Kledingvoorschriften officials; snel een teiltje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Kledingvoorschriften officials; snel een teiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 14:17

Vandaag kwam de nieuwe Paard&Sport. Mijn oog viel op het artikel op bladzijde 16.
Gatver mag ik ff Misselijk Misselijk Misselijk flink over mijn nek.

Het liefst zouden ze hebben dat alle mensen die op wedstrijden een officiele functie bekleden in driedelig kostuum of mantelpakje rond gaan huppelen.

Een trui met spijkerbroek kan echt niet zeggen ze
Een bodywarmer.......nee kan echt niet zeggen ze
Heren zonder pardon een stropdas of choker zeggen ze
Zonder jasje, colbert of blazer kan echt niet zeggen ze

Nou als het zo moet dan haak ik mooi af. Ik heb nog nooit een mantelpakje of blazer of weet ik wat gedragen, en dat zal ik ook echt never nooit dragen ook niet..........Dan komen ze maar mooi zelf secretariaat draaien....in mantelpakjes. Stelletje snobs!!!!!!!

Ik heb meteen ook echt helemaal geen zin meer om de jurycursus te gaan doen, ik wordt van dit soort walgelijke snobistische gedoe alleen maar misselijk.

Dit soort poppenkast heeft met paarden en paardrijden niets meer te maken.


celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 14:44

Nou, ik heb het ook gelezen. heb het er nu niet bij, maar er stonden echt belachelijke dingen in. Ook als het koud is of regent GEEN trui maar een nette overjas (!?) of nette regenjas! Met bolhoed. En als het warm is mag het colbertje niet uit. Dat vindt mevrouw Rodenburg (de schrijfster van het artikel) erg ongepast.

Ik ben het ermee eens dat de paardensport een sport is met een bepaalde klasse en traditie. Maar we leven toch niet meer in het jaar 0?

Nog zoiets: afgelopen weekend werd ik tijdens het parcourslopen met 1 van mijn leerlingen eruit gestuurd door een official. Omdat parcourslopen in tenue moest. Ik was geen deelnemer, dus had mijn pak niet aan. Zelfs internationaal mogen trainers meelopen met hun leerlingen. En dit was gewoon een B-wedstrijd. getver, maar niks zo erg als dat kotsstuk waar Fabienne het over heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:02

Ik ben het er wel mee eens, dat als ik met 29 graden mijn rijjasje aan moet houden, de jury ook maar moet gaan zitten zweten hoor Extreme duivel Haha!

Voor de rest vind ik voor officials en ruiters soms kledingvoorschriften erg ver gaan.
Kijk bij de ruiter maar eens naar die stomme plastron Misselijk
Een net boordje met speldje is toch veel mooier Lachen

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:08

Ik las het toevallig vanmorgen ook.
Tijden geleden heeft er ook zoiets ingestaan van Claartje van Andel meende ik (nouja, twee jaar terug ofzo), maar dat was lang n iet zo erg als dit!

Dat je niet in een oude, vieze spijkerbroek kunt komen aanzetten okee, maar dat snapt iedereen toch wel. Als je er gewoon toonbaar uitziet, wat is dan het probleem?
Bovendien zitten -althans juryleden- in een auto, niemand die ziet of je je joggingbroek of kaplaarzen aanhebt! (beetje overdreven gesteld)

Ik zie btw ook nooit jruyleden in driedelig grijs, volgens mij kijkt iedereen je dan juist na.....en het lijkt me in de praktijk ook abso niet praktisch btw.

raar artikel!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:18

Ben het er wel mee eens dat als de ruiter in officieel tenue moet rondhobbelen (ook bij 25 graden), dat de officials daar ook best wat tegenover mogen stellen. Maar je kunt er ook echt wel representatief uitzien in iets anders dan driedelig grijs of een mantelpakje. Kom zeg, we zijn wel met een sport bezig. Lekker dan als je op je hakschoentjes de auto uit moet om een deelnemer te woord te staan terwijl het terrein één grote baggerput is. Haha!

En dat parcours verkennen in officieel tenue was bij ons in de regio jaren geleden ook een heet hangijzer, maar tegenwoordig mag ik gewoon weer in m'n groomkloffie mee het parcours in, al zeker twee jaar niet meer op aangesproken. En daarbij: het zou toch wat zijn dat ukkies bij de pony's zelf maar hun gang moeten gaan met parcours verkennen? Juist bij hen is begeleiding zo belangrijk, het is vragen om ongelukken als je ze aan hun lot overlaat.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:22

Ik ben met parcours lopen ook eens terug gestuurd omdat ik mijn cap niet bijhad Boos!
Grr word er nog kwaad om
Want voor ik terug was van de auto was de gelegenheid tot lopen al voorbij.

Maar gewoon nette kleren is goed genoeg.
Maar zoals ik zei, moeten wij met 29 graaden de jas aanhouden, zal ik er zeker wat van zeggen als de jury er in een topje bijzit Lachen

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:43

Oh, moet je een cap op met parcourslopen? Dat ding ligt dan nog in de trailer.
Op zich vind ik het goed dat een official er netjes uit moet zien. Een jurylid met lollies op schoot en 3 jankende kinderen achterin is ook geen gezicht. Maar je hoeft ook weer niet te ver te gaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:53

jemig ze zijn alleen maar erg blij als ik secretariaat wil zitten dan gaan ze toch geen eisen aan die mensen stellen???

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:54

Mantelpakje weiger ik, en met mij gelukkig velen. De heren hebben het veel makkelijker, ik ken er zat die maar 1 net pak hebben en die elke keer aandoen, als ik 2x hetzelfde aanheb wordt er meteen schuin gekeken. Ik heb ook een speciale jureer garderobe, kleren waarin me eigenlijk niet thuis voel, maar wat moet van de bond.
En Kawa maak je niet bezorgd hoor, bij een graad of 23 begin je al aardig te stomen in je auto'tje hoor, daar hoeft het geen 29 graden voor te zijn. Haha!
Maar nog even als voorbeeld hoe streng ze daarin zijn: Ik was eens op een wedstrijd kijken, (hehe, eindelijk eens gewoon kijken naar de mensen die ik ken ipv elk weekend jureren) en liep daar op het terrein in spijkerbroek, slobbertrui en stalschoenen (heerlijk!!!). Bleek er een jury niet op te komen dagen, was het vergeten, maar kon met ruim een uur aanwezig zijn.
De mensen van het secretariaat hadden mij al gezien (eigen vereninging), dus dachten een goede oplossing te hebben, ik zou beginnen met jureren, tot het andere jurylid kwam. Dan worden het wel meteen 2 aparte rubrieken, dus 2x prijzen uitdelen, maar afijn, concours mocht door..... Ware het niet dat de bondsvertegenwoordiger vond dat ik in die kleren niet mocht jureren, of ik niets anders bij me had. Natuurlijk meneer, auto vol met nette kleren Frusty Frusty
Uiteindelijk met ruim 20 minuten vertraging (fijn voor de ruiters dus) toch maar begonnen in mijn spijkerbroek. Volgens mij waren de punten er niet anders om.
Maar ik snap best dat het zo hoort hoor, en heb er ook geen moeite mee om me netjes te kleden als ik ga jureren, maar om nou een baan stil te leggen omdat je alleen een jury in spijkerbroek hebt die in kan vallen Verward

Navragen is beter dan afvragen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 16:16

Jasmijn is het serieus bedoeld? Dat je als jurylid je aan kledingvoorschriften moet houden? Ik merk daar in onze regio niet veel van hoor. En als dat echt zo is, dan hoef ik echt geen jurycursus........
Zo'n apepak heeft niks te maken met hoe je de proeven beoordeelt, alleen maar met kouwe kak!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 16:31

runningkawa schreef:
Ik ben het er wel mee eens, dat als ik met 29 graden mijn rijjasje aan moet houden, de jury ook maar moet gaan zitten zweten hoor Extreme duivel Haha!


Die jury zit daar wel als vrijwilliger zijn vrije tijd op te offeren om jouw proef te bekijken en te beoordelen.......waarom moet hij dan ook nog zweten? Ze offeren er al genoeg aan op......je dacht toch niet dat dat een dik betaalde baan was he!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:01

Toevallig had ik het er gisteren over met m'n instructrice tevens jurylid, en we waren dus aan het jureren gisteren. Ze gaat een stuk schrijven, reageren op het artikel.
Hebben sommigen wel enig idee in wat voor soort hokjes je wordt gegooid??? ZO vies, ZO koud, of in de zomer ZO warm.
Een en al stof en smerigheid, tot insecten aan toe.
Sorry, maar dan doe je toch niet je nette kloffie aan..................
BELACHELIJK!!!! het is zowat vrijwilligerswerk, ze hebben er verder niets aan en de kandidaten zien het jurylid amper...............
Belachelijk dus, mijn mening.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:08

Ja tuurlijk fabienne, maar een jury is vast niet alleen jury om z'n vrije tijd op te offeren, ze zullen d'r gerust wel iets leuks aan vinden toch Knipoog

Ik heb het artikel ook gelezen en vind het ietwat aan de overdreven kant... (op z'n zachts gezegd Knipoog )
Je kan er volgens mij ook netjes uitzien zonder mantelpakje of 3 delig grijs...

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:23

ja ik heb het ook gelezen, naja vind het een slecht artikel, hoe het geschreven het is! maar een ruiter moet idd ook met 25 graden nog in zijn pakkie blijven rijden! op het Nederlands kampioenschap kreeg ik ook een zetje dat ik onmiddelijk mijn trui aan moest doen! ja sorry was bloedheet en ik moest met bodyprotector rijden....was door me rug gegaan!
ik vind best dat juryleden iets nets aan moeten doen, maar zo'n regeling vind ik een beetje overdreven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:57

Weet ik fab.
Maar ik bedoelde daarmee dat ik dat dus ook 1 van die onzinnige regeltjes vind.
Voordat je dat hete ding eens uit mag doen ben je zowat gebakken.
En dit is ook vaak per jury verschillend.
Dus vind de desbetreffende jury dat ik gebakken moet worden, vind ik dat ook voor hem/haar gelden.
Eerlijk toch Haha!

Maar voor mij mogen ze zowieso de 30 graden grens verlagen hoor.
Voor beide partijen.


En dat van Jasmijn is helemaal van de zotte
IPV dat ze blij waren dat je je vrije tijd op wilde offeren.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 18:03

Niet de jury bepaalt of er in zomertenue gereden wordt, maar het reglement! Of de bondsvertegenwoordiger!

En al is het 35 graden, ik zal nooit zonder jasje rijden.......dat hoort er bij.
Maar om nou als jury/of andere official zoals wedstrijdsecretaresse verplicht te worden om een bepaald soort kleding aan te schaffen, dat gaat me te ver!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:09

raar dan dat er in 1 ring wel zonder gestrart word en als je in de ring er naast vraag of het mag, krijg je een kattend antwoord :het is nog geen 30 graden!"
Die dag was het alleen 32 graden, maar ja Verward
Dus dan weet ik niet meet wie het bepaald. Lachen

En persoonlijk vind ik zomer tenue ook best kunnen hoor.
Maar misschien als oud springruiter, waar ze overrigens met een graadje of 25 wel in zomertenu rijden, misschien wat eerder gewend om mijn rij jas uit te doen. Haha!


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:25

Helaas is het zo, dat er in ieder geval hier zo op gelet wordt. Wordt zelfs op de dagrapportage, (die de laatste jury inclusief de coupons op moet sturen naar de bond) gevraagd: "Waren de officials correct gekleed?".
Nou lees ik net dat bijv ook de ringmeester zijn regenjas alleen aan mag als het ook daadwerkelijk regent, en dus tussen de buien deze weer uit moet doen. Heb ik toch vaak gelogen in de dagrapportage, want ik zet altijd JA.
Redenatie: de ruiters/amazones doen er ook alles aan om er netjes uit te zien, inclusief apenpakkie Haha! , zodat het alleen maar van respect getuigd om dat als jury ook te doen.
Maar als wedstrijdsecretariaat e.d. vind ik het onzin.

En of je in zomertenu mag, bepaald idd de bondsvertegenwoordiger, en daar heb je als individueel jurylid dus niets over te zeggen!!! 1 van de jury's waarbij Kawa heeft gereden is dus buiten zijn/haar boekje gegaan.

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:27

Citaat:
En of je in zomertenu mag, bepaald idd de bondsvertegenwoordiger, en daar heb je als individueel jurylid dus niets over te zeggen!!! 1 van de jury's waarbij Kawa heeft gereden is dus buiten zijn/haar boekje gegaan.

Weet ik ook weer hoe dat zit Lachen
Thx

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:41

tja en daar ging ik dan nadat ik het stukje had gelezen, jureren, helaas zonder mantelpakje Huilen want die heb ik niet en die weiger ik ook te dragen Extreme duivel maar gewoon netjes en toonbaar, ja toedeloe ik ga echt niet zitten blauwbekken in een juryhokje op een hooizolder waar normaal de muizen wonen in mijn mantelpakje! de meeste ruiters bekijken je niet eens tijdens het groeten of tijdens de proef en alleen de eerste prijswinnaar vind je aardig!! Haha!
en ook in mijn gewone nette kleren heb ik nog winstpunten kunnen geven hoor!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:42

Ik vond het ook een belachelijk artikel. OK, sommige juryleden maken het wel erg bont door met shorts en zeeeer luchtig hemdje te jureren, het is geen camping. Maar een normale nette broek en blouse / trui / nette bodywarmer (eigenlijk "werkkleding" in mijn geval Haha! ) moet gewoon kunnen. En inderdaad, sommige juryhokjes zijn ontzettend smerig, daar ga ik, als schrijfster, niet graag inzitten!
trouwens, de meeste mannelijke juryleden in onze regio hebben wel een pak aan hoor. Maar ja, dat zijn meestal wat oudere mannen, die zijn ook blij dat ze een keer hun trouwpak aan kunnen. Knipoog
Ik had trouwens niet begrepen dat het wedstrijdsecretariaat ook strak in het pak moet. Verward Nou, dan kunnen ze de p. op! Ik ben altijd vliegende kiep. Het ene moment ben ik bij het wedstrijdsecretariaat, een uur later controle bij de deur en dan weer soep aan het opwarmen voor de vrijwilligers. Zie je me dat al doen in een mantelpakkie die in trouwens niet eens heb?

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:49

Oeps, ik nem vaak ringmeester en heb werkelijk nog nooit nette kleren aan gehad! Altijd een rijbroek (oude!) of spijkerbroek met inderdaad de slobbertrui, boddywarmer of andere ouwe troep die ik altijd naar de manege aantrek....

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:38

Ik vond het artikel ook wat ver gaan.
Er bestaat genoeg nette kleding zonder dat het mantelpakjes zijn.

In Almelo heb ik trouwens meerdere juryleden in witte rijbroek gezien (dat is nog eens meedenken met de deelnemers Haha!), dit omdat de planning tussen zelf rijden en jureren nogal krap was.
En niemand die ik daarover gehoord heb.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:18

Euhm... ik heb het hele artikel niet gelezen en vraag me dus nu even af om wat voor wedstrijden het gaat... gaat het dan alleen maar om dressuurwedstrijden of de paardensport in het algemeen? Haha *LOL* Zie mij als organisatie tijdens een endurance 'holten' al in driedelig kostuum en gelakte schoenen rondlopen *proest* Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:58

Maarten, als dit voor KNHS-officials geldt, dan ook voor DER-officials vrees ik, sinds de DER onder de KNHS valt. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esperanza, Melzazu, MyWishMax, Plus_en_Min, Selina en 48 bezoekers