Exterieurbeoordeling deel 3 DE MIDDENHAND

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Exterieurbeoordeling deel 3 DE MIDDENHAND

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 10:45

Bevind zich tussen het vertikale vlak achter de schoft en het vertikale vlak juist voor de heupknobbels, dus RUG-LENDENEN DE RIBBEN EN DE FLANKEN

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:43

Mooi verloop van schoft naar rug is gewenst, anders een te weke of te strakke rug. Enigszins strakke lendenen zijn gewenst, omdat dan de achterhand beter ondergebracht kan worden.
Over flanken wordt niets gezegd bij de 26 beoordelingspunten van het kwpn, evenals de ribben die niet beoordeeld worden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 21:26

De lendenen worden gevormd door de lendewervels waaraan geen ribben bevestigd zijn die de wevelkolom dragen. Lendenen moeten kort, recht, goed bespierd en breed zijn.

En dan nog even iets over de ribben en flanken.Bij fokdieren lange, goed achterwaarts gerichte en zijwaarts gewelfde ribben. Een te grote zijwaartse welving is bij rijpaarden minder gewenst.

Flanken moeten kort(gestopt) goed gespierd en goed gevuld zijn.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 22:28

Maak het eens beeldend met voorbeelden van paarden. Bijv een paard dat de hoge dressuur niet kan behappen heeft meestal een slechte rug en lendepartij. Daar zijn heel wat voorbeelden van. Wel eens de piaffe van Partout gezien????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:28

Afbeelding
Een welliswaar vervormde foto, maar duidelijk is te zien dat de rug week is. Achter de schoft valt hetp aard helemaal weg, de rug ligt gwoon duidleijk naar onderne

De voorbenen zijn onderstandig. Het actherbeen lijkt zo wat steil

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:55

De rug is vaak een duidelijk euvel, vooral bij Welshes aan de andere kant van de Noordzee. Sommige fokkers lijken kamelen te fokken. Desondanks kunnen die ponies met een veel te diepe rug toch ontzettend draven. Als ze draven, dan springt de wervelkolom er dus goed in, en wordt de achterhand er toch goed ingebracht.

Ik heb mijn twijfels over de rijkwaliteiten van die dieren en tot op welke graad ze belast kunnen worden (hmm, misschien wel mennen, maar hoe lang kunnen ze de rug voldoende opspannen om optimale prestaties te leveren? In de keuringsbaan is het draven bij de 500 meter echt wel afgelopen. Dat lijkt me bij een beetje marathon niet echt voldoende.

Over de ribben valt nog het een en ander te zeggen. De standaard praat over gewelfde ribben. Ik hoor de laatste jaren veel mensen praten over zgn "ronde ribben". Ponies met ronde ribben zijn ondieper en zo. Ik denk dat ronde ribben waarschijnlijk wel moeilijker te rijden zijn. Wat plattere ribben zijn vaak iets mooier.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-02 10:31

Geef mij ook maar een goede diepe fokmerrie hoor want daarin kan een veulen zich het beste ontwikkelen. Lekker ruim en lekker zwemmen

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:36

Germie: Van die vervormde foto's valt niets te maken. Verder is het geen goeie conformatie opname, het paard staat schuin, van achter bekeken en dan creëer je gewoon die zaken.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:25

probeer dan maar betere te vinden, ik heb ze zo niet. En dan perfecte, linkerkant, ten hoogte van de shcouder genomen, open stand.
Die zie je toch niet veel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:31

Zannekin schreef:
Germie: Van die vervormde foto's valt niets te maken. Verder is het geen goeie conformatie opname, het paard staat schuin, van achter bekeken en dan creëer je gewoon die zaken.


Laat dan iets beter zien, ze levert tenminste een wezenlijke bijdrage voor een discussie

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:45

germie schreef:
probeer dan maar betere te vinden, ik heb ze zo niet. En dan perfecte, linkerkant, ten hoogte van de shcouder genomen, open stand.
Die zie je toch niet veel.

Nee, weet ik wel Knipoog . Ik heb er ook geen. Veel conformatiefoto's van bekende paarden zie je ook niet op internet. Ik bedoelde gewoon dat het op die manier een niet werkelijk beeld geeft als voorbeeld van....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:27

Ga jullie gang zou ik zeggen:
Hier het slachtoffer: San Remo

Afbeelding

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:47

Voor de welsh cob.

Weer de rasbeschrijving...

Citaat:
Middenstuk:
Rug en lendenen gespierd, sterk verbonden.
Diep en goed gesloten.

Afbeelding
Deze merrie (Madeni Marged Ddu) heeft een mooie bovenlijn (volgens de Ned. juryleden)
Wel mist deze merrie de diepte en breedte, al is de borst op deze foto niet goed te zien.

In het topic over het hoofd werd een opmerking gemaakt over de rug van de volgende merrie.
Afbeelding
germie schreef:
En deze cob heeft voor een rijpaard weer een te holle rug en weke lendenen.

Toch gebruikt deze merrie de rug in beweging wel goed.
Afbeelding
(camera heeft moeite met de beweging en de merrie is hier 7,5 maand drachtig...)

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:54

zozo die laatste foto ziet er goed uit!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:02

marloes-joy schreef:
zozo die laatste foto ziet er goed uit!

Het gaat hier om een discussie, wat een mooi paardjuh kan je wel bij pictures doen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:03

Sjuimpje schreef:
Ga jullie gang zou ik zeggen:
Hier het slachtoffer: San Remo



Ja dat middenstuk he. Daarom wil ik toch wel graag eerst zijn kinderen zien ondanks zijn superafstamming.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:13

sarabande"]
[quote="marloes-joy schreef:
zozo die laatste foto ziet er goed uit!

Het gaat hier om een discussie, wat een mooi paardjuh kan je wel bij pictures doen.
[/quote]
nou,nou wat is dat nou weer voor antwoord Frusty
er staat trouwens ook geen paardjuh Knipoog
las gewoon het topic en vond de foto erg mooi genomen ook het ruggebruik dus dat gaat wel degelijk over dit topic!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:17

Germie
Citaat:
Een welliswaar vervormde foto, maar duidelijk is te zien dat de rug week is. Achter de schoft valt hetp aard helemaal weg, de rug ligt gwoon duidleijk naar onderne

De voorbenen zijn onderstandig. Het actherbeen lijkt zo wat steil


Dit paard is van nature lang met niet zo'n opgeptikte hals en de schoft ligt er niet zo hoog in.

nl. bewerk die foto maar eens,uittrekken en dan zijn de bomen ook breder.
Maar ja dat is
www.marktplaats.nl
oplichting Knipoog

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:18

Ja maar je zegt toch niets Marloes. Als je nu had gezegd mooi ruggebruik of zo maar je zei alleen wat over de foto dat die mooi is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:21

Daar gaat het nu om telkens als iemand een discussie wil over het fokken van paarden, komt er een stroom flauwekul en reclame voor hengsten zodat de interesse voor zo'n topic wegebt. Dit forum biedt genoeg plaats voor mensen die alleen maar gezellig willen babbelen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:24

Citaat:
Daar gaat het nu om telkens als iemand een discussie wil over het fokken van paarden, komt er een stroom flauwekul en reclame voor hengsten zodat de interesse voor zo'n topic wegebt


Dat is nu de onkunde die men probeert te overstemmen met branie. Frusty

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:25

sarabande"]
[quote="marloes-joy schreef:
zozo die laatste foto ziet er goed uit!

Het gaat hier om een discussie, wat een mooi paardjuh kan je wel bij pictures doen.
[/quote]
Wat is dan jouw mening over de rug van de merrie?
Op stand en in beweging?
Ik ben altijd erg benieuwd naar de mening van anderen Lachen

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:29

nou ik moet zeggen dat je vanaf de foto in stand niet zou zeggen dat het dier zo kan bewegen, ik vind haar in beweging mooier dan op stand.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:31

Sjumpje;

Citaat:
Ga jullie gang zou ik zeggen:
Hier het slachtoffer: San Remo


Voor mij niets mis mee.
Wil wel een stal vol zulke paarden (reclame Knipoog )

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 13:39

Jammer dat er in een topic over zo'n interessant onderwerp weer allerlei stekelige opmerkingen gemaakt moeten worden. Kunnen we elkaar even in onze waarde laten? Thanks.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 bezoekers