Prestatie belangrijker dan Exterieur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Prestatie belangrijker dan Exterieur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 09:49

Graag jullie mening. Ik ga voor een correct exterieur maar ben heel benieuwd naar jullie mening Tong uitsteken Ik heb het dan wel over dieren die in de fokkerij belanden en natuurlijk zie ik graag goede beweging maar een dier met een fout in de bovenlijn spreekt mij dus totaal niet aan

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:11

Ik denk dat het ene niet zonder het andere kan. Een correct exterieur is de basis voor prestatie. Paarden met een minder goeie bovenlijn zullen het bvb in dressuur veel moeilijker hebben. Om nog maar te zwijgen van bvb slechte beenstanden, die prestaties zullen dan na verloop van tijd ook wel te lijden hebben onder een niet correct exterieur.
Ik zou er in de basis nog iets aan toevoegen... karakter.
Een correct exterieur en een goed karakter...dan kunnen de prestaties niet uitblijven denk ik zo...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Prestatie belangrijker dan Exterieur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:37

greetje schreef:
Ik heb het dan wel over dieren die in de fokkerij belanden en natuurlijk zie ik graag goede beweging maar een dier met een fout in de bovenlijn spreekt mij dus totaal niet aan


Wat is fout? Het ene stamboek wil wellicht een andere lijn in een paard zien dan het andere stamboek.
Eigenlijk, een super bewegend paard heeft gewoon geen foute bovenlijn.

Ik zie zelf persoonlijk veel liever goede bewegingen en een moie werkmentaliteit dan een fraai exterieur...
Komt misschien omdat ik ooit een exterieurmatige schoonheid had....die wilde voor geen meter lopen...
Doe mij maar prestatie.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 10:40

Hmm... daar las ik afgelopen week in de Paardenkrant nog een mooi citaat over van een Welshfokker. Heb 'm nu helaas niet bij de hand, ligt thuis, kom er later op terug.

Ik ben ook wel benieuwd hoe 'men' daarover denkt.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 11:51

Ik wil een rastypische pony fokken, maar MET goede bewegingen.
De beweging ligt in mijn merrielijnen aardig goed vast, daarom kan ik nog eens een keer fokken met een hengst met alleen correcte bewegingen.
Maar voor de afzet van de veulens moet die beweging goed zijn. Een pony met een wat minder rastypisch exterieur maar met goede bewegingen verkoop ik sneller dan een plaatje van een pony die niet kan lopen.
Voor mezelf (= fokkerij) wil ik alleen pony's die rastypisch zijn én goede bewegingen hebben.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:09

naar mijn mening kun je niet zomaar kiezen voor exterieur of beweging. Je weet wat ze vaak zeggen, dat paard is niet zo mooi maar wat maakt dat uit als ie zo over de benen gaat. Tja voor een sportpaard vind ik beweging zeer belangrijk, exterieur is mooi meegenomen. Kijk bijv. naar bonfire dat is ook niet moedersmooiste kwa bouw. Wel weet ik dat als een paard krom in elkaar zit vaak ook niet kan bewegen want dan wordt zijn beweging door zijn bouw beperkt.
het moet vooral functioneel zijn. Maar ik kan de stelling wel anders maken namelijk wat ik belangrijk vindt is het karkater! Paarden die voor je willen werken die er plezier in hebben. Juist deze paarden geven net dat beetje extra.
Een goed paard heeft dit alles, een goed karakter, beweging en bouw.
Tenminste dit is mijn fokstreven.!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:33

Zonder goede prestaties heb je maar bar weinig aan exterieur.. En een sommige cross paarden zijn een beetje lang in de rug, en heel vaak overbouwd. Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit hoe het exterieur is, als ie maar goed lopen kan, dat is voor een wedstrijdruiter het belangrijkst. Voor fokkers kan ik me wat anders voorstellen..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:21

Teigetje schreef:
Ik denk dat het ene niet zonder het andere kan. Een correct exterieur is de basis voor prestatie.

De naar mijn mening 2 beste dressuurpaarden die de wereld ooit gekend heeft (Bonfire en Gigolo) hadden alles behalve hun exterieur mee.
Het 1 kan dus wel degelijk zonder het ander.

Persoonlijk zie ik dan liever een paard wat apart kan bewegen, dan zie je niet dat het een lelijke geit is.
Een paard wat bloedmooi van exterieur is maar niet normaal over de benen kan valt niemand op hoor (buiten de stallen dan).

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:38

Beetje beweging, leuk exterieur, de rest is karakter!!!!!!!!
En gezondheid!
Ik bedoel waar fokken we voor?
Voor een mooi plaatje waar je verder niks aan hebt?
Of voor een goed sportpaard?

Het karakter is belangrijker dan het ultieme plaatje. Grove afwijkingen daargelaten natuurlijk.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:51

fabienne schreef:
Ik bedoel waar fokken we voor?
Voor een mooi plaatje waar je verder niks aan hebt?
Of voor een goed sportpaard?


Ligt net eraan waar je prioriteiten liggen. GA je voor een sportpaard dan zal je het exterieur wat minder belangrijk vinden. Ga je echter voor keuringen etc. dan wil je en een mooi correct plaatje en goede bewegingen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:32

Ik ga met Yootha mee waar fok je voor ga je voor een ras dan probeer je zo veel mogelijk naar het in jouw ogen beste type toe werken.
ga je voor sport zul je soms van het rastypische af moeten wijken om wat meer een rijtype te krijgen.

persoonlijk ga ik toch wat naar Exterieur Ik kan nml wel een vreselijk goed sportpaard hebben maar rijd het er zelf niet uit en ik wil toch fokken voor mezelf en voor het ras zelf

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:46

Yootha waarvoor fok je dan een paard? Om het alleen maar in de wei te zetten? Je wilt toch dat er met die paarden iets gedaan kan worden? Als je je nafok wilt verkopen zal je er iets meer mee moeten kunnen dan alleen maar als mooi plaatje in de wei zetten?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 18:58

Wij fokken een zeldzaam ras. Macilda en Biretta zijn paarden om een populatie te vergroten en in stand te houden. Met deze paarden kun je wel veel doen. Macilda is tweevoudig nederlands kampioen van een exterieurkeuring, maar loopt bij ons alleen in de wei. Ze is echter helemaal klaar voor de dressuur en heeft superbewegingen. Voor een exterieurkeuring geldt niet alleen maar het plaatje. Het is zowel de correctheid van het paard als de bewegingen die tellen.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:29

Sjuimpje"]
[quote="Teigetje schreef:
Ik denk dat het ene niet zonder het andere kan. Een correct exterieur is de basis voor prestatie.

De naar mijn mening 2 beste dressuurpaarden die de wereld ooit gekend heeft (Bonfire en Gigolo) hadden alles behalve hun exterieur mee.
Het 1 kan dus wel degelijk zonder het ander.

Persoonlijk zie ik dan liever een paard wat apart kan bewegen, dan zie je niet dat het een lelijke geit is.
Een paard wat bloedmooi van exterieur is maar niet normaal over de benen kan valt niemand op hoor (buiten de stallen dan).
[/quote]

een correct exterieur = voor mij niet gelijk aan mooi!
Voor mij is een correct exterieur bvb correcte beenstand, goeie hals aanzet,...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 20:16

Nimber"]
Ik ga met Yootha mee waar fok je voor ga je voor een ras dan probeer je zo veel mogelijk naar het in jouw ogen beste type toe werken.
ga je voor sport zul je soms van het rastypische af moeten wijken om wat meer een rijtype te krijgen.
[/quote]
Hier ben ik het mee eens.
Waarom moet alles rijtypisch zijn? Zijn er niet genoeg rijpaarden en rijpony's?
Wat is er mis met de fokkerij van de zogenaamde "plaatjes"?
Niet iedereen zoekt een sportpaard.
En die "plaatjes" zijn wel degelijk goed te gebruiken en te verkopen. Maar misschien niet om ieder weekend mee op concours te gaan.

[quote="fabienne schreef:
Het karakter is belangrijker dan het ultieme plaatje

En wat is dan een goed karakter?
Onze pony's zijn eerlijk, maar niet iedereen kan er mee omgaan. Ik verkoop bijvoorbeeld ook geen cobs als pony voor kinderen.
Er zullen best cobs geschikt zijn als kinderpony, maar die van ons niet.
Maar voor de mensport met ervaren menners zijn ze ideaal.
Zo loopt er nu ook een 4 jarig fokprodukt in België in de 4span sport.
En ja, deze pony is ook gefokt uit 2 "plaatjes"....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 21:36

Als je een goede ruiter bent, kan je een "ezel" flink naar de top rijden. Vervolgens komt het in de "media", mensen zien dat paard, goh die kan lopen! En kiezen de hengst uit. Gevolg, nog meer lelijke ezels. (even kort door de bocht gezegd)
Ik bedoel kijk eens naar Bonfire... Is geen plaatje, tot hij onder het zadel komt.
Ik ga voor exterieur. En dan voor het exterieur wat bij het desbetreffende ras hoort.
Als het exterieur voldoende is, kan het paard ook voldoende bewegen. Lijkt me...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 23:43

Er lopen hier twee zaken door elkaar. Aan de ene kant de ras fokkers die voor alles aan de ras eisen zullen moeten voldoen en aan de andere kant de sport paarden/pony fokkers. De rasfokkers hebben vaak het probleem dat hoe volmaakter het type, hoe moeilijker beweging ook op een hoog niveau te fokken. Voordeel is weer dat je vaak met vrij grote zekerheid het product kan voorspellen. Niet rasgebonden fokkers hebben meer keuze mogelijkheden waarop ze kunnen selekteren. Maar vaker een ongewisse uitkomst.