Voordelen/Nadelen voorsingelof staartriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Voordelen/Nadelen voorsingelof staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 13:06

Even een vraagje. Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met een voorsingel of staartriem?

Wat zijn volgens jullie de bezwaren om deze te gebruiken of juist niet? Dus was zijn de VD/ND.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar iemand heeft dit idee geopperd om het schuiven van het zadel tegen te gaan. Bij een rond tonnetje zonder schoft *LOL* (paard bedoel ik natuurlijk Knipoog )

Please let me know

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:15

VD zijn dat het een relatief goedkope manier is om toch lekker op dat zadel rond te kunnen hobbelen.

ND is dat je dus eigenlijk met een niet passend zadel aan het rondtoeren bent.

Toen mijn Vos sterk veranderde in bespiering begon het zadel ook naar achteren te schuiven (Het is een Passier dus aan de kwalitiet van het zadel lag het niet).
uiteindelijk ben ik noodgedwongen in maatwerk terecht gekomen,
maar ik heb er geen spijt van!
Zadel ligt echt als een huis!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:41

Een staartriem zou ik echt afraden, is helemaal niks. Een staartriem hindert het paard namelijk als je meer achterhandgebruik vraagt: zodra hij zijn achterhand laat zakken, trekt het ding aan zijn staartwortel. Een voorsingel is ook niet echt fijn, die hindert het paard weer bij het gebruik van schouder en voorbeen. Koop een goed passend zadel, dat is toch de beste oplossing. Wat je ook nog kunt proberen als het zadel maar een beetje schuift, is een onderlegger/drukverdeler (vragen bij ruitersportzaak). Een vriendin van mij heeft er ook een onder het zadel liggen en het schuift sindsdien niet meer.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:12


dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:17

Ik heb 1x een staartriem geprobeerd, dat was dus echt geen succes. Mijn paard vond het vreselijk en begon ontiegelijk te bokken toen ik aan wilde springen bij de galop. Heb de staartriem eraf gehaald en er was niets meer aan de hand...

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 15:38

THX voor de tips, Margreet bedankt. Ik heb even gekeken. Ik vraag mij idd af in hoeverre een voorsingel effectief is. Voor een staartsingel ben ik al helemaal niet. Het is mijn paard niet & ook niet mijn zadel.
We hebben al tig zadels gehad, maar elke keer is er geen enkele goed. Dit zadel dat de merrie nu heeft lag 8 weken geleden goed, maar omdat ze van iets dikker naar nog dikker schommelt (nu op dieet, wei-af) ligt het zadel de ene keer wel goed en de andere keer niet.

Aansingelen kan wel tot op zekere hoogte natuurlijk... dan houdt het op. Ik heb met een ander zadel gereden dat redelijk lag met onderleggen idd, maar dat ging ook schuiven.

Ik ben zelf een beetje sceptisch over een voorsingel, maar ik ga het maar eens proberen een keertje. Ik heb geen idee hoe zo'n ding precies in z'n werk gaat. Laat het weten. Misschien dat ik dan anders idd eens met dit zadel een onderlegger moet proberen! Ik zal vanavond ook eens aan mijn instructrice vragen. De een zegt dit, de ander dat... lastig om te bepalen dan hoe en wat... Maar daarvoor heb je het advies van bokt Knipoog Dank jullie wel voor de reacties iig. Het is zo wie zo al een paardje dat enorm op de voorhand loopt en weinig de achterhand eronder heeft. Loopt ook nog eens scheef. Dus het is allemaal omstandigheden, maar waar nu het echte probleem zit Verward
Hoop iig dat het droog is tegen die tijd voor de les Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:12

Myke volgens mij heeft een voorsingel alleen nut als het zadel te ver naar voren gaat liggen. Niet als het zadel van links naar rechts schuift, omdat je paard weinig schoft heeft.