Dilemma: kat erbij of niet?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Dilemma: kat erbij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 13:01

Hoi, ik zit al een tijdje ergens over te twijfelen en ik kom er niet uit. Misschien dat iemand hier me een goed advies kan geven. Ik heb zo'n vijf / zes jaar geleden twee katten uit het asiel gehaald. Begin dit jaar heb ik mijn lieve Winny moeten laten inslapen, dus nu heb ik er nog maar één, Tijgertje. Winny en Tijger waren een 'stelletje' omdat Winny niet zonder Tijger kon. Omgekeerd speelde dat wat minder. Vooral in het begin, toen Winny net dood was had ik het idee dat Tijger toch wat eenzaam was. Hij hing niet echt aan Winny, maar goed, hij was wel de hele dag in z'n upje ineens (ik werk fulltime). En soms moet het baasje 's avonds ook nog weg. Hij staat dan echt te kijken van, 'laat je me weer alleen, je bent er net!'. Tijger is nu 14 en ik vraag me af of ik er een nieuwe kat bij zal nemen. En nu komt dus het dilemma, want hoe weet ik of ik die ouwe daar echt een plezier mee doe. Straks schiet ie enorm in de stress en dan moet kat 2 weer terug naar het asiel, wat ik dan ook weer zo zielig vind. Tijger was van de twee overigens de baas, zonder agressief te zijn ofzo. Misschien is het gewoon mijn eigen schuldgevoel dat opspeelt, misschien loop ik wel ongelovelijk te tutten over een probleem dat er niet is, maar het twijfelgevoel blijft.
Kan iemand me over de drempel helpen, welke kant dan ook op?

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:06

Ligt denk ik aan de tolerantie en activiteit van Tijger.
Wij hebben zonder problemen bij oudere katten andere katten gehaald bij bijvoorbeeld de poezenboot of asiel.
Vraag een proefperiode aan, als het dan niet boterd kun je de kat terug brengen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:18

Zet er een jonge kat bij. Dat gaat over het algemeen wel goed, is voor de oudere kat iig niet zo bedreigend..

* To Belg, or not to Belg *

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 13:32

Linda250 schreef:
Zet er een jonge kat bij. Dat gaat over het algemeen wel goed, is voor de oudere kat iig niet zo bedreigend..



Ik heb wel eens zitten denken aan een kitten of een iets oudere kat, maar daar heb ik toch maar van af gezien. Inderdaad geen bedreiging voor Tijger, maar je moet zo'n beestje wel opvoeden. En dat lukt denk ik niet als je alleen 's avonds en in het weekend tijd hebt. Of wel?

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:38

Als ze maar eenmaal zindelijk zijn. Wij hebben 6 katten in huis en het dondert altijd wel even in het begin, maar ze moeten het maar met elkaar redden en dan gaat het ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:47

Dikkie is altijd de baas geweest hier in huis. Jerommeke is later gekomen en bleek al snel een vreselijk angstige en niet aaibare kat te zijn. Nu na bijna 3 jaar maken ze elkaar het leven nog wel eens zuur maar overdag liggen ze altijd saampjes op de bank. Jerom is inmiddels een heel lieve knuffelkat geworden. Dus met een beetje geduld lukt dat best hoor!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:47

Nadeel van een jonge kat is dat ze vaak willen spelen met de oudere kat en die heeft daar dan weer niet zoveel zin in.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:59

Het dilemma klinkt me erg bekend in de oren !
Wij hebben ook diverse katten gehad en door overlijden hadden we er uiteindelijk nog maar eentje over.
Voor deze poes hebben we een maatje uit het asiel gehaald, maar dit was geen succes.
Na 3 weken vlogen de bloempotten ons nog letterlijk om de oren, ze waren echt niet van plan om vriendjes te worden.
Zodoende moest deze kat weer terug naar het asiel, erg zielig hoor.
We hadden het geluk dat onze poes nog niet gesteriliseerd was, dus hebben we er een "eigen" nestje mee gefokt.
Deze hebben we zelf aangehouden, en dat gaat prima samen !

Een nieuwe volwassen kat uit het asiel erbij zetten zou ik dus zelf niet meer doen, maar alle dieren zijn natuurlijk verschillend en het kan best zo zijn dat het bij jullie prima gaat.
Een jong poesje gaat over het algemeen ook beter, die worden toch wat gemakkelijker geaccepteerd.
En een poes gaat over het algemeen ook weer beter dan een kater, ook wel iets om rekening mee te houden.

'k Zou het zelf wel weten hoor...... 2 jonge poesjes erbij natuurlijk Lovers Knipoog
Zo vang je 2 vliegen in 1 klap: Tijgertje is niet meer alleen en je hebt een hoop gezelligheid in huis !

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 15:46

Oscar schreef:
'k Zou het zelf wel weten hoor...... 2 jonge poesjes erbij natuurlijk Lovers Knipoog
Zo vang je 2 vliegen in 1 klap: Tijgertje is niet meer alleen en je hebt een hoop gezelligheid in huis !


helemaal mee eens! Zo hebben wij het probleem ook opgelost. We zitten nu wel met 3 katten maar goed, leven volop in huis.
Wij hebben toen we alleen Guppie nog maar hadden 2 jonge zusjes uit het asiel in huis gehaald. Ze waren toen ca 3 maanden (dus zindelijk). Ze spelen (en vechten )echt alleen maar met elkaar maar Guppie vindt het wel leuk om ernaar te kijken en ze is natuurlijk nooit meer alleen. We hebben ook wel eens 1 jong poesje gehaald (helaas onder een auto terechtgekomen) en daar ging het wat minder mee. Die zag Gup als een grote pluizebal waar je lekker in kan hangen daarom hebben wij deze keer dus voor 2 kleintjes gekozen, die zoeken elkaar op! Wij hebben nu al de afspraak gemaakt dat mocht er een poesje overlijden we wachten tot er 2 dood zijn en dan weer 2 jonge zusjes nemen Haha!
Maar ze zijn nog maar anderhalf dus dat mag nog heeeeeeeeeeeel lang duren Haha!

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:12

Mensen die hier goed advies over kunnen geven omdat ze ervaring hebben zijn mensen van het asiel. Die zou je op kunnen bellen om raad.

De hond is de betere mens

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:20

Ja, een jong katje erbij zat ik ook net te denken.
Het ligt er ook een beetje aan hoe JIJ het aanpakt. Als voorbeeld; ik had twee katten en er kwam een boxer-puppie bij...........wat je dan bv. moet doen is de katten ALTIJD als eerste eten geven (jij dus je oudere kat) en eerst de katten een knuffel en begroeten als je thuiskomt en dan pas de pup. Zo leert de pup dat hij niet nr. 1 is en de katten dat zij nog wel bovenaan staan en zo is de nieuwkomer niet zo'n giga bedreiging.
Er zitten ook genoeg jonge katjes in het asiel. En ja, mensen kunnen je best advies geven, maar tja, je weet toch pas hoe je kat gaat reageren als de nieuwe erbij komt. Kwestie van uitproberen!

JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 17:21

Twee jonge poesjes erbij is best veel. Vooral als je niet zo ruim behuisd bent, zoals ik dus. Over die oplossing moet ik dus nog wel even nadenken. Wat Oscar schreef over ruzie tussen de orginele kat van het huis en de nieuwkomer, dat is nou precies waar ik bang voor ben. Ik wil daar gewoon niet te licht over denken. Als zo'n asielkat eindelijk een huis heeft en drie weken later weer retour gaat is dat niet goed voor zijn vertrouwen in de mens lijkt mij. En die kitten van Josephine die de oudere kat als speelobject zag, tja dat is zeker een risico. Ik denk dat mijn Tijger dat echt niet zou pikken. En dan is het nog maar de vraag hoe hij reageert, een opvoedend tikje of een welgemikte help-waar-is-het-nummer-van-de-dierenarts-mep. Maar ja, het kan natuurlijk ook goed gaan. Krijgt die dikkerd van mij misschien ook eens wat beweging. Mijn moeder is momenteel zoekende naar een kat (en nee, nee en nog eens nee, ze krijgt die van mij absoluut niet) en zaterdag wil ze bij het asiel gaan kijken. Ik ga dan inderdaad maar mee, kan ik meteen advies vragen. Eens even kijken wat die erover te zeggen hebben. Mocht Tijger overigens te overlijden komen, dan had ik al bedacht dat er sowieso weer een stelletje in huis komt. Maar ik hoop toch wel dat ie voorlopig nog even blijft leven!

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:28

ik heb een oudere kat van 2 en ze wou altijd dag en nacht met mijn spelen en aandacht, dus ik dacht ikneem een jong speels katje erbij voor haar dan kan ze met die kleine spelen.

dat was dus niet de juiste oplossing want mijn grote kat is nu heel vals (Gelukkig word al wat minder)
Maar ze moet dus niks van die kleine weten ze blaast ook steeds naar die kleine en geef haar een haal.
Maar wat ik vaak hoor is dat het na een tijdje wel goed komt, het is een kwestie van wennen...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:36

Kun je niet een kat van iemand "lenen" om te kijken hoe jouw kat reageert op een vreemde in huis? Als hij dat wel best vindt, heb je dik kans dat het wel losloopt met dat vechten.

* To Belg, or not to Belg *


lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:40

Een oudere kat erbij kan prima. Het is vaak 3 weken zuur kijken en daarna gaat het meestal wel. De kans dat het niet klikt zit er altijd in, jong of oud, maar in jouw situatie (fulltime baan enzo) zou ik kiezen voor een oudere kat.
In huis zullen de meeste katten eerst gestresst reageren op een nieuwkomer, maar katten zijn niet zulke eenlingen als het lijkt. Kijk maar eens naar zwerf/wilde katten. Die leven vaak ook in groepen. Mijn 2 katten zijn ook een eenheid geworden, terwijl de één 2 jaar later is gekomen als de ander. De oudste geeft wel problemen, maar die gaat de jonge katten meestal gewoon uit de weg.

זכור


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Angelaa2, dalena, Eve_16, Eve_Nie, fohadie, Googlebot, Hicaria, IASCrawler, Kieffertje, Laibadji, Plus_en_Min, SdaphneS, Selima, sinnekinne, stoer, Vaiqua, vikawiek, zuperzmoker en 58 bezoekers