Longeren in de regen, hoe afsluiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Longeren in de regen, hoe afsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 09:39

Ik moet Maddox nu elke dag longeren, dus dat betekent ook als het regent en dat doet het nu bijna elke dag.

Als het zachtjes regent dan blijft hij eigenlijk best wel droog, net alsof hij tussen de druppels doorloopt. Maar zoals gisteren was er echt een enorme plensbui (zo erg dat ik ben gestopt).

Hoe kan ik het longeren nu het beste afsluiten. Normaal zet ik hem na het longeren in de stapmolen maar in de regen vind ik dat niet prettig dus stap ik hem aan de hand uit in de binnenbak. Als ik dan zijn zweetdeken opleg dan blijft hij heel lang nat (want het is regen en geen zweet en blijkbaar maakt dat verschil).
Aan de andere kant ben ik bang dat hij het koud krijgt omdat hij zo nat is.

Ik ga er eigenlijk van uit dat het geen kwaad kan om in de regen te longeren. Hij galoppeert erg veel aan de longe en stapt en draaft af en toe tussendoor een rondje. Hij heeft het dus best wel warm.

Iemand tips of opmerkingen?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:42

Je kunt voordat je de zweetdeken opdoet eerst nog een zweetmes over hem heen halen, dat scheelt weer een hoop druppels, dan stappen met de deken op. Iets anders zou ik ook niet weten. Tenzij je wilt gaan longeren met een regendek op?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 09:45

Even rustig draven in de binnenbak als dat kan dan even flink doorstappen en 'm rustig wat kalmer laten worden. Als zijn neusgaten en ademhaling 'normaal' is dan gaan stappen, wel lekker doorstappen, ik zou het in eerste instantie zonder zweetdeken doen, maar als hij goed op adem is (en de meeste regen opgedroogd) zijn zweetdeken opleggen. Hou zijn oren in de gaten, koelen zijn oren af, dan wordt hij kouder en kan je eerder je zweetdeken op doen.
Heb je geen ongevoerde ademende (uitrij)regendeken waarmee je hem kan longeren? Dan kan je die bij het uitstappen in de binnenbak verwisselen met een zweetdeken.

Je weet soms niet waar je goed aan doet he...
Succes ermee.

:evaw:

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 09:53

Ik denk dat hij het te warm zou krijgen met een (ademende) regendeken op, Ik heb wel een gevoerde uitrijdeken die heeft ene zadeluitsparing Knipoog, ik heb een ongevoerde regendeken maar volgens mij is die niet ademend en ik heb een dun gevoerde zomerdeken van Eskadron die waterdicht zou moeten zijn (nou mooi niet!). Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om er nog een deken bij te kopen voor deze longeer 10 daagse.

In de binnenbak draven mag helaas niet, je mag er ook alleen maar stappen als er minder dan 4 combinaties rijden (vind ik een goede regel!). Dus ik laat hem meestal aan de longe nog even zonder bijzet uitdraven, dan loopt hij in een rustig drafje om me heen en dan naar binnen om te stappen. Maar handig is het allemaal niet! En gisteren had ik eigenlijk foto's moeten maken, het water droop echt aan alle kanten van hem af, zijn hele voorpluk was echt zeik en zijn hoofd dus ook. Echt een verzopen katje.

Dat zweetmes is wel een goed idee, stom dat ik daar zelf niet ben opgekomen! We hebben trouwens ook een solarium maar eer ik hem daar onder heb, ben ik een half uur verder want dat gaat allemaal niet zo soepel (eerst longeerspullen eraf, dan naar andere stal lopen, solarium omhoog, paard halen, paard eronder (duurt even) solarium naar beneden) .

Nou ja vanaf dinsdag moet ik om de dag longeren dus heb ik al meer kans om de druppels te ontlopen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:43

Wij haken af zodra de bak bevroren is, maar verder geldt bij ons: 'weer of geen weer, ik longeer'.

Ik wou dat ik een solarium had om Meagan onder te kunnen zetten als ze weer eens een nat pak heeft gehaald!! Ik zou dus voor die oplossing kiezen ondanks dat het misschien wat omslachtig is! Is nog goed voor de spieren ook trouwens. Wil je dat niet, en ga je binnen uitstappen, dan eerst zweetmes erover, uitstappen, nadrogen met (een) handdoek(en) en dan een fleecedeken erop. Na een uur verwisselen voor een droge en dan zijn ze weer lekker droog. Wel een tijdrovend evenement zo, maar het is niet anders! Werkt bij ons altijd prima in ieder geval, hoewel ik nooit binnen uitstap, maar gewoon buiten (nat is ze toch al!).

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:39

als het echt stortregent longeer ik wel met een ongevoerde regendeken hoor, anders krijg ik d'r gewoon niet meer droog en ik kan moeilijk 3 uur gaan zitten wachten tot mevrouw droog is onder een zweetdeken voordat ik naar huis kan.................


magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:13

droog wrijven met stro en dan een deken opgooien

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers