inventarisatie onbekende zadelmerken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

inventarisatie onbekende zadelmerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 14:43

Ik hoor/lees/zie regelmatig behoorlijk onbekende zadelmerken. Zo op het oog zien de meeste van die zadels er redelijk tot goed uit. Ik heb zelf een stubbenzadel , maar rij ook op een Chamberlain zadel. Dat zit prima ligt prima op mijn paard, kwaliteit leer is ook prima en het houdt zich goed.

Ik heb alleen nog nooit van dat merk gehoord.
En dat geldt voor meer merken.

Daarom dit topic. Wie van jullie kent onbekende zadelmerken en heeft daar ervaring mee?


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:45

Ik heb een Chamberlain springsingel (met zo'n flap). Bevalt goed en was niet zo achterlijk duur.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:47

oei, ik heb een zadel gehad, Duits leer. Slechte leer kwaliteit, sleet snel. de Zweetbalden bedoel ik. Maar zat als een huis. Maar nu heb je veel verschillende duitde merken. Maar ik weet niet meer wat voor 1 het was.

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:48

Havik: kniestukken van nepsuede, wordt snel lelijk. Bij ons op de manege al 2 jaar in gebruik, en nog steeds goed. Wel wordt het zwarte leer binnen 2 weken bruin. Past niet op paarden met hoge schoft. Zit is iets te ver achterover. Goede prijs kwaliteit verhouding.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:58

Ik heb een Zaldi Jupiter gehad. Zaldi is een Spaans merk. De Jupiter is te vergelijken met de Stubben Siegfried. Heerlijk zadel, na uren rijden nog steeds geen last van doorrijden, en lag prima op mijn pony.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 15:05

whipper, duits merk van kunstof zadels. Lijken wel op de oude wintecs. Kosten 158 euro compleet, en zijn niet slecht. Ze zijn niet echt mooi, maar zitten op zich wel goed. Wel stroef. Ook hier weer het probleem dat ze niet op paardne met hoge schoft passen, en verder niet leverbaar in extra lange zweetbladen, gewoon 17 en 18 inch en 1 breedtemaat.

Hier de website, daar kosten ze 229 euro, maar heb je meer keus dan bij de plaatstelijke ruitersportzaak die maar 1 model verkoopt:
www.whippercollection.de

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 15:45

had vroeger een keer een mooi nieuw zadel van het merk Kadet gekocht voor een 400 gulden. Was omdat mijn kieffer aachen gejat was, een hoop mensen op stal kwamen zonder zadel te zitten.
ik was aanvankelijk erg in mijn nopjes, totdat ik niet meer zo goed kon paardrijden: had zo'n last van mijn rug, vooral mijn onderrug. Non de pie hee, ik was onderhand uitgereden. Na een tijdje drong het tot me door dat het aan dat zadel lag. ERUIT met dat ding! Ik ruilde het in tegen een ouwe passchier. Rugpijn was over!
En afgezien daarvan, het leer is toch van andere kwaliteit, wordt sneller lelijk, er wordt veel op zo'n zadel afgeschreven. Je kunt beter een 2e handse stubben kopen of zo. verlies je erg weinig op.

De hond is de betere mens

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:06

Ik heb oooooit (zeg 15 jaar geleden een toen al zoveelstehands dressuurzadel gekocht van Jacq. Kuipers oid. Ik heb er nooit eerder van gehoord. Zadel zat superlekker, heb aan 1 kant het leer van het zweetblad (boven de wrong...) laten vervangen en het na een jaar of 7 weer verkocht omdat ik bang was dat het verder zou slijten en ik toen zo'n 3 paarden per dag ermee reed, daarbij kon ik toen aan een tweedehands KN komen. De grap is dat het meisje dat toen mijn zadel kocht inmiddels een eigen paard heeft en nu nog steeds met dat zadel rijdt! Heb er laatst nog eens op gezeten en ik vind het nog steeds goed zitten, het ziet er ook nog best goed uit!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:16

Ik ben op t moment bezig met het maken van een website waarop ik alle zadelmerken op een rijtje wil zetten. Veeeel werk, maar lijkt me wel handig.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:16

havik sk, heb het voor een fjord, eigelijk iets te breed. iemand intresse?175 euro.. stuur maar een pbje

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:20

Ranger: merk van zadelmarkt.nl. Moet je heel, heeeel goed checken voor je t koopt. Ook absoluut passen en mee rijden! Het zadel dat ik daarvan heb gehad zat echt super vreemd.

Nu heb ik een zadel van t merk 'Saddle Ridge Farm, Freetime'. Zadel is echt toppie! Zit als een huis, en past goed op veel paarden.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:14

Mijn dochter heeft twee zadeltjes:
Imperial Riding
en merk "hemelvaart" staat echt geen merk op....

De IR gebruikt ze zelf het meeste, de andere is meer richting dressuur en moet op eonze ene pony met ophoger gebruikt (= ietwat hol in de rug, bij IR heeft ze het niet nodig) worden.
Ze liggen beide verder goed (zadelmaker is geweest voor oa controle van de zadels)

Beide zadels blijven er mooi uitzien en van de pony's nog geen klachten gehad Haha!

Ik reed vroeger zelf met een Daaleman en een stubben, de Stubben ging overal mee naar toe (als ik elders een paard moest rijden) en de andere bleef op stal, voor de parden die daar stonden.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 23:21

Ik heb jarenlang op een Kieffer Wien gereden, maar het nadeel van kieffer is dat het zo hoog op je paard ligt.
Ik reed me er steeds op door.
Heb het goed kunnen verkopen en toen een Herkross zadel gekocht. Die werden in Argentinie gemaakt voor Hyposport in Wijchen. Je kan aan de afwerking wel zien dat het goedkoper is, maar het zadel bevalt me prima. Het was zo'n duizend gulden goedkoper dan een vergelijkbaar merkzadel!

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:03

Ik heb ook jaren op een argentijns zadel geredne. De verhalen gaan dat het leer goed is, maar het binnenwerk niet. Ik geloof het in dit geval wel. Ik had namelijk al maanden tegen de eigenaar gezegd dat de haak waar de beugelriem aanhing loszat. Op een keer reed ik toch maar weer met dat zadel, paard bokte en ik lag er naast. De hele haak was afgebroken.

Een ander Argentijns zadel van een vriendin is al jaren goed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:50

Ik heb nu een zadel van de gebroeders Kleim/Klein(?) uit Berlijn. Ken het zadel absoluut niet, ik heb hem gister pas gekregen. Kent iemand het misschieb?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:43

Ik niet Carina, maar is het echt ene merk?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:14

Ik heb een dressuurzadel, euro prix van Harry Dabs (engelse zadelmaker) gekocht bij de Heuvelhoeve (ook op internet!) en het is een superzadel. Kan ik ook uren op zitten...... heel mooi en netjes afgewerkt.
Ze hebben daar wel meer, in Nederland, onbekende merken. Zo ook een Jaguar zadel (jaja!) kijk maar even op www.de-heuvelhoeve.nl

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:05

Ik had voor mijn huidige 2 zadels (JC Event Rubin en Podium) een Zaldi
Zat wel lekker, maar was erg op springen gericht. heb verder ook nog nooit van dit merk gehoord.

Grappige was dat er op stond dat hij uit Aachen kwam, maar made in Spain... Verward
Laatst bijgewerkt door Djilna op 16-11-02 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 09:51

voor dressuur heb ik hewoon en passier grand gillbert,maar voor het springen heb ik een wembley international zadel.we gingen ooit bij langeraap kijken voor eeen springzadel.toen ze kwamen passen had hij ook die wembley bij en dat is hem uiteindelijk geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 15:58

fabienne schreef:
Heb het goed kunnen verkopen en toen een Herkross zadel gekocht. Die werden in Argentinie gemaakt voor Hyposport in Wijchen. Je kan aan de afwerking wel zien dat het goedkoper is, maar het zadel bevalt me prima. Het was zo'n duizend gulden goedkoper dan een vergelijkbaar merkzadel!

De Herkross (Hercross?) zadels hebben voor zover ik weet kunststof vulling en daardoor kan er weinig aan aangepast worden. Zoeentje heb ik een tijdje gehad, het zat wel lekker, maar is na niet al te lange tijd vervangen door een County Competitor. De Hercross heb ik goed weten te slijten.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 18:30

Ik heb eerst op m'n pony een Made In Argentina zadel gehad. Merk onbekend, maar zat en zit nog steeds heerlijk. Er is nog nooit wat kapot aan geweest, hij is alleen 1 keertje opgevuld.

Toen ik uit mijn Made in Argentina zadel was gegroeid, hebben we een ander zadel gekocht (mijn huidige zadel Haha! ), een Merovech. Schijnt ook niet zo bekend te zijn, maar is wel mooi en zit lekker! Lachen

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 20:19

Ik had een Spalding VZ zadel (engels). Hele goede kwaliteit, zat ook lekker, maar lag mijn paard helaas niet echt goed. Ik heb er zelf weinig voor betaald en ik kende het merk ook niet. Toen ik het weer te koop zette, hoorde ik dat die zadels nieuw ca. EURO 1200,- kostten. Was een leuke verassing.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 02:24

Lovely"]
[quote="fabienne schreef:
Heb het goed kunnen verkopen en toen een Herkross zadel gekocht. Die werden in Argentinie gemaakt voor Hyposport in Wijchen. Je kan aan de afwerking wel zien dat het goedkoper is, maar het zadel bevalt me prima. Het was zo'n duizend gulden goedkoper dan een vergelijkbaar merkzadel!

De Herkross (Hercross?) zadels hebben voor zover ik weet kunststof vulling en daardoor kan er weinig aan aangepast worden. Zoeentje heb ik een tijdje gehad, het zat wel lekker, maar is na niet al te lange tijd vervangen door een County Competitor. De Hercross heb ik goed weten te slijten.
[/quote]

De zadelmaker heeft het zadel afgelopen januari gewoon opgevuld......niks mis mee Verward
Kaat heeft haar zadel nu 4 jaar en ik 3 jaar, bevalt nog steeds prima!

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 11:52

germie schreef:
Ik niet Carina, maar is het echt ene merk?


Weet ik eigenlijk niet. Dat staat op zo'n plaatje wat op het zadel sit. Meer heb ik er niet van kunnen maken. Haha!

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 14:38

Ik ben ooit begonnen met een Excellent zadel, je zag ze 20 jaar geleden best veel, er zat zo'n blok achtige vulling in, lag vooral prima op brede pony's met weinig schoft. Daarna een Jorge Canaves, prima vz zadel, tweede hands, maar jaren plezier van gehad. Toen kwam er een Tony Slatter dressuurzadel, super! Een tijdje niet gereden, zadel verkocht(stom!!), en op mijn paard dat ik nu heb lag altijd een Wintec sport. Die paste niet goed meer, sinds twee weken heb ik een Ken Taur dressuurzadel, type Artemis. Lekker degelijk. Goh, wat heb ik er veel gehad! Ik heb ook verschillende pony's en paarden gehad, dat wel....en ik ben ook al bijna 40.........

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 118 bezoekers