kunststof westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

kunststof westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 15:17

Aangezien mijn pony toch wat ouder begint te worden (tussen de 18 en 20 jaar) en mijn westernzadel van leer op is en er een nieuwe moet komen vraag ik mij af of het niet beter is een licht kunststof westernzadel voor haar te kopen. Weet iemand waar ik die kan kopen nieuw of 2e hands?
Of zijn er andere alternatieve inplaats van een kunststof zadel? echt mooi vind ik ze namelijk niet

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:39

een westernzadel met een kunstof boom i.p.v een houten is ook al veel lichter dan eeen westernzadel met houten boom
ik had er eerst 1tje met houten boom .. voor mijn vorige pony.
nu voor baily heb ik een zadel met eqiflex boom (kunstof) scheelt ook in gewicht.. ik houd zelf niet van kunstof zadels .. (engels of western) maar das persoonlijk....niet vanwege het uiterlijk maar ik vind ze niet lekker rijden
als je in een equiflex boom geiintreseert bent kan ik je het nummer van evelien van eurohorse ridingshop wel aan je geven die komt bij je stal langs..
en ze heeft nieuwe en 2e handse zadels. weet niet of ze ook kunstof heeft maar dat kun je vragen. je belt gewoon naar haar op en zegt wat je ongeveer wilt hebben en dan komt ze langs met een hele vrachtwagen met zadels... ze is erg goed dus.. als je het nummer wilt stuur maar even een pb , ik houd er niet van om nummers openbaar neer te zetten...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:23

Je hebt kunststof en kunststof Haha! Als je eens op zoekt gaat naar een Wintec, zul je zien dat dit best meevalt qua uiterlijk. Het is geen leer, maar het materiaal lijkt op leer en is heel makkelijk in onderhoud en licht. Tevens gebruikt dit merk een redelijk goede kunststof boom en is in verschillende breedtematen te krijgen.

Ook hebt je zadels waarvan het bovendeel (zitgedeelte/jockeys) wel van leer is en het onderste deel (fenders en skirts) van kunststof (merk Fabtron).
En natuurlijk heb je die zadels waarvan het zitgedeelte van leerachtig materiaal is en het onderste gedeelte van stofachtig materiaal. Deze zijn ook in kleuren en motieven te krijgen. Ook bekende merken als Circle Y voeren deze lijn.

Het belangrijkste is dat het goed op je paard past. Zeker met een ouder paard die vaker wat last hebben van een doorgezakte rug, moet je erg uitkijken met 'bridging' (het niet aansluiten op de rug van de boom, maar alleen de voor- en achterkant raken de rug.

Een volkunststof zadel zal rond de 8/10 kg liggen, een leren zadel met een kunststof boom ligt rond de 12/15. Een leren zadel met een houten boom (geen waaibomenhout Knipoog ) weegt van 18 tot 25+ kg.
Verder maakt het in gewicht natuurlijk uit of je een dubbele skirt, een enkele of een roundskirt hebt.

Ik denk dat als je een roundskirt met een kunstsof boom neemt je qua gewicht niet zoveel verschil hebt met een volkunststof zadel. Maar wel veel meer keus in een goede maat.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 20:44

Ik heb ook nog een nieuw wintec westernzadel te koop met 5 jaar garantie op de boom. Het is een stuk lichter dan leren zadels maar inderdaad is het het belangrijkste dat het zadel goed past. Een zwaarder zadel maar wel perfect passend zal altijd beter zijn dan een licht zadel dat voor geen meter past Lachen

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:48

Is een kunststof westernzadel geschikt voor het inrijden van een paardje? En wat kost zoiets?