Hoe zoeken jullie je hoefsmid uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Hoe zoeken jullie je hoefsmid uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 21:12

Morgen word Ewald voor het eerst bekapt (nouja sinds hij van mij is dan he Tong uitsteken ) Roos had een hoefsmid gevonden die goed zou zijn..
Maar nu hoor ik dus 2 verhalen.. Van mensen die IK persoonlijk ken hoor ik dat hij geen goede reputatie heeft en mensen hem hebben afgeraden, van mensen die Roos kent hoor ik dat hij geduldig is en goed is..
De verhalen van mensen die ik ken vind ik sterker (bv. het niet nodig vinden om pony schuin te bekappen terwijl ze anders kreupel word)

Nou heb ik dan al zoiets van de 1e en laatste keer..
Ik heb wel de mogelijkheid om hem door iemand te laten bekappen met een goede reputatie.. en ook om hem te laten bekappen door iemand die altijd komt als je hem maar eventjes belt, nu kost die wel wat, maar ach...

Hoe doen jullie dat? Het is natuurlijk ook om persoonlijke ervaring, nu is de 1e indruk die ik over de tel. van hem had ook niet geweldig maargoed..

Ook nog vraagjes kennen jullie Wietse Prins???


Gr. Maaike

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:13

Helaas is het niet zo makkelijk een hoefsmid te vinden, laat staan een goede. Ze hebben allemaal een chronisch tijdgebrek.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:19

Als ik een hoefsmid moet zoeken dan ga ik eerst vragen welke hier in de regio werken.Als ik dan een paar namen heb dan ga ik aan mensen hun mening vragen en daar verder mijn conclusie uit trekken.Mocht het dan uiteindelijk geen fijn iemand zijn dan ga ik op de zelfde manier verder zoeken.

Maar gelukkig heb ik dit probleem niet heb mijn hoefsmid al anderhalf jaar zonder problemen.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:34

sta je op een manege?? welke hoefsmid hebben die die dan? hebben de pensionklanten een eigen hoefsmid?
sta je niet op een manege?? is er wel i\een in de buurt vraag het dan daar. of ga langs andere stallen om het te vragen. maar de eerste keer blijft toch een gok.
spikkel ging de eerste keer naar de hoefsmid en ikzelf kon haar hoeven nog niet uitkrabben. hij heeft het met geduld een heel eind gebracht. maarja totdat hij klaar was. ze stond niet erg netjes erop.hangen in de pezen. de 2e keer laat ik maar zitten.(drama!)
en de 3e en 4e keer hebben we weer een ander en ben er echt blij mee. de hele manege heeft ook deze hoefsmid.
ps; je kan ook even een nieuw berichtje plaatsen of iemand een goede hoefsmid bij jou in de buurt weet.
succes

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:43

Gewoon de hoefsmid langs laten komen en zelf beoordelen hoe hij
met Ewald om gaat.
Ik heb ook een hoefsmid gehad waar ik niet tevreden over was,
maar anderen weer wel.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 21:49

Ik sta op pensioenstalling en heb wel demogelijkheid om die van de stalhouders te kunnen laten komen, maar die is eh.. behoorlijk prijzig als ik het niet verkeerd heb begrepen Lips are sealed
Maar ik zie morgen wel hoe het ging en of hij stokkreupel van hem word Tong uitsteken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 21:52

Mijn hoefsmid komt altijd bij ons op de manege. Ben tot dusver tevreden Lachen

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 09:33

ik heb mijn 'nieuwe' hoefsmid uit de gouden gids geplukt.... gekeken wie er allemaal in deze regio werkt... en..... bellen maar! Gewoon proberen en als het je niet bevalt de volgende proberen... net zo lang tot je tevreden bent....

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:23

Ik ken 'mijn' hoefsmid al 5 jaar, hij kwam ook altijd op de stoeterij waar ik hielp. Ik vond dat hij altijd de paarden heel netjes besloeg en bekapte, waardoor het voor mij een makkelijke keuze was wie de hoefsmid van Ivank zou worden Schijnheilig Het vervelende is alleen dat hij niet altijd zijn afspraken nakomt *waar ik me ontiegelijk aan kan ergeren*

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 11:51

De hoefsmid die ik voor mijn verhuizing had, kende ik al jaren via mijn verzorgponies. Ik kende zijn manier van werken en toen ik Yorghos kocht, ging ik automatisch ook naar hem. Altijd heel tevreden geweest!
Toen ik dit jaar verhuisde, heb ik genoegen moeten nemen met de enige smid die nog tijd had. Hij is niet de beste smid die ik me kan wensen, maar ik ben redelijk tevreden. Hij gaat netjes met mijn paard om en doet zijn werk redelijk goed. Alleen kan hij geen afspraken maken, maar dat neem ik dan maar voor lief...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:02

Ik let in eerste instantie op de "verhalen" die over de smid gaan, en ga vanuit dat punt een selectie maken.... en de smid die mij het beste "bevalt" en vooral waar Banjer het best mee kan opschieten die "neem" ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:05

Alleerst moeten de papieren van de smid in orde zijn, hij moet zijn diploma's wel op zak hebben. Daarnaast vind ik de ervaringen van anderen wel belangrijk, de reputatie dus die de smid heeft. Dan komt er nog bij dat hij wel over veel geduld moet beschikken. Ik heb een smid gehad die heel goed was, maar iets te ruw met mijn paard en dat heeft niet goed uitgepakt. Nu heb ik een smid die èn zijn werk goed doet èn heel veel geduld heeft en als je hem regelmatig even belt, komt ie ook zijn afspraken netjes na .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:29

Ik had hiervoor een smid die niet de officiele papieren had, maar wel heel erg goed en netjes in zijn werk was.... dus papieren is ook niet alles....
Waarom ik hem niet meer heb? Hij is 2x niet op komen dagen.... hij had voor beide keren wel een goed excuus, maar toch....

Nu heb ik een hoefsmid met papieren, heel goed, netjes, en er gaan geruchten dat hij ook de koninklijke paarden doet... of dat waar is weet ik niet.....

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:33

SmithsGirl schreef:
Nu heb ik een hoefsmid met papieren, heel goed, netjes, en er gaan geruchten dat hij ook de koninklijke paarden doet... of dat waar is weet ik niet.....


Mag ik vragen welke smid dat is?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:52

Jeroen v/d Wiel

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:16

mijn ex-instructeur die is nu ook hoefsmid, hij doet de manege enz. een hele goeie hoor! dus zodoende heb ik dus al een hoefsmid erg handig!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:30

De man waar we Nic op stal hebben staan is hoefsmid Haha!
Ik heb het, denk ik, wel heel erg luxe en makkelijk.

Hij is daarbij nog goed ook nog. Wat wil ik nog meer Knipoog

En in jouw geval, gewoon goed kijken heo de hoefsmid het doet. Kijk hoe de ijzers er onder lagen, en hoe je ze evt verbeterd wilt hebben of wat hij anders doet.

Een hoefsmid kan wel heel geduldig en lief zijn, maar als hij pokkewerk aflevert schiet je er nog niks mee op

Succes

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:13

Ik heb de beste hoefsmid die er bestaat en die absoluut niemand meer aanneemt. Hij heeft ook een zoon en een knecht en alledrie gaan ze bij de mensen langs. Hij komt op alle belangrijke stallen en iedereen wil hem persoonlijk, maar dat kan nu eenmaal niet. Bij mij komt hij gelukkig nog altijd zelf, na zo'n 10 telefoontjes en op de raarste tijden en alleen omdat hij het gezellig vind om weer even bij te kletsen over fokkerij en zo. Knipoog

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:16

Wij hebben ook een superhoefsmid. Bekapt ze lekker rustig en is sterk zodat ze niet zo snel de benen lostrekken. Heeft altijd een gaatje voor je en is altijd vriendelijk. Komt zelfs voor een voetje langs.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:21

Nou A-J dat is best goed gegaan hè? T'is wel wat een lompe boer Haha! maar Laica, Gammon en Ewald zijn volgens mij in goede handen geweest. En zoals gebruikelijk vond ik het weer eens spannender dan Gam zelf... *zucht* Scheve mond
Morgen maar eens kijken hoe ze lopen, ik denk dat het wel meevalt.

Die slechte reputatie heeft hij, denk ik al heel lang als ik het zo om mij heen heb gehoord, en ja, daar kom je moeilijk vanaf. Mensen veranderen gelukkig.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:23

Ik heb de smid genomen die hier op een gerenomeerde ranch komt waar ze hele duren paarden fokken. Ik weet dat ze daar kwaliteit kiezen gezien die dieren echt veel waard zijn ... en hij doet het prima!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:20

Gammon liep vandaag prachtig op zijn plathoefjes!! Haha!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 20:34

Mijn paard staat in pension bij een hoefsmid. Heel handig denk je dan. Het probleem was alleen dat mijn paard steeds erg slecht liep als ze beslagen was. Ze werd zelf kreupel en mijn dierenarts vond dat ze slecht beslagen was. (hij is echt zo'n corrigeergek). Dan is het dus niet meer handig dat de pensioneigenaar ook hoefsmid is.

Ik heb nu 1x een andere hoefsmid gehad. Mijn paard had geen last en liep geweldig. Hij zei dat hij hij eigenlijk maar 1x wilde komen, omdat hij het vervelend vind om op het werkterrein v. een ander te komen. En ik heb zo het idee dat de meeste hoefsmeden er zo over denken. Toch wil ik eigenlijk dat hij mijn paard blijft doen. Ik heb geen trailer, dus ik kan mijn paard ook niet naar de hoefsmid brengen.

Dit is echt een probleem, want mijn paard moet zo weer beslagen worden en dat wordt echt weer praten om de fijne hoefsmid toch te kunnen krijgen en de niet fijne hoefsmid/pensioneigenaar niet kwaad te krijgen.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 13:40

Vorige hoefsmid niet gekozen. Die kwam bij ons op stal en dan laat je hem je paard ook maar beslaan. Alleen had hij onwijs weinig tijd. Twee weken zonder ijzer staan, dat was heel gewoon. Niet op komen dagen bij afspraken gebeurde ook regelmatig. Toen voor de hoefsmid die ik nu heb gekozen! Een moordvent. Lief voor de paarden, heel erg lief zelfs. Altijd op tijd. Beslaat goed. Altijd klaar met raad en daad. Als Lars een ijzer verliest, zit het de volgende dag er weer onder.
Maar hoefsmeden natuurlijk ook wel zoals met dierenartsen en dat soort beroepen. Er zijn mensen die helemaal geen problemen hebben met een hoefsmid en andere hebben alleen maar problemen met die ene hoefsmid.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 20:07

Ik heb eigenlijk geluk dat de broer van een vriend van mij hoefsmid is geworden sinds ik wodan heb. toen hij nog in opleiding zat 1 dag in de week en de rest stage lopen met een hoefsmid heeft hij m'n paardje al bekapt. Nu doet hij het er goed en ik vraag ook steeds aan hem waarop hij nou precies let bij het bekappen en hoe de conditie van z'n voetjes zijn. vind ik zelf belangrijk om te weten. Ik ben erg te vreden met m'n hoefsmid en wil ook geen andere.