Over een paard jong inrijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Over een paard jong inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 18:12

Heb even het topic op ITP gelezen, en na daarvan wil ik even wat vragen.
Er zijn al ellenlange topics geweest over jong inrijden, en in de meesten wordt gezegd 'het hangt er vanaf of het paard er klaar voor is'.
Mijn vraag nu dus: Hoe kan je dat zien??
Is een paar er klaar voor als ie meer volwassen uit zijn ogen kijkt? Haha! Of als ie het op zijn rug zitten toelaat? Knipoog Het meeste logische is natuurlijk als het paard volgroeid is. Maar hoe zie je dat? Of hebben jullie een andere redenering?

Natuurlijk heb ik mijn vakliteratuur er eens even bijgepakt.. even kijken wat de 'kenners' zeggen:
Jane Holderness Roddam zegt in 'Het Complete Paardenboek': enkel over de africhting: 'Het zadelmak maken begint wanneer het jonge paard sterk genoeg is om een ruiter te dragen zonder overbelast te raken. Dit is meestal in de zomer of herfst van het derde jaar. Bij sommige dieren kunt u beter wachten tot ze 4 zijn, maar vroeg volwassen dieren kunt u tegen hun derde jaar al voorzichtig zadelmak maken'
Nouja, daar heb je dus ook niet zoveel aan. Hoe zie je of ie echt volgroeid is?

Volgens Renate Ettl, 'paardenmassage':
De ervaren trainer weet dat het hele organisme van het paard moet worden getraind - niet alleen de spieren. Dus niet alleen het hart en de bloesomloop, maar ook pezen, banden en botten moeten worden egtraind. Het conditioneren van pezen, banden, kraakbeen en botten duurt echter veel langer dan de opbouw van de spieren. Deze opbouw-fase bedraagt tot drie jaar, en daarom mag een paard op zijn vroegst pas met zes tot zeven jaar topprestaties leveren. Dit echter alleen als het drie jaar lang voortdurend getraind is. Eerdere topprestaties veroorzaken vroegtijdige slijtage in deze structuren.
De rijpheid van een paard is afhankelijk van ras, constitutie en opfok. Tot laatrijpe rassen rekent met de Ijslander en andere ponyrassen, terwijl het volbloedpaard - zeker op grond van de fokkerijselectie - tot een vroegrijp paard is bevorderd. Over het algemeen wordt aanbevolen paarden pas na het afgesloten derde levensjaar aan het werk te zetten. Bij Ijslanders verschuift dit tijdstip door hun late rijpheid één of twee jaar. Engelse volbloeds en paarden met "veel bloed" zoals het Quarter Horse worden daarentegen soms al op tweejarige leeftijd (ook in de sport) gebruikt.
Het is zo goed als zeker dat de epifysairschijven (groeischijven) tot de leeftijd van zes tot zeven jaar actief zijn, het paard zich dus nog in de groei bevindt. (.....) Natuurlijk heeft een overbelasting van het paard op jonge leeftijd door de nog niet gesloten epifysairschijven een permanente beschadiging tot gevolg.'

Mhh, ik heb nog steeds geen goede argumentatie gehoord voor of tegen rijden voor het derde jaar eigenlijk. Het laatste stukje is duidelijk maar gaat vnl over overbelasting. Er zouden toch gewoon duidelijke beargumenteerde regels moeten bestaan omtrent zo'n onderwerp Lachen Hebben jullie nog argumenten of leuke vakliteratuur daarover? Ik ben benieuwd!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:51

ja daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Ik zou ook wel weten of er een manier is om te zien wanneer een paard 'er aan toe' is.

Als ik kijk naar Mananzo (2,5). Hij is helemaal niet meer overbouwd. Hij maakt geen slungelige indruk meer en een paar mensen hebben al gezegd dat hij er al heel volwassen uitziet! Zelf heb ik dat idee ook, hij pakt de dingen die ik leer hem leer goed en snel op en hij vind het ook heel erg leuk.
Maar of hij er klaar voor is? Dat kan best wezen. Als ik hem nu laat inrijden zou dat vast wel goed gaan.

Maar wat ik vind, is dat het dan op de langere termijn mis kan gaan. Dan heb je kans dat Mananzo op zn 10e jaar al last krijgt van beengebreken en artrose.

Maar aan de andere kant....vraag ik me wel eens af wat die paar maanden/weken dan nog uitmaken?

Ja het is een moeilijk ondewerp.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:15

Wat ik mis in de discussie op ITP is het mentale aspect. Is een paard op 2 jarige leeftijd geestelijk al klaar om te werken?
Yorghos was als 2 jarige nog een grote baby, zelfs op 3 jarige leeftijd vond ik hem nog niet rijp. Ik heb hem als driejarige wel zadelmak gemaakt en licht bereden, maar ben pas een jaar later met hem gaan werken.
Ik denk dat het idd per paard verschillend is, maar 2 jaar is naar mijn mening echt te jong.

* To Belg, or not to Belg *

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:28

Onder de 3 jaar vind ik ook te jong. Zadelmak maken met hun derde en dan nog een jaartje met rust laten om ze te laten uitwassen/groeien, vind ik persoonlijk veel beter. Dan weet je tenminste zeker dat er niets misgaat en dat je niets forceert. Waarom zou je dat risico nemen, je kan het later nooit meer terugdraaien, mochten er gebreken ontstaan doordat alles te vroeg is gedaan. Alhoewel sommige mensen met hele grote paarden (1.80m), deze dieren tot hun vierde laten staan, omdat ze anders niet behoorlijk kunnen uitgroeien.

Wijzelf rijden onze eigen fokproducten (FRIEZEN!!! Kwijl Tong uitsteken Knipoog ) ook pas in met hun vierde trouwens. Ik zie geen reden om dit te forceren of om hiermee een risico te nemen, al begrijp ik wel dat mensen die ze puur voor de sport hebben er niet zo lang mee willen/kunnen wachten.

Renpaarden lopen geloof ik al races op hun tweede en sommige westernpaarden (wedstrijden dan) ook ( Verward :weet ik niet zeker)? Nou dan vraag ik je, is toch ronduit belachelijk Frusty !? Vandaar dat zij over het algemeen al voor hun tiende afgeschreven zijn. Dat wil je toch niet?

Ik zou zeker minimaal wachten tot je paard 3 is, dus in ieder geval niet eerder om geen risico's te nemen. Zeker geestelijk moeten ze het allemaal wel bij kunnen benen, ze kunnen niet in een klap volwassen worden Knipoog Sigaar .


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:37

Dit zijn discussies waar mensen het nooit met elkaar eens zullen worden volgens mij.
Wat ik nou zo jammer vind is dat de ''3 jaar grens'' zo breed leeft onder de mensen. Het ene paard is het andere niet, en dus zal je het inderdaad individueel moeten beoordelen of het paard klaar is voor het werk. Wat mijn opa altijd tegen mij zei was, was dat een paard net zo monter naar stal terug moet gaan zoals hij deze heeft verlaten. Als een paard na het werk nog een tijdje met een hangend hoofd blijft staan en er triest bijstaat, dan ben je dus verkeerd bezig. Het is heel belangrijk dat je een paard goed kent en zijn lichaamstaal verstaat. Jonge paarden die lastig zijn worden vaak bestempeld als 'dwars', maar paarden zijn over het algemeen goed van aard, dus verzet is 9 van de 10 keer een teken dat een paard wordt overvraagd.
Zelf vind ik 3 jaar nog vroeg, de paarden die ik rijd zijn meestal al 4. Daarvoor ben ik wel met wat licht grondwerk bezig, veel opvoeding en proberen een vertrouwensband te kweken. Dát is heel belangrijk wil je later goed problemen onderkennen bij je paard.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:57

Mirte schreef:
Jonge paarden die lastig zijn worden vaak bestempeld als 'dwars', maar paarden zijn over het algemeen goed van aard, dus verzet is 9 van de 10 keer een teken dat een paard wordt overvraagd.


Of een ruiter die niet kan rijden..... Steef gelooft niet in lastige paarden, wel in veel lastige eigenaren als ik het over particulieren heb, als een prof zegt dat ie lastig is geloof ik dat.

Oneindige discussie waarbij je altijd naar het paard moet blijven kijken, of je hem nou vroeg of laat zadelmak maakt, je zult er altijd rekening mee moeten houden dat het een jong paard is en blijft, ongeacht de leeftijd. Zelfs met een paard van 8 kun je niet meteen voluit gaan rijden omdat dat dier zijn lichaam niets gewend is. Daarbij is het zowieso altijd slim met jonge paarden om af en toe een break in te lassen. Een paar maanden de wei op of gewoon een paar weken bijna niets vragen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:05

Steef"]
[quote="Mirte schreef:
Jonge paarden die lastig zijn worden vaak bestempeld als 'dwars', maar paarden zijn over het algemeen goed van aard, dus verzet is 9 van de 10 keer een teken dat een paard wordt overvraagd.


Of een ruiter die niet kan rijden..... Steef gelooft niet in lastige paarden, wel in veel lastige eigenaren als ik het over particulieren heb, als een prof zegt dat ie lastig is geloof ik dat.

[/quote]

Nee ik geloof daar dus ook niet in, maar als je een paard overvraagd ben je mijn inziens dus niet kundig genoeg om een jong paard goed te begeleiden. Je moet als goede ruiter dergelijke problemen namelijk voor zijn.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 23:27

Het jonge paard NIET overvragen, maar wel met 2,5 jaar al helemaal inrijden!!!
En zo blijf ik erover denken. Cool
Omdat ze als 2 jarige dingen als vanzelfsprekend aanvaarden.
Omdat ze dan later al zoveel braver zijn.
Omdat ik spreek uit ervaring.
Inrijden, maximaal een 20 minuten per dag, daarnaast veel weidegang ,maar geen hoge sportprestaties voor hun 6 e!!!
Dan krijg je paarden die klinisch goed blijven, en altijd nog particulier te verkopen zijn, door hun brave karakter.
Waarom zijn dravers bijvoorbeeld zo mak?
Omdat ze van jongs af aan al veel gezien hebben!!!
en een brave draver, die blessure vrij is, zal altijd nog een leuk particulier adres kunnen vinden.

Ik heb al teveel 5 jarige paarden (goede kwpn ers) bij het slachthuis zien eindigen, omdat ze niet meer in te rijden waren.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 23:42

Tinker was met 3 jaar ingereden en naar mijn mening had dat best wel een half jeer of zelfs een jaar eerder kunnen gebeuren, hij was nog lang niet uitgegroeit maar er wel al klaar voor.
je zou het ook kunnen vergelijken met een baby, bij elke baby is het ook anders wanneer je hem zindelijk gaat makenen, of wanneer hij gaat lopen, bij een baby zie je toch ook wel wanneer hij/zij er klaar voor is? bij een paard dus ook

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 23:59

Mijn paard (QH) kocht ik een maand of wat voor zijn derde verjaardag. Hij was toen zadelmak en veel gelongeerd. Ik ben er meteen mee gaan rijden (ca 2 keer per week een half uurtje).

Als ik de foto"s uit die tijd terug zie schaam ik me kapot Bloos Een sprietje van een paardje was het eigenlijk nog maar. Een slungeltje. Toen zag ik dat niet zo omdat ik nog niet wist tot wat voor een bonk hij uit zou groeien (hij is nu 5).

Onze andere QH kochten we ook met 2,5. Na zijn derde verjaardag (deze zomer) zijn we begonnen met zadelmak maken. En mijn man heeft er sindsdien een handvol keer 10 minuutjes opgezeten. Maar hij loopt nu al weer een paar maanden in de wei en daar blijft hij lekker lopen tot volgend voorjaar.

Mijn paard heeft er voor zover ik weet nu weet Verward geen schade aan over gehouden, maar 2 - 2,5 jaar is gewoon weg te vroeg. Voor elk ras. Gewoon niet doen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:07

Vaak merk je in omgang wel hoever een paard is, bijv. De echte brutale apen die maak ik zadelmak ( in hoeverre ik tijd heb Haha! ) met 2,5, ik rijdt ze ong 2 a 3 weken, zodat ze netjes nageeflijk kunnen stappen,draven en galopperen. Daarna gaan ze gewoon weer op stal en de hele zomer in de wei. De reden waarom ik dat doe, is omdat als ze dan na de zomer de wei uit komen,en als je ze dan zadelmak maakt dat ze vaak een stuk sterker zijn en heel wat meer praatjes hebben. Paarden die wat jeugdig in model en karakter zijn, die maak je later zadelmak. Door veel met veel verschillende paarden om te gaan, leer je vanzelf door ervaring, wanneer welk paard er aan toe is. Voornamelijk doen! Veel met jonge paarden werken, dan krijg je er vanzelf oog op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:10

Citaat:
,maar geen hoge sportprestaties voor hun 6 e!!!


Als je goed traint kun je gerust in de sport rijden met een paard, van de training wordt het paard juist sterker en gezonder. Mits je het goed doet. Kijk naar bijv. Salinero van Anky, dat dier is 8 en loopt grandprix. Heus niet verrot hoor. Ik vind persoonlijk wachten tot 6 jaar met sportprestaties wat lang duren. Ik weet niet wat je met hoog bedoelt, maar met 6 jaar kunnen ze heus het m of z wel aan hoor.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:21

Sommige paaren pakken het in de sport gewoon vanzelfsprekend op,
mijn instructrice heeft een 6 jarige die ze echt niet heeft stuk getraind. Ze heeft hem nu 2 keer ZZ licht gestart en beide keren kwam ze met 4 winstpunten terug. Kan dus gewoon heel vanzelfsprekend snel gaan.

Verder vind ik dat de term: "er aan toe" vaak wordt gebruikt als excuus om toch maar lekker op die 2 jarige rond te sturen. Paarden die in april / mei geboren zijn worden in juni al als 2,5 jarige bestempeld en dan moeten ze maar.
Ik heb een 2,5 jarige hengst staan van goed 1.70, op zich ziet hij er zeker voor zijn stokmaat al heel volgroeid uit.
Maar in zijn doen en laten is het nog een puppie.
Ik heb hem voordat hij in het voorjaar de wei opging 3 keer aan de longe gehad waarvan 1 keer met zadel, dat pakte hij zo vanzelfsprekend op dat hij nui tot volgend jaar voorjaar zo mag blijven staan. Lekker veel buiten en verders niets Dromen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:24

Citaat:
Sommige paaren pakken het in de sport gewoon vanzelfsprekend op,
mijn instructrice heeft een 6 jarige die ze echt niet heeft stuk getraind. Ze heeft hem nu 2 keer ZZ licht gestart en beide keren kwam ze met 4 winstpunten terug. Kan dus gewoon heel vanzelfsprekend snel gaan.


Volgens mij spreken we hier ook wel over een supertalentje! Tenminste als het gaat over degene waar ik denk dat het over gaat Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:29

Wat wil je met Jetset bloed Tong uitsteken

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:31

Kan een paardenliefhebber zich nou niet één jaartje vermaken met een jong paard zonder er gelijk op te willen klimmen?
Daadwerkelijk op het zadel zitten is m.i. de "laatste" stap in het proces dat beleren heet. Geniet ervan en overhaast het niet.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:38

Pipo heeft gelijk. Wij "beleren" ook vrij jong. Dat wil zeggen voor ze te veel baas worden. Daar moet je je niet al teveel van voorstellen. Zo'n jongerling kan in rust voor de wagen lopen. Dan gaan ze het land weer in om te groeien en volwassen te worden. Altijd eerst voor de kar, daarna onder de man.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 01:43

Albert schreef:
Kan een paardenliefhebber zich nou niet één jaartje vermaken met een jong paard zonder er gelijk op te willen klimmen?
Daadwerkelijk op het zadel zitten is m.i. de "laatste" stap in het proces dat beleren heet. Geniet ervan en overhaast het niet.

Ik vermaak me al 2 jaar met mijn paardje die nu 2,5 is en ben sinds ze een half jaar geleden dichterbij kwam staan al bezig om haar voor te bereiden op het grote gebeuren aanstaand voorjaar. Ze heeft al meerdere keren een zadel op gehad, een singel van het mentuig, ze is bekend met een bit in haar mond, lichte ophoudingen hierop en ze snapt links en rechts een klein beetje, longeren is geen enkel probleem meer (was het ook nooit) etc., etc. Ik ga mijn paardje "gewoon" op 3 jarige leeftijd inrijden, lekker rustig aan doen, veel stappen, lekkere rustige buitenritjes maken enzo (ze is een Tinker en samen met d'r moeder buiten al goed verkeersmak). En als ik merk dat ze eens een keer niet zoveel zin heeft of niet lekker in d'r velletje zit, krijgt ze gewoon een paar dagen vrij *LOL* en gaan we alleen nog maar lekker knufffelen en verwennen (alsof ze nog niet verwend genoeg is Party!! )

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 08:42

Natasha schreef:
Het jonge paard NIET overvragen, maar wel met 2,5 jaar al helemaal inrijden!!!
En zo blijf ik erover denken. Cool
Omdat ze als 2 jarige dingen als vanzelfsprekend aanvaarden.
Omdat ze dan later al zoveel braver zijn.

Natasha: jij hebt ervaring met dravers, en dat zijn paarden met veel bloed. Laura citeerde echter uit een tekst dat dit vroegrijpe paarden zouden zijn, maar ook dat er rassen zijn die een of twee jaar later pas 'rijp' zijn, zoals ijslanders!
Dus dat maakt veel verschil, ras, maar ik denk ook karakter.

Verder schreef je:
Ik heb al teveel 5 jarige paarden (goede kwpn ers) bij het slachthuis zien eindigen, omdat ze niet meer in te rijden waren.


Dit ligt niet aan de leeftijd!
Mijn paard is pas op late leeftijd ingereden, ze hebben er eerst een veulentje mee gefokt.
Dus pas toen ze vijf en half was. Ze is een vroegrijp paard, althans trakheners staan hoog in 't bloed dus dat zou je denken.
Maar desondanks ging het inrijden op latere leeftijd prima.
Ze pubert nog wel eens maar jah, welke jonge merrie niet... }>
En ik ken nog wel enkele paarden die later zijn ingereden maar daar 'geen consequenties van ondervonden hebben'. Lachen

Ik vind dat als een 5 jarig paard 'niet meer is in te rijden' dat dit vooral ligt aan de opvoeding van het paard op stal onder andere, en aan de manier waarop hij/zij wordt ingereden.
Ik kan me voorstellen dat een jong broekie van 2,5 jaar die snel is 'overdonderd' en dus 'maar accepteert', anders moet worden ingereden dan een paard van 5 jr. dat 'geestelijk al wat verder is' en misschien wat meer behoefte heeft aan afwisseling of iets anders. Verward
Iemand ervaring met 'laat inrijden'?

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 08:45

Ik rij ook wel eens met 2.5 in. Daarna weer lekker rustig het land in, veulentje krijgen of wat dan ook.
Ik heb ooik wel een aantal oudere paarden ingereden, tussen de 6 en 8 jaar, en ik kan je vertellen dat die meestal lastiger zijn dan een 3-jarige.
Een 3-jarige heb je in 1-1.5 week zeg maar ingereden, dan nog 2-3 weken om een beetje nageeflijkheid te krijgen. Bij 1 van die oudere paarden heeft het echt enige maanden geduurd voordat ik wat nageeflijkheid had. De balans van die oudere paarden is vaak beter, de trukendoos is ook verder ontwikkeld, en als ze dan nog veulens gehad hebben, dan zijn ze ook nog dominanter. Dan liever als ze jong zijn er kort op en daarna nog iets laten uitgroeien.

Overigens verbaas ik mij er soms over dat sommigen een half jaar aan 'voorbereiding' voor het eerst erop stappen nodig hebben/doen. Dit kan denk ik wel als je een eigen paard hebt, maar ik merk in de praktijk dat het toch echt binnen een maand klaar moet zijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:27

Ik heb een late 3 jarige, van eind juni, die nu ingereden is. De voorbereiding heeft 'lang' geduurd. Mede doordat ze dat al geprobeerd hadden. Nu ik er echt op zit is hij in 4 weken tijd volledig ingereden. hij kan stappen, draven, galoperen in de bak en buiten. Nu we met hem bezig zijn wordt hij steeds vrolijker, frisser, brutaler en sterker. Je straft door hem niet te rijden. Loszetten, niet leuk, is saai, ook met een ander paard. Wandelen in het bos, is niet leuk, die paden kent hij al. Longeren wil ik niet teveel doen omdat die bodem heel zwaar is en meer slijtage zal opleveren dan hem in het bos te stappen.
ik ben het er mee eens dat het aan het paard ligt. Maar ook de hele jeugdige in gedrag kun je snel volwassener krijgen. Ligt aan de manier van hoe je er mee om gaat. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Fiesta, freiberger, what else?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:36

Wat ik onzin vind is dat sommige fel tegen het rijden op jonge leeftijd zijn, maar dat het ineens wel goed is als je een paard met 2.5 in een maandje inrijdt, en hem dan nog een jaar op de wei gooit. Als 2.5 te vroeg is, is 2.5 te vroeg, simpel.

Met jamaica heb ik destijds de DA gevraagd hoe en wat (toen ze wel al 3 was) Die vertelde me dat ik haar makkelijk rustig kon gaan rijden, dat haar lichaam er klaar voor was, maar hij vertelde er wel bij dat ik haar geestelijk in de gaten moest houden, omdat ze in haar koppie nog heel jong was.

Mijn vriendin heeft een welshcob van juni 2000, deze is bij de vorige eigenaar ingereden. Dit is nu iets wat ik absoluut niet begrijp, Als je naa het beestje kijkt heeft ze qua bouw meer weg van een arabier dan van een welshcob (kan je nagaan hoe iel ze nog is)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:39

Je moet je gewoon aanpassen aan het paard. Ik vind 2,5 het minimum, en dan moet je tot zijn 3,5 nog heel erg rustig aan doen. Gewoon niet te veel vergen van het paard wat hem moeite kost. Het moet een beetje spelenderwijs gaan, als vanzelf. Alles wat je af moet dwingen ben je fout bezig.

De hond is de betere mens

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

laat inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:57

Ik heb heel lang bij een fokker de paarden ingereden en uitgebracht....De merries kregen altijd twee veulens voor ze in de sport kwamen. Ze waren dus gemiddeld 5 a 6 jaar oud en dus beresterk. In mijn begintijd kreeg ik daar wel eens paarden die de eerste 5 jaar van hun leven nog nooit in de hand waren geweest, alleen hoefsmid en dierenarts. Ik had dan ongeveer 3 maanden nodig om klaar te maken. Zonder te vechten of met dwang of zo. Longeren deed ik alleen om de commando's stap draf galop en ho te leren. Verder elke dag eenzelfde rondje door de bossen in stap en ho leren. Na twee weken voorzichtig erop hangen, dan erop zelfde rondje in de bossen. Niet in de bak, niet longeren. Op een gegeven moment paard losgespen in de bossen.....ze zijn dan zadelmak voor dat ze hetzelf doorhebben.
Later zijn we wel de paarden in groepen op gaan delen, alle veulens een maand op stal, halstermak maken, vastbinden, losspringen, hetzelfde met twee jarige paarden en driejarige paarden. En dat scheelt wel een stuk, ze gaan dan alles vanzelfsprekend vinden, en alles wat een veulen leert weet hij of zij als 5 of 6 jarige nog.....
Ik zou persoonlijk echter niet met een tweejarige of sommige driejarigen volop beginnen, vooral als ze braaf zijn doe je er vaak te veel mee, en rij je ze gegarandeert kapot.
Ik ben nu zelf met een net zadelmakke 6 jarige ruin bezig....sommige mensen maken dan wel eens opmerkingen van die is zeker op z'n twaalfde klaar....maar daar moet je je niets van aan trekken. Ik weet dat hij het nu geestelijk en lichamelijk aan kan! Een paard met groeipijn kan allerlei nare trucjes gaan verzinnen omdat hij het werk gewoon niet aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:09

stef schreef:
Wat ik onzin vind is dat sommige fel tegen het rijden op jonge leeftijd zijn, maar dat het ineens wel goed is als je een paard met 2.5 in een maandje inrijdt, en hem dan nog een jaar op de wei gooit. Als 2.5 te vroeg is, is 2.5 te vroeg, simpel.

Als je een paard op 2,5 jaar bekend maakt met alles, dan belast je hem een korte tijd (paar weekjes zoals al gezegd is), daarna gaat ie weer het land in en komt na een tijd terug. In de tussentijd is ie nog meer uitgegroeid. Als je zo'n paard vanaf 2,5 beleert en geen pauze inlast, dan heb je dus voortdurende belasting en dat kan problemen oplever, oftewel schadelijk zijn. Een korte tijd simpel werk is heel iets anders dan vroeg beginnen en dan direct opbouwen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Dunkeedoo, GoogleAdsense, MaxEnHenkie, Miesemuisje en 137 bezoekers