Uitzwaaien benen (maaien) speciale training? +foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Uitzwaaien benen (maaien) speciale training? +foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-02 20:02

Als je Tinka van achter uit het land naar voren ziet rennen en je staat er recht voor, zie je die benen ontzettend naar de zijkant uitslaan.
Volgens de eigenaresse heeft ze dit altijd gedaan.
Is hier onder het zadel nog wat aan te doen of zijn dat gewoon de gangen?

Heb er even wat fotootjes van het betreffende paard bij gedaan ivm eventuele afwijkende beenstanden oid
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cody op 12-11-02 21:32, in het totaal 4 keer bewerkt


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 13:30

Niemand hier op Rijtechnisch die hier een mening over heeft Verdrietig

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:41

Ik denk dat het gewoon haar manier van lopen is hoor Lachen

Ik zie wel meer paarden waarbij het voorbeen scheef word opgetild..

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 13:44

Maar zij doet het met beide voorbenen heel erg naar opzij.
Van voor gezien is het net een pinguin, zo waggelt ze.
Denk ook dat haar buik in de weg zit, maar in de dressuur lijkt het me niet dat dit het beeld is dat de jury zou willen zien, heeft het ook met verzameling te maken?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:48

Dit heet maaien en is deels aangeboren (door stand van het been). Door training wordt het minder, maar je blijft het wel wat zien. Raimaer deed het ook, maar het is al een heel stuk minder geworden nu ze zo'n anderhalf jaar gereden wordt. En nee, het is niet gewenst voor dressuur.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:48

Cody schreef:
Maar zij doet het met beide voorbenen heel erg naar opzij.
Van voor gezien is het net een pinguin, zo waggelt ze.
Denk ook dat haar buik in de weg zit, maar in de dressuur lijkt het me niet dat dit het beeld is dat de jury zou willen zien, heeft het ook met verzameling te maken?


Ik weet het eerlijk gezegd niet.. Verward

Ik weet alleen wel dat ik het tot nu toe eigenlijk alleen maar bij hele stevige paarden heb gezien.. Voornamelijk bij fjordjes en haflingers.. Vraag niet hoe het komt, maar daar ken ik het van Lachen

Overigens, ik heb nog geen een van die paarden met problemen gehoord.. Dus volgens mij kan het geen kwaad..

Heeft ze geen afwijkende beenstand? ( bodemwijd of franse stand ofzo? )

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 13:51

Ik denk ook niet dat het veel kwaad kan, maar het ziet er niet zo netjes uit natuurlijk.
Lielle, hoe heb jij dat met rijden aangepakt?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:03

Gewoon dressuurmatig rijden, en zorgen dat die spieren en zo sterker worden. We hebben er niets bijzonders voor gedaan eigenlijk, ik realiseer me ook pas nav jouw bericht dat het een heel stuk is verbeterd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:30

hoi,
maaien is voor deel wel oplosbaar met rijden, voor deel oplosbaar door goede hoefsmid en voor deel niks aan te doen....
Kortom vraag een goede hoefsmid, die haar laat lopen voor hij bekapt, gewoon doorrijden en verder niet druk over maken. Het is niet echt erg.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:50

Eigenlijk zie je het wel vrij veel en het is gewoon minder mooi. Er worden toch eigenlijk nooit opmerkingen over gemaakt door juryleden.
Het heeft te maken met de beenstand dacht ik, zie je ook iets 'anders' bij Tinka?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 15:24

foto naar boven in het topic verplaatst
Laatst bijgewerkt door Cody op 11-11-02 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:26

Uh, maaien zit gewon in zijn loopje, zoals ieder paard een ander loopje heeft. Met rijden kan het wel beter gaan, meestal als ze meer verzameld en geconcentreerder worden gaat het wle beter. Afleren kan eigenlijk niet. Of het slecht is? Ik denk in ieder geval niet dat het goed is, want de gewrichten worden anders belast, en dit is meestel niet heel erg goed.. Maar tis geen ramp hoor

Haha!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:26

Ja die van mij heeft dat ook met zijn achterbenen. Toen hij net onder het zadel was, was het vrij aanwezig. Hij miste duidelijk de kracht in de achterhand.
Zoals Lielle zegt, trainen en de spieren sterker maken. Onder het zadel is er bij mijn paard nauwelijks iets van te zien. (Alleen in een jolige bui als hij echt hard gaat draven kijk ik maar even de andere kant op Lips are sealed Haha! )

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:28

Dat is toch gewoon toontredend! overleg met de hoefsmid is dus het beste...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 18:41

Volgens een plaatje op internet is dit toontredend:
Afbeelding
Maar zo staat ze absoluut niet op haar benen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:23

Dat si maaien, zie je ook nog wel eens bij friezen. Het is zeker niet toontredend want daarbij slaan ze naar binnen. Dan nog eerder iets frans.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:36

Als jouw paard het doet met de voorbenen dan heet het maaien.
Als een paard het met de achterbenen doet dan is er dmv de juiste bekapping en in de latere africhting nog weinig van te zien!
Als je paard het met de voorbenen doet dan is uiteraard juiste bekapping goed, laat het je hoefsmid zien. Rijtechnisch is er niet veel aan te doen!
Het ene paard doet het vooral in vrijheid en minder onder het zadel, ook zie je vaak wanneer het uitstrekken gevraagd wordt het duidelijker naar voren komt.
Wel heeft deze afwijkende beweging nadelige invloed op de gewrichten en streed sneller slijtage op.
Maak je geen zorgen, het is geen ramp, er zijn maar weinig paarden die helemaal 'correct' bewegen.
In principe maakt het voor de dressuur niet uit, het ziet er minder mooi uit maar als je paard goed loopt en je goed de figuren rijdt haal je echt je punten wel.
succes

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:56

Maaien
--------------------------------------------------------------------------------

Een paard dat maait, maait met zijn been bij elke pas naar buiten. Dit komt door de troontrederstand. Aangepast beslag kan het maaien verminderen.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:14

Dat hoeft absoluut niet zo te zijn.

Een paard dat de Toontrederstand heeft hoeft NIET te maaien en een paard dat maait hoeft geen Toontrederstand te hebben!!!

Waar heb je deze 'wijsheid' vandaan?

Lielle schreef:
Maaien
--------------------------------------------------------------------------------

Een paard dat maait, maait met zijn been bij elke pas naar buiten. Dit komt door de troontrederstand. Aangepast beslag kan het maaien verminderen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:21

diverse websites gevonden via google, gebruikten allemaal deze formulering. Ik zal thuis wat meer literatuur erop naslaan.

Cody, overigens heb ik er vandaag op gelet met rijden en het is bij Raimaer echt enorm verbeterd, je ziet het nu bijna niet meer.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 15:26

Een kennisje van me heeft ooit om die reden haar paard verkocht. Het paard maaide behoorlijk en ze was bang dat hij daardoor het zwaardere werk niet aan zou kunnen omdat hij sneller een overbelasting van de peezen zou krijgen.
Later kreeg ze nog een berichtje terug van haar oude paard. Hij was een tijdje beslagen [periode van ruim 6 maaden] door een andere smid en getraind door een andere ruiter waardoor het maaien verdwenen was. Vervolgens is hij voor meer dan een ton [in guldens] per vliegtuig de oceaan over gevlogen.
Van zulke verhalen krijg je dan wel een beetje pijn in je buik Lachen
Dus, succes er mee!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:09

Hm, toch nog hoop dan voor Raimaer Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:11

Ik ken een paard waarbij het maaien zowat tot nul gereduceerd werd toen ze het beslag er onderuit haalde.
Dier loopt nu beter dan ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:14

Een goede smid kan soms echt worderen verrichten voor de beweging van een paard.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 18:26

Zal de smid er eens op attenderen als hij toch komt voor de hoefscheuren.
Ze doet het overigens veel meer als ze in de wei draaft dan onder het zadel volgens mij. Als ze wat actiever loopt zie je het minder, ook met longeren ed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers