Hoefijzers bij 2,5 jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Hoefijzers bij 2,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 17:50

Mijn paardje krijgt waarschijnlijk vrijdag hoefijzers.Alleen als de smid het er mee eens is hoor.Dit omdat haar hoeven meer de breedte in groeien als de lengte.En ik steeds meer ga wandelen met haar.Door dat wandelen slijten ze dus verkeerd af en mag daardoor van de smid niet te veel over de straat.Nou is er bij ons meer en deel straat dus heb geen andere keus.

Maar hoe denken jullie daar nou over?Zou je hetw el doen als het mag van de smid.Of zou je zeggen dan maar niet wandelen?Wat ik me trouwens haast niet voor kan stellen maar oke.Graag jullie mening hierover.

Groetjes

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.


Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:54

Ik denk dat een smid wel weet waar ie over praat. Bovendien is het in het belang van de gewrichten dat er een ijzer op gaat. Als je het niet doet en de hoeven blijven zo vreemd afslijten zal de beenstand veranderen en daardoor de gewrichten verkeerd belast worden. Zeker omdat een 2,5 jarige nog volop groeit!

Succes!

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 17:56

Nou echt vreemd slijten ze niet maar van vooraf gezien hebben haar hoeven net vleugels.Ze slijten dus te veel qua lengte maar blijven in de breedte door groeien.Dus na langere tijd zijn haar hoeven te kort en te breed.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 18:02

Hmm... tsja, dan zit er niet veel anders op dan een ijzertje. Kan trouwens geen kwaad hoor op die leeftijd, is dan dus alleen maar bescherming van de hoef.

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 18:17

op die leeftijd zijn er mensen die hun paard al hebben ingespannen en dus ijzers onder hebben laten zetten.
Als ze echt te veel afslijten lijtk het me wel handig.
Denk eraan: de winter komt eraan, ze glijden dan wel veel sneller uit met ijzers (zeker als het geijzelt heeft!)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 18:17

Kun je niet wat vaker een afspraak maken met de smid zodat hij de hoeven steeds tijdig kan corrigeren.
Een ijzer is eigenlijk maar een noodoplossing voor jou paard. Bovendien belemmerd een ijzer de werking van het hoefmechanisme dus ik zou daar zelf niet al te snel voor kiezen.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 18:26

Jippie:

Ze werd altijd om de 2 maanden gedaan en daar werden d'r hoeven wel smaller van maar dat neemt mijn probleem van het afslijten niet weg.En ik kan haar niet 7 dagen in de week alleen maar los gooien.Het is wel zo fijn als ik een paar dagen in de week met haar kan wandelen.Dan wordt ze nog makker dan dat ze al is.En je bevoordert haar sterkte van de pezen en dergelijken.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 18:46

Ik weet natuurlijk neit hoe de kwaliteit van de hoeven is. Maar mijn idee is dat wanneer je iedere 4 weken de smid laat komen, je de stand van de voeten kunt laten corrigeren waardoor de slijtage kan afnemen of regematiger wordt.
Er is pas nog een artikel in de bladen geweest over een bepaalde manier van bekappen waardoor geen enkel paard ooit ijzers nodig zou hebben ook al zouden ze veel over de verharde we moeten lopen.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:12

ik zou geen ijzers doen, je kan toch in de berm wandelen. Je haalt de hele veerkracht uit de hoef. als baloe ondr het zadel is, en we veel buitenritten maken, ga ik er hoefschoentjes voor kopen, zijn veel beter voor de hoef. Als je er meer info over wil, moet je maar ff pb'en.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 21:32

Jippie Ze heeft geen hoeven die snel afbrokkelen maar ze heeft zogezegt platvoeten.Je kan wel iets aan de stand veranderen(heb het er al over gehad met mijn smid) maar helemaal lukt nooit dus blijf ik nog met een probleem zitten.

Machie dat si wel erg makkelijk gezegt van je kan toch in de berm wandelen.Ja voor een stukje wel ja maar meer ook niet.Aan de ene klant van de weg loopt het van breed naar heel smal(is naast een sloot) en daarna krijg je woonwijk.En aan de andere kant loop je langs een weg waar ze 80 mogen maar 110 rijden met een vrij smalle berm en daar achter zit ook woonwijk.Dus kan weinig kanten op.

Maar natuurlijk gaat dit allemaal in goed overleg met de smid hoor dus we zullen vrijdag wel zien/horen.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.


naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:40

zelf ben ik er geen voorstander van om een paard erg jong/snel op ijzers te zetten maar ik heb vaak genoeg gezien en gehoord dat veel bekende rijpaarden fokkers de jonge paarden een ijzer onder laten slaan omdat dat de stand beter kan verbeteren.
veel hengstenopfokkers doen dit voor ze naar de hengstenkeuring gaan.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 12:58

zelf heb ik die van mij ook op jonge leeftijd op ijzers gezet, doordta zijn linkerhoefje sneller slijt. Niks mis mee hoor !!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:02

toch... ik zou dan kiezen voor hoefschoentjes!!!
hoefijzers zijn eigenlijk nooit goed voor een paard!
kijk, met hoefijzers wordt het aantal trillingen in de hoef verdubbelt t.o.v. een "kale"hoef. Hoefschoentjes halveert de trillingen t.o.v. een "kale" hoef.
en hoe meer trillingen in de hoef, en in de benen, hoe groter de kans op overgevoeligheid!
groetjes
Marleen

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:16

Een verzorgpony is inmiddels 2,5 en staat al vanaf d'r 1e jaar op ijzers. Dit om een bokhoefje te voorkomen. de ene hoef was iets steiler dan de andere, nu niet meer. Maar om de nieuwe hoefvorm en stand te behouden blijft ze nog even op ijzers staan. Overigens is het geen slecht dier hoor, gewoon een superdier, al 2 keer kampioen op de keuring geweest.
De hoefsmid adviseerde de voorijzers omdat er een minimaal verschil in de hoeven zat. Dus niets m is met vroeg ijzers hoor.

hoefschoenen hebben ook nadelen: rubber is ruw en dus glijdt het paard neit door. Dit doet eht wel iets zonder schoenen. Dus de druk op de pezen wordt juist groter van hoefschoenen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:14

germie schreef:
hoefschoenen hebben ook nadelen: rubber is ruw en dus glijdt het paard neit door. Dit doet eht wel iets zonder schoenen. Dus de druk op de pezen wordt juist groter van hoefschoenen.


Het is hardrubber en het glijdt dus wel door, alleen door de 'tank'zool blijven ze wel goed grip houden. Verder zijn de schoenen altijd iets ruim, waardoor ze in de schoen ook ietsjes schuiven. Druk op de pezen heeft niets te maken met wel/niet ijzers c.q. schoenen.
Met ijzers belemmer je een goed wekend hoefmechanisme en daardoor de hoefdoorbloeding die zorgt voor een goede hoefgroei.

Overigens is het juist goed dat een hoef breder is dan langer. Alleen de 'flares' mogen niet te lang worden. Kijk voor schoenen eens bij: http://www.oldmacs.com/
en voor een juiste kapmethode: http://www.barefoothorse.com/

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 16:25

Pinky's zusje heeft ook hoeven die erg snel slijten. Ook zij is op advies van de DA op ijzers gegaan. Ze was 2 jaar en 2 maandjes meen ik.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 20:46

Taran loopt op ijzers, omdat hij niet zonder ijzers kan lopen, zelfs als hij nooit op de weg loopt. Ik heb één keer 3 maanden de ijzers er onderuit gehad en toen kon er nog net een ijzer onder. Als het niet nodig is, zal ik het dus echt niet doen, maar het is niet anders.
Taran is er pas met 3,5 jaar ofzo op gegaan.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Kaus, serenta, Tess1, Zinzi_jewel en 37 bezoekers