Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:50

Tiggs schreef:
Hm irritant, weet je inmiddels meer?


Dank voor het vragen. Had vandaag redelijk snel antwoord terug. Alleen nu weer vragen Haha.
Vorige keer was het pap 2 en hpv en klachten van tussentijds bloedverlies. Toen moest het behandeld worden en heb ik een lis gehad.
Nu is het dus ondanks de behandeling pap 3a. Hun zeggen over half jaar opnieuw uitstrijkje.
Maar mij vraag is wel hoe kan het ondanks de lis nu een 3a zijn en waarom nu half jaar wachten.

Heb hier nog geen antwoord op gehad.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:00

Dat is wel vreemd idd, ik zou dan een doorverwijzing verwachten..

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:57

Het is al wel in het ziekenhuis

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:08

Soms, zeker als je jong bent, kunnen ze afwachten. Ligt er aan welke gynaecoloog je het vraagt denk ik. Ik had ook eerst een pap 3a, toen gewacht, toen was het nog niet weg, toen een lis. En toen bij een andere gynaecoloog een lis bij pap 2.
Maar een lis geeft later kans op vroeg geboorte als je zwanger bent, dus zeker als je jong bent wachten ze nog wel eens, om te kijken of je lichaam het vanzelf regelt.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:58

Ok ik was 25 en had toen 3a en kon meteen naar de gyn..

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:24

Ik was eens aan het googelen (normale avondbesteding voor mij) en opeens kwam ik op een van mijn favoriete sites uit: apotheek.nl met daarop de informatie over de kyleena spiraal. Opeens staat daar dit:
"Wordt ook gebruikt bij overgangsklachten. Het is dan een aanvulling op de behandeling met oestrogenen. Oestrogenen verhogen de kans op baarmoederkanker. Het spiraaltje gaat dit tegen."

Nu las ik even te snel en dacht ik dus dat ze baarmoederhalskanker benoemden, dus voordat ik dat doorhad had ik al verder gegoogled en kwam ik hierop uit: https://kanker-actueel.nl/risicos-en-oo ... gezet.html
Hadden jullie van dit verband al weleens gehoord? Gebruiken jullie/hebben jullie de pil gebruikt?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:36

Een blauwe maandag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:00

genja schreef:
Dank voor het vragen. Had vandaag redelijk snel antwoord terug. Alleen nu weer vragen Haha.
Vorige keer was het pap 2 en hpv en klachten van tussentijds bloedverlies. Toen moest het behandeld worden en heb ik een lis gehad.
Nu is het dus ondanks de behandeling pap 3a.
Hun zeggen over half jaar opnieuw uitstrijkje.
Maar mij vraag is wel hoe kan het ondanks de lis nu een 3a zijn en waarom nu half jaar wachten.

Heb hier nog geen antwoord op gehad.

Pfff wat een teleurstelling moet dat zijn voor jou, zeg... :\

Ik slik al 14 jaar de pil, maar mijn gynaecoloog zei dat dat geen invloed had...

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:09

Ik heb vandaag de thuistest op de post gedaan... nu afwachten !

sandorra

Berichten: 4027
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:35

Vandaag de uitslag binnen van een uitstfijkje en er is HPV vastgesteld pap1. Zit nu voor mijn eigen geruststelling toch effe bij de huisarts om wat meer informatie op te vragen..... had dit namelijk niet verwacht.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:44

Pap 1 is goed! Dus daar geen zorgen om.
In principe zou je lichaam het HPV zelf moeten klaren. Maar goed, je huisarts zal je dit inmiddels ook hebben verteld denk ik :D

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:08

mijn was negatief gelukkig

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:25

germie schreef:
En wederom mag je dus niet je mening geven. En dat doe ik dus wel. Ik heb er 1 keer aan meegedaan, pijn gedaan en 4 dagen nagebloed. UItslag gedeeld met verkeerde persoon. Dat vind ik toch behoorlijk ernstig. Ben er dus op tegen. Prima als een ander gaat, maar ik niet. bovendien kan ik geen hpv hebben.
Ik wens dus ook geen commentaar op mijn correcte en eerlijke en toegestane mening. Ik ga ook geen commentaar leveren voor al die mensen die wel heengaan. Dus ik zal mijn mening hier blijven herhalen als er gezeurd blijft worden. En ja, ik weet dat sommigen dan voor de lol gaan zeuren, maar ik mag hier wel melden dat ik niet ga. Ben je het er niet mee eens, negeer het dan. Dan is het een pagina verder weer doodgebloed. Nu zal het open blijven en zal ik het ook blijven herhalen omdat ik gewoon ook gerespecteerd wil worden met mijn mening die gewoon mag. En ik vind het wel ernstig dat mijn gegevens gedeeld zijn. Dat is dus een nadeel van zo'n onderzoek. En dat mag ook belicht worden.


Voor een hpv besmetting hoef je niet aan seks of penetratie te doen.

Hannanas
Berichten: 13021
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:26

Pap1 is goed!
Vanwege je hpv gewoon over 6 of 12 maanden weer een check, net zo lang je hpv negatief bent.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:49

Hannanas schreef:
germie schreef:
En wederom mag je dus niet je mening geven. En dat doe ik dus wel. Ik heb er 1 keer aan meegedaan, pijn gedaan en 4 dagen nagebloed. UItslag gedeeld met verkeerde persoon. Dat vind ik toch behoorlijk ernstig. Ben er dus op tegen. Prima als een ander gaat, maar ik niet. bovendien kan ik geen hpv hebben.
Ik wens dus ook geen commentaar op mijn correcte en eerlijke en toegestane mening. Ik ga ook geen commentaar leveren voor al die mensen die wel heengaan. Dus ik zal mijn mening hier blijven herhalen als er gezeurd blijft worden. En ja, ik weet dat sommigen dan voor de lol gaan zeuren, maar ik mag hier wel melden dat ik niet ga. Ben je het er niet mee eens, negeer het dan. Dan is het een pagina verder weer doodgebloed. Nu zal het open blijven en zal ik het ook blijven herhalen omdat ik gewoon ook gerespecteerd wil worden met mijn mening die gewoon mag. En ik vind het wel ernstig dat mijn gegevens gedeeld zijn. Dat is dus een nadeel van zo'n onderzoek. En dat mag ook belicht worden.


Voor een hpv besmetting hoef je niet aan seks of penetratie te doen.

Nouja als je intiem contact als seks beschouwt wel... er is enige vorm van huid-huid contact nodig. Maar laten we ajb niet weer die discussie met haar aanwakkeren :D

sandorra

Berichten: 4027
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:32

Ik ben iets geruster gesteld maar had dit niet verwacht.... zeker nu ikmeerder van dichtbij 2x kanker in fam heb gehad.... over 3 mnd doen we op medische indicatie nogmaals een uitstrijkje ook is het alleen naar voor mijn eigen gemoedsrust.....

Prairy
Berichten: 9088
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:28

Ik meld me hier ook even... Zojuist belde de assistente dat mijn uitslag van maandag al binnen was van het 2e uitstrijkje. Ik heb zelf eerst een thuis afname gedaan en daar bleek hpv positief uit.

Toen dus naar de huisarts voor vervolg en nu blijkt het dus pap 3a2 te zijn en moet ik naar de gynaecoloog.

Heeft er toevallig iemand al de baarmoeder laten verwijderen om van het gezeur af te zijn, dus voordat er daadwerkelijk kanker ontstaat?

Ik ben namelijk al gesteriliseerd en heb echt niks behalve ongemak van dat ding en zou het liefst zien dat ze hem eruit halen.

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:15

Dit staat er op internet:
Citaat:
HPV wordt vrijwel altijd overgedragen via geslachtsverkeer. Sommige onderzoekers zeggen dat het virus kan worden overgedragen via de handen of natte handdoeken, badpakken en ondergoed. Deskundigen op het gebied van seksueel overdraagbare ziekten achten dit onwaarschijnlijk, omdat virussen meestal niet lang genoeg buiten het lichaam overleven om iemand anders te infecteren.

Komt uit een link die hierboven al genoemd is. Dus als je geen seks hebt is hpv eigenlijk uitgesloten. En ook intiem contact is gewoon seks.

Het onderzoek naar vrouwen die de pil gebruiken is interessant. Want waarom gebruik je de pil? Sommigen puur omdat ze meerdere bedpartners hebben en geen kinderen willen. Als je een goed onderzoek wilt doen moet je het monitoren bij vrouwen die geen bedpartners hebben en wel de pil slikken vs. vrouwen die de pil niet slikken en geen bedpartners hebben. Maar ik denk dat dat heel moeilijk wordt om daar genoeg mensen voor te vinden om een goede baseline te krijgen. Ik blijf er bij dat de oorzaak van veel baarmoederhalskanker toch echt geslachtsgemeenschap is. Ja, voor velen iets natuurlijks en zelfs een levensbehoefte. En anders komt het door hulpstoffen in de pil. Dan moet je kijken naar welke merken van de pil gebruikt zijn over een langere periode. Een echte conclusie is gewoon nu absoluut nog niet te trekken.
Seksloos door het leven? Voor mij geen probleem, maar voor velen wel.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:48

Maak anders zelf even een topic aan.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:53


Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:38

lieveli schreef:
Maak anders zelf even een topic aan.

Echt he. Volgens mij heb ik je al eerder gevraagd hier in dit topic erover op te houden, jammer dat je het niet lang hebt volgehouden.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:42

Idd, als je toch geen uitstrijkje laat maken, snap ik überhaupt niet waarom je hier nog post..

Ik ben 35 geworden, verwacht toch ieder moment weer een oproep..

hagelslag
Berichten: 9044
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:43

Ik heb afgelopen maandag weer een uitstrijkje laten doen.
En maandag kan ik bellen voor de uitslag.
Vorige jaar rond deze tijd had ik "verkeerde" cellen. Half jaar geleden een groot onderzoek gehad wat oke was. En nu dus weer controle.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:27

Moderatoropmerking:
het vriendelijke verzoek de reacties on-topic te houden. Het gaat in dit topic om het onderzoek uitstrijkjes voor baarmoederhalskanker.

Wellicht is het handiger om voor baarmoederhalskanker en hoe je eraan komt een separaat topic aan te maken?

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:42

Ik heb een brief gekregen met daarin de uitslag van de thuis afname test.
Er is geen HPV gevonden *\o/* opluchting hoor !