kunstjes tegen je gebruiken *discussie*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

kunstjes tegen je gebruiken *discussie*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 22:21

Dat lees ik regelmatig hier, en ik heb het zelf ook altijd gedacht. Dat je erg moest opletten met wat je je paard leerde omdat hij het tegen je kan gaan gebruiken.
Nu zit ik hier zomaar eens over te denken, en ik denk eerlijk gezegd niet dat een paard zo denkt.

Als je paard het niet met je eens is, kan ie zowiezo steigeren, ik denk eerlijk gezegd niet dat het verschil maakt of je hem dat leert ja of nee.
Kijk, ik heb hon nu 5 jaar. Het enige wat ze doet is bij de smid met het vijlen van de linkervoorhoef op de pook gaan staan (verwijzing naar blok) dit niet omdat ze vervelend is, maar omdat ze denkt dat hij dat van haar vraagt. Dit doet ze ook 1 x, en als Ric (smid) zegt van nee, niet doen, doet ze het ook niet meer.
Ook bedelt hon weleens door middel van spaanse pas. Maar klaar is daarna vaak ook klaar.
Hon is echter nog nooit gaan liggen o.i.d. omdat ze geen zin had.

Jamaica steigert nu weleens als ik naast haar sta, maar dit is puur omdat ze het commando nog niet helemaal door heeft.

Als ze een rotknal krijgt omdat ze dwars is, of ze schrikt o.i.d. gaat ze (soms!) zowiezo wel omhoog.
Ik geloof niet erg dat hier een link ligt tussen het steigeren op commando en steigeren uit verzet/angst.
Jullie mening graag, en ik hoop op een leuke, leerzame discussie


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:01

ik denk niet eens dat het gevaar er in schuilt als jij erbij bent maar als jij er niet bij bent. stel mensen lopen langs hon der wei en hon denkt hee misschien hebben ze wle wat te eten bij zich rent naar hun toe en gaat daar prachtig de spaanse pas vertonen. met het gevolg dat ze een been over t draad heeft met alle gevolgen van dien. of een meisje van de manege wil jamaica graag poetsen niets mis mee jij bent er bij maar jij loopt even weg om wat te pakken of raakt aan de klets. en dat meisje geeft haar per ongeluk het commando tot steigeren mat het gevolg dat t meisje er onder komt te liggen.
ook is t zo dat als jij de commando's niet goed van elkaar onderscheiden houdt dat je tijdens een dressuurproef in de war raakt omdat t paard bijvoorbeeld ipv achterwaarts gaat, gaat steigeren. of tijdens het groeten een buiging erbij maakt.
ik denk dat in dit soort dingen het grootste gevaar schuilt en niet in t feit dat hij het als 'stakings' middel gaat gebruiken.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:12

Ik ben er met Polly ook wel heel bang voor geweest dat ze het steigeren tegen me zou gebruiken, in het begin was ze gewoon enthousiast en deed ze het altijd en overal maar inmiddels alleen nog maar als het van haar gevraagd wordt.

Voetje geeft ze ook weleens als ik bijvoorbeeld haar peesbeschermers om wil doen maar als ik dan gewoon 'nee' zeg is het ook over.

Ze vind het gewoon heel leuk om te doen, als ik ook met een touw en een dressuurzweep aan kom zetten is ze meteen attend en let goed op.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 00:46

Ze gaan kunstjes echt niet "tegen je" gebruiken. Een paard kan zoiets niet eens bedenken, paarden (en andere dieren) reageren op een bepaalde manier instinctief, vanuit een overlevingsinstinct.
Voedsel heeft te maken met overleven en dus gaat je paard de aangeleerde kunstjes gebruiken als bedelmethode, voor voedsel dus.
En inderdaad, als je niet heel goed weet wat je doet loop je dus het risico dat je paard bv steigeren gebruikt om te bedelen en dat kan gevaarlijk zijn, zeker als je het niet aan ziet komen. Ook een ongevraagde spaanse pas kan vervelende gevolgen hebben als je toevallig vlak voor je paard staat. Ik zou steigeren dan ook pas aanleren als je de andere kunstjes er 100% in hebt zitten en veel ervaring hebt, je paard door en door kent en zelf ook genoeg gevoel hiervoor hebt.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:42

Omar heb ik voetje geleerd, soms hebben we een miscommunicatie, dan klak ik met mijn tong om 'm opzij te laten gaan en dan staat íe een voetje te geven Haha! Mijn eigen fout.
Hij geeft ook voetje als ik in zijn stal ben en hij wil biks, maar dan reageer ik er niet op en dan is het zo klaar.
Ik denk wel dat ze het kunnen gaan gebruiken, maar dan als bedelen, niet echt als gemenigheid volgens mij. Wat Marjolein zegt over dat door het 'een beetje ongelukkig' bedelen wel wat ongelukjes kunnen gebeuren. Maar daar zeg ik wel bij dat Omar alleen mij een voet geeft, van anderen (die geven het commando net iets anders) snapt hij het niet en zal hij het ook niet zo snel gebruiken.

:evaw:

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:28

Den doet het ook nouwlijks. Wel eens pas om te bedelen maar als ik nee zeg is het ook nee.
En als hij erg fanatiek is wil hij wel eens gaan liggen of knielen ipv het compliment. Maar als ik hem daar op wijs is hij ook braaf. Hij doet het iig niet gemeen, alleen uit enhousiasme.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:39

Ik zou mijn Haflinger graag de spaanse pas willen leren, maar ik ben bang dat als hij dadelijk een keertje op de poetsplaats staat en een snoepje wil dat ik een been tegen me aan heb. Zo lomp is hij wel

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:45

Ik denk niet dat een paard zulke kunstjes ' tegen je ' zal gebruiken. Ik denk dat het gevaar schuilt in gevallen zoals Marjolein omschrijft. Dus iemand die het kunstje helemaal niet kent, maar toch het commando geeft, waardoor het paard het kunstje uitvoert.

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 14:11

Ik heb er zelf verder geen ervaring mee, maar ik lees op de NH-mailinglist wel eens dat mensen met paarden die steigeren dat ook bewust op een commanda aanleren, en als dat goed erin zit dat commando nooit meer geven. Sommmige paarden schijnen dan juist niet meer te steigeren.
Ik ben het verder met Marjolein eens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers