hoe leer je sommige kunstjes aan??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

hoe leer je sommige kunstjes aan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 14:46

hoi! ik ben eens met mn ouders naar een museum geweest, ergens in frankrijk. waar ze vrijheidsdressuur met hun paarden deden. het spectaculairste vond ik het steigeren.

dat zou ik ook graag aan mn paardje leren, maar hoe in godsnaam begin je eraan? ik heb al eens geprobeerd door op een stoel te staan en in mijn hand wat lekkers maar ze rekte haar gewoon uit en ze vond het niet waard om recht te staan, zeker niet voor dat snoepje. hoe doe je dat nou??

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-02 19:50

ook zou ik ze graag kunnen doen liggen, wat een goed vertrouwen heb je dan! maar hoe doe je dat??

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 22:09

als je een paard in gaat rijden leer je hem ook niet gelijk de passage aan. Zo werkt het gewoon niet. Zeker als je (nog) geen idee hebt waar je mee bezig bent, zou ik dingen als steigeren en liggen voorlopig uit je hoofd zetten. Begin met de basis, met de zoekfunctie kan je daar vast wel iets over vinden

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:57

dat hoeft echt niet hoor
ik heb m'n pony ook stijgeren geleerd en liggen die hele basis gebeuren en al die boeken zijn wel leuk maar het helpt niks
omje paard te leren stijgeren moet je hem eerst leren liggen dat die je door als hij bijvoorbeeld in de wij ligt of in z'n stal hem te knuffelen zodat hij alvast weet dat er iks gebeurd dan zet je hem met ze voor benen wijt en lok je z'n hoofd met een snoepje helemaal tussen ze voor benen als je dan tegen ze kont duwt dan valt hij zo om. stijgeren kan je leren aan de longe alleen dan moet je met 2 longeer lijnen kunnen longeren

Haha! er is geen leven zonder lol (en paarden):D

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 15:38

toch heeft het boek van nathalie penwuitts paarden school een duidelijke uitleg met meerdere opties voor het leren. en het mooie vind ik ook dat er in staat beschreven wat er fout kan gaan ..
dus ik denk ook dat het ligt aan het boek dat je neemt..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 16:33

Tuuurlijk kan het zonder de basis, pol heeft ook leren stijgeren zonder ooit maar van basis gehoord te hebben, maar als ik het over zou mogen doen ga ik eerst aan die basis werken, ik heb er indertijd best wel veel problemen mee gehad.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:17

ardonnypony schreef:
dat hoeft echt niet hoor
ik heb m'n pony ook stijgeren geleerd en liggen die hele basis gebeuren en al die boeken zijn wel leuk maar het helpt niks
omje paard te leren stijgeren moet je hem eerst leren liggen dat die je door als hij bijvoorbeeld in de wij ligt of in z'n stal hem te knuffelen zodat hij alvast weet dat er iks gebeurd dan zet je hem met ze voor benen wijt en lok je z'n hoofd met een snoepje helemaal tussen ze voor benen als je dan tegen ze kont duwt dan valt hij zo om. stijgeren kan je leren aan de longe alleen dan moet je met 2 longeer lijnen kunnen longeren


jah, jij weet lekker waar je mee bezig bent Frusty
Dit komt overeen met iemand die net zijn 1e paardrijles heeft gehad, en even uitlegt hoe je een paard in gaat rijden Frusty
Tuurlijk kan je je paard zonder basis kunstjes leren, als je graag wilt verongelukken, jou feestje.
Met zijn hoofd tussen de voorbenen, en dan omduwen? Wil je dat ie zijn nek breekt ofzo?
Ga alsjeblieft dammen ofzo!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:22

Ik zou me echt werkelijk doodschamen als ik mijn pony kunsjes leer door middel van zijn hoofd met snoep tussen de benen te lokken en dan omgooien Boos! Ook een lekker vertrouwen krijgt die pony dan in je. Echt iets voor vrijheidsdressuur waardoor je een betere vertrouwingband zou moeten krijgen!
JIJ zou eens een boek door moeten lezen ookal beweer je dat het niet helpt. Dan weet je misschien nog waar je mee bezig ben.
Zoals stef zegt, ga lekker dammen! (Of neem een cursus Nederlands, dan doe je wat nuttigs en leest het voor ons ook wat fijner!)

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 18:48

jilleroo schreef:
toch heeft het boek van nathalie penwuitts paarden school een duidelijke uitleg met meerdere opties voor het leren. en het mooie vind ik ook dat er in staat beschreven wat er fout kan gaan ..
dus ik denk ook dat het ligt aan het boek dat je neemt..


ok, hoe noemt dat boek?? en kun je dat overal krijgen of alleen bij boekhandels. is het al een verouderd boek ofzo?? danke! Lachen

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:48

nee, het is een vrij nieuw boek.
Het heet paardenschool van nathalie penquitte en is te bestellen via www.welshcob.nl (even reclame voor heike maken Haha!)
Erg leuk, duidelijk en leerzaam boek

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 16:28

fijne manier om je pony te steigeren Verward
Op een stoel gaan staan? Lekker gevaarlijk Lips are sealed
Wat denk je dat er gebeurt als je paardje een beetje draaid? Klapt op die stoel, en dan nog maar niet te praten over de gevolgen!
Lijkt me niet echt een goede manier...

een stel kunstjes (En de BASIS!) zijn beschreven op mijn page. www.pinkysplace.nl
Alleen net het steigeren is bij mij anders aangeleerd doordat Pinky's been op te tillen is...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:50

stef schreef:
als je een paard in gaat rijden leer je hem ook niet gelijk de passage aan. Zo werkt het gewoon niet. Zeker als je (nog) geen idee hebt waar je mee bezig bent, zou ik dingen als steigeren en liggen voorlopig uit je hoofd zetten. Begin met de basis, met de zoekfunctie kan je daar vast wel iets over vinden


haha die van mij was waarschijnlijk heel erg slim om bij het liggen te beginnen Dromen wordt ze niet zo moe van! Haha! kon er ook nix aan doen dat ze dit als eerste deed, ze ging meteen liggen als ik haar aan een touw meenam en ze wilde niet verder! bam ging ze lekker uitgebreid liggen!
naja het woord LIG is al genoeg, want dan gaat ze meteen liggen!
oke moet toegeven dat ik dan ook wel een rare pony heb! liggen en zitten deed ze dus al! maar die dombo durft niet met haar voorbenen op een blok te staan haha, vind ze raar Tong uitsteken

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:13

Ik leer Guinness kunstjes (nou ja, tot nu toe alleen de spaanse pas) met clickertraining. Ik heb veel gehad aan het boek "clickertraining voor paarden" schrijver weet ik helaas niet, vraag anders eens in de bibliotheek.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:28

Pinky_girl schreef:
fijne manier om je pony te steigeren Verward
Op een stoel gaan staan? Lekker gevaarlijk Lips are sealed
Wat denk je dat er gebeurt als je paardje een beetje draaid? Klapt op die stoel, en dan nog maar niet te praten over de gevolgen!
Lijkt me niet echt een goede manier...
Waar zie je dat Pinky? En wat moet je dan doen met die stoel Verward

Ik wil trouwens nog een goed boek lezen over vrijheidsdressuur en/of clickertraining. Andere taal maakt niet uit (engels/duits). Welk boek MOET ik echt lezen?

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:46

Tlove: ik zou als ik jou was niet beginnen met steigeren, volgens mij heb je nl nu al je handen vol aan je paard en je wilt niet dat ze op een gegeven moment tegenover jou staat te steigeren (dat is niet leuk).
Je kunt wellicht beginnen met leren buigen of eventueel spaanse pas aanleren.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 21:30

buigen en compliment en voetje kan ze! steigeren was eigenlijk al altijd mn doel, ik heb het al eenn paar keer gebrobeerd maar geen succes! waarschijnlijk verkeerde methode! en dat zoek ik nu, een goede methode, zonder gevaren en vol vertrowen

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:13

ik zou het niet doen
want zoals ik lees zijn er weel meer mensen die denken dat ze paarden kunstjes kunnen laten doen
terwijl ze vaak er helemaal nisk van weten
doe jezelf en je paard een pelzier en leer ze die kunstjes dan niet
ik weet ook niet hoe mijn paardje kunstjes kan leren
maar daarom ben ik nu veel info aan het zoeken zodat ik het op een veilige en verantwoorde maniet kan doen en niet op een stoel moet gaan staal en alle gevolgen van weet ik wat allemaal

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 19:26

ja, op een stoel staan vind ik nu ook niet alles! zo deed ik het ook niet. ze stampt maar even tegen je stoel, je ligt er af, je paard verschiet en je voelt het al komen he!!!! iedereen zit maar te zeggen, doe het niet, wat ik versta, maar ik wil het echt en ik ben iemand die weet waar ik mee bezig ben. ik weet hoe ver ik bij haar kan gaan en zal haar dan ook niet dwingen. als er nu iemand me een goede, veilige methode geeft zal ik die proberen. gaat het echt niet stop ik ermee, ik wil haar er ook niet mee vervelen. als er dan misschien nog eens een methode komt, probeer ik die ook, gaat het weer niet dan stop ik met het steigeren want dan is het duidelijk dat het haar niet intreseert.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:41

Wat voor paard heb je??

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 17:39

Eveline_B: Dat zie ik in haar 1ste bericht staan.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 21:29

kais: ik heb een belgisch sportpaard. geen paard die van nature steigert dus, tenzij ze protesteert maar dat doet ze niet, ze steigert alleen maar heel klein als ik haar zo kweenie oe lang met de zweep sla, na eerst superlang gebokt te hebben, heb ik 1 keer gedaan en ik sla ze nooit meer!!!!!! ik wil het ook niet aanleren door eerst een halfur te slaan en dan belonen, flauwe kul! die keer ik zo lang sloeg, moest ik van mn instrcter, die vond dat ze met mn voeten speelde en dan ja...

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:34

Je zegt wel dat je er verstand van hebt, maar dat zeggen ze allemaal Knipoog En zo'n groot paard zou ik al helemaal niet laten steigeren, als je nou nog 'n klein shetje hebt... Je hebt de redenen hierboven ook gelezen, maar daarnaast...: Ik heb bijv. 'n shetje verzorgt dat uit zichzelf steigerde, maar sloeg daarbij wel z'n voorbenen uit. Dat deed hij dus 'n keer terwijl hij 'n beetje draaide: bijna tegen m'n knar aan Boos! Stel je voor dat jouw paard ook 'n keer wat draait (om bijv. z'n evenwicht te vinden) en uit speelsheid z'n hoef uitslaat?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 18:59

ja, wel stom dat ze groot is, weet je voor mij hoeft ze helemaal niet meer te kunnen steigeren als ik zo al jullie meningen lees enzo.
als ze me maar vertrouwt, het zou me waarschijnlijk toch nooit lukken. en als ze het dan niet graag doet of er misbruik van maakt sta je daar he. ik ga er tenslotte ook mee op jumping en als ze dan begint, ...
als ze gewoon maar lief is en we samen wat kunnen doen zoals bv zonder zadel rijden en dan eens af en toe compliment, buigen en voetje, allemaal minder gevaarlijk.
en dan nog, ik wil gewoon dat ze me vertrouwd en graag ziet en een goede band hebben enz. zoiets wat iedereen wil tegenwoordig en ik dacht het te vinden in vrijheidsdressuur want daar heb je toch een stuk vertrouwen voor nodig he, je paard gaat niet compliment voor je doen wanneer het je niet vertrouwt, ja toch??
en steigeren is al het uiterste die misschien zelfs nog je relatie kan verknoeien wanneer je het niet goed aanleert of wanneer je paard het gaat misbruiken. dan is het allemaal gedaan. kan toch he! natuurlijk is het leuk alsje paard dat kan en er geen misbruik van maakt maar dan is het meestal een pony denk ik.
en geen paard die evengroot is als jij en kweetnie oe veel sterker!!! heb ik zowat gelijk denk je??
ik ben bezig met mn profiel in order te maken en dan kan je ze eens zien, ik laat je wel weten wanneer. ik ga me blijven concentreren op het springen en af en toe es .. je weet wel!

groetjes
Laatst bijgewerkt door Tlove op 17-11-02 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:16

euh, zou je alsjeblieft met hoofdletters en alinea's willen werken? Zo leest het heel erg moeilijk!
Anyway. Vertrouwen is inderdaad een heel belangrijk punt in de vrijheidsdressuur.
Ik geen gewoon niet graag uitleg omdat die uitleg verkeerd begrepen kan worden met alle gevolgen van dien

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:52

zeg ik heb dat boek gewoon bij de bruna gehaald hoor!!!!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers