunnen oordelen over iemand vanaf zijn schermpje is lekker fout bezig. Ook ik zit thuis met een uitkering maar aan de buitenkant zie je niks aan mij. Gaan jullie ook oordelen over mij dat ik toch maar moet gaan werken en dit letterlijk mijn dood zal worden als ik dit moet gaan doen?

Wees een beetje lief voor elkaar. Je weet nooit in welke situatie iemand zit of wat er in diegene omgaat.

Anyway TS ik hoop dat dit probleem snel is opgelost.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 11:41

Ik zat er gister even flink door. Even vuilnis wegbrengen dat eindigt met een zak op de oprit een lijf dat denkt doe het zelf maar en een paar longen die er zowat uitgehoest worden. Dat is ook echt grappig ja. Zoiets kleins wat je dan er onder krijgt. Moest mijn frustratie kwijt mag dacht ik op bokt ook. Heb ook neergezet waarom, even ei kwijt.

Het eindigt in dat ik me zou moeten verantwoorden hoe ik mijn geld en dag indeel en met wie en wat ik van een ander moet vragen. Best byzonder wel. :+

Ik kom van de situatie af, volledig bedlegerig alleen een rechterhand die het niet deed. Omdraaien in bed lukte niet eens. Volledig afhankelijk van iedereen om me heen inclusief naar de wc gaan. Dus opgeven en negatief. Nope :) dan zou ik niet zijn waar ik nu ben. En ja mijn teruggekregen onafhankelijkheid houd ik graag vast. :j Als die door stomme beslissingen van anderen te niet gedaan wordt. Ja gek he dat je daarvan baalt dan. -O-

Voorheen hadden we drie klikos, zelf vierde gekocht ivm oud papier. Die werden om de beurt opgehaald. De rest afval kliko verdwijnt. We moeten vanaf 1 januari zelf gaan wegbrengen naar een ondergrondse container met een tilhoogte van 130/140 cm.

Kliko vullen met een voor een dingen door de weken heen geen probleem, die naar de weg rollen ook geen probleem. Tillen met grip nodig met handen is heel lastig omdat gevoel en sturing in vingers redelijk afwezig is. Een zware doos van onder getild lukt met spierkracht wel. Zolang ik hem op heuphoogte houd. Iets vasthouden met handen. Dat is verrekte moeilijk. Dat kiept uit mijn handen. Een glas zonder oor gaat soms al aan de kletter. -O- ben zelf maar een kleine smurf van 160 cm dus alles is ook al snel te hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:47

Je hoeft je tegenover niemand te verantwoorden, dat staat er niet en dat vraagt niemand van je, maar je moet ook niemand voor leugenaar zetten of de boel omdraaien als iemand je iets vraagt naar aanleiding van je eigen woorden of indrukken die jij daar mee wekt en dat op dat moment niet in jouw verhaal past.
Volledig in de slachtofferrol kruipen lijkt mij niet nodig. Iets realistischer de dingen neerzetten, minder dramatisch of minder mooi gemaakt, lijkt mij wel handig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 11:49

Iemand voor leugenaar zetten doe ik niet maar als mensen gaan beginnen met pas op want je uitkering wordt gekort. Als ik niet eens een uitkering heb die te korten is. Of zeggen iemand is veel bij je die je helpt. Nope is niet zo. En heb ik ook nergens ooit neergezet. Dat zijn aannames doen en die neerzetten als een feit zonder te checken of het wel klopt. Dat is dom en onverstandig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:50

Weet je Karuna, ik wens je een fijne vakantie! :wave:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-18 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:51

Misschien moet je wat zorgvuldiger zijn in je schrijven als zoveel mensen je verkeerd begrijpen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:06

karuna schreef:
Dat heb ik niet gezegd, ik zeg dat anderen ten onder gaan aan de energie kosten. :+ ik red me financieel nog wel maar weet ook dat ik over een aantal jaar in dezelfde situatie terecht kom.

En simpel antwoord een festival donderdag avond maandag ochtend 45 euro voor een camping kaartje :P ik drink geen alcohol en vooral water dus de kosten daar zijn ook laag.

Nou ja, als je nu al weet dat je over een aantal jaar financieel ten onder gaat kun je je daar nu op voorbereiden toch?

Hier ook geen superhoog inkomen ofzo, maar wel een speciale rekening voor pensioen. Het gaat mij niet gebeuren dat de overheid de AOW afschaft (of pas veel later laat ingaan, of sterk verminderd), en alle pensioen via werkgever niks meer waard is :+

En als je een paar keer per jaar op vakantie kan, naar festivals kan, huisdieren kan onderhouden, een dak boven je hoofd hebt en elke dag te eten heb je het financieel gewoon niet slecht. :) Los van je fysieke situatie, dat is gewoon poedersuiker als je niet gezond bent en niet alles kan doen wat je zou willen.

En ik snap ook niet wat er in vredesnaam mis is met hulp vragen om 1x in de maand een zak in de container te dumpen of zorgen dat je geen restafval hebt. Sinds ik actief aan het scheiden ben heb ik nl geen restafval :7

khirshanta

Re: Fijn zo n nieuw afval systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:20

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over het nieuwe afvalsysteem, waarbij sommige mensen benadeeld worden door de gemeente van TS. Graag reacties daarop van toepassing houden- hoe iemand zijn of haar leven indeelt is in dit geval niet van toegevoegde waarde. Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:34

khirshanta schreef:
Dit topic gaat over het nieuwe afvalsysteem, waarbij sommige mensen benadeeld worden door de gemeente van TS. Graag reacties daarop van toepassing houden- hoe iemand zijn of haar leven indeelt is in dit geval niet van toegevoegde waarde. Bedankt!

Zich benadeeld voelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 12:45

verootjoo schreef:
karuna schreef:

Nou ja, als je nu al weet dat je over een aantal jaar financieel ten onder gaat kun je je daar nu op voorbereiden toch?

Hier ook geen superhoog inkomen ofzo, maar wel een speciale rekening voor pensioen. Het gaat mij niet gebeuren dat de overheid de AOW afschaft (of pas veel later laat ingaan, of sterk verminderd), en alle pensioen via werkgever niks meer waard is :+

En als je een paar keer per jaar op vakantie kan, naar festivals kan, huisdieren kan onderhouden, een dak boven je hoofd hebt en elke dag te eten heb je het financieel gewoon niet slecht. :) Los van je fysieke situatie, dat is gewoon poedersuiker als je niet gezond bent en niet alles kan doen wat je zou willen.

En ik snap ook niet wat er in vredesnaam mis is met hulp vragen om 1x in de maand een zak in de container te dumpen of zorgen dat je geen restafval hebt. Sinds ik actief aan het scheiden ben heb ik nl geen restafval :7

Verootje ik bereid me ook voor, :j Honden zijn samen met ex aangeschaft en aan mij toegedeeld na scheiding ivm praktische tijd. Dus zal ik er goed voor zorgen met veel plezier zolang ze leven. :j en zoals ik al had neergezet na deze geen honden meer. Maar maak je over mijn financiele situatie nu maar geen zorgen :) vakanties nu gaan van letselschade vergoeding die opzij gezet is voor vakanties. Kan ik beter wat leuks van doen toch.

En vragen aan buren vaker dan een keer. Ja daar had de wethouder het ook over. :') alleen tjsa wie dan. Normaal ben ik zo ongeveer de fitste ook dat heb ik al neergezet hier. Nadeel van hulp vragen aan anderen. Een keer ok vaker dan belast je mensen met dingen die ze er als blijvend ook niet bij kunnen hebben. Moet ik twee straten verderop gaan vragen en mensen die ik alleen van groeten ken. Hee pietje gooi je mijn zak vuil voortaan weg. :j bewaar de hulp vragen liever voor momenten dat ik echt klem zit en dat is geen zakje vuilnis. Dan wacht ik met weggooien of tot ik fit ben of wat ook. Kwam alleen nu dus vreemd uit.

Nini roosje een mod ingreep die je gaat aanvallen. Slim :roll: gemeente komt zijn afspraken niet na hier. Dus ja benadeelt worden. Zoals alleen hier al in de wijk zeker 15 mensen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:48

Houd je dan zelf ook maar aan de mod ingreep. Niet nog even je gram willen halen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:55

En over 3 maanden open je een topic dat de afvalheffingen verhoogd worden en dat de gehandicapten en ouderen uit je wijk weer de dupe zijn want die mensen zijn ook maar afhankelijk van een uitkering.

En jijzelf hebt ook al nergens recht op want je krijgt te hoge alimentatie waardoor je nergens aanspraak op maakt.

Soms is het kiezen of delen, in dit geval zou ik niet de rechtvaardigheidsridder uithangen maar een oplossing zoeken. Moet je zak vuil altijd op stel en sprong weg? Want nu was het een miscommunicatie maar je weet nu toch voortaan dat het niet in de kliko dan dus dan regel je toch dat 'gv' eens per maand bij jou is en ff die zak in de container gooit?

Met je tuin heb je toch ook hulp gekregen van anderen om bv afval weg te doen en planten uit te halen? Komen die mensen nooit op de koffie?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:02

Karuna, het kan me echt geen drol schelen waar je alles van betaalt en ik maak me zeker geen zorgen over jouw financiën.

Maar het is nogal krom om overal te verkondigen hoe slecht je het hebt en hoe moeilijk het is met die hoge rekeningen en dat de gemeente zelfs niks wil regelen om jouw afval weg te krijgen. (Van jou ja, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen afval, je kunt zoals gezegd ook zorgen voor geen restafval)
Verder heb je het financieel gewoon goed dus ik begrijp al je frustraties niet erg. Bedoel; neem aan dat niemand blij wordt van het duurder wordende leven en belasting betalen is ook voor niemand een feest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 13:08

Ik maak me druk omdat ik de mensen hier om me heen de sjit in zie gaan financieel door de maatregelen en heel goed besef dat ik over een aantal jaar daar ook mee te maken krijg. En ik probeer deze mensen nu te helpen met hun sjit. Het is ern groep die zich niet meldt.niet protesteert omdat ze gewoon te moe zijn er nog voor te vechten nadat ze tegen de zoveelste dichte deur zijn gelopen in een te ingewikkeld systeem. Of de kennis niet hebben om te weten over het hoe wat en waar.

Kortom ik kijk verder dan mijn eigen ik. Kan daar niet mijn ogen voor sluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:10

dees_daan schreef:
Als er zoveel mensen wonen die het niet kunnen dan is er vast wel een ludieke manier om iemand te vinden die 1x per week de zakken in de container gooit. Zeker voor een korte periode moet er met een flyer oid wel iets mogelijk zijn lijkt mij.

Ik quote mezelf nog maar even.

Als er meerdere mensen zijn met hetzelfde probleem denk dan een beetje creatief met zijn allen en plak een flyer op de container ofzo met de vraag of er iemand is die kan helpen in ruil voor een kleine vergoeding/iets lekkers of weetikveelwat. Hier zijn er wel mensen die anderen helpen en het is bekend bij wie je kan aankloppen dus als je zoiets hier op zou plakken heb je zo 3 of 4 mensen in de wijk die zeggen ik doe het wel.. Zoiets kan je daar ook proberen, heb je iig zelf initiatief getoond om een oplossing voor jezelf te vinden tot het aangepast is en misschien houd je er ook nog wel leuke contacten aan over.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:26

Ik ga wel met de reacties van de meesten mee...het is mij ook al vaker opgevallen, sorry.

Maar met een zak op de oprit blijven steken... zet hem op je scootmobiel of achter in de bus. Dan hoef je dat stuk niet te lopen en te sjouwen in ieder geval!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:27

dees_daan schreef:
dees_daan schreef:
Als er zoveel mensen wonen die het niet kunnen dan is er vast wel een ludieke manier om iemand te vinden die 1x per week de zakken in de container gooit. Zeker voor een korte periode moet er met een flyer oid wel iets mogelijk zijn lijkt mij.

Ik quote mezelf nog maar even.

Als er meerdere mensen zijn met hetzelfde probleem denk dan een beetje creatief met zijn allen en plak een flyer op de container ofzo met de vraag of er iemand is die kan helpen in ruil voor een kleine vergoeding/iets lekkers of weetikveelwat. Hier zijn er wel mensen die anderen helpen en het is bekend bij wie je kan aankloppen dus als je zoiets hier op zou plakken heb je zo 3 of 4 mensen in de wijk die zeggen ik doe het wel.. Zoiets kan je daar ook proberen, heb je iig zelf initiatief getoond om een oplossing voor jezelf te vinden tot het aangepast is en misschien houd je er ook nog wel leuke contacten aan over.

Inderdaad. Vast wel een tiener die eens in de maand/week een zakcentje wil verdienen door even het afval op de oprit weg te gooien in de container.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:31

colunder schreef:
Bestaat er bij jullie geen vrijwilligers organisatie die mensen hebben die met zulke dingen kunnen helpen?

Dat vraag ik me ook af, daarbij: in veel plaatsen bestaan er (sociale) wijkteams, waar je met allerlei problemen terechtkunt. En mogelijk ook een goedkope klusjesman kan inschakelen die even de vuilniszak wegbrengt, want het vuilnis wegbrengen is voor veel meer hulpbehoevende mensen een probleem, vooral als de thuiszorg er niet aan toe komt, of er gewoon niet is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:05

Hang een briefje in de supermarkt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:13

Als je mensen financieel de oliebol in ziet gaan is het niet echt het beste lange termijn plan om te eisen van de gemeente om voor 1 straat personeel in te zetten om vuilzakken in een bak te gooien.

Daarmee jaag je de gemeente op kosten en raad eens waar die het geld vandaan halen? Doe een ludieke actie, hang een briefje op de container of rij met de bus en je gv elke maand een rondje door de straat om het vuil bij je buren op te halen.

Soms is het lastig om te denken op langere termijn, dat is niet erg maar neem dan ook af en toe advies aan van anderen. Enneuh mij is altijd geleerd dat je met stroop meer vliegen vangt als met azijn...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:30

Hoe mensen met beperkingen hun afval aan kunnen bieden is echt heel uitdrukkelijk wel ook de verantwoordelijkheid van de gemeente! Dat valt helemaal onder de doelstelling van de WMO, en daarnaast bij hun verantwoordelijkheid in het ophalen van afval en de plicht om toegankelijk te zijn vanuit het mensenrechtenverdrag voor mensen met een beperking.

Oftewel: ja. De gemeente moet hier wel degelijk aandacht aan besteden.

En bedenk dat er veel meer zijn in de positie als Karuna: mensen die meer of minder zelfredzaam zijn maar sommige specifieke zaken niet kunnen doen. Bv met een rolstoel niet bij een container kunnen, of met 1 hand niet en een klep openhouden en een zak erin gooien, of die hun armen niet boven een bepaalde hoogte op kunnen tillen (wat je dus echt niet altijd kunt zien.) Reuma hebben waarmee ze normaal veel kunnen maar in bepaalde periodes heel weinig en zeker niet veel kracht kunnen zetten.
Ook hebben lang niet al die mensen een sociaal netwerk waar ze op terug kunnen vallen. Want ziek zijn of oud zijn of weinig geld hebben kan ook hele vervelende gevolgen hebben voor je sociale netwerk. Of de mensen die je kent hebben zelf ook een beperking of zijn ook oud ofzo.

Allemaal bij elkaar zijn dat er veel meer dan je denkt. En zoals het normaal is dat stoepranden verlaagd worden bij oversteekplaatsen en stoplichten een tikkertje hebben, hoort het ook normaal te zijn dat een afvalcontainer toegankelijk is. (Nogmaals: we hebben inmiddels dat Verdrag overgenomen. Toegankelijk zijn hoort de norm te zijn.)

Maar als het dat niet is, ligt het nog steeds bij gemeeente want het is nadrukkelijk de bedoeling dat iedereen die thuis woont zonder hopen afval. Dat is de plicht van de gemeente vanuit de WMO.