Narcisme, wat is jouw ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij narcisme ervaren?

Een ouder, geen last van gehad
6 (2%)
Een ouder, matig last van gehad
23 (9%)
Een ouder, veel last van gehad
88 (34%)
Een partner, geen last van gehad
3 (1%)
Een partner, matig last van gehad
22 (8%)
Een partner, veel last van gehad
113 (44%)

Totaal aantal stemmen: 255

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:23

olijf schreef:
CharmingS schreef:
feit blijft wel dat ik dat inderdaad vervelend vind, als mensen openbaar familieleden of bekenden gaan bespreken, internet of geen internet, als iemand die diagnose niet heeft gehad en je er zelf weinig van weet en niet bevoegd bent om die diagnose te stellen dan moet je daar gewoon je mond over houden, en misschien een gesprek voeren met die persoon in kwestie als je je zoveel zorgen maakt dat het zelfs nodig dit in een openbaar forum te bespreken. :)

Heb even geknipt, maar als je dit zelf terug leest, denk je dan niet dat je het hele forum wel op kan doeken?
Als je alleen maar feiten en bewezen stukken wil lezen, is een forum misschien geen geschikte plek..

Maar ik mag toch zeker wel mijn mening daarover geven. Ben me zeker bewust van het feit dat niet iedereen iets met mijn mening doet, maar het is misschien wel iets om over na te denken ;). Ik zou het namelijk persoonlijk zelf niet leuk vinden als een familie lid of bekende dit soort persoonlijke dingen over mij zo vertellen, en ik niet eens de kans heb om mijzelf daarin te verdedigen.

Ik hoef zeker niet alleen maar bewezen stukken te lezen, maar het valt mij gewoon op dat heel veel mensen te vaak onterecht een stempel opgedrukt krijgen.

Denk dat mijn punt nu wel duidelijk is en het word blijkbaar niet gewaardeerd om het hierover te hebben, dus ga hier verder ook niet meer over discussiëren. Doe vooral waar je jezelf fijn bij voelt, maar voor je iets over een ander zegt verplaats je zelf even in een persoon en vraag jezelf af of je dit zelf prettig zou vinden :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:29

Wat is daar vervelend aan?

Zelfs in de therapie wereld weten ze vaak niet wat het precies is, zo heilig zijn die DSM modellen nou ook al weer niet.
Teveel mensen vallen er buiten, terwijl er echt wel wat aan de hand is.

Maar misschien moet dit hele topic weg, want ook mensen met een diagnose, mag je niet zomaar "op het net flikkeren".
Als dat al gebeurd.

Veronica2

Re: Narcisme, wat is jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:32

Het is niet helemaal eerlijk om herkenbare personen zo op internet af te schilderen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:44

A3a1 schreef:
Wat is daar vervelend aan?

Zelfs in de therapie wereld weten ze vaak niet wat het precies is, zo heilig zijn die DSM modellen nou ook al weer niet.
Teveel mensen vallen er buiten, terwijl er echt wel wat aan de hand is.

Maar misschien moet dit hele topic weg, want ook mensen met een diagnose, mag je niet zomaar "op het net flikkeren".
Als dat al gebeurd.

Wat daar vervelend aan is dat iedere idioot kan zeggen dat ik narcistisch ben, en heel veel mensen dat zonder daar over na te denken aannemen. Terwijl dit helemaal niet het geval is. Daarom is het zo vervelend dat iedereen maar denkt dat ze zomaar kunnen gokken dat iemand een stoornis heeft.

En inderdaad die DSM modellen zijn niet heilig, maar wel nodig om ergens op terug te vallen als een psych het even niet meer weet. Daarnaast zijn ze niet voor niets de wereld in geholpen en zal het ergens ook wel nuttig zijn.

En er ligt een groot verschil tussen een situatie bespreken van iemand die in direct contact ligt met iemand met narcisme om zo ervaringen uit te wisselen, en iemand bespreken die je ergens in je kennissenkring kent en een paar trekjes van narcisme vertoont en dan vervolgens hier op internet roepen dat die narcisme heeft.

Daarnaast zie ik een heleboel reacties over exvriendjes die narcistisch zouden zijn.. Pff als ik hier allemaal zou neer zetten wat ik denk dat mijn ex wel allemaal niet voor stoornissen zou hebben word je er bang van..

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:47

Wat voor herkenbare mensen? Ik heb namelijk geen flauw benul wie dat zouden moeten zijn.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:50

CharmingS schreef:
Wat daar vervelend aan is dat iedere idioot kan zeggen dat ik narcistisch ben, en heel veel mensen dat zonder daar over na te denken aannemen. Terwijl dit helemaal niet het geval is. Daarom is het zo vervelend dat iedereen maar denkt dat ze zomaar kunnen gokken dat iemand een stoornis heeft.

Maar dat gebeurt IRL toch ook. Dat heet roddelen en ja tuurlijk is dat vervelend, maar het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.

En jij mag daarvan vinden wat jij wil, maar blijft jou waarheid en niet die van een ander.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:51

Wat als de ex-en van degenen die hier gepost hebben op een eigen forum hun vermoedens over allerlei stoornissen en diagnoses zouden posten?

In een relatie leer je elkaars beste en slechtste kanten kennen. Slechte kanten heeft iedereen, sommigen hebben mooie uitschieters inderdaad :+

Ik zou ook graag zien dat of de topic titel veranderd zou worden of dat de posters het houden bij gediagnosticeerde mensen / ervaringen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:51

Vind het een cliché om maar te zeggen dat je je eigen geluk maakt en als je in een vervelende relatie zit gewoon moet weggaan.
Verslaafden zouden ook gewoon die fles of spuit weg moeten leggen en door moeten gaan met hun leven.
Helaas werkt het niet zo en is het dus ook niet zo makkelijk. Maar door dit soort uitspraken voelen mensen die gevangen zitten in een slechte relatie zich nog slechter.

Ik kon het niet zeggen, ik kon niet de woorden 'het is over' tegen hem uitspreken. En ja dat maakt mij in sommige ogen slap maar ik kon het gewoon niet en dat hoef ik mijzelf niet kwalijk te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:52

Pipodipo schreef:
Het is niet helemaal eerlijk om herkenbare personen zo op internet af te schilderen.

Echt serieus? :') Ga je je daar nu druk om maken? Dat gebeurt op openbare fora toch constant? De stugge buurman, de verschrikkelijke schoonmoeder, de idiote leraar?
Ik snap dat jullie je druk maken, maar ga dat in een apart topic doen. Nee, ik ga niet de topictitel aanpassen, iedereen is hier zelf verantwoordelijk of hij of zij daadwerkelijk te maken heeft gehad met narcisme, of trekken ervan. Laten we vooral niet doen wta narcisten altijd doen, namelijk doen alsof het allemaal wel meevalt, twijfelen aan jouw problematiek. Want daar krijg ik een beetje het gevoel hier, dat we vooral maar niet teveel moeten praten over wat de ander ons heeft aan gedaan, en ow weej als we hte hebben over labels.

Laat ons hier onze ervaringen delen, ipv ons te moeten verantwoorden over het wel of niet hebben van een label....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:55

Dat vind ik echt een andere discussie Joolien.

Ja, ik heb ook in een relatie gezeten met misbruik en leugens en alles erop en eraan.
Ja, een deel is mij aangedaan, een deel heb ik ook zeker mezelf aan gedaan door geen grenzen te (kunnen) stellen. Dit was mijn eigen proces en heb ik hard nodig gehad. En nee, dat hoef ik mezelf niet te verwijten en ja, dit mag ik k-lote vinden, het was ook een rottijd.
Ja, ik heb dit ook afgedaan als narcisme.
Ja, ik zie dit nog steeds als optie maar ik zal er nooit achter komen en het maakt me gelukkig ook niet meer uit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-18 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:56

julius_juut schreef:
Hoe vaak worden mensen werkelijk gediagnosticeerd? Ik gok dat de meeste narcisten nare mensen met narcistische trekken niet braaf naar een hulpverlener gaan omdat de omgeving zegt dat ze vervelend zijn. :') :=

Nee.. ze mankeren immers niets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:59

Robijntjah schreef:
Dat vind ik echt een andere discussie Joolien.

Ja, ik heb ook in een relatie gezeten met misbruik en leugens en alles erop en eraan.
Ja, een deel is mij aangedaan, een deel heb ik ook zeker mezelf aan gedaan door geen grenzen te (kunnen) stellen. Dit was mijn eigen proces en heb ik hard nodig gehad. En nee, dat hoef ik mezelf niet te verwijten en ja, dit mag ik k-lote vinden, het was ook een rottijd.
Ja, ik heb dit ook afgedaan als narcisme.
Ja, ik zie dit nog steeds als optie maar ik zal er nooit achter komen en het maakt me gelukkig ook niet meer uit.

Maar dat is toch de strekking van het topic? Dat wat jij vertelt hier delen. En hoe je ermee om gaat, wat je eraan hebt gedaan om beter te worden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:01

Dan gaat het dus om nare ervaringen rondom destructieve relaties, losstaand van het feit of diegene wel of geen narcisme (gediagnosticeerd) heeft ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:02

Ik vraag me echt af waarom er op bokt altijd zo fanatiek met het vingertje naar het slachtoffer wordt gewezen. Ik vind sommige opmerkingen hier echt heel erg neigen naar victim blaming.

Als mijn ex op een tweakers zet dat ik een bipolaire-trut ben dan doet mij dat toch niks...ik lees dat niet hoor. Als het hem helpt om zo iets te schrijven dan gewoon lekker doen.

Toen ik dit topic opende wilde ik ook wel mijn verhaal doen maar gezien de toon zoek ik wel wat mensen die ik irl ken om dit mee te bespreken. Zij kennen trouwens de persoon met narcistische trekken, is dat dan eigenlijk niet erger?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:04

Dee_Es schreef:
Ik vraag me echt af waarom er op bokt altijd zo fanatiek met het vingertje naar het slachtoffer wordt gewezen. Ik vind sommige opmerkingen hier echt heel erg neigen naar victim blaming.

Als mijn ex op een tweakers zet dat ik een bipolaire-trut ben dan doet mij dat toch niks...ik lees dat niet hoor. Als het hem helpt om zo iets te schrijven dan gewoon lekker doen.

Toen ik dit topic opende wilde ik ook wel mijn verhaal doen maar gezien de toon zoek ik wel wat mensen die ik irl ken om dit mee te bespreken. Zij kennen trouwens de persoon met narcistische trekken, is dat dan eigenlijk niet erger?

Het is idd dat ik al gereageerd heb maar had dat nu nooit meer gedaan. Je wordt verbaal aangevallen als je hier je verhaal probeert te delen en beschuldigd

Anoniem

Re: Narcisme, wat is jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:06

Gelukkig voel ik niet als enige een wrijving ontstaan naar de mensen hier, ik voel me als slachtoffer echt aangevallen van 'het zal wel meevallen', of 'had er vast iets aan kunnen doen'. Sorry maar dan schop je me echt keihard voor de schenen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:08

IMJ schreef:
julius_juut schreef:
Hoe vaak worden mensen werkelijk gediagnosticeerd? Ik gok dat de meeste narcisten nare mensen met narcistische trekken niet braaf naar een hulpverlener gaan omdat de omgeving zegt dat ze vervelend zijn. :') :=

Nee.. ze mankeren immers niets..

Ik quote mezelf even...

Resistance schreef:
julius_juut schreef:

Het zal je verbazen hoeveel dat wel doen, maar daar hoor je niets van, aangezien niet nare mensen ook [naam] kunnen hebben, dankjewel. :)

Er zijn een heleboel mensen met [naam] die heus wel merken dat er iets niet okee is, en het probleem aan willen pakken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-18 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:10

Er is een groot verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid.

Laat ik even hand in eigen boezem steken; mensen met narcistische trekken trekken vaak ook weer personen aan met afhankelijke trekken. Ik herken mezelf daar van die tijd dan wel weer in, ik was zeker niet de zelfstandige jongedame die ik nu ben.
Sterker nog, die was ik zonder die relatie nooit geworden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-18 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:11

Er zijn vast mensen met narcisme die voelen dat ze toch anders zijn dan anderen en daar hulp bij willen.. Maar een groot deel wil dat niet. Zal vast ook verschil in zitten.

Maar het wil niet zeggen dat elke narcist zich heeft laten diagnosticeren...

Edit: ik reageerde al voordat je je post aanpaste.. dat dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:12

IMJ schreef:
Er zijn vast mensen met narcisme die voelen dat ze toch anders zijn dan anderen en daar hulp bij willen.. Maar een groot deel wil dat niet. Zal vast ook verschil in zitten.

Maar het wil niet zeggen dat elke narcist zich heeft laten diagnosticeren...

Edit: ik reageerde al voordat je je post aanpaste.. dat dus.

Waar maak je dit uit op? Het "probleem" (wat eigenlijk dus juist niet een probleem is) is dat je van de positieve gevallen weinig hoort omdat deze niet (meer) onder het cliché labeltje vallen. Dat is heel prettig dat er daar ook van zijn, maar het probleem is dat mensen met [naam] meteen als eikel worden gezien en het algemene beeld ervan is dat je een egocentrische eikel bent, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Hiermee wil ik niet zeggen dat iedere [naam]'er goed is, want voor dat akelige gedrag is absoluut geen excuus. Men moet z'n verantwoordelijkheid nemen en iets doen aan het probleem. Maar je kan gewoon niet zomaar het label op iedere arrogante eikel plakken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-18 15:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:15

Robijntjah schreef:
Er is een groot verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid.

Laat ik even hand in eigen boezem steken; mensen met narcistische trekken zoeken vaak ook weer personen uit met afhankelijke trekken. Ik herken mezelf daar van die tijd dan wel weer in, ik was zeker niet de zelfstandige jongedame die ik nu ben.
Sterker nog, die was ik zonder die relatie nooit geworden.

Maar daar gaat het hier toch niet om? Schuld en verantwoordelijkheid? Het gaat hier nogmaals om de ervaringen. Ik vind dat het hele woord 'verantwoordelijkheid' niet eens in de mond genomen moet worden, alsof iemand er iets aan kan doen dat je slachtoffer wordt in een abusieve situatie. Dat genereer ik dan weer in dat het eigenlijk een beetje je eigen schuld is dat je jezelf slachtoffer hebt laten worden, en dat lijkt me in geen geval, narcisme of niet, niet helemaal de bedoeling toch? ;)

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:18

Avalanche81 schreef:
Onlylienn schreef:
Narcisten staan ook bekend om hun seksleven, een is heel uitbundig en de ander wilt gewoon niet intiem zijn.. de laatste versie heb ik dus..

Seks is een raar ding hoor, met een narcist, mijn ex lustte er wel pap van, en ik heb me na mijn scheiding uitgebreid laten testen op SOA's. Ik vermoed dat hij meerdere keren vreemd is gegaan, ook omdat hij bij zijn ex aan de lopende band vreemdging.

Hoe dan ook, seks was er zat. Intimiteit was er niet. Tederheid, liefde..... al die wonderlijke dingen die van seks iets geweldigs waren, waren er niet. Seks hebben kunnen ze best. Intiem zijn is van een heel andere orde.

Consent betekende niets voor hem. Hij dramde dan net zo lang door, of ging zitten mokken, of appeleerde aan mijn schuldgevoelens tot ik toegaf. Bij seks met een narcist is er zelden tot nooit sprake van wederzijdse toestemming. Hij vond gewoon dat hij recht had op mijn lichaam. Volgens hem was liefde grenzeloos.

Later leerde ik, dat échte liefde grenzen respecteert.

Alsof ik over mijn ex lees!
Hier een aantal jaar met een narcist gedate/relatie gehad. Mooi he dat het ook zo vaag bleef, dat kwam de narcist wel mooi uit, want dan ging hij ook niet echt vreemd. Maar oh wee als ik flirte met een ander of een ander met mij (we werkten samen in een bar). Ik zat toen ook niet lekker in mijn vel, dus het duurde niet lang of ik voelde me echt minderwaardig en deed (en liet) van alles om hem maar bij me te houden. Ik herken mezelf niet hoor van die periode!!

En ja de sex, ja die was dan weer fantastisch. Maar oh pas op, niet knuffelen hoor!!

Het zitten mokken, doordrammen, heel herkenbaar. Er vanuit gaan dat ik inderdaad volledig van hem was, maar andersom ho maar.

Achteraf als ik naar die periode kijk denk ik: “jemig meid, waar zat je eigenwaarde en je trots.”
Had zo een leuke tijd kunnen hebben zonder hem!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:19

Resistance schreef:
het probleem is dat mensen met NPS meteen als eikel worden gezien en het algemene beeld ervan is dat je een egocentrische eikel bent, maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Hiermee wil ik niet zeggen dat iedere NPS'er goed is, want voor dat akelige gedrag is absoluut geen excuus.

Hoeft niet..
Kan wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:21

Mijn geestelijke gesteldheid heeft zeker mogelijkheid gecreëerd voor de betreffende persoon om daar op destructieve wijze mee om te gaan ja. Ik heb zelf uiteindelijk de verantwoordelijkheid genomen om nooit meer iemand die mogelijkheid te geven.

Dat betekent niet dat dingen die toen gebeurd zijn mijn schuld zijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:54

A3a1 schreef:
Wij gunden het haar ook allemaal en hebben ook wel een paar jaar beetje druk erop gelegd.
Maar ze wilde niet en ik geloof niet dat ze eenzaam is geweest, ze had een rijk leven, met reizen en vrienden door het hele land met wie ze muziek en kunst en natuur deelde.

Ik denk dat ze heel eenzaam is geweest toen ze mensen om zich heen had, bij haar vroeger thuis en later in haar huwelijk.

Hoe is het leven van jou moeder?

Ik woon nog thuis dus ze is nooit alleen tenzij ik bij mijn vriend ga slapen, ik merk dat ik me altijd dan een beetje schuldig voel door haar alleen te laten, want ze heeft mij wel degelijk graag bij haar. Wij zijn ook echt wel twee handen op een buik.
Ze werkt nog heel veel, en heeft eigenlijk niet zo heel veel vrije tijd. We doen gelukkig wel veel samen, de andere kinderen en kleinkinderen komen ook wekelijks langs en dat vind ze heel fijn. Door haar werk als zelfstandige kan ze helaas niet veel op reis, maar ze heeft gelukkig ook wel een heleboel vriendinnen waar ze bijna wekelijks mee op trekt.

Ik weet dat ze nu ook helemaal niet eenzaam is, maar vanaf ik uit huis ga, aangezien ze me ook erg veel helpt met de paarden, er wel een eenzaamheid komt denk ik...