Vulkanen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Vulkanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-02 14:40

Hoi ik moet voor me zus info zoeken over Vulkanen , deze vragen moeten beantwoord zijn , kan een bokker of kunnen meerdere bokkers mij helpen ???

1) De meeste supervulkanen vind je in verre continenten , maar niet allemaal ,welke supervulkaan werpt haar schaduw op Europa ?
2) Welke vulkanen zijn vandaag nog altijd actief ?
3) Ook de omgeving Yellowstone wordt door wetenschappers nauwlettend in het oog gehouden , zijn er afgelopen weken nog aardschokken in het gebied opgetekend ?

Weet je 1 van de vraagjes please help me dan , dank bij voorbaat !
Kusje Kusje Kusje


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:55

Hoi Spikkel,

Wat wordt er precies bedoeld met 'supervulkanen'? Over vulkanen die nu (op dit specifieke moment) actief zijn: dat zijn er een heleboel. O.a. de Etna (zoek maar eens bij ITP voor foto's van de Etna), de Reventador in Ecuador en nu ook eentje op Java. Stromboli en Kilimanjaro (schrijf je dat zo?) zijn ook erg actief evenals de Hekla op Ijsland.
Een link waar je wel wat aan hebt (en waar ook Yellowstone in genoemd is): volcano.und.nodak.edu/vw.html

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-02 14:59

ik denk dat het gewoon is een supervulkaan , wat is de grootste vulkaan van europa , denk ik ,en bedankt voor die info want ik vind nergens een site met actieve info :s en die site die je gaf zie ik op veel sites staan maar die doet ut niet ! Boos!
Doei

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:26

ook nog www.solidine.com/penates/etna .Dit zijn dus alleen Etna foto's van een week of 2 terug.

Qua supervulkaan in europa: de vesuvius is redelijk link. Als die weer een keer uitbarst zou dat een grote kunnen zijn.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 01:16

De regio in en bij yellowstone is altijd aktief, het bruist er van de schokken ... letterlijk! Ik heb hier een boek over vulkanen ook - leerzaam ding hoor!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 07:30

Is IJsland trouwens niet een grote vulkaan met al die geysers en zo? Ik zou eerste eens de definitie van een supervulkaan opzoeken. Ik geloof dat het met de horizontale omvang te maken heeft, meer dan hoevaak en hoe sterk hij uitbarst.

[edit] Naar het schijnt is een supervulkaan iets dat meer dan 1000 kubieke kilometer kan uitspugen.. Dat is dus 1.000.000.000.000 kubieke meter.. Erg veel dus. Etna en Hekla zijn daarbij vergeleken dus dwergvulkaantjes.. Ik vond dit wel een interessant document: http://www.kiva.net/~jgrover/history/calderas.txt

met deze search kon ik wel even merken dat het internet toch wel erg Brits/Amerikaans is ingesteld. Bijna ieder artikel ging over Yellowstone.. redelijk melig. Overigens, als Yellowstone uitbarst met de eerdere 2500 Km3, dan moet ik snel uit Finland verhuizen.. Dan wordt Finland namelijk even aantrekkelijk als de Noordpool. Je zou dus ook kunnen zeggen dat zelfs Yellowstone zijn schaduw over Europa werpt. Schijnbaar waren ook Toba (74000 jaar geleden) en Krakatao (1500 jaar geleden) van redelijk sterke invloed. Krakatao was echter niet van de supercategorie..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 11:49

Qua supervulkaan in Europa? welke is dat dan? (Etna is inderdaad maar een kleintje, kan ook de hele tijd zn druk kwijt dus bouwt nooit zoveel spanning op). Toch de Vesuvius?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:15

Hebbes!

Citaat:
One such supervolcano, at Yellowstone national park in the US, is overdue for an eruption. Yellowstone has gone off roughly once every 600,000 years, the last eruption about 640,000 years ago. The Yellowstone caldera is 70 kilometers long and 30 km wide, with a huge magma chamber 8 km beneath the Earth's surface. Ground surface deformation and other signs measured by satellite suggest it's still active, and on the move.

Another caldera is in the Phlegraean Fields near Naples in southern Italy. It is similar to Yellowstone, but smaller.


Citaat:


Dus toch in de buurt van de Vesuvius...

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:17

HEeft de Etna niet een keer heel pompeii om zeep gebracht in de romeinse tijd? (serie "de laatste dagen van Pompeii). Italie is gezegend met 2 nog werkende vulkanen.

De hond is de betere mens

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:23

Nee hoor Dees, dat was de Vesuvius. Daarom is de vesuvius ook veel gevaarlijker. Hij is lager, kan zn druk niet kwijt (dus bouwt heeel veeel druk op) en is van een ander type (ik geloof dat de Etna een 'hotspot' vulkaan is en de vesuvius tectonisch, dus meer afhankelijk van aardschollen ed, maar hou even een slag om de arm hierbij).
Als de vesuvius gaat dan zal dit dus heel explosief en plotseling zijn (en potentieel veel gevaarlijker dan de Etna).

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:34

Overigens Campi Flegrei is iets heel anders dan de vesuvius, met een krater van 13 kilometer doorsnee. Overigens is het "maar" een kleintje die hoogstens ooit 80 kubieke kilometer heeft uitgespuugd. Supervulkanen schijnen dus vooral van die dingen zijn met enorme kraters, dus iets anders dan de vesuvius. De vesuvius was inderdaad de vulkaan die Pompeii en Herculaneum om zeep heeft geholpen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:49

Maar goed, hoe groot is de kans dat Campi Flegrei iets gaat doen? Valt daar iets over te zeggen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Sannne, _San87_, _Zsazsa_, Amazonbot, annelieke92, BanjerLief, GrapeshotBot, Kimberly520, laran, lillylover, limagirl, love_juliet, Nientsje, Pieke_Gwen, SannevZ, Selina, Sky_As, Telpeva, Urona447, XXInKA en 135 bezoekers