Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

se7entje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:49

Ik wil zeker wel naar de toekomst maar heb er een hard hoofd in als kijk in het tempo dat het nu gaat.
En dan heb ik het niet over het afschot maar over beschutting, wat gaan ze daarna doen aan populatie, vangkralen en waar gaan ze naartoe, gaan ze nog iets doen aan de vegetatie, beter medisch monitoren.
Daar hoor ik vrij weinig over.
Ik denk dat er genoeg mensen zoals ik zijn die meer duidelijkheid wil en daardoor ook meer vertrouwen kan krijgen.
Nu vertrouw ik niemand die daar over gaat.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:25

oomens schreef:
Rizette schreef:
Heb al eens een ree met een gebroken poot gevonden en die heb ik gewoon achter in de auto gelegd en ben er mee naar de dierenarts gereden.

Je weet neem ik aan dat dat verboden is?

Dat is hier niet zo'n probleem. SBB en de dierenartsen zijn hier van een ander kaliber dan in de Oostvaardersplassen.SBB is achteraf op de hoogte gesteld en gezien de goede betrekkingen was er een groot vertrouwen. ( De Koninklijke maatschappij van Dierenartsen heeft zich overigens ook uitgesproken tegen het beleid in de Oosvaardersplassen maar dat terzijde)SBB bestaat hier gewoon uit mensen die zich niet omdraaien als er dierenleed is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:47

pillow schreef:
Hoeveel kun je nog meer bedenken Rizette. Man man man je houd maar niet op hé . wat ben je een zei...….

Erg zwak als je het op de persoon gaat spelen ipv op de zaak. Mag toch wel enig niveau hier verwachten hoop ik?. Schelden is toch echt wel een beetje sneu.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 01:07

Over "verzorging" in het wild levende dieren, hier bij enkele bosvennen werd van de zomer met die extreme hitte door de boswachter toch water gebracht!!! Het mag/kan wel alleen in de OVP doen ze dus gewoon nix.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 08:17

speurneusc schreef:
Over "verzorging" in het wild levende dieren, hier bij enkele bosvennen werd van de zomer met die extreme hitte door de boswachter toch water gebracht!!! Het mag/kan wel alleen in de OVP doen ze dus gewoon nix.

Klopt als er dierenleed is in de OVP is draait SBB zich om. Maakt niet uit of het vissen, paarden, koeien of herten of wat dan ook zijn. Men draait zich om. Dit jaar is er een deskundige geweest op koeiengebied , zeg maar rustig DE deskundige in Nederland. Hij kwam tot een totaal andere conditiescore van de koeien dan de dierenarts van SBB. En zo gaat het met alles. Berichtgeving wordt verdraaid om recht te praten wat krom is. Onder de noemer van rewilding gebeuren de vreselijkste dingen. Hoe moeilijk is om in bevroren water met vele cm's ijs een gat te hakken voor de dieren die al verzwakt zijn omdat ze geen eten hebben? Al maanden niet. Maar SBB kijkt de andere kant op en raadt voeren in de OVP af. Het is dat gedeputeerde staten onder zoveel druk kwam te staan , door de publieke opinie dat op een gegeven moment SBB gesommeerd werd te voeren, anders hadden ze nog niks gevoerd. Met zo'n mentaliteit ben je niet geschikt als dierenverzorger. Rewilding moet het heten tussen hekken. Een mooi woord om te zeggen we doen er niets aan maar ze mogen ook niet weg want het zijn onze grasmaaiers en niet meer dan dat. Hebben we er teveel dan gaan ze vanzelf wel dood. Haal alle grazers uit de OVP, alhoewel mijn maag omdraait bij het idee nog liever allemaal doodschieten dan doorgaan met dit mislukte experiment. Niet met een kleine populatie die weer fout laten lopen want dat gebeurt, dat heeft de geschiedens van de OVP ons wel geleerd.Men heeft wel eens vaker beweert dat het er nog goed voor de dieren gaat worden Dat gaat het niet worden, niet met dit beheer en niet in dit gebied. Schande voor Nederland om zo met je dieren om te gaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:26

Er is nog nooit eerder een beheerplan geweest, waarin een afspraak stond hoeveel grote grazers er maximaal in de OVP mochten rondlopen. Je staat dus weer compleet uit je nek te kletsen als je zegt dat de geschiedenis leert dat de populatie weer gaat groeien.

Het probleem met jou is dat je niet je mening op de feiten baseert, maar dat je feiten bij je mening zoekt en als het nodig is die feiten zelf fabriceert.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:58

Rizette schreef:
pillow schreef:
Hoeveel kun je nog meer bedenken Rizette. Man man man je houd maar niet op hé . wat ben je een zei...….

Erg zwak als je het op de persoon gaat spelen ipv op de zaak. Mag toch wel enig niveau hier verwachten hoop ik?. Schelden is toch echt wel een beetje sneu.

Jij wilt maar niet begrijpen dat jij met je gedram dit hele topic van jou persoonlijk maakt. Alle reactie's zijn antwoorden op jou inbreng. Open zelf een topic waar je je gram kwijt kunt en laat op deze ruimte voor de mening van een ander

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:59

@karl66 Jeetje. Kun je nou echt alleen maar zeiken op anderen? Probleem met jou is dat je graag ziet dat iedereen het met je eens is. Helaas dat is niet zo.

En dat geld eigenlijk ook voor jou pillow. Jij bepaald niet wie hier reageert en met welke inbreng.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:33

Jennyj01 schreef:
@karl66 Jeetje. Kun je nou echt alleen maar zeiken op anderen? Probleem met jou is dat je graag ziet dat iedereen het met je eens is. Helaas dat is niet zo.

En dat geld eigenlijk ook voor jou pillow. Jij bepaald niet wie hier reageert en met welke inbreng.

Mensen hoeven het zeker niet met elkaar eens te zijn, maar het zou fijn zijn wanneer er door alle partijen eens inhoudelijke argumenten gegeven zouden worden in plaats van alleen of vooral emotionele diarree.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:46

Want? Emotie is stom? Persoonlijk zou ik het fijn vinden als bepaalde mensen eens wat meer emotie en empathie zouden laten zien. Dat eindeloze gebagatelliseer van deze ellende, door al die theorie, lijkt ook meer op het verhullen van een minder geslaagde karaktereigenschap. En nogmaals. Bepaalde mensen zijn te laf om eens hard op uit te spreken, dat het ze gewoon niks doet. Dat duizenden dieren op deze manier gehouden worden en dood gemaakt. Jaar na jaar.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:52

Moderatoropmerking:
we begrijpen dat de gemoederen hoog op kunnen lopen over dit onderwerp, maar reacties dienen desondanks respectvol en niet op de man te zijn. We willen jullie vriendelijk maar dringend vragen daarmee rekening te houden

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:27

oomens schreef:
Jennyj01 schreef:

Mensen hoeven het zeker niet met elkaar eens te zijn, maar het zou fijn zijn wanneer er door alle partijen eens inhoudelijke argumenten gegeven zouden worden in plaats van alleen of vooral emotionele diarree.

Tja, als het emotie is dat iemand haar eigen feiten verzint en op basis van die zelfverzonnen feiten een organisatie veroordeeld, dan ben ik liever niet emotioneel. Het is echt onzin om te zeggen dat SBB het aantal dieren weer laat oplopen en dat er dus vanzelf weer problemen door te grote aantallen komen, als er nu voor het eerst een maximaal aantal afgesproken is. Als iemand dat soort dingen ter plekke verzint, dan kan je toch geen inhoudelijk debat meer voeren?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:02

Nou Pillow er staat hier nergens dat dit jouw topic is. Sterker nog je bent helemaal niet terug te vinden op de eerste bladzij dus ik vraag me af hoe je ineens je dit topic op blz 171 toe kunt eigenen?. Een aantal reactie terug gaf je aan hier te vertrekken omdat je mij niet meer wilde lezen. Helaas zag ik van niemand daar een droevige reactie over. Nu ben je al weer terug. Ik zou zeggen doe wat je zegt dan lieg je niet. En voor wat betreft die reeruggen die je zo graag wil eten uit de Oostvaardersplassen die kun je ook ergens anders kopen hoor. Die stoot ik jou niet uit de mond. Verder zou ik voor willen stellen om niet meer te gaan schelden op mij, ik ben blij dat de moderator daar een opmerking over heeft gemaakt.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:41

Ik zat te denken vandaag. Stel ze zetten restaurants rond de ovp en daar serveren ze vlees van de beesten die daar leven. Dan breng je de populatie voor een deel terug. Mensen kunnen dan genieten van een uitzicht op de ovp met een bv hertenbiefstuk. Ik persoonlijk vind het niet zielig als daarvoor beesten afgeschoten worden, meer eten voor de anderen. Wat ik we zonde vind is dat ze nu herten gaan schieten en dat er waarschijnlijk niks met dit vlees gedaan word. Misschien klinkt het heel dom..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:47

Vlees wordt vast wel verkocht hoor. Maar tjonge wat een massaslachting gaat dat worden, afschuwelijk. Heel jammer dat het project niet op een diervriendelijke manier uitgefaseerd kan worden.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:51

Jaa is ook heel naar. Maar ik vind het lijden in de winter veel erger dan dat ze worden afgeschoten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 00:16

mysa schreef:
Vlees wordt vast wel verkocht hoor. Maar tjonge wat een massaslachting gaat dat worden, afschuwelijk. Heel jammer dat het project niet op een diervriendelijke manier uitgefaseerd kan worden.

Het is vooral jammer dat ze door alle vertragingen nu zo krap aan de tijd zitten. Als ze het uitsmeren tot het einde van het jachtseizoen van half februari, dan gaat het over zo'n 165 dieren per week. Dat is 23/24 dieren per dag.
Gezien situaties uit het verleden, vermoed ik dat de provincie wel een verlenging van de jachttijd zal moeten geven. De jachtdruk is met zo veel dieren per dag behoorlijk hoog. Het kan wel, maar is wel enorm lastig.
Om te vergelijken op de veluwe schieten ze 4850 zwijnen in 30,5 weken. Dat zijn 160 dieren per week. In een veel groter gebied.
De 2050 herten (edel en dam) schieten ze in een periode van 29 weken. Toch wel aanzienlijk meer tijd dan de 11 weken die ze nu hebben.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 08:28

Francieen schreef:
Ik zat te denken vandaag. Stel ze zetten restaurants rond de ovp en daar serveren ze vlees van de beesten die daar leven. Dan breng je de populatie voor een deel terug. Mensen kunnen dan genieten van een uitzicht op de ovp met een bv hertenbiefstuk. Ik persoonlijk vind het niet zielig als daarvoor beesten afgeschoten worden, meer eten voor de anderen. Wat ik we zonde vind is dat ze nu herten gaan schieten en dat er waarschijnlijk niks met dit vlees gedaan word. Misschien klinkt het heel dom..

Het is maar de vraag of het vlees zo o.k. is na jaren gedwongen eten van jakobskruiskruid en mosterdzaad. Er is ook een hele hoge wormbesmetting in de OVP. Ik weet niet wat dat allemaal met het vlees doet. Bij autopsie is dat allemaal naar voren gekomen. Ik eet wel vlees maar hoef echt geen vlees uit de OVP. .Om reden dat ik het vlees niet vertrouw en omdat ik dit beleid niet financieel wil ondersteunen en er aan mee wil werken dat het maar doorgaat. Dan wordt het nog aantrekkelijker om daar maar te blijven vermeerderen met de dieren Als je zo graag wild wit eten haal het dan via de plaatselijke jager dan weet je in welk gebied het gelopen heeft en wat voor leven het heeft gehad. Ik vraag me ook af waar al de reeen zijn die dan momenteel in Nederland zouden zijn. Bij een strenge winter zou je ze dan veel meer moeten zien, ze komen dan op zoek naar voedsel overal. En ik zie er bij een strenge winter geen 1 op zoek naar voer en ik woon toch zeer landelijk.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:40

Rizette schreef:
Het is maar de vraag of het vlees zo o.k. is na jaren gedwongen eten van jakobskruiskruid en mosterdzaad. Er is ook een hele hoge wormbesmetting in de OVP. Ik weet niet wat dat allemaal met het vlees doet. Bij autopsie is dat allemaal naar voren gekomen. Ik eet wel vlees maar hoef echt geen vlees uit de OVP. .Om reden dat ik het vlees niet vertrouw en omdat ik dit beleid niet financieel wil ondersteunen en er aan mee wil werken dat het maar doorgaat. Dan wordt het nog aantrekkelijker om daar maar te blijven vermeerderen met de dieren Als je zo graag wild wit eten haal het dan via de plaatselijke jager dan weet je in welk gebied het gelopen heeft en wat voor leven het heeft gehad. Ik vraag me ook af waar al de reeen zijn die dan momenteel in Nederland zouden zijn. Bij een strenge winter zou je ze dan veel meer moeten zien, ze komen dan op zoek naar voedsel overal. En ik zie er bij een strenge winter geen 1 op zoek naar voer en ik woon toch zeer landelijk.

Je vervalt in herhaling. Een paar weken geleden is er al eens over gesproken en toen is je het proces uitgelegd. Het onderzoeken van het vlees voor het verkocht mag worden etc. Ik adviseer je dus ook een paar pagina's terug te scrollen.

Ik begijp dat je op zoek blijft naar een stok om mee te meppen, maar om nou een langspeelplaat iedere keer opnieuw af te spelen, lijkt mij ook niet nodig. :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:42

Tja weer een reden voor actievoerders om er tegen in te gaan. Ze blijven zo bezig

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:18

Tallie1979 schreef:
Rizette schreef:

Je vervalt in herhaling. Een paar weken geleden is er al eens over gesproken en toen is je het proces uitgelegd. Het onderzoeken van het vlees voor het verkocht mag worden etc. Ik adviseer je dus ook een paar pagina's terug te scrollen.

Ik begijp dat je op zoek blijft naar een stok om mee te meppen, maar om nou een langspeelplaat iedere keer opnieuw af te spelen, lijkt mij ook niet nodig. :)

Waar wordt vlees / wild precies op onderzocht? En waarop niet? We hebben door de jaren nogal wat schandalen gehad met "onderzocht" vlees en onderzochte waren. Zoals de fipronil affaire, de gekke koeien ziekte, dioxinecrisis en hormoonaffaires. Ben benieuwd of het onderzocht wordt op vergiftigingen en de risico's voor de consument. Kan best zijn dat er niets aan de hand is maar zou me niets verbazen als daar nog een nasleep van komt. SBB is ook al eens veroordeeld voor de dood van de koeien van een boer. Zij hadden de boer hooi verkocht waarvan ze wisten dat er veel jacobskruiskruid in zat wat in hooi dodelijk is voor dieren. Het vertrouwen in SBB daar voor wat betreft de zorg voor mens en dier is bij mij 0.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:13

Zou je datzelfde risico niet óók lopen wanneer je vlees koop wat van herten uit een willekeurige andere regio komt? aangezien het wilde dieren zijn, is er geen zicht op wat ze binnen krijgen immers.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:46

Rizette schreef:
...Kan best zijn dat er niets aan de hand is maar zou me niets verbazen als daar nog een nasleep van komt...

Dit is een typische complotgekkies reactie. Je hebt geen enkel feitelijke onderbouwing dat er problemen komen door de vleeskeuring, dus dan ga je maar insinueren dat je maar nooit weet wat er misschien wellicht wel zou kunnen gebeuren. Maar omdat jij niet weet waar die keurmeesters op gaan keuren, wil dat nog niet zeggen dat ze er maar een potje van maken.

Het vlees wordt gewoon gekeurd door keurmeesters en is dus net zo veilig als al het andere vlees dat gekeurd wordt.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:37

Wat zou er zijn gebeurd als SBB zich er 100% echt buiten had gehouden? Dus geen waterstanden aanpassen, windheuvels bouwen en vooral; geen lijken ruimen.

Ik denk maar zo dat het "populatiesucces" er heel anders had uitgezien. Duizenden kadavers doen vast iets met de vruchtbaarheid van dier en land.

In dit stukje "natuur" verzinnen de beheerders zelf de spelregels. Deze populatie is gedoemd uit te sterven als de natuur echt haar gang mocht gaan. Die uitkomst is echter onacceptabel waardoor er dus natuurgrenzen worden weggenomen in het kader van (zo-min-mogelijk-maar-wel-een-beetje) beheer. De successie van de populatie is - vind ik - in scène gezet en niets meer dan het succes van een goed geschreven script. Een beetje als winnen met golfen super arrogant erover doen terwijl je de enige bent met een forse handicap.

Dusja, argumenten van "kijk de populatie groeit al jaren dus ze doen het goed want anders kregen ze geen babies" vind ik wel een beetje slapjes.

Als ik een hectare afgesloten, predatorvrije, heuvelachtig grasland had en daar 15 konijnen dump heb ik binnen de kortste keren ook groei groei groei. Tot ik stop met lijkje ruimen, denk ik.