Pensionstal, tips en ideetjes!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Pensionstal, tips en ideetjes!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 10:32

Nu gaan we dus definitief verhuizen naar een boerderij met stallen en 11 hectare land. Party!!
We gaan nu druk alles uitwerken, informeren, plattegronden tekenen enz enz.

Ik wil de stallen helemaal piekfijn in orde hebben. We starten dan ook een kleinschalig pension op, we beginnen met 6 pensionklanten.
Er zijn twee nieuwe schuren, in de een komen 4 boxen van ruim formaat, met spuitplaats zadelkamer etc. Dat wordt onze privéstal, voor Chester Pompidou en nog 2 andere.

De andere stal, daar komen 6 ruime boxen in, een spuitplaats (warm en koud water) en een zadelkamer. Eigenlijk ook een solarium, maar dat nog even terzijde.
Die stallen staan naast elkaar, zijn heel ruim, hoog, goed licht, en goed geventileerd. Voor die stallen wordt er een plein bestraat, met aanbindplaatsen.
Het plein wordt mooi beschut, met heggen, boompjes etc etc.
Vlak daarna komt de all-weather buitenbak, ook goed beschut.
Verder komen er ook goed gedraineerde grote paddocks, zodat ook in de winter alle paarden lekker buiten kunnen, naar keuze zelfs de hele dag.
Zomers is er genoeg weidegang (duh Tong uitsteken ), en alles wordt omheind met mooi houten hekwerk.
Ook komt er een hengtenwei.

s'Morgens wordt er goed gemest, flink gestrooid, en s'middags drollen wippen en rechttrekken.
3 keer per dag bix (en eventueel muslie oid) en ook 3 x per dag hooi.
Binnen en buitenzetten geen probleem, ook bv dekens wisselen no problemo. Ik loop zelf ook altijd te klooien met dekens, dus alleen maar logisch. Haha!
Er is de gehele dag toezicht, en als je zelf een keer niet kunt, wil ik best even longeren oid.

Er komt ook een 'huisje'om lekker te kunnen zitten, iets te drinken/ eten etc etc.
Ook kun je je trailer gratis neerzetten.
Je kunt er ook heel mooi buitenrijden, grote polder, leuke routes, en met de trailer ben je binnen een kwartier bij bos, duin en strand.

Ook komt er opfok voor jonge paarden. Gezellig bij Chester. Kusje

Zoals ik boven beschrijf, meen ik ook serieus. Dit is hoe ik zelf ook altijd verzorg, ik vind dat alles er goed verzorgd bij moet staan. Stallen schoon, paarden lekker naar buiten, goed voer, gewoon goed verzorgd.
Ik vind het ook totaal geen probleem om paarden buiten/ binnen te zetten, ( doe ik ook het liefst zelf)of dekentjes te wisselen.

Dit is een beetje hoe we het in ons hoofd hebben.

Aangezien veel mensen hier op bokt een eigen paard hebben, of verzorgen, heeft iedereen zowat wel ervaring met pensionstalling.
Graag zou ik tips ontvangen, of belangrijke punten, of je grootste ergernis etc.
Wie o wie?


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:40

Jammer dat het niet in omgeving Amsterdam is Haha! Klinkt hartstikke goed

Alvast heel veel succes met je eigen pensionstal!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:54

dit is gewoon een droom-stal, jammer dat het niet hier in de richting ligt want het klinkt echt geweldig.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:11

Het klinkt idd als een droomstal...en nog bij mij in de buurt ook!
We hadden al eens gemaild, heb je ook nog een PB gestuurd, waar is de ligging precies???

If it's not an icelandic, it's just a horse

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:19

OK, hier wat tips waar je misschien zelf ook wel aan gedacht had maar niet opgeschreven Haha!
1. Schriklint langs het hout, onze paarden zijn net bevers en doen niets liever dan hout knagen ondanks dat ze 5 hectare grasland hebben.
2. Warmtelint langs de leidingen van de waterbakken ivm bevriezen.
3. Kleine kudde schapen om achter de paarden aan te laten grazen, zij eten alles wat de paarden laten staan en het scheelt een stuk in wormbesmetting.
Ook kunnen ze s´winters op land lopen waar de paarden niet meer op kunnen ivm kapot lopen.
4. Mestput ipv mestbak, werkt veel makkelijker.
5. Zorg dat je eigen spullen goed achter slot en grendel liggen.
6. Zorg voor een goed en duidelijk contract voor de pensionklanten, wees niet te goed van vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:32

Vergeet de longeercirkel niet, netjes afgezet met hout en schriklint, ideaal voor jonge paarden. Longeren verprutst je hele rijbaan.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 11:39

We zitten ook nog erg in twijfel over stallingsgeld. Wat vinden jullie dat we kunnen vragen per maand?
We denken zelf aan ong. 230 euro in de maand, all inn.

Citaat:
Het klinkt idd als een droomstal...en nog bij mij in de buurt ook!
We hadden al eens gemaild, heb je ook nog een PB gestuurd, waar is de ligging precies???


Het ligt aan de rand van Alkmaar, aan de Westdijk. Dat is de afslag voor de Leeghwaterbrug, richting Zaandam, Purmerend enz.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:04

Heel belangrijk vind ik dat ik altijd naar mijn paard kan als dat nodig is. Je kunt best "voorkeurtijden"stellen, (bijv. In principe na 23.00 's avonds dicht ) maar in noodgevallen wil ik er echt altijd naar toe kunnen.

Verder denk ik dat je ook jezelf een beetje in bescherming moet nemen door duidelijke regels te stellen, (bv, een keertje voor iemand longeren ok, maar wat doe je wanneer iemand gewoon een maand op vakantie gaat en jou achterlaat met het paard.) Reken voor dergelijke gevallen gewoon een redelijke vergoeding.

Ook aandachtspunten om vast te leggen, kun je de bak reserveren voor les of mag iedereen altijd rijden? Verplicht gemeenschappelijk ontwormen en enten? Een aparte afgezette longeercirkel is idd heel fijn.

230 euro per maand lijkt me een mooi bedrag.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:14

ja, je kan bijvoorbeeld zeggen dat jij het ontwormen en enten van de paarden op je neemt. En dat bij de prijs in doen, of ze een rekening geven.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48358
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:15

jammer dat je niet in Noord - Groningen zit... daar wil ik nl. gaan wonen... Knipoog

Ik vind € 230 per maand een zeer net bedrag...dat ben ik nu ook ongeveer kwijt... en ik moet zelf mesten..... en idd schrikdraad is een goede tip!!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:20

tip, staldeuren iets lager dan normaal...onze paarden vinden het heerlijk om uit het raam te slapen en dat kan met die hoogte heel erg fijn vinden ze.

mogelijkheid om elkaar aan te raken in de stal met de neus (spijlen in de tussenwand), vinden ze super gezellig en levert geen problemen op want ze kennen elkaar goed uit de wei.

alle stallen voorzien van een uitloopje...je hebt niet altijd tijd om ze in de wei te zetten en ze staan heel graag buiten in hun uitloopje uit te kijken over de wei. Bovendien gaan al onze paarden in het uitloopje mesten, en dat houdt de stal goed schoon en is makkelijker weg te halen. tegen 6 uur halen we ze van de wei en 's avonds tegen 10 uur gaan de deuren van de uitloopjes dicht.

Ik betaal ook 230 euro, daarvoor wordt mijn paard in de wei gezet en eruit gehaald, als het nodig is wordt de deken gewisseld en ik mag zoveel stro gebruiken als ik zelf wil. Daar tegenover helpen alle pensionklanten wel (uit zichzelf) met voorkomende grote klussen. Maar dat gaat in goed overleg (en met een hele hoop pret).

Verder ziet het eruit als een droomstal!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:49

230 euro is echt wel een redelijk bedrag.


Het is misschien slim als jullie ook de wormenkuren regelen zodat de paarden tegelijk ontwormt worden.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:55

Het lijkt mij ook verstandig om je op de hoogte te stellen van je rechten en plichten volgens de wet. Je kunt hierover advies inwinnen en dan weet je zelf wel welke standpunten je in moet nemen op welke momenten. Bijvoorbeeld zaken als aansprakelijkheid bij ongelukken of, wat is eigenlijk 'nalatigheid'? Het ophangen van eigen risicobordjes is niet afdoende namelijk en het is handig om te weten wat jouw positie is en die van je klanten. Want stel dat... dan kun je maar beter goed voorbereid zijn?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:56

Ik zou iets minderen in de service,
klinkt een beetje cru maar ik denk dat je nu nog niet beseft wat bijv. het continu dekens wisselen met zich meebrengt.
Ik denk dat jouw pensionklanten beter goede waterdichte en ademende dekens kunnen kopen.

Paarden buiten zetten is voorjezelf eigenlijk alleen maar een voordeel, want dan kan je in alle rust uitmesten en opstrooien zonder dat de paarden in de weg staan of het stof opzuigen van de het opschudde stro.

Ook tijden opstellen, je zal maar net een stalklantje treffen die het heel normaal vind om op zaterdag avond laat met een paar stapvriendinnen nog even der paard te showen.
Is niet alleen zelfbescherming maar ook voor de paarden beter, die zijn ook gewend aan hun uurtjes rust.

Als je opfok wilt doen moet je eigenlijk aan grote loopstallen denken, maar vergeet niet dat dat heel wat uitmestproblemen met zich meebrengt.
De beste methode is eigenlijk het continu oppotten en aan het einde van het seizoen, als de jonge paarden weer in de wei lopen, in 1 keer alles met een shovel eruit rijden. Maar dan moet je dus wel het juiste materieel hebben.

Zelf wil ik altijd kunnen kiezen uit sportbrok of basisbrok (en liefst ook nog granenmix), en het liefst betaal ik gewoon 'per kilo'.
Mijn paarden krijgen nooit zoveel biks en ik vind het dan altijd maar raar dat ik netzoveel moet betalen als iemand die zijn paard vol met brok loopt te proppen.
Zelfde geld voor stro, waarom dou ik voor mijn schone paard net zoveel moeten betalen als iemand wiens paard 2 keer zoveel betaald.
Aan het einde van het verhaaltje is het eigenlijk zo, dat ik zulke mensen aan het sponsoren ben.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:58

Persoonlijk vind ik dat je wel nog meer kan vragen dan 230 Euro. Als tenminste de punten die hierboven staan, echt van toepassing zijn. Over het algemeen vragen ze bij pensionstallen (met binnenbak dan) al over de 260 Euro. En daar mesten ze dan niet elke dag, maar zeg: eens in de week/ twee weken?! Er wordt daar vaak alleen maar opgestrooid. Plus dat de paarden vaak niet door de pensionstalhouders buiten worden gezet, maar door de pensionklanten zelf. Het is dus echt een service die je levert. De paarden staan fris en schoon en ze krijgen voldoende beweging. Eigenaren kunnen dan gerust een dagje wegblijven en hebben veel minder werk, dus daar mogen ze dan ook wel voor betalen lijkt mij! Het enige wat ze daar meer hebben is dus die binnenbak en voor de rest staat hun paard er zeer belabberd bij ('s winters 3x3 & 23/7 in de ammoniaklucht).

Zelf hebben wij precies dezelfde opzet thuis, zoals jij hebt beschreven. Alleen hebben we geen pensionklanten meer, want we kregen te veel eigen paarden Haha! .

Het is zeker heel belangrijk, dat je een contract opstelt en dit door de pensionklanten laat ondertekenen. Er moeten duidelijke afspraken zijn, ook met opzegtermijn: dus jij kan ze niet zomaar uit stal zetten (je moet ze voldoende tijd geven om een andere stal te zoeken) en zij moeten ruim van te voren aangeven, als ze naar een andere stal gaan. Anders krijg je dadelijk lege stallen en dat is zonde. Maak iig ook een wachtlijst van mensen die eventueel bij je zouden willen staan, zodra er dan een stal gaat vrijkomen kan je meteen de lege stal weer kwijt.

En wat ikzelf dus echt!!!!!! het allerbelangrijkste vind is een goede rijbak! Zeker als je geen binnenbak hebt, moet je er zeker van zijn, dat je altijd kan rijden in je buitenbak. Dus goed draineren en een goede, veerkrachtige bodem (niet te zwaar en niet te hard). Geen houtsnippers!!!!!!!! (Verteren uiteindelijk, onstaat er modder, wordt glad en je moet ze dan weer aan laten vullen). Het was voor ons een stevige investering, maar die is het dubbel en dwars waard geweest. Ik kan er echt altijd in! (Behalve als het vriest Haha! ) En ik vind persoonlijk ook als je pensionklanten hebt, dat je ze ook een goede bak moet kunnen aanbieden. Niet zo'n bak waar je altijd mee loopt te kloten (nieuw zand/hout, gootjes graven, noem maar op). En zorg dat je je bak makkelijk kan vlakken. Wij hebben bij WD2000 een bakvlakker voor achter ons trekkertje gekocht en zijn er zo (binnen een kwartier) klaar mee. Je moet zelf kijken hoe vaak je het dan doet (wij hebben aan 2 keer per week meer dan genoeg). O ja, en natuurlijk voor 's zomers een goede automatische sproeier aan laten leggen. Wij hebben zelf een pop-up-systeem (kan je ook zelf aanleggen): een druk op de knop en een kwartiertje later is je hele bak goed vochtig. Echt heel belangrijk! Bespaart zoveel werk, dan alle andere manieren. En elk uur dat je er zelf mee bezig bent is eigenlijk gewoon een uur arbeidsloon.
Enne, misschien zijn spiegels een optie (als je bak aan een schuur grenst bijvoorbeeld)? En natuurlijk goede verlichting. Je kan het beste van die spaarlampen nemen. Van die oranje-gloeilampen, dat is niet zo eng fel, maar geeft voldoende licht en is daarnaast niet zo storend voor buren of jezelf (als je ook eens een keertje binnen aan het bijkomen bent Haha! ). Wij hebben tweedehands snelweglampen kunnen kopen. Ze waren toendertijd HFL 750,- per stuk, inclusief zo'n nieuwe gloeilamp (nieuw errug duur) en donkergroen gelakt. We hebben er vier genomen, ze kwamen ze brengen en hebben ze ook in de grond gezet. Dit moet je trouwens al doen voordat de bodem erin ligt (ivm electriciteitsdraden en het kapotrijden van je bodem met zo'n zware wagen).

Voor de rest moet je met de inrichting rekening houden, dat de werkzaamheden zo licht mogelijk moeten zijn. Dus niet je mestplaats een kilometer verder op, ofzoiets Schijnheilig ! En alles zo aanleggen, dat je een hoop handwerk kan besparen (zoals waterleidingen en sproeiers enz.).

Met de spuitplaatsen opletten dat het water goed wegloopt (dus niet de stal in). Het makkelijkst is, dat je de spuitplaats zo schuin legt, dat het water vanzelf het putje in loopt (anders moet je heel de tijd het water zelf naar het putje trekken).

Waterleidingen bij de paddocks en weien aan laten leggen, anders sjouw je je elke dag een breuk. Vervolgens automatische drinkbakjes erbij,(wij hebben alle drinkbakjes van Brouwer-stalinrichtingen, nu al 25 jaar lang en ze zijn nog nooit kapot gegaan! Ze zijn wel duurder dan het gemiddelde drinkbakje, maar dan heb je tenminste wat) heb jij tenminste daar geen zorgen meer over (alleen af en toe schoonmaken). Wel 's winters de boel afsluiten als het gaat vriezen, anders vriest alles kapot. Het is handig als je meerdere koppelingen ertussen maakt, zodat als er een keer wat springt of kapot gaat, je maar een klein gedeelte hoeft af te sluiten en niet meteen alles zonder water staat.

Is het mogelijk dat jullie longeercirkel overdekt wordt? Als je geen binnenbak hebt, is dat namelijk geen overbodige luxe. Helaas hebben wij dit niet en dat vind ikzelf vaak erg vervelend. (Je hebt soms van die weken, regen, regen, regen: dan wil je wel eens een keertje je paard droog trainen).

En natuurlijk hele duidelijke afspraken maken hoe je het allemaal wilt hebben. En dan geen 'overtreding' toestaan, want over het algemeen blijft het niet bij een vinger, maar pakken ze je hele hand Boos! .

Je hebt het iig handig bekeken om je eigen paarden en de pensionpaarden gescheiden te houden. Dan heb je tenminste toch nog een beetje het idee dat je wat privacy hebt.

Wij hebben zelf ook warm water op de wasplaats (ideaal!), maar je moet wel oppassen met waterverspilling. Warm water is best wel duur en als mensen er nonchalant mee omspringen, houdt je niet meer zoveel van je stalgeld over. Misschien is een muntautomaat dan verstandig. Dan stel je hem gewoon in op kostprijs (dus wat het water jou kost, moeten ze dan gewoon betalen, zonder dat je er winstopslag opdoet, of misschien dan de afschrijving voor de muntautomaat). Je klanten betalen dan gewoon een normaal bedrag (dus niet zo'n belachelijk hoog tarief) en jij wordt er niet 'armer' van.

En misschien is een washok nog een optie, als extra service naar je klanten toe? Wij hebben dit zelf ook: een washok met een redelijk grote wasmachine (ik geloof 3 liter inhoud?). Hier kan dus elke deken in. Hierdoor hoeven mensen hun paardespullen niet in hun eigen wasautomaat te stoppen en jij hoeft je spullen ook niet mee naar binnen te nemen (scheelt weer stank!). Wij hebben hiervoor toendertijd strippenkaarten gemaakt en gewoon tegen kostprijs (electriciteit-> goedkoop tarief, dus alleen in het weekend, waspoeder/verzachter en water) de wasbeurten aangeboden. En verteld, dat zodra er misbruik van gemaakt zou worden, het washok voor iedereen gesloten zou worden. Iedereen was erg blij met het initiatief!

En wat ikzelf ook erg handig vind is dekenrekken in de (verwarmde) zadelkamers. Dan kunnen de zweetdekens en de dekjes goed drogen, anders heb je van die klamme dingen.

Tjemig de pemig: een heel verhaal, maar hopelijk heb je er wat aan!

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:03

wow klinkt goed, jammer dat het niet in de buurt is! mijn droom is dus ook een boerderij waar ik mijn toekomstig paardje kan laten stallen, lekker dicht bij huis, hoef je 's avonds niet nog een keertje naar de pensionstal te gaan enzo, wat tuurlijk ook gezellig is! maar ach misschien komt die droom nog ooit een keertje uit, moet dan wel ff een shetje kopen, anders staat dat paard maar zo alleen ook zo sneu!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:10

Ik ben nog iets belangrijks vergeten! Hoe is het mogelijk Frusty !

Je moet ook duidelijke betalingsafspraken maken, het is echt erg vervelend (je gaat je zelfs bezwaart voelen Verward ) als je steeds om je geld moet vragen. Zelf hebben wij er uiteindelijk voorgekozen, om de klanten vooruit te laten betalen. Dus in de eerste week van de nieuwe maand. Want stel je krijgt achteraf je geld niet: je hebt niets om terug te vorderen, omdat je een dienst levert. Het is net als een abonnement van de krant: moet je ook vooruit betalen. En als je dan geen geld binnenkrijgt, kan je sneller kijken wat er aan de hand is en heb je ook meer kans dat je je geld uiteindelijk wel krijgt. Want voor hetzelfde geval, zetten ze anders hun paard in de trailer en scheuren ze ervandoor! (Is dus niet zo erg als jij die maand nog geen kosten eraan gehad hebt).

Streng, maar rechtvaardig is het devies! Knipoog

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:16

Klinkt inderdaad goed, maar of je na een paar maanden nog steeds trek hebt in al die dingen weet ik niet. Er komt zoveel bij kijken. Onderhoud van al die hekken, bakbodems stallen, het schoonhouden het is een dagtaak. Ik stond bij een boertje op stal met 8 paarden in totaal en die was de gehele dag bezig en dan had ie zelf nog niets met zijn paarden gedaan. Maar het klinkt als een droomstal.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:23

Ik heb niet alles gelezen, maar wat ik belangrijk vind, is dat paarden een eigen stukje land kunnen hebben zodat de kans op blessures aanzienlijk wordt teruggebracht.

Voor de rest klinkt het als de perfecte pensionstal, jammer dat het te ver weg is!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:29

In aanvulling op Fries met betrekking tot de betalingsafspraken, is dat je ook rekening houdt met de BTW percentages. Bij ons op stal is daarvoor een splitsing gemaakt in het pensiongeld: huur stal is hoog BTW-tarief, verzorging van je paard (uitmesten, stro e.d.) valt onder laag tarief.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:54

Klinkt als een droomstal voor de pensionklanten, maar als een meer dan full-time baan voor jou!

Zoals Sjuim al zegt, misschien iets minderen in de service. Je biedt erg veel, zelf mesten en diezelde dag ook nog drollen wippen. Ik heb op een pensionstal gestaan waar ik bijna 700 piek in de maand betaalde, en daar werd echt maar 1x per dag gemest hoor! De merendeel van de service die jij ook wil geven had ik daar ook, maar allemaal met bijbetaling.

Weet goed waar je aan begint met zoveel service, als het je opbreekt kan je niet meer terug!

Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:08

Het klinkt super die stal. De prijs die je vraagt is heel redelijk.

Wat ik ook belangrijk vind, blijf consequent, als je wat afspreekt houdt je daar dan ook aan zodat de mensen weten waar ze aan toe zijn. En respecteer als iemand misschien wat minder fanatiek is als jij, of iets anders met zijn paard omgaat als dat jij zou doen (zolang het geen mishandeling is natuurlijk). Dit is dus wat ik mis op mijn huidige stal, gelukkig gaat Mega vrijdag naar een andere stal waar het ongeveer zo is als jij nu verteld.

En idd maak contractjes met afspraken, want het lijkt zo leuk in het begin, totdat je problemen krijgt en de klanten gaan zeggen dat ze dat niet afgesproken hebben.

Sprakeloos

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:11

Heel belangrijk: richt je stallen zo in dat je ze met de trekker uit kan mesten. 2x per dag mesten is echt heel veel. Zou er zelf voor kiezen om 1x per week mechanisch uit te mesten en de rest van de tijd bij te strooien, desnoods 2x per dag.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:25

Het klinkt misschien een beetje vervelend,maar wat jij wil is eigenlijk onmogelijk voor € 230,-per maand.Als je het voor je hobby gaat doen zou het kunnen maar niet als er ook nog wat verdient moet gaan worden.Heb je bij de kostprijsberekening niet het een en ander over het hoofd gezien?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:36

Als ik dit zo lees, heb je een miljoenen plan nodig Haha!
Ik vind je service ook veel. Maak het jezelf gemakkelijk en kijk wat je liever zelf doet en wat je ook uithanden durft te geven.
Maak ook een stal-reglement op. Met duidelijke regels.
Troep opruimen, als je wat gebruikt, terugzetten. Wasplaats schoonachterlaten enz, enz. Dat zijn van die kleine dingen, waar je je vreselijk aan kunt gaan ergeren.
En hoe doe je het met voeren? Mag iemand zijn voorkeur aan voer geven? Zelf voor extra voer zorgen? Of bied je aan wat je hebt en thats it? En idd, ontwormen en enten, ik zou dat als service geven en in het contract vast laten leggen, hoe vaak je dat laat doen en dat de kosten in rekening gebracht worden. Iets in die geest.
Ik hoop dat je enorm leuke pensionstal krijgt.
Heel veel succes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Anoukjuuuhh, Fangio, foxytoffee, herous, IASCrawler, IzAw, ladynette_x, Larislaatje, Marcella, Monique1963, santaju, Sourire, tienus63, Wopkebrok, xRaisin, xxx88 en 138 bezoekers