verplichting cap tijdens westernrijden?????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

verplichting cap tijdens westernrijden?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 17:36

een serieus onderwerp bij verschillende verzekerings maatschappijen is,
het verplicht stellen van westernruiters tot het dragen van caps of iets dergelijks tijdens de lessen.voor westernruiters is er een alternatief het zogenaamde potje onder de westernhoed,een nadeel is dat deze potjes,geen goedkeuringsbewijs krijgen van b.v TUV of KEMA omdat de kwaliteit de wensen overlaat,en derhalve soms meer kwaad dan goed doen.toch geven de maatschappijen vaker het signaal door dat er iets moet gebeuren,daarom zijn bij het organiseren
van clinics de premies voor aansprakelijkheid,al fors verhoogd,alleen door expliciet mede te delen dat het eigenlijk beter zou zijn een cap te dragen,en de deelnemers/leerlingen, daarbij zelf te laten kiezen,wat ze willen,wentelt de verantwoordelijkheid van de organisatoren af.
daarbij komt ook nog het feit dat veel manege's,een veiligheidscertificaat
aanvragen,en als ze die dan hebben,een ieder verplicht is,op het terrein rijdend van buitenbak naar hal,van stal naar buitenterrein of uitgang,een goedgekeurd hoofdbescherming te dragen.

jullie zien dit is,volgens mij een probleem,of er direct een oplossing voor is????of de wran en andere instanties het er mee eens zijn of niet, de dressuurwedstrijden worden ook nog met hoed gereden zonder bescherming, volgens de verzekering zal er binnen twee jaar een verplichting tot het dragen van een harde,beschermende hoofddeksel als eis op tafel liggen.

brand los en geef je mening>

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:42

Ik vind het juist goed om ook westernruiters die in een manege rijden te verplichten een helm te dragen.
Het is gewoon Bullshit om te zeggen dat het zo niet hoort Misselijk

Hoe je op je eigen paard gaat zitten moet jezelf weten, maar als manege houder heb je toch enige verantwoording over je lesklanten dus vind ik het de gewoonste zaak van de wereld om het te verplichten.
Voor wedstrijden mag van mij een uitzondering worden gemaakt of men moet ook in bepaalde klasses een helm eisen(BV bij beginners).
In de engels gereden dicipline mag je ook pas met een hoedje rijden als je al verder bent(was dat M dressuur?).

En misschien moet er nu eens goed gezocht worden naar een veilige westernhelm/hoed.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 08-11-02 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:43

Vanuit het oogpunt van veiligheid vind ik het een zeer goede zaak. Een tijdje terug las ik overal over ongevallen met paarden en toen overwoog ik toch wel serieus om een helm te gaan dragen. Maar... het is er nog steeds niet van gekomen. Ik denk ook niet dat het ooit helemaal ingeburgerd zal zijn. Maar een verplichting tijdens wedstrijden etc vind ik zeker geen slecht idee.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:56

Vanuit het oogpunt van veiligheid vind ik het ook een goede zaak. Toch rijd ik liever op eigen risico. Ik rijd niet fijn met cap, die dingen knellen, veroorzaken een of ander broeierig effect, waardoor mijn hoofd zeiknat is als ik dat belachelijk grote en lelijke ding weer afzet.
Bij ons wordt er door merendeel ook geen cap gedragen, alleen de jongere kinderen (ik ben zelf 17, maar hiermee bedoel ik de NOG jongere kinderen Knipoog), maar dat komt meestal bij de ouders vandaan.
Tegenwoordig mag je nergens meer een eigen risico nemen, autogordels MOETEN om, cap MOET op...ik bepaal toch zelf wel welke voorzorgsmaatregelen ik neem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:36

Cowgirl schreef:
In de engels gereden dicipline mag je ook pas met een hoedje rijden als je al verder bent(was dat M dressuur?).


Nope, klopt niet, ook in lagere klasses mag je met een hoedje starten.

Ik vind het een stukje verantwoordelijkheid van de ruiter zelf. Dit land gaat ten onder aan alle regeltjes, zoals Xono al zei. Dan moet je binnenkort ook een verbod maken op het berijden van jonge of beetje frisse paarden, want dat brengt ook weer risico's met zich mee.

Dat ik zo stom ben om overal op te stappen zonder cap op te zetten is m'n eigen probleem (en dat van m'n werkgever die een jaar door moet betalen ivm de WULBZ Haha! ).
Toch, gezien aansprakelijkheid en claims die soms komen van mensen die zelf beter zouden moeten weten, zou ik het volkomen begrijpelijk vinden als op wedstrijden, maneges en clinics een goedgekeurde hoofdbescherming verplicht werd gesteld.

Geloof het of niet, maar het is zo idioot dat ik als pensionhouder mijn stalhouder aan kan klagen als ik van m'n paard af stuiter en hoofdletsel oploop. Hij heeft mij namelijk nog nooit gewaarschuwd voor de risico's en dus ook nooit gevraagd/gezegd/verplicht om een goede bescherming te dragen.
Op een pensionstal waar ik eerder stond was het dragen van een veiligheidscap verplicht. Als je het niet deed, moest je een soort vrijwaring voor de pensionhouder ondertekenen. Dit houdt automatisch in dat je een groot probleem met je verzekering krijgt als je onverhoopt hoofdletsel oploopt, want dan is dus meteen bewezen dat je opzettelijk een risico genomen hebt........

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 18:43

Ik rijd op een manege, of ik nu lessen neem of niet, ben ik dan zometeen ook verlicht om een cap te dragen? Met andere woorden, maakt het uit of je op je eigen terrein rijdt, of op het terrein van iemand anders, in dit geval een manege?

Verder ga ik met Sonja mee, waar houdt het op? Waar trek je de grens? Vanaf waar is het je eigen verantwoordelijkheid. In hun ogen ben je duidelijk al gevaarlijk bezig als je op een paard stapt (en daar ben ik het opzich wel mee eens), maar dan blijft het toch nog altijd je eigen beslissing in hoeverre je jezelf beschermt tegen wat voor ongevallen dan ook?

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 19:42

Eigenlijk vind ik dus dat de voetbalsupporters eigenlijk voor hun veiligheid maar een ijshockey-keeper-pak aan moeten trekken. En uiteraard ook een kogelvrijvest is ook niet overdreven.

Kortom belachelijk dat alles steeds voor je bepaald wordt. Ik vind dat je dat soort beslissingen aan de personen zelf over moet laten.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:22

Als je op je eigen paard rijd, buiten een manege, mag je zelf weten wat je aan bescherming doet. Maar achteraf ook niet zeuren als je met je kop tegen een boom aanknalt.
Rijd je in een manegeles, val je onder verantwoording van de manege. Die mag natuurlijk zijn risico beperken door regels te stellen. Dat geld ook als je iemand op je eigen paard laat rijden. Dan ben je als eigenaar verantwoordelijk voor diegene die jouw paar berijdt.
Niet dat ik het daarmee eens ben, ze nemen zelf die beslissing door op een paard te klimmen maar ja, het is tegenswoordig wettelijk zo geregeld. Ik zou het dus ook aan een eventuele bijrijder vragen.
Ikzelf rijd tegenswoordig ook met helm en het heeft me in korte tijd al tegen een paar ernstige klappen beschermd. Ik vind het geen ramp zo'n ding te dragen, je moet gewoon even zoeken naar eentje die goed zit. Op een motor draag ik hem ook en in de auto draag ik een veiligheidsriem.
Dat het minder fraai staat, neem ik voor lief. Ik wil tenslotte ook mijn kinderen groot zien worden EN een voorbeeld stellen.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:27

Ik vind het wel logisch dat als je in een manege les rijdt op een manege paard je een cap draagt. Vooral voor kinderen, je kan het toch verplichten tot 18 jaar ofzo? Ik zie ook wel eens kinderen rijden die als het paard maar een beetje raar doet er al afvallen. Die moeten gewoon verplicht een cap op.
Op een eigen paard vind ik het anders, daar moet je het zelf maar beslissen. Zo'n paard ken je toch beter en dan weet je zelf wel of het veilig is zonder cap, bovendien mag je aannemen dat iemand met een eigen paard vaker rijdt en dus ook beter rijdt ( dan bedoel ik NIET dat alle mensen met eigen paarden goed rijden en alle mensen op manegepaarden niet, maar over het algemeen denk ik dat je als je vaker rijdt vanzelf beter gaat rijden)
Ik rijd altijd met cap, dat moet van mijn ouders. Mijn moeder is sowieso al overbezorgd en ook nog eens als de dood voor paarden, ik denk dat als ik zonder cap zou rijden dat ze in staat is om Sher te verkopen. Maar anders zou ik denk ik alsnog een cap dragen, ik ben al een paar keer zo van een paard afgevallen dat ik zonder cap er een stuk erger aan toe zou zijn
Op wedstrijden vind ik het wat anders. Dat geven die hoeden toch een bepaald sfeertje, het hoort er gewoon bij. Ze kunnen het beter gewoon vrij laten, dat je zelf mag kiezen of je met of zonder cap rijdt, vind ik.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 20:41

ik snap dat mensen een hekel hebben aan caps en ik snap ook dat het er misschien niet uitziet
maar k vind het een goeie zaak om mensen te verplichten een cap op te zetten in een bedrijf..
ik snap dat mensen met eigen paard bij huis het misschien niet doen maar wat mij betreft mag het verplicht worden.. en eerlijk gezegt vind ik ook dat het mogenlijk moet zijn om op wedstrijden te mogen rijden met een cap zonder dat daar minder punten voor worden gegeven dus dat je niet voor de punten perssee een hoed moet dragen maar ook de keuze voor cap wordt gegeven... okeej het staat stom maar veiligheid voor alles...

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 23:59

Nog een vraag dan voor deze discussie. Hoe ben je als particulier aansprakelijk of niet als jouw trainer/ster bij jou aan huis komt, eigen terrein dus, die jouw (jonge) paarden tegen betaling be-/inrijdt???

De trainer/ster is op dat ogenblik een vrije zelfstandige ondernemer. Eigenlijk dezelfde overeenkomst als dat je een dakdekker laat komen die je dak repareert (ook risico).

Duidelijke regeltjes zijn er van overheidswege volgens mij niet. Echter als werkgever en manegehouder kan ik me voorstellen dat de verzekering het gewoon als clausule in de contracten opneemt. Gebeurt er iets en je hebt geen veiligheidscap kan de verzekering gewoon weigeren te betalen.

Dan het probleem van de particuliere bijrijder/ster. Meebetalend of niet. Dat is gewoon erg onduidelijk. Ik heb een tijdje een bijrijdster gehad hier, maar daar heb ik me een vrijwaring van laten geven daar zij ook niet met een cap wilde rijden. Of dat echter dan voor de wet geldigheid heeft weet ik nog steeds niet.

Overigens zou ik willen stellen dat bij een val van het paard het gevaar om je nek te breken groter is dan dat je hoofdletsel krijgt. Natuurlijk als je met je hoofd knalhard tegen een boom botst is dat wat anders, maar dan nog. Geen enkele cap is daar tegen bestand, die breekt namelijk. Gevaarlijk zijn in mijn ogen ook die kleppen die nu voor op die caps zitten, de stukken daarvan kunnen oogletsel veroorzaken. En dan nog als je dus met je hoofd tegen een boom knalt, wordt je hoofd naar achteren geslagen met als gevolg ook nekletsel en in het ergste geval een gebroken nek. Hoe willen ze dat oplossen? Een ijzeren kraagje of zo?
Ik ben al vaak genoeg van een paard gevallen, maar buiten een paar dikke builen en schrammen was het meestal niet mijn hoofd wat het ergste letsel heeft afgekregen.

Net als Laila al stelde, de voetbalsurpoters moeten misschien ook maar een beschermend pak aantrekken bij al deze regeltjes.
Dit alles los van het feit wat ik ervan vind of iemand nu wel of geen cap zou moeten dragen. Ik pak in het bos wel een baseballpetje, omgekeerd, tegen de teken.

mnh
Berichten: 30
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 00:02

Goh, laat ik als manegehouder dan eens wat toevoegen aan deze bloemrijke discussie.

We worden inderdaad botweg voor het blok gezet door verzekeraars. De aansprakelijkheidsgrens is dan ook fors verlegd. Aan de andere kant ben ik zelf absoluut geen tegenstander van een veiligheidshelm. Wij zijn er al een paar jaar mee bezig. Hele cultuurschok, veel begrip, en veel onbegrip kwamen we tegen. Kwamen, want inmiddels rijden de ruiters bij ons keurig met veiligheidshelm EN 1384 op het koppie. En iedereen is er aan gewend.
Hoe zat dat ook al weer met de bromfietshelm? Eeeeuwen geleden mocht je zonder helm rond kachelen, toen de wet veranderde was er veel ophef. Maar zoals altijd zwakt het wel na verloop van tijd af. Dat zal vast ook zo met de veil.helm gaan.
Maar goed, ik ben het er niet mee eens dat het gewoon ieders verantwoording is. Hoeveel voorbeelden wil je hebben over ongevallen te paard, waarbij het wel of niet dragen van een veil.helm bepalend was voor wel of niet een soort van vegeterend kasplantje worden?
Klinkt misschien overdreven, maar dat is het helaas niet.
Nadenkertje: op welke paarden gebeuren de meest ernstige ongelukken?......juist op de braafste, je verwacht niet dat ze ook ooit eens een keertje banketstaaf kunnen struikelen, of toch een keertje schrikken.
Terugkomend op de opmerking of het niet iemand zijn eigen risico is: is het niet, want als je in puin ligt belast je wel een ander.
Het wordt potverdorie wel tijd dat die fabrikanten een fatsoenlijke oplossing voor de westernruiters gaan verzinnen!:j

Perfect aangezwengelde discussie Rinus!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 14:07

Dance schreef:
. Natuurlijk als je met je hoofd knalhard tegen een boom botst is dat wat anders, maar dan nog. Geen enkele cap is daar tegen bestand, die breekt namelijk. .


jah en daar gaat het hem nu
om
ik ben een keer met buitenrijden heel gevaarlijk van een paard gevallen op een steen
en jah mijj cap brak ook (zo'n casco)
maar ik wil even duidelijk maken dat een cap een schokdemper is en geen onbreekbaar ding...
ik had het geluk dat ik een cap ophad en dat hij functioneerde als schokdemper en brak. want als ik hem niet op had gehad was het mijn schedel geweest die gebroken was en had ik nu niet meer geleefd...
het enige wt iknu had was een lichte hersenschudding.
dus als jij valt met een cap op is het niet de bedoeling dat je hoofd beschermt is doordat een cap een veilig laagje om je hooft maakt , nee je moet het zien als een schokdemper en meer niet...

trouwens ik vind ook dat er in d westernsport snel eens iets moet gebeuren aan die caps. iets meer comfortabeler in de westernsport .
en ik weet dat er wel veiligheidshoeden te koop zijn maar die zij A achtelijk groot en B gigantisch asociaal duur.... daar oet wat aan gedaan worden ... maar jah wie ben ik he??? Schijnheilig

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:38

Ik rijdt ook met cap als ik alleen rijdt maar als ik les in de binnenbak heb niet....net als Xono vind ik ze gewoon super irritant maarja.....je weet maar nooit. Als ze maar niet caps gaan verplichten op western wedstrijden.
groetjes
celinde

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:54

van mij hoeven ze niet verplicht te worden maar ik zou wel graag zien dat het mogenlij kwordt gemaakt om de keuze te maken er 1 te dragen zonder aftrek van punten ... voor zover ik weet is een hoed nu nog verplicht!? ik vind dat die keuze er wel moet zijn vanwege de veiligheid...

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-02 18:57

ik wil nog even reageren op een aantal punten,in een paar reacties,het is niet zo dat het dragen van een cap wettelijk verplicht is of wordt,maar verzekeringsbedrijven eisen en gaan eisen dat een manegehouder en of instructeur cq trainer niet verzekerd is tegen ongevallen van klanten.
ook gaan er in de politiek,met name onder druk van zorg verzekeraars en de, nu even nog de oude namen, gak detam en soortgelijke uitkeringsinstanties,stemmen op om mensen die in hun hobbysfeer gewond en arbeidsongeschikt raken,dat stukje verantwoordelijkheid,zelft te laten dragen.
met andere woorden,zofra je arbeidsongeschikt rakt door je hobby,buiten de aansprakelijkheid valt van je verzekeringen die collectief zijn.
zelf bekostigen van inkomen,ziekenhuiskosten,medicijnen en nazorg.
diegene die zeggen dat je dat zelf moet kunnen beslissen,zou ik toch eens hier hun mening over willen horen,dus geen ziektewet geen w.a.o. geen awbz en dergelijke.
bezint eer U begint,want als een instructeur U mededeeld dat een cap verplicht is in zijn les,en de keuze aan U laat,inspanningsplicht heet dat,kan je hem/haar nooit meer aansprakelijk stellen,ook niet prive.

stof tot nadenken

rinus

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-02 23:40

Vroeger reed ik ook altijd zonder cap, alleen als ik ging springen wilde ik hem nog wel eens opzetten... ik ging toch ook niet met zo'n stom ding op mijn kop rijden was me daar gek!! Totdat ik een keer een meisje met d'r hoofd flink tegen het schot zag gaan... had gelukkig een cap op maar anders? Gelukkig is het bij ons op de manege verplicht om een cap te dragen, iedereen is er aan gewend en zeg nou zelf; als je iedereen altijd met een cap ziet lopen wat is er dan nog voor stoms aan?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 12:39

Bjarni, je hebt gelijk, maar mij gaat het niet per se om de cap. Zonder zie ik er ook al niet uit Haha! Maar ik vind het niet fijn rijden met cap, zo'n debiel groot windvangend apparaat wat je een zweetkop bezorgt.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 15:18

Xono die nieuwe veiligheidhelmen van casco bezorgen je geen zweethoofd vanwege de vele ventilatie gleuven. ik kreeg altijd koppijn van die ouderwetse caps maar nu heb ik daar geen last van en omdat ze zo licht zijn heb je dr bijna geen last van hoor! Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:54

Ik heb ook een casco hoor, en ik heb er wel last van. Er zit zo'n rare rand om je hoofd, waar in principe de hele cap op steunt. Verder houd ik NIET van kinbandjes. En als je hem te los doet, dan gaan ze bandjes langs je oren wapperen wat een heeeel irritant geluid maakt Frusty

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:03

Als je galoppeert, flapperen de bandjes ook hoor. Kun je je tempo aan af lezen Knipoog . Maar bij mij zit hij ook goed, ik heb een paarse en mijn dochter heeft dezelfde in felblauw, beetje cooler dan een gewone zwarte vonden wij. Er moet toch een model zijn dat je lekker zit Xono? Of heb je een vreemd hoofd! Haha! En als ik een zweetkop heb, douche ik na het rijden. Moet ik toch want dan stink ik naar paard!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 17:52

ik heb noit last van flapperende bandjes... ik heb een blauw fluwelen, ik houd van blauw!!!!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:15

Een tijdje geleden was er ook een discussie over hoofdbescherming en de "schoonheid" hiervan. Ik vond de oplossing van het motorhelmpje echt heel erg leuk! Tong uitsteken Zo'n Amerikaans ding die de politie in de US ook dragen met bv. stars & stripes!
*LOL* http://www.louis.nl/meerinfo/meerinfo.c ... id=1471155

Veilig en ook nog om aan te zien. Cool

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 19:33

Alleen zijn ze er niet in maten. Ik heb nog een nieuwe RVS look liggen die veels te groot is. Helaas, ik zou er ook mee opgepakt zijn, zo erg was het.

ellen1

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 11:25

Ik moet toch even reageren. Ik ben zelf iemand die veiligheid voorop zet. Vooral na een paar vlieglessen . Toen ik nog engels reed moesten wij altijd een cap op met springles en buitenritten Schijnheilig .
Daar heb ik ook een paar keer ongelukken meegemaakt, waarbij juist de cap voor verwondingen zorgde Verward . Ik weet dat de caps van tegewoordig beter zijn, maar ik heb mijn vertrouwen er in verloren. Mocht er inderdaad een goede helm op de markt komen die en sterk en betrouwbaar is, ga ik hem zeker gebruiken.