Inrijden jonge paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Inrijden jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 11:27

Hallo allemaal,

Ik wilde graag weten op welke leeftijd jullie paints en quarterhorses inrijden.
Groetjes Lisa


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:59

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het inrijden op te jonge leeftijd, je kunt al wel grondwerk doen en zo het uiteindelijk rij-werk vergemakkelijken.
Vanaf 3 jaar ben je vroeg genoeg vwb een lichte belasting 3x per week 20 minuten.
Ik geef hieronder maar weer eens het schema waaruit je kunt zien op welke leeftijd de groeiplaten zijn gesloten en deze onderdelen dus belast mogen worden.
Eerdere belasting gaat dus ten kosten van de gezondheid-levensduur-gebruiksduur van je paard.
Afbeelding

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:11

Ik vind ook; nooit te vroeg beginnen!
Voor de 3 jaar denk ik nog niet eens aan...
Vanf 3 / 3.5 langzaamaan opbouwen

♥ Rewrite the Stars ♥

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:11

Pluis is net 2 en ik moet er echt nog niet aan denken om met hem te beginnen. Over een half jaar ofzo beginnen we eens met een enkele keer longeren en stemcommando's, hoewel hij whoa, walk en jog al kent (naast mij, halter training) en langzaamaan zadelmak maken en dan zien we wel wanneer hij en wij er aan toe zijn om eens wat meer te doen.

We hebben geen haast, we willen nog lang plezier van hem hebben.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:20

Ik ben eventjes voor zijn derde begonnen met er 5 minuten op rond te stappen en bijvoorbeeld 2 rondjes draven. Dat 2x of 3x per week.
Dit deed ik omdat hij hengst was en ik zijn voorjaarshormonen voor wilde zijn. Bloos
Vervolgens heb ik heel weinig gereden en voornamelijk buitenritjes om zijn balans te krijgen.
Nu heeft hij een maand op het land gestaan en ga ik komend weekend langzaamaan wat meer training geven.

Als je de zoekfunctie van Bokt gebruikt hier op western, zul je zien dat er al heel wat topics over geschreven zijn met aardige discussies

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:45

vera schreef:
Als je de zoekfunctie van Bokt gebruikt hier op western, zul je zien dat er al heel wat topics over geschreven zijn met aardige discussies
..........En ook behoorlijk "gekleurd" zijn. Schijnheilig

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:12

en jessiejanes al die discussies hebben geholpen als je nu leest dat ze allemaal gaan beginnen bij het derde jaar,dus bokt is top

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:23

Hier is vorige week de start gemaakt met het zadelmak maken van mijn Painthengst. Hij is in mei 3 jaar geworden. Paar keer per week gaat het zadel er nu op en stapt Dineke er even op. Hij werd sinds juni gelongeerd met het zadel erop en met een bitje in om hem de stemcommando's goed bij te brengen. Hij vindt het prachtig!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:03

westernworld schreef:
en jessiejanes al die discussies hebben geholpen als je nu leest dat ze allemaal gaan beginnen bij het derde jaar,dus bokt is top

.....................of iedereen die eerder begint, houdt "hier" wijselijk z'n mond!................................ Cool Schijnheilig

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:02

jessiejanes schreef:
.....................of iedereen die eerder begint, houdt "hier" wijselijk z'n mond!................................ Cool Schijnheilig

Haha! Haha! *LOL* ik geloof het ook OK dan!

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:05

JJ en Sp misschien hebben jullie gelijk,maar ik ga nog steeds van het goede der mensheid uit,zal het ook nooooooooooit leren!

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 15:56

Ik ben met een jonge paintmerrie van 2 jaar begonnen met wat jullie haltertraining noemen en doe dus Whoa *LOL* en stap en draf in de roundpen en komen als ik haar roep wat ze overigens geweldig doet
Het is werkelijk on-ge-loof-lijk wat dat paardje al snapt, zo jong als ze is werkt ze graag en is heel slim, handig omkeren bij het hek zodat ik niet in de blubber stap, zijn alle paints nu zo makkelijk in de omgang?
Dan wil ik er nog wel tien
Ben er naast mijn Hypp paardje echt ontzettend blij mee.
Alleen verfikt haar kopje af en toe in de zon, dat is omdat ze een witkopbonte is
wel leuk om te horen hoe jullie erover denken.
Vooral die plaat vond ik erg mooi om te zien.
Zal zuinig op haar zijn Haha!

roni
Berichten: 143
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: het ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:56

hey lisa heel verstandig dat je naar mensen luisterd die er echt verstand van hebben laat een jong paard lekker zijn jeugd hebben rijden is bijzaak vind ik zelf heb vooral veel geduld je kunt er langer op zitten als dat een paardje zijn jeugd heeft gehad dus als hij ouder is dan 3 dan heb je nog een heel leven met je paint voor je kinderen van 2 doe je ook niet naar de bassis school snap ie groetjes roni

genot om met je paardje bezig te zijn


kidje
Berichten: 89
Geregistreerd: 30-12-04

Re: Inrijden jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:48

Heyz,

Mijn half quartertje (net nieuwe aanwist, wordt zondag gebracht!!!kan niet wachten ) wordt in oktober 2.5 jaar....voorlopig gaat hij nog enkele maanden het land op.Hji heeft namelijk weer zo'n groeispurt en dan kan ie nog lekker wat sterker worden en doorgroeien.
Daarna rond december komt ie naar binnen en begin ik zachtjes met grondwerk en 2x de week longeren en stemcommando's..(wat hij nu ook reeds al prima deed daar)
Pas als hij drie is begin ik ermee te rijden en dan nog 2 tot 3x de week en enkel buiten wandelen en licht werk in de piste (drafje, stemcommando's onder zadel enzo..)

Maar zeker niet op 2 jaar!!!Mensen waar zijn we dan mee bezig??
Je maakt je paardje gewoon kapot door zo snel te beginne....

lol

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Inrijden jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:34

Topic uit 2004??

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Re: Inrijden jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:49

Cer schreef:
Topic uit 2004??

*zucht* slotje

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Inrijden jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:50


Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers