Hoe help je zo iemand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Hoe help je zo iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 23:33

Vanavond heel slecht nieuws gekregen, een van mijn beste vrienden is opgenomen in een psychiatrische instelling.... Verdrietig

Hij heeft een angststoornis, hij is er van overtuigd dat er een groep mensen is die hem willen vermoorden. Hij is afgelopen zaterdag naar een feest geweest, waar hij een pilletje heeft geslikt, wat al vaker fout is gegaan bij hem... deze keer dus echt goed. Hij werd in de bus terug helemaal gek, dacht dat er mensen waren die hem als hij uit de bus zou stappen zouden opwachten en vermoorden. En dat denkt hij nu nog steeds.
Hij had al wel vaker gekke dingen, zocht altijd ergens iets achter, en dacht vaak dat mensen tegen hem samen spanden etc. Maar niet echt opvallend, zodat je zou zeggen rijp voor het gekkenhuis ofzo, eerder niet helemaal normaal, maar hij draaide verder overal goed mee. Hij heeft wel al eerder achtervolgingswaanzin gehad, ook als hij wat ophad, maar dat was zo weer over. Die laatste pil is dus de druppel geweest die de emmer deed overlopen.... Hij vertrouwd niemand meer, behalve een paar goede vrienden, waaronder ik, en zijn ouders en broertjes. Hij wil geen medicijnen omdat hij denkt dat ze hem daarmee vergiftigen.

Ik ben er echt heel erg van geschrokken, hoe kan iemand zo ver komen, iemand die ik ken? Hij zit nu al 2 dagen in isolatie, ze zijn bang dat hij zichzelf iets aandoet... Ik heb de hele avond keihard zitten janken, terwijl dat echt niets voor mij is.
Ik moet er morgen naartoe, maar wat moet ik zeggen, hoe kan ik hem helpen??

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft, wat kan ik wel en niet zeggen? En hoe kan ik hem steunen?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:06

Tsja, moeilijk. Gewoon er heen gaan, meestal merk je als je er bent vanzelf wel wat je moet zeggen. Goed naar hem luisteren.

Laten merken dat je hem serieus neemt, maar ook weer niet te ver meegaan in zijn wanen, want daardoor kan iemand weer dieper in zijn psychose raken.

Als je meer wil weten kun je me PB-en.
Laatst bijgewerkt door maaike_vdv op 12-11-02 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:10

Ik heb je een pb gestuurd!

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:48

Door de drugs lijkt me?

Sorry dat ik het zo hard zeg, maar ik heb in de nabijheid meegemaakt wat alchohol met een mens kan doen en met de omgeving.
Eens een alchoholist, altijd een alchoholist.
En niemand die kan helpen, maar dan ook echt niemand, als diegene dat niet zelf wilt.

Een tip, wees jezelf, behandel hem gewoon, niet bijzonder.
Wat al heel veel helpt, is dat jij als vriend(in) komt, dat hij weet dat hij nog iemand heeft die hij kan vertrouwen (?), die van hem houdt zoals hij is.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 01:26

Die pil heeft hem de psychose ingeholpen, zo klinkt het.
Maaike's advies is wel goed hoor. En, wees maar blij dat hij is opgenomen, dat is het beste voor hem op dit moment.
Heel veel sterkte ermee!


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 09:50

Ben eerlijk tegen hem. Zeg niet dat je hem begrijpt, want dat doe je niet. Maar zeg hem wel dat je voor hem klaarstaat als dat nodig is. Ik heb dit een paar jaar geleden ook meegemaakt met een goede vriendin en gelukkig was zij er zelf heel "nuchter" over... Maar ik vond het ook ontzettend moeilijk, vooral het eerste bezoek.
Maar als je er eenmaal bent zal het wel meevallen. Sterkte!

* To Belg, or not to Belg *

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:17

Hij wil geen medicijnen omdat hij bang is dat ze hem daarmee vergiftigen. Daartegenover neemt hij pillen als hij uitgaat die hem vergiftigen, die hem zo maken!

De hond is de betere mens

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:27

IMO is het niet zo dat die pillen 'hem zo maken', ze versterken alleen het gevoel dat al bij hem aanwezig is. Net als dat alcohol je emoties kunnen versterken.

Wat Lovely al zegt: wees maar blij dat hij is opgenomen. Daar in die instelling is hij in goede handen. Ik kan me voorstellen hoe moeilijk je het vindt om hem onder ogen te komen, maar wat betreft mijn tips ga ik met Maaike mee. Sterkte joh!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 16:09

Het is idd niet de drugs zelf die dit veroorzaakt hebben, hij had het al in zich, door die pil is dat gevoel extreme proporties aan gaan nemen, en daar komt hij op 1 of andere manier niet mee uit....
Ik ben ook blij dat hij is opgenomen, daar is hij veilig, en daar kunnen ze hem beter helpen. Ik ben alleen zo bang dat hij er niet meer uit komt.... Ik weet zelf wat het is om (ernstige) psychische problemen te hebben, ik heb zelf Borderline. Maar ik kan er nu aardig mee leven. Als ik kijk hoe moeilijk ik het al heb gehad, het moet vreselijk zijn voor hem om hier om heen te gaan. Het is trouwens echt niet zo dat hij een 'die hard' drugsgebruiker was, eerder dat hij het ook een keertje probeerde. Maar dat was genoeg om hem over het randje te duwen.
Iedereen heeft zoiets van hij is er zo weer uit, maar ik zie het heel erg donker in....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:40

Ik begrijp hoe moeilijk het voor je is en hoe machteloos je bent. Je kunt er alleen maar voor hem zijn door naar hem te luisteren maar ook weer niet te veel met hem meepraten anders denkt hij weer dat het normaal is. Probeer hem ervan te overtuigen dat hij medicijnen moet gebruiken om er weer uit te komen en weer een enigszins normaal leven te lijden, hij vertrouwd jou en daar moet je ook gebruik van maken maar kijk uit dat hij jou ook niet gaat wantrouwen.

Die pil heeft hem gewoon in die psychose getrokken. Het schijnt vaker voor te komen dat als je al psychische problemen hebt dat drugs het alleen maar erger maakt en je erin kunt blijven hangen.

Ik vind het heel erg voor die jongen en ook voor jou en ik hoop echt dat het weer goed komt met hem. Probeer het niet te somber in te zien en probeer een beetje positief te zijn als je bij hem bent. Hij is inderdaad beter af waar hij nu is en ze kunnen hem door ook begeleiden en helpen. Hou je taai en pas ook een beetje op jezelf!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:50

Ik denk dat jij wel weet wat je moet doen... je zegt dat je zelf Bordeline hebt, dus je weet wat het is. Bedenk eens wat jij van de mensen uit je omgeving nodig had... dat is wat die vriend van je ook nodig heeft. D eerste keer bij iemand op bezoek gaan is heel moeilijk en dat is begrijpelijk. Laat hem gewoon niet vallen en geef hem de aandacht die hij nodig heeft.

heel veel sterkte er mee en als je hulp nodig hebt...
XxxxXjes essie

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 23:27

Nou ik ben vanavond dus langsgeweest... Wat ben ik geschrokken. Hij is echt niet meer de persoon die ik ken, hij vertrouwd niemand, wil geen drinken aannemen van de hulpverleners daar, omdat hij bang is dat ze er wat in doen, en houdt ze de hele tijd in de gaten.
Hij zegt wel dat hij absoluut verder wil met zijn leven, hij houdt teveel van het leven om alles op te geven, maar hij is zo verschrikkelijk bang.... Het lijkt wel of hij nog steeds onder invloed is van de drugs, zo ziet hij er uit. Supergrote pupillen, lijkt alsof hij er echt in vastzit...
Hij wil wel meewerken met de dokters, maar elke keer neemt die angst het over, hij kan er niets aan doen hoe graag hij het ook wil, echt eng.
Morgen ga ik weer, dat vroeg hij of ik en een paar anderen alsjeblieft wel langs wilden komen, dan had hij nog iets waar hij zich een beetje op zijn gemak voelde...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:05

Hij is dus echt in zijn 'trip' blijven hangen. God, wat lijkt me dat eng...

Dit is ook heel moeilijk, hoe moet je iemand helpen die bang is? Hoe krijg je iemand waar de angst zo diep bij zit er vanaf?

Neemt hij van jou wel drinken aan? Dan krijgt hij in ieder geval wat vocht binnen!

Heel veel sterkte, nogmaals!

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 01:26

Misschien kunnen ze hem gewoon blikjes geven, die kunnen niet open geweest zijn. En als dat ook nog te moeilijk voor hem is, dan zullen er wel maatregelen getroffen gaan worden, misschien minder leuke dingen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-02 01:35

Hij wil alles zelf pakken, of wil dat wij het voor hem halen. Dan wil hij wel drinken. Ik ben iig blij dat hij mij wel vertrouwd, ik zou me geen raad weten anders...

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bloemetje75, Bloodymary, Bullebeest, Cubone, ElsbethG, Googlebot, Isabelle98, IzAw, Jintexx, mala26, Mars, miamivice, Pieke_Gwen, Sanniejtjuh, santaju, YandexBot en 219 bezoekers