Volgend jaar mn paard laten dekken door Kingston.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Volgend jaar mn paard laten dekken door Kingston.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 12:09

Ik heb een schimmelmerrie van 8 (Ulft x Troubadour) en die ga ik volgend jaar laten dekken door Kingston. Cool he. Kingston staat namelijk bij mij op stal en ik wil graag van die klote hengstigheid af dus vandaar.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:12

Verward

Dit meen je niet he?

Ten eerste ga je niet met een merrie fokken omdat je de hengstigheid onhandig vind,

Ten tweede 'neem' je niet een hengst omdat hij op stal staat.

Frusty

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 12:30

Nee ik wil heel graag een mooi veulen fokken en Kingston en mijn merrie zijn een geweldige combi. Het was Kingston of Rubels. Dus vandaar

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 12:34

Dat zeg je in je eerste bericht anders niet hoor,
weet je dan al wat je met je veulen gaat doen?
Weet je al of je een geschikte stalling voor je merrie hebt tegen die tijd?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 13:26

Sjuimpje schreef:
:?
Ten eerste ga je niet met een merrie fokken omdat je de hengstigheid onhandig vind,


Ehm....ik overweg dat wel te doen..... Scheve mond
Beloof wel dat ik een passende hengst zal uitzoeken...
Maar ik wil wanhopig graag van die hengstigheid af, mijn merrie [naam verwijderd] laat zich echt gewoon tegen de boxwand aanvallen van hitsigheid, ze molt mijn stal!
Maar als je een andere oplossing voor me weet...., want ik weet bij joost ook niet wat ik met dat veulen wil...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:30

Kingston is een halfbroer van mijn merrie.

Maar de keuze tussen hem of Rubels snap ik niet, totaal ander bloed, totaal andere kwaliteiten volgens mij. De enige overeenkomst is denk ik de kleur, maar ik kan er verschrikkelijk naast zitten natuurlijk...
Vertel eens wat meer over je motivatie om te kiezen tussen deze twee hengsten?

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 10:35

Weet je al of je een geschikte stalling voor je merrie hebt tegen die tijd?[/quote]
SJUIMPIE Hoezo geschikte stalling??? Ik heb toch een stal??? Ik snap hem niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:45

Sorry dat ik zo reageer hoor,
maar ik kan hier met mijn verstand echt niet bij!!!

Bedenk je eens dat de kans groot is dat je vanaf de 6e / 7e maand helemaal niet meer fijn kunt rijden, als je dan je paard in pension hebt is dat een duur grapje. Ook de weken erna zijn niet echt fijn.
Verder is het niet verstandig om je paard in een 3x3 stalletje te laten bevallen, dus heb je de beschikking over een grote stal?
Heb je ook de beschikking over een goed afgezette weide, waar de merrie met veulen de hele dag in kunnen staan zonder andere paarden?
Niets is zo belangrijk als veel beweging voor een veulen.
Heb je ook wel gedacht aan het feit dat een dracht ook risico's met zich meebrengt? Vaak gaat het goed, maar het zal maar net jouw merrie zijn waarmee het verkeerd gaat.
Heb je gedacht aan alle kosten die het met zich meebrengt? Want het blijft niet alleen bij een dekking.
Heb je al überhaupt bedacht wat je met een veulen gaat doen? De handel in veulens ligt redelijk op zijn reet en opfok is prijzig.

Kortom, heb je wel enig idee wat een veulen fokken voor consequenties met zich meebrengt???

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 10:50

Ja zeker en dit is niet mijne eerste veulen wat ik "fok".
Mijn veulen is al verkocht al moet het nog "gemaakt" worden.
De stalling is ook goed en we hebben ook idd de wei nog waar ze zomers dag en nacht op staan.

En niks persoonlijks hoor want ik ken je niet maar zoals jij iets brengt maak je je niet echt geliefd. Je zou het ook op een andere manier kunnen brengen maar ja misschien vat ik het wel verkeerd op. Dat kan natuurlijk ook.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:54

Ik reageer gewoon heel direct,
het kan me eerlijk gezegd niet zoveel schelen of ik me daar mee geliefd maak of juist niet. I am who I am.

Ik zie gewoon teveel veulens bij slacht of in verkeerde handen terecht komen,
en je kan mij niet wijsmaken dat je in je eerste bericht overkomt als iemand die weet wat fokken met zich meebrengt.
Ik vind het namelijk nogal onozele beweegredenen om een veulen te fokken om die reden, van een hengst die toevallig toch op stal staat.

Vandaar.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:08

Ik hou wel van directe mensen hoor want dan weet je gewoon waar je aan toe ben maar jij kan ook niet over mij oordelen. Je heb maar 2 regels gelezen dus ken je mij idd ook niet. Maar dat is niet Ontopic. Ik maart word ze gedekt en ben dus benieuwd wat er over 1.5 jaar voor mooi veulen uitkomt.

btw degene bij wie ik sta fokt al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren dus het komt allemaal wel goed hoor.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:27

Sjuimpje schreef:
Verder is het niet verstandig om je paard in een 3x3 stalletje te laten bevallen, dus heb je de beschikking over een grote stal?
Heb je ook de beschikking over een goed afgezette weide, waar de merrie met veulen de hele dag in kunnen staan zonder andere paarden?
Niets is zo belangrijk als veel beweging voor een veulen.
Heb je ook wel gedacht aan het feit dat een dracht ook risico's met zich meebrengt? Vaak gaat het goed, maar het zal maar net jouw merrie zijn waarmee het verkeerd gaat.
Heb je gedacht aan alle kosten die het met zich meebrengt? Want het blijft niet alleen bij een dekking.
Heb je al überhaupt bedacht wat je met een veulen gaat doen? De handel in veulens ligt redelijk op zijn reet en opfok is prijzig.


Sorry Sjuimpje, nu ga ik ook heel direct zijn, maar eh...ik vind je reactie een tikkie aan de arrogante kant.
Er is geen wet op wat wel en wat niet mag met het fokken van een veulentje.

Een merrie kan prima bevallen in een 3x3box, tuurlijk, ruimer is fijner, maar het kan wel. Bovendien, hangt het niet ok een beetje af van de grootte van de merrie?
En weidegang, dat heoven heus geen aaneengesloten hectarres te zijn. tuurlijk is dat fijner, maar het is niet broodnodig. Een veld van een 3.000 vierkante meter is ook prima als er niet meer is. Kwestie van goed voeren als het gras niet volop aanwezig is.

En wat ze ook wil gaan doen met het veulentje, dat is toch zeker haar zaak. Of ze nou wil fokken voor topsport of ze wil fokken voor de salami, dat moet ze helemaal zelf weten. En als ze wil fokken met een ongekeurde hengst, ach, daar heb ik ook hele leuke dieren uit zien komen. Er zijn ook dure goedgekeurde hengsten die brandhout leveren aan nafok.

Wildfire heeft haar veulen al op voorhand verkocht, er is dus al 1 liefhebber voor. Dat is meer dan de meeste fokkers kunnen zeggen! En de risico's van de bevalling, ja die zijn er weldegelijk. Maar het is wel Wildfires keuze of ze die wil gaan lopen met haar merrie. In de meeste gevallen valt het risico overigens heus wel mee.

Omdat jij je waarschijnlijk niet kunt vinden in haar beweegreden het veulen te fokken, wil nog niet zeggen dat ze het daarom niet moet doen. Je kan haar je mening geven, maar dat kan je ook wat vrijblijvender doen. Je hebt de wijsheid immers ook niet in pacht.
Je opmerkingen waren wel nuttig, Wildfire mag daar zeker ook wat over na gaan denken, want het fokken van een veulentje is toch niet iets waar je al te lichtzinnig toe mag besluiten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Volgend jaar mn paard laten dekken door Kingston.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:33

Wildfire schreef:
Ik heb een schimmelmerrie van 8 (Ulft x Troubadour) en die ga ik volgend jaar laten dekken door Kingston. Cool he. Kingston staat namelijk bij mij op stal en ik wil graag van die stinkmodder hengstigheid af dus vandaar.

Met name het *cool he* valt bij mij gewoon niet goed, zeker als je daarna haar beweegreden leest om überhaupt te fokken en dan te kiezen voor Kingston.
Een mening op een forum is altijd vrijblijvend?
Als ze zeker van haar zaak is en er dus wel degelijk goed over nagedacht heeft, dan zal mijn mening haar worst zijn.[/i]

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:37

Ja "cool he" is niet een opmerking die je vaak uit de mond van fokkers op leeftijd zult horen...*grinnik*, de tijden veranderen!

Is Kingston eigenlijk een goedgekeurde hengst? Ik ken hem niet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:41

Kingston is een goedgekeurde KWPN hengst van Topas. Moedersvader is geloof ik Ramiro, maar dat kan ik ook mishebben... Kingston is een schimmel.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Re: Volgend jaar mn paard laten dekken door Kingston.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:41

Sjuimpje"]
[quote="Wildfire schreef:
Ik heb een schimmelmerrie van 8 (Ulft x Troubadour) en die ga ik volgend jaar laten dekken door Kingston. Cool he. Kingston staat namelijk bij mij op stal en ik wil graag van die stinkmodder hengstigheid af dus vandaar.

Met name het *cool he* valt bij mij gewoon niet goed, zeker als je daarna haar beweegreden leest om überhaupt te fokken en dan te kiezen voor Kingston.
Een mening op een forum is altijd vrijblijvend?
Als ze zeker van haar zaak is en er dus wel degelijk goed over nagedacht heeft, dan zal mijn mening haar worst zijn.[/i]
[/quote]

He Sjuimpje dat Cool he is gewoon om te zeggen dat ik het keigaaf vind dat mn paard een veulen krijg. Dat ik een heel leuk veulen wil fokken voor de sport. Maar ja mijn berichten vallen toch niet goed bij jou.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:42

Dees schreef:
Ja "cool he" is niet een opmerking die je vaak uit de mond van fokkers op leeftijd zult horen...*grinnik*, de tijden veranderen!

Is Kingston eigenlijk een goedgekeurde hengst? Ik ken hem niet.


Ja hij is geodgekeurd en word nu uitgebracht in de Z2 met 1 wp in zijn eerste wedstrijd onder Ingrid Langel.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:47

Mieke schreef:
Kingston is een goedgekeurde KWPN hengst van Topas. Moedersvader is geloof ik Ramiro, maar dat kan ik ook mishebben... Kingston is een schimmel.


Topas x G. Ramiro Z pref x Joost
Dit is zijn afstamming.

EN nog een beetje reclame voor hem

KINGSTON: de hengst waar de beste Nederlandsesport-stammen bij elkaar komen!
De bekende -minka stam, waar de vader van Kingston - TOPAS - deel van uit maakt, komt momenteel weer goed naar voren in Limminka (v. Topas) onder Alison Firestone en daarvoor onder Emile Tacken. Via de moeder van Kingston (de -lihtya stam) stamt Kingston af van top-verervers, zoals G. Ramiro Z x Joost x Abgar xx, die ontelbare goede sportpaarden hebben geleverd.Kingston is goedgekeurd bij het KWPN en werd zesde (van de 27) tijdens het verrichtingsonderzoek 1995. Kingston loopt Z-dressuur en eindigde in 1996 als vijfde in de finale van de PAVO-Cup voor vierjarige dressuurbeloftes. Daarnaast beschikt Kingston over zeer veel springvermogen.Kingston vererft zeer goede dressuur- en springpaarden, die zeer goed bewegen, een goed karakter hebben en zich heel goed willen laten bewerken. Ruim 70 procent van de eerste nakomelingen (5 jaar) van Kingston lopen al in de sport

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:49


wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:13

Hey annemien,
Volgens mij komt er echt een gaaf veulen uit hoor,is gewoon een goede combi Kwijl
Ik ben echt nieuwschierig wat er voor mooi uitkomt Lachen

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 12:16

He bedankt Wen, ik ben ook zeer nieuwsgierig.

_Mir_

Berichten: 852
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 12:55

Wildfire maak je niet al te druk om wat andere zeggen, als jij zeker best van je zaak moet je het gewoon doen! Veel succes!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 11:46

He bedankt Attack. Volgend jaar maart word ze gedekt. Ben zo nieuwsgierig.

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:10

Zo kl*te vind ik het.....
als andere blij zijn en een hun verhaal kwijt willen, dat dat dan afgezeken word.
Ik vond het van die hengstigheid ook raar in dr berichtje maar dat wil niet zeggen dat je iemand de les mag gaan lezen.

BTW: heel veel succes met alles!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 13:46

He Annemien,

Ga toch lekker je eigen gang joh! Ik ben nog nooit bij jou en Mijou op bezoek geweest maar uit je mails begrijp ik dat jullie op een superstal staan met hele goede begeleiding in het fokken, etc. En ik weet dat je eigenlijk ook ontzettend hebt verheugd op het veulen van Heaven Leigh toen je haar dit voorjaar liet dekken, die vreugde van zo'n klein humpke in de wei moet je al missen komend voorjaar. En mocht je ooit raad of hulp nodig hebben je weet hoe je deze doorgewinterde veulenopvoeder kan bereiken Haha!
Dikke knuffel voor jou en Mijou van mij en Fayette!!!