Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:54

Lous schreef:
Met een koperspiraal heb je geen hormonen en word je nog wel gewoon ongesteld.
Ik heb de pil een paar jaar geleden om meerdere redenen al afgezworen. Nu ben ik helemaal blij dat ik dit gedoe niet heb :D

Het staat er knullig, maar spiraal is uberhaupt geen optie en een alternatief zou ik graag hebben volgens de wensen daarna (maar helaas gaat dat niet lukken :+ )
Anders was ik idd voor een koperspiraal gegaan denk ik.

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:39

secricible schreef:
Weet iemand of cerazette/minipil ook problemen geeft? Belde net met HA-assistent (apotheekhoudend ha) maar die dame had er weinig kijk op dus moest morgen terug bellen.

W.b. Verschil microgynon en niet-merk: ik deed het slecht op die laatste. Anderzijds, toen ik gestopt was met de pil en weer een strip microgynon30 slikte was ik ook een emotioneel wrak dus vraag me af of ik met tijdje doorslikken van niet-merk niet ook gewoon gestabiliseerd was uiteindelijk.

Die heeft geen problemen en is gewoon leverbaar. Het gaat specifiek om de microgynon 30 en de generieke variaties hierop. :j

Switch2016

Re: Anticonceptiepillen vrijwel niet/slecht verkrijgbaar, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:43

Vandaag voor een jaar microgynon 30 gehaald zonder problemen!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:48

Hier geen problemen op dit moment maar nu gebruik ik ook de zwaardere versie van de pil (orgametril) ivm endometriose

Ik lees hier zo nu en dan over de prikpil
Ook ik dacht hetzelfde, even 1 keer per maand of drie maanden een injectie zetten bij mijzelf en klaar is kees (ik heb het geluk dat ik bevoegd ben tot injecties zetten). Tot ik bij mijn gynaecoloog kwam en hier niet blij mee was. Langdurig gebruik geeft een vergroot risico op botontkalking dus ik ben weer braaf twee tabletjes (bij antibiotica drie) per dag aan het slikken

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:50

Moderatoropmerking:
Ondanks de noodzaak voor sommigen, is de pil een medicijn dat verstrekkende gevolgen kan hebben. Je huisarts kan en mag een recept uitschrijven, maar het is voor ons Bokkers niet toegestaan medicijnen aan te bieden. Hou hier alsjeblieft rekening mee.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:06

Oh ik dacht dat dat maar eenmalig is.
Moest laatst mijn pil hebben, krijg normaal een jaardoos maar dat ging niet meer. Mijn eigen merk was niet te verkrijgen maaaaaaaaaaar ik kan wel een doosje van 3 maanden bestellen van generisch merk en nog een doosje van een ander generisch merk voor nog eens 3 maanden daarna moest ik maar terug komen.
Vond het al heel gek, maar dat is alles wat de apotheek op korte termijn kon meegeven.

Ik heb nu een Kyleena dus dat probleem niet meer. Tenzij die achter 5 jaar ook weer slecht te verkrijgen is.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:30

Hier nog een met het probleem.
Bij mij zeiden ze dat het 1-2 weken zou duren, maar als ik het hier lees dus langer.

Ik ga voor 3 maanden over naar een andere pil. Even "zwaar" maar een ander merk maar iets meer hormonen

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:54

Roosje01 schreef:
Had vanmiddag het zelfde probleem pil besteld, want was aan me een na laatste strip begonnen. Ja niet op voorraad geen idee wanneer leverbaar bla bla. Uiteindelijk vond ze nog een doosje achter en bleek maar 1 strip in te zitten naja beter dan niks.. maar wilde ze me wel ff laten dokken voor 6 strips... ik krijg namelijk altijd 2 doosjes van 3 strips mee. En dan moest ik maar gaan bellen wanneer het weer op voorraad is want dat weet ze niet 8)7 . Moest ik uiteindelijk nog €9 neerleggen voor die ene strip terwijl ik normaal iets van €26 betaal voor 6. (Moet eerst betalen en dan kan ik pas declareren). Nog nooit meegemaakt dit. Hoop dat snel opgelost is voor ik niks meer heb.

Beetje meer respect voor mijn hart werkende collega’s zou je zieren. Snap daf het behoorlijk irritant is. Maar ten 1e is het heel slim dat ze je voor 6 maanden wou laten betalen en later de rest halen. Had jou geld gescheeld per keer betaal je afkeverkosten dan had je het maar 1x moeten betalen.

Hoe vervelend denk je dat het voor de apotheek is dat het niet leverbaar is en er weinig info is wanneer weer wel? En dat verhaal mag je dan meerdere keer per uur aan de balie vertellen. En dan is het helaas niet alleen de pil maar nog minstens 20 andere medicijnen die niet leverbaar zijn. Pijnstillers , Parkinson medicatie, bloeddruk, anti allergie medicatie, antibiotica via het infuus. Bij ons in het ziekenhuis is er iedere middag 1 assistente ingeroosterd om leverings problemen uit te zoeken zeer frustrerend en je doet er niks aan.
Dus ook de apotheek snapt dat je er van baalt maar de apotheek zelf kan er helaas weinig aan doen. Dan was het al snel opgelost .

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:27

Veel mensen hebben onbegrip voor medicatie die niet leverbaar is.
Is in de dierenwereld ook. Dit jaar enorm veel problemen met leveren. Wij moeten dus veel nee verkopen. Klanten begrijpen het gewoon niet en kunnen zelfs boos worden. En dan bieden we zelfs nog een alternatief. Zucht. Hopelijk is het volgend jaar beter, dit jaar was een ramp.

En over te weinig pillen. Dan maar per maand een strip halen. Of je moet overgaan op andere anticonceptie. Heel simpel. Wat er niet is kun je ook niet krijgen

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:30

mvdbijl schreef:
Dit is indd niks nieuws, het is al maanden zo.

Ik heb een alternatief op mijn pil gehad. Niks anders dan ellende! Eerst week kots misselijk, nu al maanden doorbraakbloedingen.

Nee het is hetzelfde hoor, nou dat zal..

Krijg de laatste 2 jaar geen 1 keer dat ik me herhaling kom halen het zelfde merk. Vind dat toch echt wel kwalijk. Ja dat moet dit is goedkoper, nou al kost het 200 euro, ik betaal het voortaan zelf wel, wat is dit voor geklooi?

Welk alternatief heb je gekregen als ik vragen mag?
Ik heb namelijk nu ook een alternatief (Ethinyl/Desogestrel) gekregen dus was benieuwd.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:46

Muiz schreef:
Ik ben vlak voor deze ellende geswitcht naar ehthin/deso en gelukkig heb ik nog geen enkele problemen gehad met bestellen en ophalen.

En hoe bevalt de Ethin/Deso je?
Ik heb deze vandaag toevallig als vervanging meegekregen dus ben benieuwd naar ervaringen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:53

Ik moest een maand geleden ook de pil halen en was dus ook bang dat ik het niet zou mee krijgen. Had ik al voor de zekerheid aan mijn zusje gevraagd of ik wat van haar mocht lenen, want zij gebruikt dezelfde als wat ik doe. Maar ik kreeg gewoon voor een jaar weer mee. Alleen vertelde ze mij, dat ze van fabrikant gewisseld waren.

Ik weet alleen niet welke ik heb :+. Volgens mij gewoon de standaard die bijna iedereen heeft.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:14

Patt schreef:
Muiz schreef:
Ik ben vlak voor deze ellende geswitcht naar ehthin/deso en gelukkig heb ik nog geen enkele problemen gehad met bestellen en ophalen.

Ik heb deze vandaag toevallig als vervanging meegekregen dus ben benieuwd naar ervaringen.

Bij mij hadden ze die geprobeert aan te smeren als tegenhanger van de marvelon. En ik kon dus echt niet tegen de vervanger. Dus ik heb heel expliciet weer gevraagd om de originele marvelon. Na 6 andere pillen geprobeert te hebben was ik het zat en ik wilde ik gewoon de echte marvelon weer.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:19

Ik ben al 2 jaar van de pil af nu *\o/* mijn vriend liet een vasectomie doen, maar anders had ik mij zelf laten steriliseren :j

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:31

Gisteren toevallig opgehaald, en kreeg maar voor een maand mee.
Wel een ander merk dan normaal kreeg. Mijn apotheek heeft ook last van leveringsproblemen.
Ben benieuwd of de volgende keer wel voor half jaar mee krijg.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:40

Ik krijg nu ook al 3 maanden maar 1 strip per keer mee. De laatste keer was het Microgynon, voorheen het generieke middel.De Microgynon moet ik alleen wel zelf betalen, dus heb nu voor een half jaar betaald en kan dan voorlopig iedere maand een strip op halen, tenzij de leveringsproblemen over zijn, dan krijg ik weer een aantal strips mee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 01:11

Haha, jeetje wat een reacties al. Ik ben dus duidelijk en helaas echt niet de enige met dit probleem.
Voor vrouwen als pluisje88 die toch echt vanwege medische noodzaak zijn aangewezen op die éne specifieke pil, is het natuurlijk nóg veel lastiger.

muntdrop schreef:
Ik heb er zelf ook 1, maar Ts heeft aangegeven in de op dat het voor haar wel heel ingrijpend is en daar gaat hem om ;)

Verder heb je naast de prikpil ook nog het implanon staafje mensen. Deze wordt in je arm ingebracht en geeft 3 jaar lang hormonen af. Als de prikpil te heftig is voor je, wat ik goed kan begrijpen want het is toch wel een flinke dosis hormonen in 1 keer, dan is dat ook een optie.

Klopt, spiraaltje is voor mij niet "even laten zetten". Ook al ben ik enorm bang voor narcose/in slaap gebracht worden, ik moest laatst toch een onderzoek onder narcose ondergaan (scopie v/d darmen). De lieve mdl-arts wilde dan tegelijk ook wel even met de self-testkit die ik thuis had, een uitstrijkje maken voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.
Vond ik echt superlief, en enorme opluchting.

Ik zou niet weten hoe ik op een stoot hormonen in 1x ga reageren... wel slik ik antidepressiva en bepaalde andere medicatie, misschien dat het dan niet zo verstandig is. Ik kan het igg wel even met mijn huisarts overleggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 01:17

Amalarab schreef:
Niet alles gelezen. Even over de pijnbestrijding als je dan toch eens ongesteld bent.
Probeer (als je er tegen kunt) naproxen (kruidvat)!
Dat werkt veel beter bij menstruatiepijn dan pcm. Je mag het ook combineren met pcm.

Thnx voor de tip. Eerder al ibuprofen en ook de hoogste dyclofenac (die niet vrij verkrijgbaar is, maar ik nog over had) gebruikt.

Maar sinds ik enkele jaren geleden een enorm ernstige acute nierbekkenontsteking heb gehad, voor veel stoffen qua medicatie allergisch blijk (antibiotica etc.) en ik ruim een half jaar op flinke dosis pijnstillers moest leven, daarna daarvan moest afkicken, neem ik liever niet zomaar even een pijnstiller.
Liefst loop ik gewoon met een beetje hoofdpijn door indien mogelijk, dan bijv. een paracetamol slikken. Want ook die zijn zeker niet zo onschuldig als gedacht wordt.

Niet, of heel af en toe een stopweek, is voor mij dus al jaren DE oplossing. Dan heb ik namelijk vrijwel geen last. Ja, ik voel het nog wel een beetje, maar echt zo heftig niet meer. Ik zou nóóit meer terug willen naar toen ik nog geen pil slikte. Verschrikkelijk, ik kon gewoon voelen wanneer de pijnmedicatie begon uit te werken.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:29

Helaas zijn al mijn strips er doorheen en moet ik morgen nieuwe halen.
Ben benieuwd -O-

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 01:39

genja schreef:
En dan is het helaas niet alleen de pil maar nog minstens 20 andere medicijnen die niet leverbaar zijn. Pijnstillers , Parkinson medicatie, bloeddruk, anti allergie medicatie, antibiotica via het infuus.

Parkinson medicatie ook ja?? -O- Hopelijk niet degene die m'n vader slikt. Is jong, maar heeft wel Parkinson, hij gaat al best achteruit nu, maar vanwege zijn beroep is het toch heel erg belangrijk dat hij die medicatie goed slikt. Voor z'n eigen welzijn (en dat van ons gezin.....) ook.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:56

Ik kreeg vorige maand gelukkig nog voor 3 maanden mee. Ze zei toen dat het half november weer normaal geleverd werd, met als kanttekening dat het al vaker uitgesteld werd

Wat is het probleem dat het ineens zo moeilijk verkrijgbaar is??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 01:59

Zie de artikelen in de OP, of google even.

Heeft te maken met de beschikbaarheid v/d benodigde grondstoffen. Het schijnt dat er een flinke batch qua hoeveelheden terug is genomen omdat het niet goed was. Mede daardoor zijn de benodigde grondstoffen zeer schaars, dus de pillen in kwestie ook.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 02:17

Renske_W schreef:
Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik de nuvaring heb. :=

De pil kan ik nog wel eens vergeten dus nu inmiddels alweer een jaar of 4 de nuvaring.
De kosten daarvan kan ik gewoon declareren bij mijn zorgverzekeraar.

Hier ook aan de anticonceptie gegaan ivm een verschrikkelijke menstruatie. En ben echt blij met de nuvaring. Je hoeft er niet dagelijks aan te denken. :))

Nou echt he, wat een ellende. Ik was erg blij met mijn probleemloze nieuwe pakje nuvaring vandaag! Elke keer wisselen zou mijn lijf ook echt niet vrolijk van worden %)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:32

Absolem schreef:
Patt schreef:

Bij mij hadden ze die geprobeert aan te smeren als tegenhanger van de marvelon. En ik kon dus echt niet tegen de vervanger. Dus ik heb heel expliciet weer gevraagd om de originele marvelon. Na 6 andere pillen geprobeert te hebben was ik het zat en ik wilde ik gewoon de echte marvelon weer.

Ik had marvelon of jasmin moeten hebben maar onze apotheek is wat dat betreft een ramp -O-

Eerst had ik ethin/levonor maar daar kreeg ik doorbraken van. Nu dus deso en dat probleem is opgelost.
Heb nu alleen wel de 'zin' van een dorre grasspriet maar ook veel last van stress dus dat wil ik niet meteen op de deso schuiven.
Verder merk ik dat ik minder wissel in mijn emoties.

Niet heel verkeerd dus :+

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:37

Zojuist even gebeld met de apotheek. Vorige keer de echte Microgynon meegekregen voor 3 maanden, dus alvast even informeren kan geen kwaad. Nu een erg vriendelijke apotheker aan de lijn gekregen en ik mag een doosje ophalen van de duitse versie van ethin/leveron, dus mijn 'oude' pil en dan in een duits doosje. Ik vind het prima, blij dat ik weer 3 maanden vooruit kan. Was nu met mijn laatste stripje bezig en ben toch wel graag goed beschermd ;) .