Paardje kijken-->Wat vragen aan de eigenaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Paardje kijken-->Wat vragen aan de eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 21:09

Ik heb eindelijk een wei gevonden, dus ik kan EINDELIJK Tong uitsteken beginnen aan een zoektocht naar HET ideale paardje voor mij...

Maar nu dus mijn vraag.
Als je voor het eerst naar een paardje gaat kijken, wat vraag je dan zoal?
(als het een veulen of jaarling is welteverstaan)
Het zou dan mijn eerste eigen paardje worden dus ik heb daar niet echt veel ervaring mee...

Wie helpt?

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:11

Uhm, veulen of jaarling? Is dat sowieso wel zo handig om te kopen al eerste paardje? Of heb je al redelijk wat ervaring met jonge paarden?

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 21:21

Aan gebrek aan ervaring zal het niet liggen hoor...ik heb altijd liever met jonge paarden gewerkt...
Ik heb altijd de veulens/jonge paarden verzorgd (en opgeleerd in zoverre dat dat al mogelijk is) van een vrouw die regelmatig een Arabisch veulentje fokte...
Maar het ging er dus eigenlijk om wat je dan zoal vraagt Knipoog Lachen

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:32

Dat zou ik zo eigenlijk niet weten. Misschien of hij/zij wel eens ziek is geweest of ongelukjes heeft gehad....Of hij/zij braaf is bij de hoefsmid of hij/zij trailermak is enz enz, zoiets?misschien kun je die vrouw vragen of ze mee gaat zoiets moet je niet alleen doen 2 zien meer dan 1.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:35

Medische achtergrond, papieren, leeftijd, is het dier geënt en ontwormt, hoe is het gedrag op stal en in de wei, sociaal met andere paarden, wat is er al met het dier gedaan.....
Noem maar op. Neem evt. een papiertje met vragen mee als geheugensteuntje.

* To Belg, or not to Belg *

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:40

tja wat vraag je dan.gewoon wat je denkt te willen weten.
Wat er al mee is gedaan.zoals hand of verkeers mak.
Hoe zijn/haar karakter is.
is hij geent en ontwormd optijd.
is hij al eens naar de hoefsmit geweest,
heeft ie al een op een trailer gestaan.
wie de ouders zijn.
Vooral goed naar hem kijken ook als men tegen je praat
Vraag of je hem los mag zien lopen.Denk er om dat hij dan mooi regelmatig loopt met aardige pas en niet van die kleine pasjes.
Denk eraan dat het kniewerk mooi is en vooral niet te stijf.
Let er ook goed op hoe hij reageerd op de eigenaar.
Dat is de eerste keer.(tip,probeer als je paardjes gaat kijken er een stuk of 3/4 op een dag te doen en de dag erna weer een paar,maak hier een keuze uit,of zoek verder)
Zat er iets leuks tussen,koop dan niet gelijk maar ga eerst eens een tweede keer kijken.
Vraag dan als hij papier heeft of je die eens in mag zien.
Ook vragen of hij gekeurd kan worden.
Mag dat niet,dan ook niet kopen.
Mag dit wel dan kan je het zelf betalen maar je kan ook kijken of de verkoper dat wil betalen en als hij goedgekeurd word dat jij het dan terug betaald.Nu is de keus aan jou.Bevalt hij de tweede keer ook goed dan moet je hem laten keuren en kopen.
(tip,neem absoluut een ander met je mee,want jij gaat kijken om verliefd te worden en de ander kijkt onder tussen of het paardje geen mankementen heeft)
veel succes

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:43

wat zoek je eigenlijk(ras) en welk geslacht,leeftijd,groote.
En natuurlijk hoe duur.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 22:03

Tja, keuren is bij een veulen of jaarling een beetje zinloos denk ik...
Ik heb op een rijtje gezet dat ik op zoek ga naar een merrietje, veulen of jaarling...grote D-pony of klein paard, liefst gewoon een rijtypische pony (NF of zoiets...)
Ik ga waarschijnlijk deze week al eens kijken...

Bedankt voor de tips iig!!

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...


Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 22:04

Diana_Mabel schreef:
Dat zou ik zo eigenlijk niet weten. Misschien of hij/zij wel eens ziek is geweest of ongelukjes heeft gehad....Of hij/zij braaf is bij de hoefsmid of hij/zij trailermak is enz enz, zoiets?misschien kun je die vrouw vragen of ze mee gaat zoiets moet je niet alleen doen 2 zien meer dan 1.


Die vrouw is ondertussen overleden aan kanker... Verdrietig
Anders had ik van haar een veulen gekregen...maar dat is een ander verhaal...

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 09:50

je zoekt een grote D-pony of een klein paard?
wat dacht je dan van een E-pony?die zit precies tussen D pony en paard in.

maar je weet natuurlijk nooit precies of het een D/E-pony of een paard zou worden.(ken mensen die kochten een jaarling als kleine E is een paard geworden, anderen kochten een grote E, maar bleef een D'tje)

maar als je er over een paar jaar als ie is ingereden ook wedstrijden mee wil gaan rijden, zou ik voor een paard kiezen.
ik weet niet hoe oud je nu bent, maar je mag tm het jaar waarin je 18 wordt wedstrijden bij de pony's rijden.
je kan natuurlijk wel met een E pony bij de paarden starten, maar ik weet ook niet hoe groot je bent.

want nu zal je misschien nog prima op een D/E pony passen, maar het duurt nog wat jaartjes voor je echt met je pony kan gaan rijden!

maar ik zou sowieso iemand meenemen die verstand heeft van (jonge)paarden en die er echt kijk op heeft want het is moeilijk om van een veulen/jaarling te zeggen of het wel/niet een geschikt beestje is.
ook al heb je ervaring met het verzorgen van veulens, het is moeilijk om echt een goed veulentje eruit te zoeken!

ken je nou echt helemaal niemand die er echt verstand van heeft die mee wil gaan kijken, laat het beestje dan keuren door een dierenarts.die kan, ook al is het nog zo;n jong beesjte, wel zeggen of t gezond is en correct gebouwd enz.

en verder, ga veel rondkijken, koop niet het eerste t beste veulentje 'omdat ie zoooo lief is' maar bekijk er meerdere en maak dan een keuze, ga nog een keer kijken met iemand die er verstand van heeft, en laat anders t veulen keuren die je uiteindelijk zelf het leukste vind.

vraag alles wat er maar in je hoofd op komt(briefje meenemen met vragen is geen gek idee!) over ontwormen, hoefsmif, karakter, is ie al wat gewend, kan ie aan touw meelopen, poetsen enz
vraag of je het veulentje mag zien lopen in debak en kijk hoe het beestje op de eigenaar reageert en hoe de eigenaar ermee omgaat.

kijk verder hoe de stallen enz erbij liggen!

veel succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:13

Als je voor een veulen of jaarling gaat vraag dan of je de moeder kunt zien. Ga de sportprestaties van de merrie eens na, altijd leuk! Vraag welke half-broertjes en zusjes er rondlopen van het veulen en hoe die het doen.
Als je gaat voor een beleerde pony ga dan minimaal 3 keer kijken. Probeer alles met de pony uit.
Laat het dier wel altijd grondig keuren door je eigen DA!!

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:52

als je een jaarling of veulen koopt zou ik wel ff naar ze hartje en longen laten kijken
foto's heeft niet zoveel zin maar laat em wel ff door de veearts keuren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 bezoekers