Tiko heeft weer een paard door het draad gejaagd!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Tiko heeft weer een paard door het draad gejaagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-02 13:06

Zoals de meeste mensen wel zullen weten heeft Tiko een 2,5 week geleden een ander paard heel erg aangevallen en uiteindelijk door het draad gejaagd.

Nu werd hij vrijdag door iemand anders gedaan en belde Simone (Jordy) mij 's avonds op dat Tiko WEER een pony door het draad gejaagd heeft (dit heb ik of myrthe dus niet zelf gezien). Hij zat net zolang achter die pony aan tot ze in paniek door het draad gerend is. Gelukkig hadden beiden dit keer niets.

Maar waarom zou hij dit nu opeens doen?
Ik dacht eerst, hij staat nu al 2,5 week stil en misschien komt het daardoor, maar goed de vorige keer was ie daarvoor gewoon gereden.
Wel zit er nu minder voeding in het gras en heeft ie minder behoefte om te eten. Maar waarom hij dan andere paarden aan gaat vallen?
Tot 1,5 jaar geleden rende ie weg voor elk paard dat ie zag, nu komt hij wat meer voor zichzelf op en daar was ik wel blij mee, maar het loopt nu toch uit de hand.
Als hij als hij zich verveelt maar andere paarden aan gaat vallen zonder reden, gaat het toch echt de verkeerd kant op.
Maar aangezien hij dan alleen maar door het draad heen gaat, en weer los loopt als hij alleen in de wei staat, is dat ook geen optie.

Heeft iemand ideeën wat we hier aan kunnen doen, of hoe het komt dat hij opeens zulk gedrag vertoont?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:23

apart zetten maar niet helemaal he niet helemaal tot de andere kant van het erf spa een draad door het midden en zet he in een stuk

F

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:24

apart zetten maar niet helemaal he niet helemaal tot de andere kant van het erf spa een draad door het midden en zet he in een stuk

F

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 13:35

Apart zetten.
En dan niet met 1 inie minie draadje er tussen, maar met flinke afscheiding.

Snap eerlijk gezegd niet dat jou paard nog bij anderen gezet word.
Zo 1 hoeven ze toch niet bij Kawa te zetten, want dan wurg ik hem eigenhandig en de staleigenaar erbij Extreme duivel

Jij kunt er verder niks aan doen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:22

vervelend dat Tiko zo tegen andere paarden doet!

maar is hij nogsteeds kreupel/onregelmatig of niet?

want als hij ineens zo agressief naar andere beesten doet, is dat dan niet om zich af te reageren? omdat ie misschien ergens pijn ofzo heeft?omdat hij normaal absoluut niet agressief tegen andere paarden was!

ik zou hem toch eens grondig door een goede DA laten nakijken, want als hij nogsteeds onregelmatig loopt en ook nog eens zo gemeen tegen andere paarden doet, dan kan dat wel iets met elkaar te maken hebben.

maar jij kan er niets aan doen dat tiko andere paarden aanvalt, dus daar moet je je ook niet schuldig over voelen, maar zorg dat hij dus alleen in de wei gaat, met een heel goede afscheding

het liefst een dubbele, dus dat er een flinke draad, met stroom, naast zijn wei staat, dan een stukje waar nix staat dan weer een draad waarachter een ander paard staat, zodat hij ook niet over het draadje heen een ander paard vast kan pakken!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:39

Wij zouden hem appart zetten. En dan veel rijden(beweging geven). En heel veel liefde geven. Misschien is ie jaloers op die andere parrden! Heel veel suc6 Party!!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:11

is het misschien een idee om alle paarden die jullie op stal hebben staan bij hem op het land te zetten zodat hij niet meer weet die hij aanvallen moet,want dan zal er altijd wel een paard zijn die hem/haar verdedigd. Kortom tiko moet een meerdere hebben in het land.

Wodan en ik onderweg in de M2

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:20

goh vervelend joh dat hij dit doet, zet hem apart, ik bedoel precies hetzelfde wat runningkawa zegt.

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:54

wodan schreef:
is het misschien een idee om alle paarden die jullie op stal hebben staan bij hem op het land te zetten zodat hij niet meer weet die hij aanvallen moet,want dan zal er altijd wel een paard zijn die hem/haar verdedigd. Kortom tiko moet een meerdere hebben in het land.


Kan heel goed werken.
Maar, zoals ik ook al tegen Tiko (Mirthe) heb gezegt: kijk eens kritisch naar wat je er allemaal instopt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ie wat te veel energie heeft, zeker nu ie weinig tot niet gereden wordt. Apart zetten is IMO geen optie.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:05

Mijn paard jaagt andere paarden niet door het draad, maar ze hapt en slaat ze wel bij zich vandaan.
De stalhoudster heeft haar apart gezet omdat ze niet wil dat die sportpaarden haar hoefijzers te voelen krijgen.
Muuz kan nu wel met haar neus bij de anderen maar als de anderen geen contact willen, lopen ze gewoon weg.


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:41

Apart zetten, zou voor mij ook geen optie zijn. Hij moet leren om te gaan met andere paarden. Hij moet dus ook leren wanneer andere paarden zich overgeven en wanneer genoeg, genoeg is.

Wellicht dat hij zich zeker verveeld, hij zal w.s de zwakkere uit de groep te grazen nemen.

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:49

Het is hoe dan ook geen normaal gedrag. Het lijkt erop dat hij niet erg sociaal vaardig is en zijn gedrag tegenover andere paarden niet weet te doseren. Heeft hij soms lange tijd alleen gestaan? Ik zou hem in ieder geval apart zetten voor er ongelukken gebeuren. En (schreef ik al eerder) zorgen dat jijzelf in ieder geval in alle omstandigheden zijn respect hebt. Leren omgaan met andere paarden, tja, zou wel het beste zijn, maar sommige paarden zijn in de omgang met andere paarden zo verknipt dat dit niet meer mogelijk is. Die kun je toch beter apart zetten.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:27

Dimple schreef:
Apart zetten, zou voor mij ook geen optie zijn. Hij moet leren om te gaan met andere paarden. Hij moet dus ook leren wanneer andere paarden zich overgeven en wanneer genoeg, genoeg is.

Wellicht dat hij zich zeker verveeld, hij zal w.s de zwakkere uit de groep te grazen nemen.

Succes!


Tsja misschien als je je eigen paard erbij wil zetten, maar dat mag ie niet uitproberen op mijn paard. Dan maar apart. heel jammer. Mijn hengst slaat ook alles aan gort en gaat door als ze al op de grond liggen. moet ik hem dan maar bij iemand anders zijn paard zetten omdat ie het maar moet leren. Vroeger ging het goed maar nu helaas niet meer. er is verder niets verandert.

Mijn merrie wordt daarentegen steeds door paarden als Tiko gegrepen. Van de 8 maanden dat ik haar had liep ze er 4 1/2 kreupel. Gescheurde schouderspier (achterover het hek in geslagen) schiefel op der been geslagen, en een groot gat op der achterbeen gemept tot in het gewricht. Het houdt een keer op.

Ik snap best dat het vervelend is, en de eigenaar van zo'n paard kan je het ook niet kwalijk nemen, maar ik heb zoveel pech gezien zowel als eigenaar van een paard die gepakt wordt en als eigenaar van een paard die pakt.

(hierbij trouwens totaal geen commentaar op de eigenaar van Tiko hoor die kan er ook niets aan doen dat hij lastig is op het land)
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 12-11-02 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:31

Baduh heeft ook een ander paard bijzonder toegetakeld. Dat is een half jaar geleden en niemand wil zijn paard bij Baduh hebben. En ik ben het daar mee eens! De enige die erbij mag is een shetlandertje die direct de leiding neemt. Baduh is geen kwaaie, maar hij is nogal snel geïriteerd als andere paarden aan hem ruiken enzo. Maar als Baduh toegtakeld zou worden door een ander paard, wil ik dat paard er ook niet meer bij.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:38

Nee, oke, daar hebben jullie ook gelijk in. Ik zou mijn paard ook niet graag door een ander in elkaar laten stampen.

Aan de andere kant is het "soms" een kwestie van wennen. (ik weet niet hoelang Tiko al bij die andere paarden staat?)

Mijn Tinker is ook door het hele land gejaagd (1 hecatare) en heeft gerend voor haar leven, achterna gezeten door de bendeleider Haha! en een Ijslander. De plukken haar vlogen door de lucht en uiteindelijk is ze ook door het prikkeldraad het bos in gegaan. Heel erg zielig, Na dat ze een tijdje alleen in de wei had gestaan hebben we het weer opnieuw geprobeerd. En dat ging goed. Ze moesten gewoon heel erg wennen aan haar rare kleuren en vlekken (ze stonden tijdens het poetsen haar echt aan te staren zo van....je ruikt als een paard en je hinnikt ook, maar waarom zie je er dan uit als een koe Verward )

Daarna is ze op de nieuwe stal door een Groninger compleet afgemaakt (ze had welgeteld 25!!! kale plekken tot bloedens toe op haar lichaam) We hebben er echt tussen moeten springen. Bleek dat dat paard nooit bij andere paarden kon, maar omdat Juul zo braaf was zou dit wellicht wel goed gaan (dat er dan niemand bij blijft kijken is te gek voor woorden Lips are sealed )
Nu staat dat paard dus wel in de wei met andere paarden........Het kan dus zeker wel veranderen en goed gaan!

Dus misschien een poosje alleen en het dan langzaam weer opbouwen??

Op zoek naar de zon!!!

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:35

baily doet dat ook maar dan wel alleen bij merries... bij ruinen niet. komt omdat ie denkt dat ie hengst is. gaat ie alsmaar achter de merries aan om te dekken .. of ze nou hengstig zijn of niet...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 10:35

misschien is het "opvoedkundig" niet het beste maar ik zou hem toch alleen zetten. Je wil neem ik aan niet twee gewonde paarden.

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:43

Tja het enige dat ik idd kan bedenken is hem apart zetten, of met een ander zeer dominant paard in de wei zetten. Maar ja ik zou mijn paard er ook niet bijzetten...

Hebben de paarden bij jullie op stal niet een leider, waar hij zelf ook ontzag voor heeft?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:34

sorry, maar al die opmerkingen van'het kan wennen' 'zet hem bij een dominant paard in de wei' dat is vragen om ongelukken!!!

bij ons thuis ging het in t begin ook niet goed toen ze met 3en naar buiten gingen, daar hebben we ze laten wennen en gekeken of het er niet al te erg er aan toe ging

toen zijn ze aan elkaar gewend aan gaat het goed

als Tiko al 2x een paard op zo'n manier te pakken heeft, dan ga je er toch niet nog een keer een paard bij zetten?!?!

hij hoeft maar 1x raak te trappen op bv de voorknie, met een beetje pech kan dat paard blijvend kreupel worden of als t gebroken is, is absoluut niet ondenkbaar dat paarden elkaar zo slaan dat de ander wat breekt en dus afgemaakt moet worden!

dit is dan misschien wel het uiterste, maar neem geen risico's meer door hem bij een ander in de wei te zetten

ze je hem bij een heel dominant paard in de weil dan is het ook grote kans dat het vechten wordt, en dan stoppen die paarden pas als er 1 van de 2 niet meer kan!

dus hoe dan ook, het is een te groot risico om hem bij een ander paard in de wei te zetten!

laat hem nakijken door de DA of hij lichamelijk gezond is(hij is al geruime tijd onregelmatig, dat geeft dus aan dat er iets fout zit) want hij kan ook uit pijn zo agressief doen!

maar zet hem tot die tijd apart!zorg dat ie ook niet over het draad bij een ander paard kan!

en nogmaals, je kan er als baas van zo'n paard niets aan doen, maar zorg er dan wel voor dat ie niet meer bij andere paarden in de wei komt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:39

Helemaal met renske eens.
Zet je 2 echt dominante paarden bij elkaar, weet je zeker dat er erg grote ongelukken komen.
En aangezien als hij duidelijk de baas is, nog meent dat op dergelijke manier duidelijk te moeten maken, is er helaas maar 1 oplossing.
Apart zetten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anouk_H, beegee, ComscoreBot, DemiSisa, Fling, Kellyvanloon, Myrthe_bz, nijnthju, tienus63 en 7 bezoekers