Zwakke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Zwakke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 22:48

Hey,
Ik heb een vraagje van een vriendin van mij.
Ze heeft juist een pony gekocht , Blanca. Ze is 5 jaar en staat in Frankrijk. Ze heeft haar zelf opgeleerd enzo , maar de rug van Blanc is vrij zwak. Nu wilt ze graag weten hoe ze die rug sterker kan maken.
Met welke teugel kan ze het beste rijden/ longeren?? (en hoe werken die teugels dan juist , welke nadelen ... , kortom ALLES wilt ze weten!)
Alvast bedankt ,
xxx Faustie

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 22:50

Ok, ik weet dus eigelijk niet zeker of dit wel op het juiste forum staat , maar anders moeten ze het maar ff verplaatsen Haha!
Greetz

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:04

ik denk dat je haar gewoon goed voorwaarts neerwaarts moet rijden. Dus echt met de neus over de grond laten gaan. Welk hulpteugel? Ik zou het niet weten. Ik rijd altijd gewoon zo. In het begin is het natuurlijk moeilijk. Je moet haar goed belonen als ze vraagt, moet je meteen geven. Ze gaat dan namelijk haar achterhand gebruiken en zo komt haar rug beter in evenwicht.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:15

Tijdens het longeren gebruik ik voor Baduh een longeersingel en een slof. Hierdoor moet ie zijn achterhand er wel onder zetten en dan zie je die rugspieren werken. De eerste keer eerst zonder slof goed warm laten lopen, dan een kwartiertje met de slof, en dan weer uit laten stappen zonder slof, ander krijgt het beessie verschrikkelijke spierpijn. Bijzetjes aan de longeersingel kan natuurlijk ook,maar bij zo'n slof heetft ie net iets meer vrijheid. (mits goed aangelegd)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 13:49

Bubbels : Hoe moet de slof dan bevestigd worden zodat ie geen kwaad doet?

Mijn vriendin heeft ook iets over de stootteugel gehoord , maar daar heb ik zelf niet zo veel ervaring mee. Dus ... wat is een stootteugel , wat zijn de voordelen , hoe moet je hem bevestigen??

Groetjes!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:44

Een stootteugel is in principe een bijzetteugel met zo'n longeerbitstukje. Loopt van tussen de voorbenen naar het bit toe (zo ken ik hem iig). Wat die doet is in principe de mond van het paard tussen de voorbenen trekken, natuurlijk afhankelijk van hoe strak je hem afstelt...
Wat ze ook kan doen is een pessoageval gebruiken, die is er (dacht ik) voor om ruggebruik te bevorderen.
Ik weet niet precies hoe dat werkt, dat zal iemand anders uit moeten leggen...

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 17:01

Longeren met een gogue bijvoorbeeld of pessoa. Bevorderen nl ruggebruik.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:31

Ik begin onderop de buik, daar maak ik het eerste haakje vast aan het lusje wat aan de singel zit. Dan gaat de teugel door de bitring heen, van binnen naar buiten. Dan leid je de teugel door de middelste ringen van de longeersingel (aan de zijkant dus) en ga je via de andere bitring weer terug naar het lusje onder de buik waar je het andere haakje aan vast maakt.
Het kan ook makkelijker. Maak een haakje vast aan de ene bitring, leid de teugel tussen de voorbenen door en aan de kant van de bitring over de rug, aan de andere kant weer tussen de benen door en haak dan vast aan de andere bitring. Nu kan je op de rug een knoop maken en daarmee stellen hoe sterk je je paard naar beneden wilt dwingen, maar let wel op dat bij deze manier de teugels niet onder zijn oksels schuren of dat het bit door de mond gezaagd word, want dan werkt het averechts.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 19:04

Hoi,
Ik ben dus de vriendin van Faustie , Esther. Bedankt voor al jullie reacties al , maar kan iemand me uitleggen wat een pessoa precies is? Ja ok klinkt vrij dom , maar ik wil gewoon alles op papier kunne zetten en zo nadenken wat ik zal gebruiken en wat mijn mogelijkheden zijn.
Groetjes! en hoefjes van Blancatje!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:51

Mmm... als je er zelf niet veel vanaf weet zou ik eigenlijk als eerste aanraden om een ervaren iemand te zoeken die het je allemaal uit kan leggen..!

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 12:38

En daarbij komt, als we moeten gaan uitleggen hoe een pessoa werkt, dat is een heel tuigwerk, hihi. Kijk eens bij divoza op de site, daar staat een kleine uitleg en ook een foto van een pessoa. Maar verder zou ik inderdaad even een expert raadplegen (ruitersportzaak in de buurt?) want hulpteugels kunnen bij verkeerd gebruik ook schade aanrichten.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 14:57

Hey,
Hier dus weer Esther! Ok , dat zal ik zeker doen!! Bedankt voor jullie reacties he!! Groetjes Esther en hoefjes van Blancje!!

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:59

hoi ik ben Esther, ik wist wel wa nen pessoa was, mor kwist ni da ge da bedoelde, Want kwist eigenlijk totaal ni da daar ook voor hielp,...dus dan dachtek, misschien bedoelde ze wel iets anders,...mor heel erg hard bedankt vor julie reactie!!! Alle tips zijn nog steeds meer dan welkom!!!
Blancatje zal jullie dankbaar zijn!!!

Eske en Blancatje
PS, een fototje komt nog!!!

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 22:00

en ik wil Faustie bedanken omdat ze jullie hulp heeft willen inroepen en omdat ze me deze site heeft leren kennen!!!
Blancatje

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 22:05

Heel graag gedaan hoor Es!
Maar euhm... op bokt moet je wel erg AN praten , want ons dialectje verstaan ze hier misschien niet zo goed. (niet slecht bedoeld hoor)
Greetz en See Ya!

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:18

Hey!!!
Iedereen heel erg hard bedankt voor jullie tips, als jullie nog iets weten,...zeg het me dan!!! Blanca zal jullie daar heel dankbaar voor zijn! Want zo zal zij minder rugpijn hebben. Nu, als ik erop rijd heeft ze bijna nooit rugpijn, maar toen ze nog niet van mij was, reden er als er echt geen ander paard over was, nog anderen op,...en die waren niet altijd even mager,..soms eerder een beetje dik, en als je dan niet goed naar voor gaat zitten wanneer je een berg op klimt,...dan had ze vaak rugpijn,... Dus ja, en ik wil echt dat haar rug gespierder word,...zo zal ze veel minder snel rugpijn hebben normaalgezien!!! Heel erg bedankt!!! En alle tips zijn nog méér dan welkom!!!

Groetjes,
Esther
PS, voor diegene die ook de rug van hun pony/paard meer wil gaan spieren, balkjes draven zou naar het schijnt ook heel erg goed helpen!!!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 22:09

Hey Es,
Ik zou dus gewoon beginnen longeren met een slof of pessoa. (als je dat daar hebt he)
En werk met rijden niet naar het aan de teugel lopen ofzo, maar naar de ontspanning en rijdt haar achterhand er goed onder.
groetjes!

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:18

Merci voor uw raad!!!

Maar voor een pessoa ben ik niet echt,...eigenlijk ben ik er tegen, en als je het mij vraagt helpt dat bijna niet,...maar ik weet het niet,....
Maar ik gaan veel longeren met een gogue en balkjes lopen,...dat zou heel veel helpen naar het schijnt,...maar ik weet het ook niet,...maar dat zeiden de meeste, en dat zijden er ook een paar die hoge dressuur rijden. (Een ervan rijdt Z2, maar die ging het ook nog eens aan haar lesgever vragen) Maar in elk geval heel erg bedankt dat je dit hebt willen doen voor mij!!!! En heel erg bedankt voor je raad!!!

Groetjes, Eske
en hoefkes, hinnikjes, bokjes, Blancatje!!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 22:30

Heel graag gedaan.
Maar je kan misschien vragen aan dat meisje die haar tijdens het jaar verzorgt dat zij ook longeert?? Want jij bent alleen maar daar in de vakanties en als je die zwakke rug er echt uit wilt , zal je wel wat meer met dr moeten bezig zijn.
In ieder geval veel succes!! En als je hulp nodig hebt ... je weet me te vinden!
groetjes!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:08

Inderdaad zal het paardje toch langer dan een paar weken (dat jij er bent) aan het werk moeten.
Dus zeker drie keer per week of gelongeerd of gereden met bijv. gogue.
Een pessoa is ook erg goed, werkt super zelfs, maar is moeilijk om mee te longeren als je er nog geen ervaring mee hebt en je paardje ook niet.

Balkjes lopen en dan vooral in rustige draf over balkjes die 'net iets te ver liggen om makkelijk over te kunnen', dat werkt wel goed.
Dit kun je met longeren maar ook met rijden doen.
Verder met rijden in de piste veel overgangen laten maken.

Ik begrijp dat je haar zelf beleerd hebt, hoe oud was ze toen ze werd beleerd en ingereden?
Ze zal een sterkere rug krijgen als ze het hele jaar door regelmatig (een paar keer per week) getraind wordt.
Mocht dit niet kunnen dan zal ze zich ook niet verder kunnen ontwikkelen, dan kun je haar beter bij jezelf thuis in België zetten, bij een boer met weiland bijvoorbeeld, maar dat moet je zelf maar zien.
Veel succes met haar! Lachen

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:17

Heel erg bedankt!! Knipoog

Dagdag!!!!!!!!