Meningen over de doodstraf.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Meningen over de doodstraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 14:12

Gisteren hoorde ik op de radio (Radio M) dat er in België een onderzoek was gedaan mbt de mening over de doodstraf.

Het resultaat? Meer dan 65% van de ondervraagde jongeren was voor invoering van de doodstraf.
Bij 'de reacties op straat' (in Nederland) waren de meningen nogal verdeeld, in zoverre dat het niet in cijfers was uit te drukken.

Ik ben heel benieuwd hoe men hierover denkt.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:14

Moeilijk.... Ik ben er aan de ene kant wel voor, dat levenslang in de bak schiet ook niet op, die lui zijn vaak nog eerder vrij ook en levenslang is niet eens levenslang vaak. Ik denk dat je er anders tegenaankijkt als het echt in je omgeving gebeurd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:16

Op het moment dat er een kind is vermoord, of van die hond wat ik gisteren lag die een jaar in een put heeft gezeten, wens ik voor de personen die zoiets doen direct doodstraf hoor!
Scheelt de maatschappij niet alleen een hoop ellende, maar ook een hoop geld.

Soms vraag ik me wel eens af wat ik zelf zou kiezen:
levenslange gevangenisstraf of doodstraf? Wat is nu eigenlijk het ergste?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:18

Van de ene kant ben ik voor de doodstraf, komt wat dreigender aan... maar van de andere kant wil ik ze liever in de cel zien lijden en ze constant confronteren met hun daden... en dan ook echt levenslang, geen 20 jaar ofzo...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:21

En wat als iemand onschuldig is?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:23

tegenwoordig is dat in de meeste zaken goed te bepalen... DNA tests en vingerafdrukken kunnen veel doen. Btw 20 jaar in een cel als onschuldige kan ook al genoeg schade aanrichten.... als je dan nog in de maatschappij komt wordt je ook gek... En als ze nou niet zeker zijn van een zaak dan wordt het gewoon levenslang ipv doodsstraf, easy..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:25

Romkabouter schreef:
En wat als iemand onschuldig is?

dan niet natuurlijk. Maar tegenwoordig kunnen ze met DNA iets toch aardig vaststellen. Het is mogelijk dat schuld onomstotelijk vastgelegd kan worden hoor.

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:26

Bewezen moordenaars mogen van mij ook een enkeltje naar de dood. Kost alleen maar geld om ze op te sluiten, en ik vind niet dat ze het verdienen om na een aantal jaren weer op straat te staan, dat kunnen hun slachtoffers immers ook niet.

Verkrachters mogen wat mij betreft gecastreerd worden, hebben ze een mooie levenslange herinnering aan wat ze gedaan hebben. Weet je ook gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt nietwaar?

Wel zal dit alleen moeten gebeuren als voor 100% vaststaat dat de dader ook echt schuldig is. Het zou toch vreselijk zijn als je er later achterkwam dat je iemand onschuldig hebt laten sterven/castreren.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:27

als iemand nadat hij vrijgekomen is voor moord ofzo, weer de fout ingaat.....is het wat mij betreft bespreekbaar zijn/haar leven te beeindigen. Je moet niet bezig blijven met dat soort types

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:30

ruiterinrust schreef:
als iemand nadat hij vrijgekomen is voor moord ofzo, weer de fout ingaat.....is het wat mij betreft bespreekbaar zijn/haar leven te beeindigen. Je moet niet bezig blijven met dat soort types


en 70% valt weer terug he, ondanks alle psychische bijstand. Waarom krijgen die mensen nu een kans TEN KOSTE van de veiligheid van onschuldige mensen in de maatschappij? Zijn zij dan zoveel belangrijker? Nee, dan maar doodstraf. Vaak lees ik in de krant dat iemand is veroordeeld voor een vergrijp en dat hij al eerder is veroordeeld voor een dergelijk vergrijp. INtussen zijn er weer onnodig een paar onschuldige mensen gestorven. Ongelofelijk gewoon.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:31

zoals ik al eens eerder aangegeven heb: de doodstraf is onomkeerbaar en dat is voor mij het bewaar. ik ben daarom tegen de doodstraf. ik ben ervan overtuigd dat gedrag kan veranderen. doodstraf zal ook niet ingevoerd worden in nederland omdat het tegen de verklaring van universele mensenrechten is. om dat te veranderen moet er heel wat bewogen worden. daarbij kan de veroordeelden altijd nog onschuldig zijn. iemand toevallig die film gisterenavond gezien?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:35

SP, in Amerika mag het ook terwijl zij zich ook aan de universele mensenrechten moeten houden, zonet als in veel andere landen vooral in Afrika en Azie. Gedrag kan niet veranderen.. je bent ziek in je hoofd of je bent het niet.. En daders die sowieso al meteen toegeven kunnen meteen doorlopen...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:36

puma schreef:

Wel zal dit alleen moeten gebeuren als voor 100% vaststaat dat de dader ook echt schuldig is. Het zou toch vreselijk zijn als je er later achterkwam dat je iemand onschuldig hebt laten sterven/castreren.


Dat vind ik dan ook het enge aan ter dood veroordelen. Ik vind wel dat iemand die een ander vermoord levenslang moet boeten dus levenslang de bak in en maar lekker over zijn zonden gaan nadenken. 6 jaar voor moord ofzo dat vind ik echt een lachtertje en schandalig. Als het echt voor 100% vaststaat dat iemand echt schuldig is dan ben ik ook wel weer voor de doodstraf. Kijk bijvoorbeeld naar die jongen in Venlo die is doodgeschopt door zo'n schoft... oog om oog tand om tand... doodstraf of levenslang de bak in. Zo'n iemand verdiend het ook niet meer om nog het daglicht te zien nadat hij iemand anders van zijn leven heeft beroofd!

Het gevaar zit er wel weer in dat als echt iemand onschuldig ter dood wordt veroordeeld je het daarna niet eventje goed kan maken... Ik heb wel eens zo'n documentaire gezien op tv over de VS dat ze daar ook wel eens foutjes maken en er na een aantal jaar achterkomen dat iemand onschuldig ter dood is veroordeeld... dat vind ik echt vreselijk!

Castreren voor verkrachters en pedofielen vind ik ook een heel goed idee. Je ziet dat ze toch bijna altijd weer de fout ingaan nadat ze weer zijn vrijgelaten.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:38

in cowboy-land mag het, dus hier mag het ook? vind ik niet. ook mensen die ziek zijn in hun hoofd maak je niet zomaar dood. mensenrechten.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:38

SuperPepeijn schreef:
iemand toevallig die film gisterenavond gezien?


Die met Torry Spelling? Alibi ofzoiets... ja gedeeltelijk gezien tot ik bijna omviel van de slaap Gaaaap en lekker in mijn mandje ben gekropen Slapen
Ik heb het gezien tot zijn vrouw werd vermoord... hoe liep het af werd hij veroordeeld of toch onschuldig omdat Torry zijn alibi was Verward

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:39

SuperPepeijn schreef:
in cowboy-land mag het, dus hier mag het ook? vind ik niet. ook mensen die ziek zijn in hun hoofd maak je niet zomaar dood. mensenrechten.


ik heb het niet over het feit dat het alleen daar mag, ik heb het over het feit dat die universele mensenrechten daar ook niet helemaal opgaan, dus waarom zou dat hier wel moeten... en als ze niet gedood worden, laat ze dan maar een heel leven zitten...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:41

Wat denk je van die film met Tom Hanks (als ik het goed zeg.. ben slecht in namen van acteurs) over de deadrow.... tin red line (klopt dat).

Dat was een goed voorbeeld van een foute ter doodveroordeling... Shoot wat heb ik toen zitten janken zeg Huilen (emotioneel typetje Haha! ).

Ik ben eigenlijk ook tegen de doodstraf maar ik ben wel voor levenslange opsluiting. Ik denk dat dat financieel niet echt haalbaar is.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:44

SuperPepeijn schreef:
ook mensen die ziek zijn in hun hoofd maak je niet zomaar dood. mensenrechten.

Mensenrechten? hadden hun slachtoffers mensenrechten? Of hebben hun toekomstige slachtoffers rechten (omdat 70% weer vervalt weet je nog)?ik dacht het niet. Daar hebben ze namelijk sch**t aan! Waar maak je je druk over zeg!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:45

Was het niet The Green Mile die je bedoelt? Die film gaat over het ter dood veroordelen, en de groene lijn is dan ook echt een begrip in de US.. de hal in een van de inrichtingen zijn groen totaan de stoel..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:45

SuperPepeijn schreef:
ook mensen die ziek zijn in hun hoofd maak je niet zomaar dood. mensenrechten.

Mensenrechten? hadden hun slachtoffers mensenrechten? Of hebben hun toekomstige slachtoffers rechten (omdat 70% weer vervalt weet je nog)?ik dacht het niet. Daar hebben ze namelijk sch**t aan! Waar maak je je druk over zeg!

Overigens, in "the shawshanks redemption" (dat was de film die hij bedoelde) was de schuld niet onomstotelijk vastgelegd he.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:46

Het komt tegenwoordig nog vaak genoeg voor de onschuldigen veroordeeld worden. En dan komt nog de vraag wat erg genoeg is voor de doodstraf en wat niet. En waar leg je de grens?
Komt bij dat als je iemand dood maakt die iemand dood heeft gemaakt je dan dezelfde daad verricht.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:46

Ik ben ook in bepaalde gevallen voor de doodstraf!! Ik heb al ieder gezegt (daar was SP het niet mee eens) als je iemand (met voorbedachte raden) van het leven berooft, ben je het zelf ook niet waard om verder te leven!! En btw de cellen zitten al stampvol!! levenslang is hier in nederland niet dat je je hele laven tot aan je dood in de cel zit, daarvoor moet je geloof ik 3 keer levenslang krijgen!! Lips are sealed
Maargoed, het wordt toch niet ingevoerd, maar dat de cijfers zo hoog zijn, verbaast mij niks!!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:46

Zware discussie hoor.

In principe ben ik niet tegen de doodstraf, maar alleen als 200% vaststaat dat iemand schuldig is. Want stel dat je een fout maakt... Huilen

En wie maakt uit wanneer iets 'moord' is.
Eén rechter Verward Kun je iemand hiermee belasten??
Een jury-systeem zoals in Amerika: zeer beïnvloedbare mensen die 'van straat' geplukt worden. Wil jij als burger dit op je geweten hebben Verward

En wat maakt een moord 'moord'. Iemand moedwillig gepland/beraamd ombrengen om er zelf beter van te worden Verward
Een automobilist die in dronken/drugs/overspannen staat iemand doodrijdt Verward
Een overvaller waarbij per ongeluk het wapen afgaat en iemand dodelijk raakt of iemand krijgt ter plekke een hartaanval en bezwijkt daaraan?

De gevangenis is in principe niet alleen bedoeld om te straffen, maar om mensen die een fout begaan hebben te laten inzien dat dit niet zo kan. Na het uitzitten van de straf moet iemand weer 'gezond' de maatschappij in. Helaas blijkt dit vaak utopie.

Van mensen mag je verwachten dat ze elkaar 'menswaardig' behandelen. Is het menswaardig iemand levenslang zijn vrijheid te ontnemen Verward

puma schreef:
Verkrachters mogen wat mij betreft gecastreerd worden, hebben ze een mooie levenslange herinnering aan wat ze gedaan hebben. Weet je ook gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt nietwaar?

Voortdenkend op de Spartaanse gedachte "van een dief hakt men de hand af".
Leuk gedacht, maar 'verkrachten' kun je ook zonder je eigen vleeswaren daarvoor te gebruiken, helaas zijn de gevolgen dan nog desastreuzer.

Ben benieuwd hoe deze discussie zich ontwikkeld.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:47

AnneOmie, je bedoelt The Green Mile?

Ik vind de doodstraf nog altijd een heel moelijk iets. Maar alleen omdat het onomkeerbaar is. Mensen die een ander vermoorden (zij het niet uit zelfverdeging), verspelen hun rechten, en mogen van mij hartstikke dood. Die mensen houden alleen cellen bezet, en vaak komen ze toch veel te vroeg weer vrij. Maar met name omdat het onomkeerbaar is, ben ik er nog altijd niet over uit.

Ik ben het verder met Desiree eens. Hun slachtoffers hadden duidelijk ook geen rechter, en een dader verspeelt daarbij de zijne, simpel.

Verder is het nog altijd moeilijk een grens te trekken. Wanneer verdient iemand de doodstraf. Lijkt mij niet dat je de doodstraf krijgt als iemand een moord begaat uit zelfverdediging...of een verkeersongeluk waarbij doden vallen. Heel moelijk, en sja, wie kan je met die keus belasten inderdaad. De rechter? Het volk?
Laatst bijgewerkt door XoNo op 15-11-02 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:48

Romkabouter schreef:
Komt bij dat als je iemand dood maakt die iemand dood heeft gemaakt je dan dezelfde daad verricht.


Nee daar ben ik het absoluut niet mee eens! Dat is grote onzin! Het gaat ineens om een heel ander principe, het is een straf en niet zomaar een moord.. Dat is heel wat anders. En idd Desiree, die mensenrechten hebben de slachtoffers ook niet gehad..