Trailer kopen; waar allemaal op letten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Trailer kopen; waar allemaal op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 20:01

Hallo
we zitten erover te denken om een opknapper te kopen, maar waar moet ik allemaal op letten zodat ik geen kat in de zak koop?

Wie heeft tips?

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:26

Op de bodem dat is erg blangrijk
en verder weet ik niet echt veel dingen omdat wij hebben meteen een heel goede gekocht die we meteen konden gebruiken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132050
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:48

Eigenlijk zou je als eerste moeten kijken of de trailer past bij de auto die je hebt (of gaat kopen); mag de trailer achter de auto, is het verantwoord etc.

Opknappen is best een groot karwei, als je zelf niet handig bent of je kent niemand die het voor je kan doen, dan zou ik er niet aan beginnen.
Er gaat meer tijd inzitten dan je denkt, en de benodigde materialen zijn ook best duur.
Als je het opknapwerk uit moet gaan besteden dan ben je echt heel veel geld kwijt, voor dat geld koop je ook een leuke trailer waar nauwelijks iets aan gedaan hoeft te worden.

Het chassis en de bodem zijn erg belangrijk om op te letten.
Dit zijn toch de dragende delen van de trailer en je kunt ze niet zo gemakkelijk vervangen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:49

Ik heb afgelopen mei mijn huidige trailer aangeschaft, dit leek een goede aankoop, bodem was pas 5 jaar oud, alles zag er goed uit.
Alleen de oplooprem moest vervangen. Bleek dat het hele remsysteem niet in orde was aan de onderkant, alles op laten knappen en vernieuwe was ik 633,- euro aan kwijt. Schrok eerst wel, maar heb nu wel een zo goed als nieuwe trailer.

Ik zou gewoon uithouden dat je hem eerst mag laten nakijken door een trailer/aanhangwagenbedrijf, voordat de koop definitief is.
Die kunnen je precies vertellen in welke staat de trailer is en wat er allemaal nog vervangen moet worden en wat dat ca. gaat kosten.
Zo voorkom je dat je tegen onvoorziene kosten aanloopt!

Veel succes met de aankoop.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:51

Oh ja, let op verf!!! Dit kan roestplekken bedekken.....
Geverfd kan een trailer en nieuw uitzien, maar daarna schrik je wat er onder dat laagje verf kan zitten (doorgeroest, rot hout etc.)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 23:24

Oscar schreef:
Eigenlijk zou je als eerste moeten kijken of de trailer past bij de auto die je hebt (of gaat kopen); mag de trailer achter de auto, is het verantwoord etc. .


Het lijkt me logisch om hier mee te beginnen. We weten wat we kunnen en mogen, dat is in ieder geval al iets he Haha!
Ik heb me verder nooit met trailers bezig gehouden, en ja, ik begrijp dat de bodem piekobello moet zijn, maar er zijn vast nog meer dingen waar ik op moet letten.

bedankt voor de tips tot zover!!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 23:44

Je wou toch een opknapper? Nou maakt het geen barst uit hoe rot het houtwerk is. Belangrijker is of er chassisdelen en assen te koop zijn. Houtwerk is geen probleem, beetje doe-het-zelf-zaak moet het kunnen leveren.
Ik heb een Westfalia gekocht, zo gaar als een pakje boter, voor weinig. ik heb 2000 euro uitgegeven aan opknappen. Nieuw hout, nieuwe remmen, ijzerwerk opnieuw laten verzinken, alle moeren en bouten in RVS, nieuwe banden en nieuw hang- en sluitwerk.
Ik heb nu dus een zo goed als nieuwe Westfalia, gaat wel weer twintig jaar mee.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:13

Let erop dat er een registratiebewijs bij zit. Volgend jaar krijgen alle aanhangers een eigen, apart kenteken. Dat kenteken kun je alleen krijgen middels het registratiebewijs. Heb je dat bewijs niet, moet de aanhanger opnieuw gekeurd worden, en dat is waarschijnlijk niet goedkoop.

Verder zijn belangrijk :
- De bodem, raken nog al eens verrot
- De banden, ondanks voldoende profiel om de 3-4 jaar vervangen
- De remmen (incl. handrem), functioneren oplooprem
- De verlichting

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:04

Pegasus schreef:
Let erop dat er een registratiebewijs bij zit. Volgend jaar krijgen alle aanhangers een eigen, apart kenteken. Dat kenteken kun je alleen krijgen middels het registratiebewijs. Heb je dat bewijs niet, moet de aanhanger opnieuw gekeurd worden, en dat is waarschijnlijk niet goedkoop.

Verder zijn belangrijk :
- De bodem, raken nog al eens verrot
- De banden, ondanks voldoende profiel om de 3-4 jaar vervangen
- De remmen (incl. handrem), functioneren oplooprem
- De verlichting


Dat geldt pas vanaf volgend jaar september, nu kun je met een chassisnummer nog gewoon een registratie krijgen.
Op zich moet je banden in de gaten houden, maar ik rijdt met de vrachtwagen ook al twaalf jaar met dezelfde banden rond en die doen het nog uitstekend, niks aan te zien.