hoeveel voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 19:36

Ik vraag me af hoeveel krachtvoer mijn 7 maanden drachtige merrie nodig heeft. Ze word dagelijks dressuurmatig bereden en loopt nog wedstrijden. ze krijgt sportbrok, kruidenmusley en kuil als rantsoen. we voeren 3 keer per dag en het zal nu ongeveer 2,5 kilo krachtvoer per dag zijn. ik wil graag dat mijn pony ook na de bevalling niet al te veel invalt doordat het veulen zoveel energie vraagt. hoeveel kan ik haar nu het beste voeren en hoeveel na de bevalling? ze is in maart uitgerekend en gaat rond april het land in!


Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 20:16

je hebt van dat speciale merrie-veulenbrok, voor de merrie voor de bevalling en er na.
Weet alleen niet hoe het heet. Dacht dat het van Pavo of havens was.

maar de hoeveelheid die je nu zit is volgens mij ook goed.

trotse moeder van 2 prinsesjes

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:55

over het algemeen heeft een merrie pas extra krachtvoer nodig op het moment dat het veulen gaat drinken. Dus ik zou de hoeveelheid krachtvoer na de geboorte pas opvoeren. Bij een paard wat te vet is gaat de geboorte wat moeilijker. Dus nu alleen wat extra hooi en na de geboorte meer krachtvoer erbij. Succes!!!!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:09

De merriebrok die hier boven aangehaald is is van PAVO en heet gewoon merriebrok, ik heb die gevoerd aan m'n merrie'tje.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:00

Merrie brok hoef je pas vanaf 9/10 maanden te voeren,
tot die tijd hoef je je voer normaal gesproken niet aan te passen.
Gewoon kritisch kijken naar je paard, zie je de ribben niet maar kan je ze nog wel voelen? Dan zit ze goed in der vel.

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 09:38

Mijn merrie [naam verwijderd] is nu ook 6,5 maand drachtig, uitgerekend eind maart/ 1 april.
Vanaf 1 januari 2003 ga ik merriebrok voeren, tot een maand of 3 na de bevalling.

Op de site van Pavo staat goede informatie hierover, en ik geloof wel in dat Podo-verhaal. Daarom, 1 januari switch ik van lichte sportbrok van Equiral naar pavo merriebrok.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:38

In principe is het voor voldoende energie vooral een kwestie van kijken naar je paard. Wat Sjuim al zei: ribben net te voelen, achterhand die niet invalt. Ook als het veulen er is. Gaat je paard in bespiering achteruit dan krijgt de merrie te weinig voer.
De merriebrok is goed, dat heeft een andere samenstelling en is vooral in de laatste paar maanden van de dracht en het begin van de zoogperiode (veulen krijgt dan alle energie nog uit de melk) van nut.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M_Vainqueur, Nicole288, Scarremans, SentiBot en 8 bezoekers